Black Sabbath - 13 (2013)

Label: Universal

1. End of the Beginning (8:07)
  2. God Is Dead? (8:54)
  3. Loner (5:06)
  4. Zeitgeist (4:28)
  5. Age of Reason (7:02)
  6. Live Forever (4:49)
  7. Damaged Soul (7:43)
  8. Dear Father (7:06)
  9. Methademic * (5:57)
  10. Peace of Mind * (3:40)
  11. Pariah * (5:34)
  12. Naïveté in Black * (3:50)
  13. Dirty Woman [Live] * (7:21)
Deranged
Is een mooi nummertje.

Het klinkt hier allemaal te dof en te log, er is geen sprankeling, er zit geen rek in.

Geen gewaagde ideetjes, enige waar ze dan maar mee op de proppen komen voor een piepklein stukje afwisseling is die afgezaagde verwijzing naar Planet Caravan die ook al eerder is besproken.

Al bij al veel te voorspelbaar en eentonig, in een kleine vijf minuten heb je de hele plaat wel gehoord.

ricardo schreef:
De titel is wel mooi gekozen met 13 en hetzelfde aantal nummers, lekker doomy en mysterieus.

Jaha, en ook nog in het jaar 2013 uitgebracht. Daar moet de duivel mee gemoeid zijn. Maar ik vind die titel eigenlijk maar niks. Niet erg origineel.

Een topplaat is dit niet, maar zoals den Ed al opmerkt wel gewoon oude Sabbath-stijl. Zingen kan Ozzy niet meer zo goed maar in combinatie met de rifs klinkt het wel lekker sinister.

Deranged
Een terugkeer naar de oude stijl ja, dat is ook wat Ozzy zei.

In CSI.

Zei voor mij genoeg.

Niet heel ongebruikelijk overigens dat mensen daar werken met een script dat ze niet zelf hebben verzonnen.

Kronos schreef:

yup vind ik ook, de authentieke sabbath sfeer is zeer zeker aanwezig op dit album, en dat vind ik al een prestatie op zich na zoveel jaar.

ricardo schreef:

Maar jij vindt de gitaarriffs dus niet memorabel en dat vind ik nu juist wel. Als ik deze cd opzet dan neurie ik de openingsriff al voordat die uit de boxen dondert. Het blijft mij verbazen hoe alleen Iommi zulke riffs blijkt te kunnen bedenken. En dat nog steeds, terwijl hij er al zovele heeft bedacht. De solo's op dit album zijn overigens ook heerlijk.

Toen 13 pas verschenen was moest ik er wel even aan wennen, maar ik draaide het meteen graag en veel. Nu was het een tijd geleden maar intussen ben ik het nog meer gaan waarderen merk ik. Elke minuut van elk nummer valt er volop te genieten. Die wat nasaal zeurende Ozzy neem ik er graag bij.

Rockfan schreef:
Als dat zo is stuur ik hem gewoon terug...

Voor bijna even weinig kan je hem bestellen op cdwow (zeker als je even wacht tot er 15% korting is). Ik zou trouwens voor de Deluxe Edition gaan, want die bonusnummers zijn ook de moeite.

avatar van ricardo
Als ik b.v een paranoid, heaven and hell of mob rules beluister dan leef ik echt naar de mooie momenten lees de kippevelmomenten (memorabele momenten) van de riffs van iommi toe. Geen andere gitarist die zulke mooie riffs bedacht heeft dan hij. Dat soort riffs die in je hoofd blijven hangen mis ik op deze. Een mooi album met een authentieke sfeer, maar mist gewoon de klasse van een topalbum om in je hoofd te blijven hangen. Zeker een mooi album zoveel jaar na dato en een mooi afscheid, maar wat je zelf al zei geen topalbum.

avatar van jailhouserocker1
een mooi afscheid

Er komt volgend jaar waarschijnlijk een nog nieuw album uit, dat zal dan het laatste zijn volgens Iommi. Deze conclusie is dus nog iets te vroeg, Ricardo

Kronos schreef:

Zal er eens achter aan gaan. Het exemplaar wat ik toegestuurd kreeg is iig wel met de juiste cover. De achterkant komt wat goedkoop over. De cd klinkt wel erg goed. Ik sta nog wat in dubio. Deluxe Edition komt er ooit wel eens.

avatar van Rockfan
De ouwetjes van Black Sabbath sturen al die andere bandjes van tegenwoordig To Hell And Back Again.

