Slowdive - Pygmalion (1995)

Rock / Avant-Garde

4. Trellisaze (6:21)
  5. Cello (1:42)
  6. J's Heaven (6:47)
  7. Visions of La (1:47)
  8. Blue Skied An' Clear (6:54)
  9. All of Us (4:07)
  10. Miranda * (3:46)
  11. Watch Me * (3:45)
  12. Yesterday * (4:20)
  13. To Watch * (5:52)
  14. Option One [Instrumental #1] * (3:50)
  15. Cargo * (4:24)
  16. Sinewaves * (5:12)
  17. Ambient Guitar * (5:47)
  18. Crazy for You [Alt Version] * (4:37)
  19. Krautruck * (5:05)
  20. Changes * (4:51)
  21. Red Five * (6:07)
avatar van Suicidopolis
Heb me hiervan de remaster aangeschaft om wat centjes te besparen. Het origineel is namelijk eerder zeldzaam, en meestal ook stevig geprijsd. Wat een vergissing... Een ramp is het. Deze muziek is duidelijk niet gemixed om luid gemastered te worden, dus... waarom doen ze dat dan in vredes-f...-naam? Je hoort het vaak echt duidelijk kraken dat het een lieve lust is! Ik dacht eerst zelfs dat er iets mis wat met mijn boxen, no joke...

Zonde, want de muziek is bij momenten betoverend prachtig... Al vind ik hem minder dan Souvlaki (tja, die is dan ook wel monumentaal!), het heeft wel iets unieks en magisch dat de aanschaf van deze plaat meer dan rechtvaardigd. En daarbij, het is Slowdive, en dat is op zichzelf al meer dan reden genoeg.

Conclusie: blijf mijlen ver weg van die oerlelijke remaster, en spendeer ineens wat meer geld aan het origineel. Ga ik ook doen...

avatar van Lennart_M
Heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeerlijk.
Als ik even weg wil dromen van deze harde wereld zet ik dit album op.

5* inclusief top-10 plaats

avatar van Paap_Floyd
Wat een schitterende plaat dit. Bevalt me eigenlijk beter dan de voorgangers. Ultiem wegdromen.

avatar van Omsk
Ik ga hem eens herkansen, inmiddels zit ik veel meer in de slowcore dan ten tijde van mijn vorige bericht.

avatar van Maiky
"You say love and it sounds so good... You say love and it sounds so sweet..." Dit is wellicht de mooist gezongen regel ooit (op de voet gevolgd door "A steamy lace-curtained window" van The Third and the Mortal's Dreamscapes). Die regel komt uit hoogtepunt Blue Skied An' Clear. Rutti is ook fantastisch; dat was ook een duidelijk groeinummer. Een lange opbouw naar iets... dat niet komt. Tot ik er achter kwam dat het niet zo'n soort van muziek is: rond een minuut of vier wordt er niet meer opgebouwd, maar kabbelt het heerlijk voort en is er van opbouw geen sprake.

Of toch wel...?

Alles dat tussen Rutti en Blue Skied An' Clear zit weet me niet te grijpen. Dat zal nog moeten groeien vrees ik, hoewel ik me er echt toe moet aanzetten.

avatar van Helicon
Eindelijk via Ebay het orgineel ingekopt. Vandaag eens geluisterd. Dit heeft niet veel meer shoegaze te maken (hetgeen geen verwijt is) .Ik hoor behoorlijk het late Talk Talk, maar dah wel met het toch iets dromeriger

Rutti en Blue Skied an' clear zijn de nummers welke mij vooral bij bleven naar de eerste luister beurt.

avatar van Near
'Pygmalion', Slowdive's zwanenzang, is ongetwijfeld het meest kleurrijke en abstracte album dat het tijdperk der shoegazers heeft voortgebracht. Het meesterbrein achter dit album, Neil Halstead, blijft trouw aan zijn achtergrond, maar incorporeert elementen van de ambient, de electronica, de opkomende post-rock, en grote voorbeelden Talk Talk. Op het grenspunt van al deze genres, ergens ver ver weg van hier, staat een oude draaitafel met 'Pygmalion' op endless repeat..

Edoch, ik wil daaraan toevoegen dat 'Pygmalion’ draait om subtiliteit, nuance, en een product is dat zich nog het best laat omschrijven als 'less is more'. Want vergis u niet, dit album is geen eclectische kakafonie van alle hierboven vermelde invloeden. Eenvoud en soberheid zijn de kernwoorden die het meest van toepassing zijn. Maar de schaarse instrumentatie en kale invulling van de nummers herbergt veel meer dan een eerste luisterbeurt prijsgeeft.

