Black Sabbath - 13 (2013)

Label: Universal

1. End of the Beginning (8:07)
  2. God Is Dead? (8:54)
  3. Loner (5:06)
  4. Zeitgeist (4:28)
  5. Age of Reason (7:02)
  6. Live Forever (4:49)
  7. Damaged Soul (7:43)
  8. Dear Father (7:06)
  9. Methademic * (5:57)
  10. Peace of Mind * (3:40)
  11. Pariah * (5:34)
  12. Naïveté in Black * (3:50)
  13. Dirty Woman [Live] * (7:21)
avatar van wizard
Paranoid mocht, naar mijn weten, niet War Pigs heten vanwege de Amerikaanse markt. Het evil en occulte imago werd volgens de heren bandleden op ze geplakt door de platenmaatschappij om meer te verkopen (als ik de "auto"biografiën van Iommi en Ozzy goed herinnerd heb). Maar goed, dat kunnen ze nu ook zeggen omdat ze brave huisvaders zijn geworden.

avatar van wizard
Overigens, nu ik hier toch toch bij 13 wat aan het tikken ben: ik beschouw mezelf als Black Sabbathfan, maar dit album heb ik eigenlijk nog niet gehoord. Vorig jaar, in een vliegtuig heb ik hem op repeat hebben staan tijdens het tetris spelen, maar dat beschouw ik niet als serieus beluisteren.
Toen was ik allerminst onder de indruk, ook niet op basis van wat ik daarvoor al op youtube had gehoord. Ik hoorde een band die te nadrukkelijk teruggrijpt op eigen werk met een zanger die jaren geleden al met pensioen gestuurd had moeten worden.

Maar goed, wellicht koop ik dit album later nog eens als ik hem ergens goedkoop zie liggen.

Bluebird schreef:
Ik vind '13' daardoor ook een wat vermoeiende en kabbelende zit zonder breekpunten geworden terwijl de 'bonusnummers' commercieel gezien er dan juist beter tussen hadden gemoeten. Maar dan verkoop je dus maar 1 album. En laat dat dan maar aan de platenbaas over.

Ik blijf moeite hebben met je redeneringen. Eerst heb je het over 8 nummers plus 5 'bonusnummers', wat samen 13 maakt. Dirty Women is echter een echt bonusnummer schrijf je, dat telt dus niet mee. Maar dan kom je niet meer aan 13 natuurlijk....

Nu heb je het over een commercieel sterker album als die bonusnummers gewoon mee opgenomen zouden zijn in het album. Maar blijkbaar wilde de platenbaas geen commercieel sterk album, maar een vermoeiend album met de optie te kiezen voor de editie met spannende bonusdisc, die je er bij krijgt voor amper een paar euro...

Een warrig verhaal.

avatar van Bluebird
Tja, en zo werkt dat dus. Het mooiste bewaar je als optie en al die paar euro's per album extra tikken dan lekker aan. Waarom Dirty Woman dan nog eens onder het stof vandaan is gehaald is me ook een raadsel terwijl er nog 3 verse tracks over waren. Ook de keuze van de band?

Bluebird schreef:

Het mooiste, dat is louter jouw mening. Als je voor een paar euro een lenticular hoesje krijgt, een extra schijfje en ook nog een duurdere digipack, dan wordt daar nog wel wat op verdiend natuurlijk. Maar veel is het niet. En als het alleen daar maar om te doen zou zijn, dan zet je die bonusnummers gewoon op hetzelfde schijfje voor eenzelfde meerprijs. Verkoopt net zo lekker en verdient beter.

Bluebird schreef:
Waarom Dirty Woman nog eens onder het stof vandaan is gehaald is me ook een raadsel terwijl er nog 3 verse tracks over waren. Ook de keuze van de band?

Daar heb ik geen idee van. Ik heb er zelfs geen idee van op welke versie dat nummer staat. Jij wel?

avatar van Kronos
Wat opzoekwerk heeft me geleerd dat het om een bonusnummer gaat dat via Spotify verkrijgbaar is.

avatar van Bluebird
Zo te zien idd een code voor een download die bij de 3 keer alles dubbele boxset wordt geleverd..........

Black Sabbath ’13′ Bonus Tracks – Song Reviews - ultimateclassicrock.com

Ik moet het er ff bij laten, heren. Het was me weer een genoegen.

Bluebird schreef:

Wat een schande. Een nummer dat ook gratis via YouTube te beluisteren valt. Daar zal tot grote ontevredenheid van de band ook weer goed aan verdiend worden.

Dat het om een code voor een download bij een 3 keer dubbele boxset zou gaan lees ik echter nergens op de pagina waar je naar linkt.

avatar van Bluebird
Tja, als jij daar je geld voor over hebt moet je het niet laten. Voor mij is het ouwe koek.

Op Youtube kun je alles beluisteren. Waarom dan überhaupt nog cd's kopen? Juist. Dat weet je pas als het er op staat. En dan heeft iedereen de cd al. Met bonusnummers.

