Bob Marley & The Wailers - Live! (1975)

Jamaica
Reggae
Label: Island

1. Trenchtown Rock (4:00)
  2. Burnin' & Lootin' (4:55)
  3. Them Belly Full (But We Hungry) (4:24)
  4. No Woman, No Cry (6:55)
  5. I Shot the Sheriff (5:07)
  6. Get Up, Stand Up (6:19)
  7. Rebel Music (3 O'Clock Roadblock) * (5:25)
  8. Kinky Reggae * (7:55)
  9. Stir It Up * (5:14)
  10. Natty Dread * (5:27)
  11. Trenchtown Rock * (4:23)
  12. Slave Driver * (4:02)
  13. Burnin' & Lootin' * (4:56)
  14. Them Belly Full (But We Hungry) * (3:53)
  15. Rebel Music (3 O'Clock Roadblock) * (5:16)
  16. No Woman, No Cry * (7:06)
  17. Kinky Reggae * (6:42)
  18. Natty Dread * (4:33)
  19. Stir It Up * (4:43)
  20. Lively Up Yourself * (7:49)
  21. I Shot the Sheriff * (7:08)
  22. Get Up, Stand Up * (10:17)
avatar van Psycholamp
Bob Marley, een van de grootste reggae-artiesten ooit. Toch heb ik er nooit zoveel mee. Het is prima, maar toch hebben andere reggae-artiesten vele betere nummers gemaakt, imo.

avatar van UmindC
ricardo schreef:
Best, beter?

Je zegt net dat dit Bob Marley op zijn best is.

Die andere 2 beluister je liever, bedoel je zeker?

Dat bedoel ik inderdaad.

Psycholamp schreef:

Kan je niet weten - je hebt ze nooit live gezien - re "in mijn ogen". Overigens blijft de live opname van Bob op Rockpalast - zoek maar eens op YouTube een waar tijdsdocument - eenieder die dat kan zien - net zoals de opnamen van Black Uhuru met Sly 'n Robbie op Rockpalast zonder geraakt te worden in zijn muzikale hart is een onverbeterlijke honky (=bleekscheet) en zou ook hiphop en rap beter links kunnen laten liggen.

avatar van UmindC
Dat optreden op Rockpalast is inderdaad een van zijn betere concertopnames. Ook zijn concert in Santa Barbara (ook op YouTube te vinden) mag er wezen.

avatar van ChiefRocka
Een tijdloos album en absolute reggae klasiekker. B. Marley laat met zijn live albums duidelijk zien hoe goed de man live wel niet geweest moet zijn. En voor iemand als mij, die helaas nooit de mogelijkheid heeft gehad hem live te ervaren. Zorgen albums als deze er dan ook voor te betreuren dat ik die kans nooit gehad heb. Het enigste nadeel aan dit album, 'in mijn ogen', is dat het toch wat kort duurt. Dat is dan ook wel de enige reden waarom dit album voor mij lager scoort dan bijvoorbeeld Babylon by Bus, maar nog steeds een dikke 4 sterren ontvangt.

avatar van Psycholamp
Mjuman schreef:

Kan je niet weten - je hebt ze nooit live gezien - re "in mijn ogen".

imo= in my opinion, dus volgens mijn mening.

avatar van Brutus
Dit is geen slecht album, wel vind ik sommige nummers te langdradig.

Dat vind ik jammer met het wereldnummer Get up, stand Up

Bob Marley en zijn Wailers Live in 1975 is voor mij allereerst No Woman No Cry. Als ik nou één nummer mag noemen, waar ik de live versie echt beter vind dan de LP versie, dan is het deze versie van No Woman No Cry. Ik kan van deze versie geen genoeg krijgen. Het geeft gelijk aan, hoe goed dit livealbum is. Er wordt erg goed gespeeld door iedereen en er is een mooie wisselwerking met de zaal (juli 1975 in London).

Het album is ook afwisselend genoeg. Eerst is de sfeer meer broeierig, terwijl het vanaf het geweldige Lively Up Yourself vrolijker wordt. I Shot the Sherrif is ook zo goed neergezet.
Ik ben ook nog eens in het bezit van de Japanse mini LP met uitstekende geluidsmix en een bonustrack: Kinky Reggae, heel strak uitgevoerd. Kinky Reggae, Right On!

avatar van Wardsteiner
Normaal gesproken vind ik Bob Marley redelijke standaard reggae maken, maar op dit live album komen zijn nummers volledig van de grond. Het resultaat is een plaat vol met nummers die geweldig klinken. De ietwat lossere houding bij een live-optreden geven de nummers de spirit die ze nodig hebben om uit de veren te komen. Hierdoor klinkt alles veel beter. En inderdaad, No Woman No Cry hoor je op dit album in een van z'n beste versies. Hiernaast vind ik echter ook Them Belly Full een vermelding waard, heerlijk nummer.

avatar van devel-hunt
Deze live plaat van Marley heeft vooral héél veel sfeer. Ongepolijst zonder veel productie, wat de puurheid vergroot.
Een belangrijke plaat ook voor Marley zijn carrière. Volgens mij vestigde hij zijn naam met de release in noord Amerika, waarna hij snel de grootste reggae ster ooit zal worden.

avatar van Ronald5150
Voor mij is "Live!" een album met twee gezichten. De eerste drie nummers klinken broeierig en dreigend en verhalen over de donkere kanten van het bestaan op Jamaica. Marley en zijn band spelen strak en gedreven. Het is bijna hypnotiserend. Vanaf "Lively Up Yourself" klinkt het allemaal wat positiever en nemen de zomerse klanken de overhand. De tweede helft van dit album klinkt dan ook een stuk opgewekter. De klassiekers "No Woman, No Cry", "I Shot the Sheriff" en "Get Up, Stand Up" zijn een aaneenrijging van hoogtepunten. Bob Marley & The Wailers zijn in topvorm op "Live!".