Wat een superplaat is dit.

avatar van RuudC
Ga dan nog maar eens wat meer naar bandjes van tegenwoordig luisteren, want dit is complete lulkoek.

avatar van Rockfan
.......Ik weet ook wel dat dit kort door de bocht is. Het is alleen dat ik weer (net als de eerste BS-album) omver geblazen werd en dat is nog geen bandje van nu nog gelukt. Dus mag ik dit voor mezelf wel vinden en is het voor mij geen lulkoek

avatar van Kill_illuminati
RuudC schreef:

Zie de top 10 van Rockfan.

avatar van Supersid
Ook geen lulkoek voor mij: gewéldige plaat!

avatar van RuudC
Prima dat jullie 'm goed of geweldig vinden. Daar is niks mis mee, maar hier worden dingen geroepen die of duiden op bandnaamverheerlijking of je hebt gewoon een dikke plaat voor je kop. Had op deze plaat niet de naam van Black Sabbath gestaan, maar van een willekeurige andere band, was 13 allang vergeten. Ook dat 13 door velen op een lijn wordt gezet met de klassiekers in de jaren zeventig, is ook zoiets absurds. Buiten het duidelijke verschil in kwaliteit om, was Black Sabbath vernieuwend (en daarmee fris) veertig jaar geleden, terwijl nu de stijl duizenden keren gekopieerd is. Black Sabbath doet daar vrolijk aan mee, ondanks dat ze dit geluid zelf hebben uitgevonden. Niet voor niets dat er veel referenties zijn naar de klassiekers. Vermakelijk? zeker. Een klassieker? Ga fietsen man!

En dan zijn er talloze platen te noemen van jonge bands die onder andere het geluid van Black Sabbath als uitgangspunt hebben en kwalitatief erg goed zijn. In een aantal gevallen zelfs zijn gaan experimenteren en relatief origineel uit de hoek komen. Als je ze niet ziet, moet je echt wat beter om je heen kijken.

avatar van glenn53
Dit album kan niet tippen aan het soloalbum van Tony Iommi - Fused. Daar is hij veel beter op dreef, maar ja ook wel logisch. Hier heeft hij een zanger die altijd achter zijn riff aan zingt. Op een gegeven moment weten we dat wel.

Kill_illuminati schreef:

Zie de top 10 van Rockfan.

Wat is er mis met mijn top 10 ?

avatar van Slowgaze
Daar moet meer hiphop en Taylor Swift in.

avatar van Rockfan
Lijkt mij geen goed idee

avatar van Kill_illuminati
Rockfan schreef:

Wat is er mis met mijn top 10 ?

Volgens mij zei ik dat omdat je een veelzijdige top 10 hebt. Dus probeerde ik het argument van RuudC te weerleggen.

avatar van Lonesome Crow
Mijn eerste indruk na 2x draaien is dat ze vanaf het inderdaad Planet Caravan-achtige Zeitgeist op dreef beginnen te komen.
Op de eerste 3 songs zijn ze vooral bezig om erg te lijken op het Black Sabbath uit de jaren'70 en vooral niet te lijken op Ozzy solo.

