Black Sabbath - 13 (2013)

Label: Universal

1. End of the Beginning (8:07)
  2. God Is Dead? (8:54)
  3. Loner (5:06)
  4. Zeitgeist (4:28)
  5. Age of Reason (7:02)
  6. Live Forever (4:49)
  7. Damaged Soul (7:43)
  8. Dear Father (7:06)
  9. Methademic * (5:57)
  10. Peace of Mind * (3:40)
  11. Pariah * (5:34)
  12. Naïveté in Black * (3:50)
  13. Dirty Woman [Live] * (7:21)
avatar van milesdavisjr
Fascinerend om te lezen dat dit album met zijn gemiddelde hoger scoort dan albums als Cross Purposes, Headless Cross en The Eternal Idol. Dit trio vind ik duidelijk beter. Het zal wellicht met de keuze destijds voor Tony Martin (waar niet iedereen op zat te wachten) te maken hebben gehad. Of nostalgische gevoelens ook een rol hebben gespeeld bij veel Sabbath liefhebbers zal wellicht ook nog uitmaken. Zelfs het zware The Devil You Know met good old Dio scoort 0,1 lager dan dit vehikel. Het gemiddelde blijft mij verbazen, wat niet wegneemt dat iedereen deze plaat mag beoordelen met elke score die hem of haar goeddunkt. Met 5 nummers die boven de 7 minuten klokken wordt er een verwachtingspatroon door de heren gecreëerd. Met het debuut (en enkele platen hierna) werden die verwachtingen ingelost. Met heerlijke lange blues georiënteerde 'jam achtige' songs pakte de band mij met de eerste worp helemaal in. Met deze 'laatste' plaat van de heren lukt dat niet. De sound is zwaar, log maar mist de 'blues' van Iommi, de funky drums van Ward maar ook de sinistere en tegelijk speelse voordracht van Ozzy. De nummers ploegen voort zonder echt op te vallen, er is weinig ruimte voor details en transities, zaken die wel vaak in de beginperiode voorkwamen. Al is het maar een luchtig akoestisch intermezzo, gevolgd door een heerlijke bluessolo van Iommi. Het is typerend dat dit plaatje stof blijft happen in de hoes terwijl de krassen op de platen uit de beginperiode in toenemende mate vermeerderen....Desalniettemin, een voldoende voor de zware sound, de donkere sfeerschetsen en Iommi, die altijd nog wel enkele riffs te bedenken waar de concurrentie net niet aan kan tippen.

avatar van Kronos
milesdavisjr schreef:

Ik vind Tony Martin een prima zanger en Ozzy te versleten klinken om nostalgie op te wekken. Toch is 13 net iets beter dan The Eternal Idol wat mij betreft. Maar beide horen samen met Forbidden en Seventh Star tot de zwakste Sabbath albums. Dat 13 zo goed scoort blijkt inderdaad veel met Ozzy te maken te hebben. Dat is ook af te leiden uit het aantal stemmen.

avatar van milesdavisjr

Denk het ook, hoewel ik benieuwd ben (maar dat blijft ten dele subjectief) in hoeverre 'men' een hoog cijfer geeft aan deze plaat vanwege de aanwezigheid van Ozzy of omdat een aantal mensen het echt een prima schijf vinden. Maar wellicht schiet ik teveel door, het zou wellicht een onderzoekje waard zijn. Ik zou trouwens Technical Ecstasy, Never Say Die en Born Again nog aan je lijstje willen toevoegen.
Van de platen waarop Ozzy zingt vind ik 13 echter de zwakste. De laatste 2 worpen met Ozzy eind jaren 70 lieten wat mij betreft geen steengoede, maar wel een interessante muzikale ontwikkeling horen, maar dat is een andere discussie.

avatar van gigage
Ozzy was inmiddels groter dan black sabbath dus erg vreemd is dat niet. Ik geloof niet dat Ozzy ooit in Heerhugowaard geboekt was bijvoorbeeld.
Bij Van Halen zie je het ook terug, originele zanger terug en een massa aan stemmers. Plus het enorme tijdsgat tussen de laatste albums doet het verlangen blijkbaar groeien.