Postrockstructuren zoals in 'Rutti' bijvoorbeeld, worden volgens het gewoonlijke protocol gehanteerd - althans zo lijkt het in eerste instantie. Maar na 10 minuten van toenemende spanning, toenemende verwachtingen, toenemende nood aan een allesomvattende climax, kabbelt het nummer onverstoorbaar voort in een tergend trage fade-out. Van uitbarstingen is er geen sprake, noch van onverwachte wendingen, of van aanwellende strijkers en overdadige instrumentatie – met andere woorden: alle pretenties en al te simpele (lees: 'flauwe') trucjes die eigen zijn aan de ‘post-rock’ zijn overboord gegooid. Wat is overgebleven zijn de constante spanningsboog, en de prestatie dat dit 10 minuten durende monotone gedram toch geen seconde verveelt (en tevens een hóóp spannender is dan nummers van bijvoorbeeld Explosions of Mogwai).
Een van de, zo niet dé beste post-rocksong die ik ooit hoorde. Geheel in de traditie van Talk Talk, maar net nog een tikkeltje abstracter, kaler, en dromeriger.

Op deze grootse ouverture volgt de geluidscollage ‘Crazy For You’. Sterk vibrerende en vertraagde gitaarmelodieën vermengen zich met verknipte samples van Halsteads stem, en voelen aan als een kolkende tornado van wolken en dromen. ‘Miranda’ is angstaanjagend, en mijn favoriet. Rustig gitaargetokkel ondersteunt de beschuldigende (en tevens onverstaanbare) klaagzang van Rachel Goswell, die ter tijd en stond wordt onderbroken door spookachtige stemmen. Opnieuw eenvoud troef overigens – alles blijft maar monotoon voortkabbelen, de basis van het nummer verandert niet. Wel worden steeds opnieuw samples toegevoegd en weggenomen, waardoor een zekere dynamiek gegarandeerd blijft. Ongetwijfeld onder invloed van elektronische muziek.

‘Trellisaze’ zet in met een vervreemdend deuntje, dat even later wordt vervoegd door een hamerend ritme, en voelt eerder ongemakkelijk aan. Aangenaam is het allerminst, hypnotiserend des te meer. Via het interludum ‘Cello’ en het dromerige ‘J’s Heaven’, die perfect de algemene sfeer van de plaat ondersteunen maar op zichzelf net iets minder te bieden hebben, komen we aan bij Goswell’s pareltje ‘Visions of LA’. Enkel vergezeld van akoestische begeleiding (die weliswaar gedrenkt is in zalvende delay), reciteert Goswell een prachtig abstract stukje poëzie. Opnieuw heel etherisch, maar ergens sijpelen hartepijn en verdriet door, en voelt dit aan als een terugkeer naar de grijze, eenzame wereld. Twee hartverscheurende minuten.

‘Visions of LA’s ‘down to earth’-esthetiek wordt echter briljant opgevolgd door het weemoedig extatische ‘Blue Skied an’ Clear’, dat alle mogelijke grijze wolken verdrijft in het refrein, en je in een opwaartse spiraal meeneemt naar helderblauwe hemelen. Zelden is zoveel schoonheid in één nummer gevat, zelden voelde een nummer zo aan als de essentie van geluk. Ik lul hier natuurlijk maar wat pretentieus verder, maar ik weet niet hoe ik mijzelf anders kan uitdrukken… Afsluiter ‘All of Us’ voert je, na de voorafgaande extase, op een wolkenbed mee naar oneindige gebergtes, spiralen van dromen en herinneringen, en een mogelijke god. Euh…

Mogelijks de mooiste plaat die ik ooit hoorde.

avatar van Maiky
Dat heb je mooi neergezet, Near

avatar van John Doe
prachtig helder geschreven stuk vind ik, krijg meteen veel zin de plaat te beluisteren

avatar van John Doe
Een paar keer geluisterd. Zeker aangenaam en mooi, maar de vocalen vind ik nog niet perfect erbij klinken. Deze zijn vrijwel als instrument gebruikt, maar klinken voor mij toch iets minder dan de meeste andere geluiden. Groeit ooit wellicht nog (3.5* voor nu).

avatar van Mjuman
Cherry Red is momenteel bezig veel wave en ook veel moeilijk te vinden indie (shoegaze etc) uit de 90's opnieuw te releasen.

