Dead Kennedys - Fresh Fruit for Rotting Vegetables (1980)

Punk
Label: Cherry Red

1. Kill the Poor (3:06)
  2. Forward to Death (1:23)
  3. When Ya Get Drafted (1:24)
  4. Let's Lynch the Landlord (2:13)
  5. Drug Me (1:57)
  6. Your Emotions (1:21)
  7. Chemical Warfare (2:58)
  8. California Über Alles (3:02)
  9. I Kill Children (2:04)
  10. Stealing People's Mail (1:35)
  11. Funland at the Beach (1:50)
  12. Ill in the Head (2:46)
  13. Holiday in Cambodia (4:39)
  14. Viva las Vegas (2:41)
  15. Holiday in Cambodia [Single Version] * (3:46)
  16. Police Truck * (2:24)
  17. Kill the Poor [Single Version] * (3:07)
  18. In-Sight * (1:40)
  19. Too Drunk to Fuck * (2:41)
  20. The Prey * (3:50)

avatar van platedraaier
niels94 schreef:
Dat gevoel dat je iets heel vets hebt gevonden Wat een energie!

Leuk dat je dit net ontdekt hebt, zelfs na 30 jaar heeft dit voor mij nog niets aan luistergenot ingeleverd.

avatar van niels94
Tja, deze punkklassieker moest natuurlijk een keer langskomen. Opvallend is hoe het me direct bij de strot heeft gegrepen, bij de eerste luisterbeurt al. Dat gitaargeluid is af en toe zo vreselijk vet, echt fantastisch Evenals het charisma van vocalist Jello Biafra, trouwens (ja, ik heb direct ook maar even wat vluchtige informatie opgezocht ).

avatar van bennerd
Ik moet nog steeds heel hard wennen aan de stem van Biafra en het iele gitaargeluid. Vandaar dat ik steeds teruggrijp naar iets als Bad Brains, Black Flag of Minor Threat. In feite is het niet vergelijkbaar (Dead Kennedys is meer reguliere punk), maar blijkbaar ligt dat geluid mij iets meer. Toch nog maar een paar keer proberen.

avatar van Boenga
bennerd, ik wil nu niet moeilijk of tegendraads doen, maar er zijn op deze planeet weinig geluiden die zoveel gewenning vragen als de stem van HR Bad Brains...

Misterfool
The dead kennedy's is een van de weinige volbloed punkbands waar ik wel wild van kan worden. Allereerst is daar de zanger die zich als een gek door de nummers heen zingt. Daarnaast zijn daar de swingende baslijntjes. Vergeet vooral ook niet de hyperactieve gitaarlijntjes en de humoristische teksten. Al die 'schoonheid' zonder ook maar een greintje techniek, het is dus blijkbaar wel mogelijk.

avatar van niels94
Met je laatste zin overdrijf je wel, Misterfool. Als je zoiets nou bij Hüsker Dü zou plaatsen, ok, maar deze gasten weten echt wel wat ze doen.

Misterfool
Waarom denk je dat er een smiley achter de zin staat . Dat is niet gedaan omdat het 100% serieus is. Dat laat uiteraard onverlet dat een beetje muzikant dit met twee vingers in de lucht naspeelt. Niet dat dat een bezwaar hoeft te zijn, maar het stoort mij wel eens aan punkmuziek: te simpel grofweg.

niels94 schreef:
Heb jij nu juist Hüsker Dü verweten geen techniek te hebben?

