Bob Marley & The Wailers - Natty Dread (1974)

Jamaica
Reggae
Label: Tuff Gong

1. Lively Up Yourself (5:29)
  2. No Woman, No Cry (4:06)
  3. Them Belly Full (But We Hungry) (3:10)
  4. Rebel Music (3 O'Clock Roadblock) (6:40)
  5. So Jah Seh (4:25)
  6. Natty Dread (3:33)
  7. Bend Down Low (3:10)
  8. Talkin' Blues (4:06)
  9. Revolution (4:20)
  10. Am-A-Do * (3:20)
avatar van Diesel
Bend Down Low en natuurlijk No Woman No Cry zijn de briljante nummers op dit album. Voor de rest niet meer dan aardig. 3*

nee them belly full is het beste nummer van bob marley.

Verder heeft hij ook een erg leuk nummer met de skatalites, maar ik kan geen albums vinden van de skatalites...??

Marcel²
Dit album Natty Dread staat in de boeken als klassieker, niet voor mij Ik heb dit album altijd al minder gevonden zeker na Catch A Fire en Burnin. Wel staat No Woman, No Cry hier op, maar ik hoor liever de live uitvoering. Bend Down Low en Talking Blues vind ik wel erg goed. Misschien moet ik dit album meer gaan luisteren, nee heb deze al vaak genoeg een kans gegeven 2*

1 van de mindere albums van bob volgens mijn mening dan.

het opmerkelijke is dat het in mijn oren veel betere Rastaman vibration (die dit album opvolgt) volgens velen tot zijn zwakste behoort terwijl ik dat album toch stukken beter vind als deze.

de moeite waard zijn Rebel Music, Them Belly full, talking blues en Lively up yourself

hoewel ik het laaste nr ook in een wat swingender uitvoering ken

Minder inderdaad.. Het album klinkt wat duister en treurig.. Niet de Happy-vibe die je hoort op andere albums.. Waarschijnlijk had ie een dipje.. De front-foto is ook een beetje serieus, niet die grote glimlach.. Zo klinkt dit album ook een beetje..

EVANSHEWSON
Kaik schreef:

Dit album bevat niettemin toch enkele klassiekers : 1,2, 6 en zeker ook 8.
Absoluut geen slechte plaat!

***1/2

EVANSHEWSON schreef:

Dit album bevat niettemin toch enkele klassiekers : 1,2, 6 en zeker ook 8.
Absoluut geen slechte plaat!

***1/2

Het probleem is hier een beetje dat er mijn inziens betere versies bestaan van die nummers.

1 werd al gemaakt voor de Wailers bij Island werden binnen gebracht.
een fris opgewekt deuntje met trompetten
2 . Is in de live uitvoering stukken beter, hier klinkt het alsof Bob achter de muziek aan rent
6 hiervan bestaat zover ik weet alleen deze versie, mij pakt het niet zo
8 van dit nr bestaat een wat mooiere versie op de verzamelaar Talking blues.
het nr Bend down low is overigens 3 maal door de Wailers op plaat gezet. waarvan deze versie de laatste is

deze versie van No woman no cry, vind ik een verademing. Die logge live-versie kennen we nou wel.
Belly full, rebel music, so jah seh....tsja eigenlijk alles is vet op dit album.
Op gelijke hoogte met Survival en Catch a fire. Exodus blijft de beste..

avatar van LucM
Bij zo'n zwoele zomerdag als vandaag past de muziek van Bob Marley perfect. Heerlijke en relaxte reggae, prachtige stem en dito songs. "No Woman, No Cry", "Natty Dread" en "Talkin' Blues" zijn wat mij betreft onvergetelijke reggaesongs.

avatar van misja82
Goede nummers, mindere uitvoering. Al eerder gezegd door oa danmuz.

Overigens vindt ik nummer 9, revolution, een geweldig nummer. Zou misschien beter op "concrete jungle" hebben gepast.

avatar van Madjack71
Als ik Natty Dread vergelijk met de 1ste twee pareltjes, mis ik iets, blijkbaar Peter en Bunny. Dit is het 1ste album zonder deze kanjers en dat heeft zo zijn weerslag op het geheel van het album. Onkel Bobs eigen sound is m.i nog niet helemaal ontwikkeld en dat resulteerd in een bij tijd en wijle wat onevenwichtige sound. M.n het geluid van wat op de voorloper lijkt op een drumcomputer bijv. op So Jah Seh gaat voor mijn gevoel wat ten koste van de sfeer, die op Catch a Fire en Burnin' meer dan evident aanwezig is.