WPE
Dit is vele malen beter dan zijn studio-albums. Dit leeft, spettert en klinkt geweldig goed. Als je dan een origineel werk hoort zoals no woman no cry (geweldig nummer!) dan klinkt dat gewoon mat. Hier werd met plezier en enthousiasme gemusiceerd! Een klassieker, tijdloos.

avatar van Johnny Marr
Wat blijft die kant 2 toch onzettend goed. Alle drie overtreffen ze de studioversie.

avatar van Droombolus
Het is helemaal een goeje plaat. Ik hebbum helemaal grijsgedraaid damaals. Toen maakte ik de vergissing om naar een concert in de Jaap Eden Hal te gaan en dat was dusdanig slecht dat ik gelijk genezen was van Marley ........

avatar van Johnny Marr
Waarom was het zo'n slecht optreden dan?

avatar van Droombolus
Zowel Marley als z'n band speelden op de automatiese piloot, zonder enige beleving. Helaas had ome Bob bovendien in de aanloop naar de tour de sologitarist ( die op Live de sterren van de hemel staat te spelen ) ontslagen omdat-ie te bepalend voor het groepsgeluid zou zijn en vervangen door een gitarist van bedenkelijke kwaliteit.

Ik weet dat de ( al dan niet ) aanwezige dread-heads het tot een legendaries konsert verklaard hebben, maar als neutraal muziekliefhebber voelde ik me bekocht.

Toen ik dit album kocht werd me gezegd dat dit een must have was. Als ik 'm beluister snap ik dat wel, want het is een lekkere plaat. Al ben ik de versie van No woman wel erg zat ondertussen (te vaak gehoord) Met deze kocht ik ook Bob Marley & The Wailers - Babylon by Bus (1978) en die vind ik toch echt wel beter dan dit album. Als je 't mij vraagt is die dubbelaar dus een must have.

Ik vermoed dat dit album veel hogere verkopen heeft gehad, en daarom door velen wordt gezien als "het" live album? (ik gis ook maar wat, weet het niet)

Al met al gewoon natuurlijk wel een lekker album. Dat is een feit!

avatar van Funky Bookie
bikkel2 schreef:
Reggea op zijn best . The Master Marley in zijn toptijd . Eerlijkheidhalve ben ik geen echte fan van het genre in het algemeen , maar dit is natuurlijk een topper .
Een broeierige liveregistratie . Ritmisch geweldig en de songs die als een huis staan . Marley was geweldig ,maar met The Wailers achter je moest een verademing zijn .
Feitelijk tijdloos , de nummers winnen live aan spontaniteit , de damescoirtjes , de pure klanken en die heerlijke feel . Alsof je mee wordt gezogen in een bloedheet oord .

Een liveklassieker die je moet hebben .

Mooier had ik het zelf niet kunnen omschrijven.

avatar van devel-hunt
Dit, de live plaat, was in ieder geval de commerciele doorbraak naar een groot publiek. Vandaar dat het misschien als een must have de geschiedenis in is gegaan. Babylon by bus is minstens net zo goed.

avatar van borland
Nieuwe versie uit met de complete concerten van 17&18 juli 1975. Voorlopig alleen op lp. Smullen dus. Reeds op Spotify te beluisteren.

Disc: 1
1. TRENCHTOWN ROCK
2. BURNING AND LOOTING
3. THEM BELLY FULL (BUT WE HUNGRY)
4. REBEL MUSIC (3 O'CLOCK ROADBLOCK)
5. STIR IT UP

2. GET UP STAND UP
3. TRENCHTOWN ROCK
4. SLAVE DRIVER
5. BURNING AND LOOTING
6. THEM BELLY FULL (BUT WE HUNGRY)
7. REBEL MUSIC (3 O'CLOCK ROADBLOCK)

Disc: 3
5. LIVELY UP YOURSELF
6. I SHOT THE SHERIFF
7. GET UP STAND UP

avatar van SLRockingBass
Relax, chill, alles komt goed met Bob Marley.

Heerlijke zondagmorgen plaat. Even niks aan je hoofd en lekker relaxen. De muziek staat als een huis en de nummers zijn te gek. Van meezingers zoals No Women, No Cry tot het heerlijke Trench Town Rock.

Recent op vinyl aangeschaft, een originele 1975 persing. Het klinkt geweldig. Tussen alle metal die zich in mijn kast bevindt, is dit op zijn tijd heerlijk om even bij te komen.

*3,5

Ik zag dat er een heruitgave is van dit album, met daarop de 2 volledige shows van beide dagen op 3 lp's
Bob Marley & The Wailers - Live! (Vinyl, LP, Album) at Discogs

Mooie release!