REVIEW: Black Sabbath – 13 (deluxe, Best Buy, all 5 bonus tracks) | mikeladano.com

Tjuus.

Bluebird schreef:

De zoveelste drogredenering. Om te beginnen weet je dat albums na een tijdje op YouTube verschijnen. Als je geen cd's wil kopen wacht je daar wel op. Maar het gaat erom dat deze live versie van Dirty Women überhaupt niet op cd staat en je Spotify niet nodig hebt om het via pc te beluisteren.

Bluebird schreef:
Tja, als je het de heren op het filmpje zelf nog eens hoort bevestigen dan kun je je toch moeilijk aan de indruk onttrekken dat er een kern van waarheid in moet zitten. Vertigo vroeg om 13 nummers zodat ze een keus zouden hebben en ze namen er zelfs 16 op. Waarmee Vertigo bedoelt dat ze dan weten wat overschiet om weer een extra editie te kunnen verkopen. Zo werkt het en niet anders.

Maar dat ze de keus niet hadden om te bepalen welke nummers op het album zelf zouden komen, dat verzin je gewoon zelf. Butler zegt juist dat het een goede zaak was dat ze uiteindelijk meer nummers opnamen: The good thing is, we've got a lot of light and shade now. When we were at about ten, it was all, like, ultra heavy stuff, all ten songs.

Kortom; dank je wel platenbaas, dat je deze lamzakken hebt aangespoord wat harder te werken.

Bluebird schreef:

Ik waag het dus te betwijfelen in hoeverre ze dat wel hebben gehad aangezien er een behoorlijk monotoon album is ontstaan terwijl de oplevingen juist op een bonusdisc terecht zijn gekomen. Ik denk ook niet dat de enkele versie meer is verkocht dan de dubbelaar. Al helemaal niet bij mensen die dit zouden aanschaffen. Ik vind '13' daardoor ook een wat vermoeiende en kabbelende zit zonder breekpunten geworden terwijl de 'bonusnummers' commercieel gezien en om het gevarieerd te houden er dan juist beter tussen hadden gemoeten. Maar dan verkoop je dus maar 1 album. En laat dat dan maar aan de platenbaas over.

Dat is een persoonlijke invulling. Dat zegt niets over wel of geen artistieke bemoeienis van het label an sich. Zelf vind ik de nummers van het album als beter dan de uiteindelijke bonusnummers en kan ik goed begrijpen dat deze weg gekozen is. Ik vind ze absoluut niet kabbelend of monotoon. Dat is net zo subjectief.
Als ik hem wat objectiever wil maken, blijf ik erbij dat de bonustracks 'anders' klinken dan de rest van het materiaal. Dat kan een aanwijzing zijn dat de uiteindelijke plaat ook echt zo bedoeld is. Ten tweede kan ik me niet voorstellen dat Black Sabbath zich de wet laat voorschrijven door een platenlabel.

avatar van Funky Bookie
Wat een positieve verrassing dit album.
End Of The Beginning en God Is Dead zijn echt pareltjes in het Black Sabbath repetoire.
Iommi en Butler kunnen het nog en verrassend genoeg valt Ozzy niet echt uit de toon. Met name de eerste 2 nummers passen ontzettend goed bij zijn manier van zingen.
Ik vind na de knallende opener de plaat wel een beetje inkakken, maar aan het eind wordt het weer beter.

Bij Muziek > Algemeen > Afwijkende afbeelding:

Ik vraag mij eigenlijk waarom deze afbeelding heel anders is dan de degene die je overal tegenkomt.

Black Sabbath | 13 | 1 CD | 0602537349579 | Sounds Delft - soundsdelft.nl

avatar van Kronos
Lijkt op iets dat iemand met Master of Reality als voorbeeld in elkaar geknutseld heeft. Nog voor de echte hoes bekend gemaakt was misschien.

avatar van Rockfan
Zou kunnen....vind het wel vreemd dat hij dan nu zo wordt aangeboden. De prijs is dan weer wel interessant.

avatar van Kronos
Via de barcode gevonden op Discogs. Het blijkt een onofficiële Russische versie.

Black Sabbath - 13 (CD, Album) at Discogs

avatar van Rockfan
Raar dan dat er een andere cover bijstaat.

avatar van Kronos
Hmm ja, en ik heb de barcode van mijn Deluxe Edition bekeken en die blijkt hetzelfde.

Gewoon eens bestellen en kijken wat je in de bus krijgt.

avatar van Rockfan
Was ik ook wel van plan. Kan geen buil vallen voor die prijs

avatar van Kronos
Als dat met die nephoes is zou ik het geld er niet voor over hebben eerlijk gezegd.

avatar van Rockfan
Als dat zo is stuur ik hem gewoon terug...

avatar van Deranged
Behorend tot de grootste Sabbath fans van het land toch eerlijk moeten blijven.

Di's toch niks, man.

Deranged schreef:
Behorend tot de grootste Sabbath fans van het land toch eerlijk moeten blijven.

Di's toch niks, man.