Daarna klinkt het wat losser, gedurfder etc en minder log.

avatar van milesdavisjr
Uit nostalgische gevoelens deze plaat nog eens aan een goede luisterbeurt onderworpen. Met een vrij hoge score (gemiddeld) op MU was ik benieuwd of mijn oordeel daar op kan aansluiten. Helaas is dat absoluut niet het geval. Met ruim 66 minuten klokt de schijf veel te lang. Waar de band begin jaren 70 het muzikale spectrum verreikte met hun zware sound doorspekt met heavy trage ritmes, heerlijke blues achtige solo's van Iommi, en ruimte voor mysterieuze akoestische intermezzo's vind ik dit een wat vreemd album. De nummers missen wat mij betreft spanning, duren soms eindeloos en belangrijker nog, de muziek is een pure herhaling van zetten. Putten uit je eigen oeuvre of gebruik maken van je eigen catalogus hoeft geen probleem te zijn maar de heren hadden de spanningsboog wel wat verder mogen aanspannen. Naar mijn mening maken ze zich er wat te makkelijk vanaf. Wellicht waren mijn verwachtingen wel te hoog. Desalniettemin nog wel een voldoende.

avatar van ricardo
Ik zie dit album meer als een eerbetoon en een waardige afsluiter van de oorspronkelijke Black Sabbath met Ozzy als zanger. De albums die al zijn gemaakt vooral begin 70 de eerste 3 zijn super, dat evenaren is onmgelijk. Gezien de jaren die ertussen zitten en de leeftijd van de bandleden vind ik dit gewoon een geslaagd album van eigenlijk wel een band uit vervlogen tijden

avatar van wizard
​Een paar weken geleden zag ik dit album voor 4,99 bij de Saturn staan. Voor die prijs wilde ik het wel meenemen, vooral om mijn Black Sabbathcollectie compleet te maken. Toen het album uitkwam, heb ik het een paar keer geluisterd voor ik het, niet geimponeerd, aan de kant legde. Drie jaar na dato kon ik me weinig van de muziek herinneren, dus de afgelopen weken heb ik de tijd genomen voor een hernieuwde kennismaking met 13.
Ook in de herkansing is 13 geen album dat veel indruk maakt. Een nummer als Zeitgeist, en de regen en klokken aan het eind van Dear Father verwijzen naar mijn mening zo nadrukkelijk naar eerder werk, dat het overkomt als een poging te punten te scoren op nostalgie. Ten tweede zijn veel nummers langer dan 7 of 8 minuten. Als ik zo'n nummer los zou luisteren, is er niks aan de hand, maar voor het album als geheel was het goed geweest als Rick Rubin de heren had geadviseerd de schaar in een paar van die lange nummers te zetten. De laatste twee minuten voegen vaak weinig toe. Het belangrijkste minpunt van 13 is echter de zang. Ozzy Osbourne is nooit een goede zanger geweest, maar in de jaren '70 wist 'ie tenminste nog te overtuigen. De zang klinkt hier weliswaar niet zo kunstmatig opgepoetst als op Ozzy's recentere solowerk, maar ik vind het behoorlijk onplezierig om naar te luisteren. Overigens deden zanglijnen van de eerste paar zinnen van Age of Reason deden me heel erg denken aan Thunder Underground van Ozzmosis, maar toen ik beide nummers achter elkaar luisterde, bleek die gelijkenis er toch niet echt te zijn. Zo'n gevoel bekruipt me regelmatig: dit heb ik eerder gehoord, hetzij ergens op een soloalbum van Ozzy of Iommi.

Iommi kan met nog zoveel goede riffs (en solo's) komen, het album weet hij er niet mee te redden. Echt slecht is 13 nergens, maar waarom zou ik een 'niet slecht' album uit de kast trekken als er zoveel Sabbathalbums naast staan die zoveel beter zijn?

avatar van namsaap
Na geruime tijd deze CD weer uit de kast getrokken. Ik doe toch een halfje van de beoordeling af. Na Age Of Reason kakt de CD toch een beetje in.