avatar van Edwynn
Met 13 was er ook meer msm aandacht voor Sabbath. Dat komt zeer zeker door Osbourne. In de Ziggo stonden we tussen apathische babyboomers die pas opveerden met Paranoid. Dat was het laatste nummer. Wat moet je dan een kutavond gehad hebben.
Zelf vond ik 13 ook wel een opleving van vooral Ozzy. 13 vind ik veel fijner dan Technical Ecstasy. Geen fratsen, gewoon geconcentreerd en bevlogen performen. Heel anders dan in 2005 of met zijn recente solotours. Dat was niet serieus te nemen.
Van de Martinalbums vind ik overigens Headless Cross mijlenver boven de rest uitsteken met Forbidden als dieptepunt.

avatar van Kronos
Edwynn schreef:
13 vind ik veel fijner dan Technical Ecstasy.

Ik niet hoor. Alleen nog maar Dirty Women, het beste nummer van Technical Ecstasy, is al beter dan 13 in zijn geheel.

avatar van milesdavisjr

Sterker nog, het titelnummer van Headless Cross doet wij mij betreft niet onder voor het gelijknamige titelnummer van Heaven and Hell. Forbidden had met een betere productie en mastering wellicht een wat hogere waardering gekregen.

avatar van Zagato
Weinig geluisterd dit album. Het voelt allemaal een beetje bedacht, soms kun je raden welk klassiek nummer als voorbeeld heeft gediend. Het grootste gemis zijn de drums van Ward, maar het heeft natuurlijk zo moeten zijn. Voor mij was de cirkel dan echt rond geweest. Het is ook moeilijk om het jonge honden gevoel terug te krijgen als je een oude knar bent.

avatar van Deranged
Ik geniet momenteel nog geregeld op tjoep tjoep van de optredens die Dio tegen het eind van zijn leven gaf met de heren, wat klonk hij nog goed op die nummers. Wat is Follow the Tears een knalharde song gestuwd door een dikrif van onaards formaat. Met name in het licht van al die vocale acrobaten die Sabbath sindsdien sierden valt dit plaatje me nog steeds niet gemakkelijk. Prima genoten van den Osman zijn zang op het concert dat ik bijwoonde maar hier op deze plaat is en blijft het slappe hap in mijn beleving.

avatar van milesdavisjr
De laatste van de heren met Ozzy, na 35 jaren weer terug op het oude nest en het valt mij niet mee. End of the Beginning hint wel erg nadrukkelijk naar het overbekende titelnummer van het debuutalbum. Slecht is het niet maar een dikke 8 minuten is duidelijk veel te lang. God is Dead? van hetzelfde laken het pak, stroperig en langdradig. De heren proberen duidelijk het gevoel van de beginjaren over te brengen maar dat lukt maar ten dele. Het speelse karakter van het debuut of de krachtige pakkende doomnummers van de eerst paar platen worden niet geëvenaard. Zeitgeist probeert Planet Caravan in herinnering te brengen, de trommeltjes, de licht vervormde vocalen van Ozzy, het is geen slechte track maar elke keer wil ik het 'origineel' horen. Hierna gaat de plaat als de bekende nachtkaars uit. Is dan alles zo slecht, zeker niet, in zijn geheel teren de heren (en dat mag) op hun omvangrijke oeuvre, komen er zeker enkele heerlijke riffs voorbij en is de productie top. Het bekende vuur wil echter maar niet ontbranden bij mij, de mannen hebben het al veel eerder gedaan en ook nog veel beter. Alle ingrediënten uit de jaren 70 zijn in een blender gegooid en dit is het resultaat. Leuk om de verzameling compleet te hebben maar de schijf blijft voornamelijk in zijn hoes en dat is jammer.

Eindstand:

1. Black Sabbath