Dat betekent dat het oorspronkelijke album opnieuw wodrt uitgebracht met extra materiaal. In het geval van The Passage was dat met singles, 12"s en de Peel-sessie. In het geval van Slowdive is het met een tweede cd die een meer abstracte uitwerking van dit album bevat. Imo zeer de moeite waard - kaler, meer terug tot de basics kan je muziek bijna niet maken, je wodrt opgetild en je snapt dan ook meteen waar de US typering Dreampop vandaan komt.

Dit draaien - achteroverliggend op de sofa - met een redelijk volume, de geest 'blank' een kopje thee bij de hand, werkt enorm verkwikkend, "replenishing" zeggen de Britten. Dit album met zijn bonus-cd erbij zorgt - in de juiste setting - echt voor een enkeltje 'out of this world'.

avatar van ChrisX
OK, ik maar denken dat die Pygmalion dezelfde reissue was als een paar jaar geleden op Castle / Sanctuary. Souvlaki is nl. wel helemaal identiek gebleven aan die Castle / Sanctuary reissue van een paar jaar geleden. Hmmm.... toch maar ff op m'n Amazon lijst zetten dan en die oude uitgave op Marktplaats / Discogs.

ChrisX schreef:

hier vind je de Amazon-link

Overigens is die re-issue van Souvlaki (dual disk) wel identiek aan die op Sanctuary. Ik zou ook eens kijken op de website van Cherry Red, want die re-releasen erg veel zeldzaam materiaal en via Amazon kan je die cd's bestellen voor ca 8-9 GBP per stuk.

avatar van Chameleon Day
Mjuman schreef:

Nog abstracter dan het origineel eigenlijk al is? Kan me er weinig bij voorstellen. Ben nu wel heel benieuwd. Dit album is al een prettige meditatieve trip.

avatar van Paalhaas
Slowdive goes Talk Talk. Vooral in de twee langste tracks "Rutti" en "Blue Skied An' Clear" is de invloed overduidelijk. Voor de rest weet dit album slechts af en toe te boeien met Seefeel-achtige abstracte gitaardrone-shoegaze. Klinkt negatief en niet bijster origineel, maar toch een ruime voldoende!

avatar van Mjuman
Grappig, die link met Talk Talk had ik nog niet gelegd. Heb daar wel een beeld bij het sferische. Zal het eens na elkaar draaien

Dit album draai ik meestal laat - mijn lief kan niet zo heel goed tegen dit soort muziek; die vraagt dan altijd "wanneer gebeurt er nou wat?" - en dan sluit het wel aan bij mijn stemming en behoefte aan ambient-achtige dingen.

Eerder was mij al de link toegelicht tussen Ulrich Schnauss (ambient) en shoegaze: deze Japanse shoegazeband stond bij Schnauss in het voorprogramma. En qua sferen ligt het dicht bij elkaar. Ben heel blij met die re-releases op Cherry Red - dit was niet echt makkelijk te vinden.

avatar van Paalhaas

klik

Paalhaas schreef:

klik

Ja die discussie kende ik: sferisch (spherical) - ik had er ook deze bij moeten zetten!

Suicidopolis schreef:

DIt is het enige van Slowdive wat ik nog niet in de kast heb liggen (shame on me), maar ik neem aan dat je het hebt over de Cherry Red release met bonus tracks. Cherry Red schijnt wat dat betreft niet zon goede naam te hebben.

Zo schijnt het label af en toe te remasteren niet met de master tapes, maar met inferieur vinyl, en soms zelfs met mp3s! Ik heb het idee dat de bonus cd bij Pygmalion gewoon van het net geplukt is, ook omdat dit ook nooit eerder officieel is uitgekomen.

Meer info:

shoegaze - View topic - The Whirlpool Remaster is FAKE - shoegaze.co.uk

shoegaze - View topic - Slowdive Re-Issues on Cherry Red - shoegaze.co.uk

400 Bad Request - google.nl

avatar van wakingdream
Cherry Red Records Forum • View topic - Brilliant Corners - POOR mastering - elrecords.co.uk

Let op het volgende:

"In the case of of Brilliant Corners, members of the band were involved in the whole reissue process & sadly there were no original master tapes to work from. Because of this we had no option but to do a vinyl transfer & the members of the band involved were happy with the end result."

tsjaah....

wakingdream schreef:

En ondertussen ook een exemplaar van de originele persing, héhé...

