Slowdive - Pygmalion (1995)

Rock / Avant-Garde

4. Trellisaze (6:21)
  5. Cello (1:42)
  6. J's Heaven (6:47)
  7. Visions of La (1:47)
  8. Blue Skied An' Clear (6:54)
  9. All of Us (4:07)
  10. Miranda * (3:46)
  11. Watch Me * (3:45)
  12. Yesterday * (4:20)
  13. To Watch * (5:52)
  14. Option One [Instrumental #1] * (3:50)
  15. Cargo * (4:24)
  16. Sinewaves * (5:12)
  17. Ambient Guitar * (5:47)
  18. Crazy for You [Alt Version] * (4:37)
  19. Krautruck * (5:05)
  20. Changes * (4:51)
  21. Red Five * (6:07)
avatar van rzasa
Prachtig album. Wanneer iemand deze nog in zijn kast heeft staan, dan hoor ik dat graag! Mijn exemplaar heeft een kras!!

avatar van titan
titan (crew)
Ik heb nog een exemplaar. Zeer bijzondere plaat die veel luisterbeurten nodig heeft om in je hersenpan te nestelen. Na een aantal uitstekende shoegazersplaten gooide Slowdive het over een andere boeg. Deze plaat bevat namelijk op de late Talk talk gebaseerde avantgarde. Breekbare en verstilde muziek met prikkelende soundscapes. Na deze plaat ging Slowdive uit elkaar en gingen de meeste leden verder als Mojave 3. 4*

Grappig, daar had ik geen enkel idee van. Ik dacht eens een leuke shoegazeplaat te luisteren (want alleen maar My Bloody Valentine en Lush in je collectie is ook niet alles), maar Pygmalion was toch niet wat ik van Slowdive verwachtte... Overigens vind ik het wel mooi, maar zoals je zegt, wel moeilijk toegankelijk.

herman schreef:
......... maar Pygmalion was toch niet wat ik van Slowdive verwachtte... Overigens vind ik het wel mooi, maar zoals je zegt, wel moeilijk toegankelijk.

Als je hem kwijt wilt, zie mijn eerste post!

Nee, ik doe alleen bij hoge uitzondering CD's weg. Ik heb het nu 2 keer gedaan:

-Alanis Morissette - Jagged Little Pill -> vond haar maar vervelend en heb de CD aan een vriendin gekregen
-Silverchair - Frogstomp -> tsja, ik was nog jong en dit was een van de allereerste cd's die ik kocht. uiteindelijk bleek er toch niet veel meer moois op te staan dan Tomorrow, dus ik heb hem geruild met iemand voor een 3dubbelCD van Chris Hinze.

avatar van rzasa
2 keer pas je cd's verpatst?! Ongelooflijk!!

JonnieBrasco
Mooi, mooi, mooi! Souvlaki, het vorige album, is in mijn optiek eigenlijk niet te evenaren, maar dit derde en laatste album van Slowdive galmt en echot toch weer lekker door de kamer heen. Het niveau is weer meesterlijk. De plaat is lekker ingetogen en voelt lekker "blue", perfect te luisteren op de regenachtige dag.

avatar van HammerHead
rzasa schreef:

2 keer pas je cd's verpatst?! Ongelooflijk!!

Ik verpats anders uit principe nooit cd's, wat ik ooit heb aangeschaft blijft in de kast staan, ook al draai ik het nooit meer. Zo heb ik zelfs een album van Toto.

Sietse
het blijft in mijn hoofd doorgonzen...crazy for you, for you, for you...

ik voel met altijd een beetje verliefd als ik dit album hoor. Heel mooi...puur genieten.

avatar van bonothecat
Rutti is een erg mooi nummer, de rest kan mij een stuk minder bekoren....

Het logische vervolg op Just for a Day en Souvlaki. En omdat de volgende stap in het verlengde hiervan een plaat met louter galm zou zijn geworden (ik stel me zo voor à la Stars of the Lid), zijn Neil en Rachel maar onder een andere naam folkliedjes gaan maken...
Wie deze fase van Slowdive erg mooi vindt kan ik "Alone I Admire" van Auburn Lull aanraden.

avatar van The Scientist
Ideale muziek voor een regenachtige treinreis als je het mij vraagt, hoewel t op een relax-avondje als dit ook lekker wegluistert.

JonnieBrasco
De meeste bands leer je kennen doordat je een goeie recensie leest, ergens wat geluiden opvangt of iemand je tipt. Bij het fenomeen Slowdive ging het bij mij anders. De naam had ik wel eens horen vallen, maar ik had er nog nooit iets van gehoord.