avatar van lennert
En ineens vergeet ik op dit laatste album dat ik vooral tussen Master Of Reality en Technical Ecstacy goed genoten heb van Osbourne's zang, want het gekweel dat ik hier hoor voldoet aan alles wat ik eerder altijd gedacht heb. Ozzy Osbourne kan niet (meer) zingen. Hij heeft het ooit gekund, maar ik denk dat Dio in zijn huidige staat nog in staat is om betere klanken te produceren. Slechte grap, maar het is maar om een punt te maken. Als ik "When will this nightmare be over? Tell me!" hoor, verzucht ik 'kennelijk nog 40 minuten te gaan'. Want ja, het kabbelt allemaal maar wat voort. End Of The Beginning is een uitzonderlijk goedkope Black Sabbath (het lied) rip-off en God Is Dead is godsgruwelijk treurig gezongen met een minstens even belabberd simpele tekst en een uitzonderlijk teleurstellende solo. Loner is iets beter, Zeitgeist is Planet Caravan (maar dan vooral niet zo goed, en die song vond ik al wat treurig).

Ik veer pas voor het eerst op bij dat groovende middenstuk van Age Of Reason en dan zitten we pas op de helft van het album. Dit nummer heeft sowieso weer een beetje een epische sfeer met keyboardkoren en een lekkere solo. Maar nee hoor, met Live Forever wordt deze kleine opleving weer vakkundig de nek omgedraaid. Ik kan ook niet duidelijk krijgen of de teksten nu ineens allemaal kut zijn geworden, of dat Ozzy's stem me zoveel irriteert dat ik gewoon niets positiefs kan opslaan van wat er gezongen wordt. De blues van Damaged Soul vond ik op het debuut al vervelend, dat is nu niet anders.

Het album heeft een vrij behoorlijke productie en het is fijn om te horen dat Geezer Butler nog lekker aan het ronken is, maar 13 is echt absoluut niet de afsluiter die ik een band van dit kaliber zou gunnen. Leuk dat Ozzy toch nog even een keertje weer met echte sterren mee mag doen, maar Iommi en Butler zelf hebben zoveel beters gedaan. Toch heb ik de afgelopen marathon veel leuke dingen opgedaan en zullen vooral Sabotage en Sabbath Bloody Sabbath (heb die en Master Of Reality toch nog omgeruild qua plaats) nog veel gedraaid worden naast de Dio-albums.

Eindstand:

15. Black Sabbath 3,60*
16. Rainbow 3.5*
17. Solitude Aeturnus 3.5*

avatar van RuudC
Auw... Als je 13 naast de klassiekers legt, wordt wel op heel pijnlijke wijze duidelijk dat de jaren zeventig lang voorbij zijn. Iommi en co zijn niet meer de jonge, hongerige wolven van destijds en dat resulteert in een album dat vooral heel traag, heel suf en tandenloos is. Om maar te zwijgen van de hoge mate van zelfplagiaat. In heel veel nummers hoor ik riffs en dergelijke terug die de heren vele jaren eerder al opgenomen hebben.

Verder hoor je toch wel dat de heren moegestreden zijn. Dit album hadden ze nooit moeten uitbrengen. Geen haan die er ooit nog naar zal kraaien. Ozzy is een zingend lijk. Zouden de teksten opzettelijk zo simpel zijn, zodat hij ze kan onthouden? Er zit niks meer in en dan is 50 minuten voortslepende, saaie doom ook echt saai. En dan moet ik toch wel heel erg lachen (of huilen) als ik terugdenk aan werkelijke uitspraken als "God Is Dead is net zo goed als Warpigs". Nee, dit is niet meer of minder dan een heel treurige afgang voor een grote band als Black Sabbath,

Eindstand:
18. 13
19. Never Say Die
20. Seventh Star

avatar van Kronos
Is this the end of the beginning? Or the beginning of the end? Duidelijk het einde lijkt me. Maar met Ozzy eindigen maakt de cirkel rond en dan kan je zeggen dat het begin noch einde is. Met de siimpele songs ligt 13 muzikaal ook in het verlengde van het debuut. Het contrast; naïef enthousiast vs voldaan uitgeblust.

71/100

The Eternal Idol: 70/100
Forbidden: 65/100
Seventh Star: 45/100

avatar van gigage
Die live versie van Dirty Women is meer dan prima, waarom komt Ozzy dan zo slecht uit de verf in de studio?