Ik heb kennis genomen van je verontwaardiging over de kwaliteit van de remasters, ik kan het nog niet delen - maar dat kan komen,omdat ik dit meestal laat draai, als mijn lief al slaapt en dan kan ik - vanwege het doorklinken - niet hard draaien. Ik zal de proef op de som nemen - en dan laat ik het wel weten; vooralsnog was me dit niet opgevallen.

FYI: re-masteren - de mastertape (1) of de backup (2) ervan wordt gebruikt om de opnames opnieuw af te mixen; bijv. voor een cd wordt anders gemixt dan voor vinyl. Bij bepaalde remasters van Miles Davis is mastertape(2) gebruikt, omdat de snelheid van opname van master(1) niet juist destijds.

Zijn de masters kwijt (zoals ook bij New Order,de collector's edition, dual disk het geval was), wordt uitgegaan van het vinyl gebruikt.

Je kan dat vergelijken met strips - waarvan én originele tekeningen, én films (van die tekeningen) zijn kwijtgeraakt (ook dat kwam veel voor, bijv bij Dupuis-albums), dan werden nwe platen gemaakt van een goed bewaard exemplaar van het stripboek; had men tenminste nog een 'facsimile' van het stripboek.

En ondertussen ook een exemplaar van de originele persing, héhé...

En hoeveel verschil maakt het? Geld waard?

wakingdream schreef:
En hoeveel verschil maakt het? Geld waard?

Goh, hoeveel zou ik ervoor betaald hebben... 15€ ofzo? (Blijkbaar heb ik overigens een Promo Only exemplaar...) Op Discogs zijn er nog een paar mensen die een originele ook rond die prijs verkopen. De RE kon je een tijdje gemakkelijk voor tegen de 5€ vinden. En ja, die 10€ extra tel ik met plezier neer!

Ik weet ook niet goed wat het nu juist is met die RE editie... Ze maakt mij zenuwachtig. Alsof de zuurstof en de kabbelingen uit de muziek getrokken zijn, terwijl dat, zeker bij dit album, net essentiele onderdelen van de muziek zijn. Bovendien vind ik hem erg agressief klinken. Als ik 5 minuten naar die RE luister, is het alsof er naalden naar m'n trommelvlies afgevuurd worden. Dat gevoel ontbreekt volledig bij de originele release, die zich als een zacht briesje rond mijn trilhaartjes wikkelt..

Edit: Op amazon UK smijten ze momenteel met de originele editie voor nog geen 3£ naar je kop. Tja, aan die prijs weet ik het wel heel zeker...

Mjuman schreef:

Ik kan je zeggen dat op basis van mijn eigen ervaring ik deze nieuwe Cherry Red editie helemaal niet verkeerd vind klinken. Zeker niet drastisch anders dan de vorige Castle uitgave op cd. De kwaliteit van de tweede cd is wat minder maar, zoals al eerder gezegd, dat zijn dan ook feitelijk demos waarvan vaak de originele opname helemaal niet meer voorhanden was en alleen nog maar tape-kopieeen die ook nog eens jaren in een hoekje hebben gelegen waarschijnlijk.

avatar van pygmydanny
Dat de master tapes van een album uit '95 zomaar verdwenen zijn, kan ik niet vatten. Zeker niet bij zo'n goed album als dit waar toch een vrij groot indie-publiek voor was.
Heel mooi album van een band die destijds meer credits verdiende. Maar die Engelse kutpers heeft zoveel artiesten kapot gekregen.

avatar van DjFrankie
Prachtig sfeervol album, en kwaliteit is prima, ik heb de 3 cd box aangeschaft voor 11 euro.
Geen prijs voor zulk moois.

pygmydanny schreef:

Tegen de tijd dat ze bezig waren met dit album wou hun label niks meer met ze te maken hebben. En toen ze het resultaat hoorden wistten ze niet wat ze er mee moesten. Mastertapes kunnen wel degelijk verdwijnen maar dan meer in de zin dat men niet precies waar ze exact liggen.

khonnor
Eindelijk een deftige heruitgave te verkrijgen op vinyl via music on vinyl. Voor de snelle beslissers is er een limited edition op wit-groen vinyl.

Nihilisme
All of Us