Op een nacht (bijna een jaar geleden denk ik) droomde ik dat ik me op een uitgestrekte zonnige poldervlakte begaf. Het zicht was wel honderd kilometer, en het landschap was gevuld met een lange reeks windmolens, een rij die tot aan de horizon reikte. Ik liep daar ergens, in mijn eentje, in de stilte, aangenaam in eigen gedachten verzonken. Het zonnetje scheen, en ik had een heerlijke wereld voor mezelf. Tot ik in de verte langs een dijk een jongen zag lopen. Ik werd nieuwsgierig en mijn voetstappen kozen de kortste weg richting hem. Eenmaal dichtbij gekomen zag ik dat hij een t-shirt droeg met daarop “Slowdive”. Ik sprak hem aan: “He, dat is toch een band? Wie ben jij? Is Slowdive tof?”. De jongen was kort en niet geïnteresseerd, en zei vervolgens geërgerd dat ik hem met rust moest laten, en dat de Slowdive-muziek van hem zelf was. We vervolgden elk onze eigen weg…

Eenmaal wakker startte ik (nieuwsgierig als ik was) direct eMule op, om wat Slowdive te downloaden. Ik begon met het album Souvlaki. Het kwartje viel niet meteen, pas enkele maanden verder kreeg ik door hoe een geweldig album Souvlaki is. Een half jaar geleden begonnen met dit album Pygmalion, en de sfeer past precies bij de droom die ik destijds had. Dit is muziek die je luistert in het bijzijn van jezelf, en niemand anders. Na nu dus ook intiem verbonden te zijn geworden met dit ambient dream-pop album, begreep ik dat de jongen in de droom mezelf geweest moet zijn. Inmiddels is Slowdive mijn vaakst gedraaide band van 2005… Bedankt voor de tip JB.

avatar van Gyzzz
Heel erg mooi.

En natuurlijk: Bedankt voor de tip, JB

avatar van BlueVelvet
Bedankt voor de tip, JB!
Niets meer aan toe te voegen.

avatar van rzasa
Deze plaat is trouwens weer volop verkrijgbaar!

Sietse
tof

JonnieBrasco schreef:

Is dit serieus, met die droom? Neil hoorde het woord Slowdive namelijk zelf ook in zijn droom, en vernoemde zijn band naar dat woord.

*4,5
Dit is gewoon prachtig, deze kant wil ik ook op met mijn band.

Kid A(cid)
Inmiddels heb ik er een 5 van gemaakt, met een plaats in mijn top 10.

avatar van wakingdream
Het lijkt wel alsof de hele plaat opbouwd naar Blue Skied An'Clear; want wat een fantastisch nummer is dat zeg. Alleen voor dat nummer verdient hij zoiezo al 3 sterren. Ik moet wel zeggen dat ik Trellisaze en J's Heaven een beetje matig vindt, of miss heb ik nog gewoon niet goed genoeg geluisterd naar die nummers.

Kennen jullie trouwens de Ulrich Schnauss cover van Crazy for you? Die is echt geniaal, miss nog wel beter dan het origineel

avatar van jtsterkenburg
Trelliasize en J's Heaven zijn juist de veruit geniaalste nummers op deze plaat! Er zit zo een gigantische opbouw in die nummers, zoveel spanning wordt er opgebouwd. Ik kan me voorstellen dat je ze op het eerste gehoor wat eentonig vindt, maar als je gaat letten op al die subtiliteiten in die nummers en er ook even voor gaat zitten om ernaar te luisteren móet je erkennen dat deze nummers briljant ten top zijn. Aan de andere kant ben ik het wel met je eens dat Blue skied n'clear heel erg mooi is, maar ja, alle nummers op dit album zijn heel erg mooi. Heel erg veel magie en atmosfeer hangen er door dit hele album heen. Het blijft ook verassen, elke keer als ik het luister, wordt het album weer verdiept. Jammer dat dit album, en sowieso ook deze band, zo onbekend is, ze verdienen veel meer aandacht.

jtsterkenburg schreef:

Dat ben ik iig zoiezo met je eens! En ik heb ook J's heaven weten te waarderen, maar ik ben nog steeds niet weg van trellisaze, miss komt het nog!

avatar van wakingdream
fans van dit album kunnen hier de demo's checken : http://www.sardonic-hee.com/music/mp3s/slowdive/

Kid A(cid)
Ik heb de demo's gecheckt, ze klinken goed

Kid A(cid)
Waarom staat er geen avant-garde meer bij? Ik vind dit toch echt een erg avant-gardistisch stukje ambientpop.

avatar van Omsk
Na twee prachtige albums kwam Slowdive helaas met dit omfloerste computerkamergeknutsel op de proppen. Tegenvaller.

avatar van Cygnus
Omsk schreef:

Ik zou deze plaat pas een tegenvaller vinden als ze de weg van Souvlaki (dat al een kleine achteruitgang was ten opzichte van Just For A Day) verder zouden platbewandelen en een zouteloze kopie zouden maken van Souvlaki. Gelukkig deden ze dat niet en kwamen ze met Pygmailion op de proppen. Een stuk abstracter en minder toegankelijk, en gelukkig een stuk minder poppy dan Souvlaki (gelukkig maar), maar zeker geen 'omfloerst computerkamergeknutsel'...

Rock/Avant-Garde! Heil!
Oh ja, on-topic, prachtplaat enzo. Je kunt horen dat Slowdive flink naar de latere Talk Talk heeft geluisterd.

paranoidandroid
Ik heb deze zojuist binnen van Play.com, voor het schamele bedrag van 4,50 incl. verzending!