Daarentegen is de aanwezigheid van I Threes een voorbode op wat nog allemaal ging komen en de meer dan prima bijdrage die zij dan weer geleverd hebben.

Wat wel gezegt mag worden is dat dit een spiritueel en politiek beladen album is, waarbij de inhoud belangrijker lijkt als de muziek.
Getuige de teksten van o.a:
No woman, no cry...In this great future, you can't forget your past. So dry your tears. I say.
Them belly full (But we hungry)....A hungry mob is an angry mob. A rain a fall, but the dirt is tough. A pot a cook but you no 'nough
So Jah Seh...And down here in the ghetto. And down here we suffer.
Talkin' blues...Cold ground was my bed last night and rock was my pillow too.
Revolution...Never make a politician, grant you a favour. They will allways want to control you forever.

Weinig tierlantijntjes, amor en zijn pijltjes en zonnetje die schijnt...zo ja, dan toch op de ghetto waar mensen zich onderdrukt en onveilig voelen.

Het valt wel op dat dit ook het 1ste album is waar anderen een grotere aandeel hebben geleverd in het songmateriaal als hijzelf. Zijn bijdrage bleef beperkt tot Lively up yourself/Bend down low en Revolution. Misschien dat dat ook van invloed is geweest op het geheel.

Het album plaatsend in de tijd waarin Jamaica zich politiek bevond op dat moment, is het wel een duidelijk statement tegen het establishment met daarnaast de gekozen People National Party die voor verandering was in een klimaat van economische crisis, sociale onrust en politieke gewelddadigheid, waar de regering enkele economische sleutelsectoren nationaliseerde en een landhervorming doorvoerde. (ff opgezocht natuurlijk duh )

Maar goed prima album verder.

avatar van Pruimpit
Madjack71 schreef:

Ik vind deze plaat ook wat minder dan 'Catch a fire' en 'Burnin', maar zeker niet slecht. Op zich staat er prima songmateriaal op, maar van veel nummers bestaan ook wel weer superieure live-uitvoeringen, zoals hier al eerder is gezegd.

Er staan gelukkig ook wel weer wat minder bekende nummers op die de moeite waard zijn (titelnummer, Revolution).

avatar van Madjack71
Pruimpit schreef: 'No Woman No Cry' is ook van de hand van Bob, maar hij heeft als dank de credits op de plaat weggegeven aan een vriend van 'm uit de ghettos van Trenchtown. Vandaar dat er ook een andere auteur bij dat nummer vermeld staat op de hoes.

Dank u, moge Jah uw pad verlichten.

avatar van TJN
TJN
Madjack71 schreef: Nee, Onkel Bob en de zijne waren niet zo blij met wat zij zagen en hoe de mensen met de macht er mee omgingen.

Madjack71, Ik zie dat in je latere berichten je Bob Marley niet meer met Onkel Bob aanspreekt, dat doet me deugt, het stuitte me enigszins tegen de borst. Noem deze geweldige man vooral bij zijn naam dat getuigt nog meer van respect.

avatar van Madjack71
Noem deze geweldige man vooral bij zijn naam dat getuigt nog meer van respect.

Niets mis mee met constructieve feedback.
Geen nonkel meer en respect voor een geweldige Robert Nesta Marley.

avatar van TJN
TJN
Dank je

Onkel Bob, of wat anders, ik noem hem vooral bij zijn voornaam. Zo gezegd: de Bob.

avatar van principal2000
Ben toch wel fan van Lively Up Yourself, Natty Dread en Them Belly Full. Geen slecht album, maar ook weer niet als fantastisch te omschrijven.

bro
Staat op het originele album ook een andere versie van No Woman, No Cry dan de versie die we zo vaak op de radio horen en zoals hij vaak live speelde tijdens zijn laatste jaren?