niels94 schreef:
Ik ben geen kenner, misschien zit ik er volledig naast, en ik baseer me op alleen Zen Arcade, maar mij leek het dat het niet bepaald de techniek is die die plaat zo fantastisch maakt (wel een hele dosis creativiteit, eigenzinnigheid en passie). Het was maar een voorbeeld. Misschien had ik beter Crass kunnen zeggen. Ook vet, trouwens. Wat heb je überhaupt aan techniek
Techniek wordt idd zwaar overschat Nee Hüsker Dü is Vindt ik gwn wat onderschat, het lijkt soms op een enorme, ondoordringbare geluidsbrei (candy apple grey) maar er zitten wel verdomd slimme songs en hooks achter. Zowiezo vind ik punk onderschat als muziekgenre omdat het "simpelweg" slechts 3 akkoorden is en een schreeuwerige zanger die erboven staat te bléeren Er zitten in elk genre pareltjes en deze Fresh Fruit for rotting vegetables is een heel mooie parel

avatar van niels94
Dat van die slimme songs en hooks kan ik alleen maar beamen.

niels94 schreef:
Misschien had ik beter Crass kunnen zeggen.

Zou ik toch ook niet onderschatten, hoor. We probeerden daar met een paar mensen ooit een cover van te spelen, maar dat was net niet zo makkelijk als we dachten...

buizen
Geweldige punk, met stoere zang en catchy riffs. Veel songs van the Dead Kenedy's hebben de tand des tijds doorstaan en zijn nog even energiek.

avatar van Basel
Geweldige plaat. Ik was als puber destijds volledig overrompeld en instant fan. Ook Frankenchrist en Bedtime for Democracy vind ik prachtig. De andere 3 ook goed, maar wel minder.

buizen
Kill the Poor, Holiday In Cambodja, Viva Las Vegas, Chemical Warfare en het onovertroffen California Über Alles: een album vol klassiekers. Maatschappijkritische surfpunk.
Het stagediven deed zijn intrede..
Ook veel trashmetalbands zijn geinspireerd door de Dead Kennedys.
4 sterren.

avatar van DKs
DKs
Vroege 80s, iemand had een tape van Fresh Fruit, die we voor en van elkaar overteepten. Het origineel was opgenomen van een pick up die iets te snel draaide waardoor we een variant van Fresh Fruit hadden die net een tikje sneller was dan het origineel.

Titels van nummers zaten er ook niet bij, het was gewoon luisteren en kicken. Vrij vlot naar de iets grotere stad getrokken en zowel Fresh Fruit als Plastic Surgery Disasters op plaat gekocht want ik was gelijk helemaal wild van deze muziek.

Dat was wel apart, op plaat bleek ie net wat langzamer.
Waren er ook nog wijsneuzen die beweerden dat er twee versies van deze plaat waren, een snelle en een langzame.

Maar goed, toen had ik ineens de plaat, de titels en de teksten omdat er een geweldige poster met door Biafra zelf samengestelde collage bij zat die ook de teksten bevatte. Niet grijs maar wit gedraaid.

Nog steeds een klassieker, DKs is nog immer mijn favoriete band, Fresh Fruit luister ik nog regelmatig, net als de andere DKs platen.

Staat geen nummer op wat ik minder vind, heb ook geen favoriet nummer, het is gewoon 5 sterren all over.

En dan te bedenken dat dit nog niet eens mijn favoriete DKs plaat is...

DKs schreef:

Ik had echt wel dat probleem met de In God We Trust-ep: eerste keer dat ik die draaide, eerste nummer: ik had niet door dat ik die op 45 toeren moest afspelen...

avatar van aerobag
Lang genoeg deze luisterbeurt uitgesteld, maar de plaat maakt alle verwachtingen waar. Gitzwarte, Politiek-getinte maar tevens ook weer hilarische teksten. Gepaard gaande met een storm aan drumsalvo’s en gierende gitaren die even punk als catchy zijn, is dit album een heerlijk blik krankzinnigheid. Het duo Chemical Warfare en California Uber Alles is magnifiek, prachtig ook hoe de gekte van Chemical Warfare overgaat in de militaire drums van zijn opvolger. Met Holiday in Cambodia en de cover Viva Las Vegas heb je natuurlijk ook een zeer toepasselijke afsluiter voor deze krachtpatser van een album.

avatar van Ernie
Lag, echt waar, juist op in de auto onderweg naar het werk. Energie voor de rest van dag