Hoezo niet ? Veklaar je nader. Ik ken alleen God is dead?. Vind ik toch wel een lekker nummer......

avatar van Deranged
Voor mij is Sabbath synoniem geworden voor uitmuntende zang. Altijd een zwak gehad voor de Ozzman, wie niet. En ik vond het zeker vermakelijk om hem eind vorig jaar live te zien, in dat geval stoor ik me absoluut niet aan zijn vocale tekortkomingen. Maar wat betreft nieuw studio materiaal schiet hij in ieder geval onder de Sabbath naam wat mij betreft redelijk ernstig tekort.

Ik zou liever een nieuwe plaat met Tony Martin zien, maar de man is er helaas geloof ik redelijk bekaaid vanaf gekomen en hoeft schijnbaar niet echt op enige erkenning of respect te rekenen vanuit het Sabbath/Iommi kamp.

Valt me dan toch een beetje tegen van laatstgenoemde, zijn beste riffs zitten ook zo ongeveer in die periode. En ook qua riffs vind ik dit plaatje dus niet bijster interessant.

Las laatst iets dat ze nog wel een albumpje zouden willen droppen in deze formatie, als ze dat doen zal ik het zeker checken in de hoop weer eens wat noemenswaardig riffwerk aan te treffen. Maar uit mijn sokken geblazen worden zoals met de meerderheid van Headless Cross op dit moment verwacht ik niet.

Als je de posts in het begin van dit topic een beetje leest zie je dat ik hier al gelijk vrij voorbarig over was, en wat mij betreft is dat gewoon waargemaakt. Was niet bepaald positief verrast. Het is jammer maar zoals ik al zei moeten we eerlijk blijven, van deze opstelling valt niet echt iets te verwachten.

avatar van ricardo
Ben het zeker met je eens dat waar iommi groot en bekend mee geworden is, en dat zijn bijzondere en memorabele riffs, dat die voor mij op deze plaat helaas achterwege zijn gebleven. De titel is wel mooi gekozen met 13 en hetzelfde aantal nummers, lekker doomy en mysterieus. Vind qua sfeer deze niet eens tegenvallen, en hem in de buurt van het oude werk komen. Als je hem meerdere keren vaker achterelkaar beluisterd vind ik hem ook behoorlijk monotoon, en vind het instrumentaal ook niet echt bijzonder met onvergetelijke riffs of stukjes die in je hoofd blijven hangen.

Gezien de leeftijd van de heren kun je natuurlijk ook geen topalbum meer verwachten, maar moeten we blij zijn als ze nog met een aardig album als deze komen.

Deze heren hebben hun sporen in de jaren 70 al lang en breed verdiend, en bevalt dit mij niet dan grijp ik gewoon terug naar hun jaren 70 werk.

avatar van Edwynn
Tussen alle copycats is het lastig om op te vallen. Toch blijf ik 13 zeer memorabel vinden. Goddank geen geforceerde pogingen om catchy uit de hoek te komen maar gewoon lekker doomen en gloomen. Een ode aan de eigen historie. Zelfs Ozzy levert zijn beste werk sinds 1986. Wat wil je nog meer?

avatar van Deranged
Met die laatste statement ben ik het beslist niet eens.

Zelfs Ozzmosis is een veel betere plaat dan dit.

Moet hem qua zang misschien ook weer niet geheel afschrijven, want in feite klinkt hij natuurlijk al jaren zo. Op een nummer als I Just Want You weet hij me zelfs nog te raken met zijn uithalen op het eind, ik betwijfel of dat er nu nog inzit. Het klinkt hier allemaal erg beperkt en daarbij ook nog eens enigszins bewerkt.

Die zanglijn van God is Dead bijvoorbeeld, vreselijk eigenlijk. Toen ik dat hoorde zonk de moed mij gelijk al in de schoenen, voor zover ik die had dan. Het was voor mij meer dus die bevestiging van mijn pessimisme.

Maar ach, het zou altijd nog wel wat kunnen worden ineens, wie weet. Het heeft ook wel te maken met wat Iommi doet, op het Heaven en Hell project heb ik ook weinig boeiends gehoord.

Misschien dat als je Tony Martin bij hem zet er ineens weer vurige inspiratie oplaait, ook al wil hij dat zelf toch nooit erkennen.

avatar van Edwynn
Ozzmosis? My gawd... Jij zoekt andere dingen in Sabbath dan ik.

Alhoewel, in Tony Martin heb ik ook wel vertrouwen. Een revanche op het bespottelijke Forbidden mag best voordat het spinrag voorgoed op Iommi's gestel neerdaalt.

avatar van Deranged
Heb dat altijd wel een lekker plaatje gevonden ja, wel echt zijn laatste acceptabele solowerk.

Daarna kreeg het allemaal te veel zo'n corny modern metal smaakje.

Tomorrow is bijvoorbeeld een retedikke track met een machtige Zakk solo, zoiets staat hier echt niet op in mijn beleving.

avatar van Edwynn
De duivel zij dank dat dat niet het geval is..