avatar van reptile71
Ja die is best anders: check (maar gezien je stem en deze late reactie zal je dat al lang weten)

bro
uhu, ik weet nog dat ik een beetje verrast was, maar kijk, ondertussen heb ik me deze cd zelfs al aangeschaft, dus je hoort me niet klagen

avatar van avdj
Een vriend van me hoor ik al maanden over Bob Marley. Eindelijk heb ik de moeite genomen eens iets van de beste man te beluisteren. Nou, het valt me eerlijk gezegd niet mee. Nadat ik reggae geïnspireerde nummers van The Clash geluisterd had moest de Koning van de Reggae toch nóg betere nummers moeten neerzetten?

Nee dus. Het album klinkt wat onevenwichtig en kent de nodige langdradige stukken. De teksten zijn wat politiek getint, misschien een verklaring voor de ingetogen sound. Nou, het zal allemaal wel legendarisch zijn maar ik hoor het er absoluut niet van af. Krappe 3*

avatar van UmindC
Probeer Exodus eens, in mijn ogen zijn beste plaat.

Babylon by bus eens proberen, die staat als een huus

avatar van UmindC
Babylon By Bus is zeer goed, maar als je niet zo bekend bent met het werk van Marley zou ik met de verzamelaar Legend beginnen.

bro
Inderdaad. Vond ook eerst de wat meer voor-de-liefhebbers-nummertjes wat minder, maar was helemaal stapel van Legend, voor maanden en maanden. Tot ik er uiteindelijk eens aan kwam om cd zoals deze hier ook een kans te geven. mijn waardering voor Legend zakte met de minuut, en de waardering voor cd's zoals Natty Dread steeg met de minuut. Desondanks dit niet zou gebeurt zijn zonder Legend. Al zou misschien Exodus ook wel nog lukken als je er uit nature wat meer feeling voor hebt (ofzoiets)

avatar van Johnny Marr
Goed reggae-album, al wordt het na een tijdje wat eentonig (maar dat heb ik zowiezo met reggae). Hoogtepunten zijn Lively Up Yourself, Them Belly Full (But We Hungry) en het titelnummer. De niet-live versie van No Woman No Cry vind ik ook zéér mooi.

avatar van Booyo
Ben de laatste tijd wat meer in de echte albums van Bob aan het stappen, voorheen was ik vooral bekend van de nummers die op de verzamelalbums staan. Dit bevalt me toch een stuk meer, een nummer als Them Belly Full (But We Hungry)..

Waarschijnlijk zijn er velen het niet met me eens, maar ik vind deze beter dan Exodus. Het iets minder vrolijke, getypeerd door de serieuze kop van Bob op de cover, bevalt me goed.

avatar van Murdoc023
Heb dit altijd een van zijn mindere albums gevonden, maar dat is compleet omgeslagen. Ik vond het eerst wat oppervlakkig, niet boeiend, op Lively Up Yourself en Rebel Music na. Na de documentaire Marley te hebben gezien ben ik alle albums weer eens gaan beluisteren en eigenlijk is vrijwel alles me beter bevallen. Zo ook dit album. Ik denk dat het te maken heeft met het zien van zijn live performance in de docu. De emotie straalt er vanaf. Hoe hij danst en zingt, het is vol emotie. Sommigen zeggen dat het door de weed komt, maar ik geloof daar niet in. Dit is pure emotie. Vooral het optreden dat hij twee politieke leiders, die lijnrecht tegenover elkaar staan, de hand laat schudden op het podium is fenomenaal.
Nu ik dit luister voel ik de emotie in zijn stem. En dat doet wat met me, en ook de muziek zelf ben ik gaan voelen. En zo is de waardering voor Robert nog meer gestegen, en die was al hoog. Elk nummer is raak. Rauw en puur. Melancholisch op een eigen manier. Terwijl ik vroeger dacht dat Bob Marley zulke vrolijke muziek maakte.

avatar van Brutus
Dit album is inderdad wat minder dan catch a Fire en Burnin'.

Het kan alleen nooit slechter worden dan de eerste twee albums:
The wailing Wailers en Soul Rebels.

Daar kan ik niet naar luisteren, afgrijselijk.