Death - Symbolic (1995)

Label: Roadrunner

1. Symbolic (6:33)
  2. Zero Tolerance (4:48)
  3. Empty Words (6:22)
  4. Sacred Serenity (4:27)
  5. 1,000 Eyes (4:28)
  6. Without Judgement (5:28)
  7. Crystal Mountain (5:07)
  8. Misanthrope (5:03)
  9. Perennial Quest (8:21)
108 BERICHTEN
avatar van Kronos
andnino schreef:
Mooi dat je het leuk vind, maar het ging dus puur over het muzikale aspect.

Dat lees ik niet zo duidelijk in je eerdere opmerking. Het ging over 'die Chuck' die wel overal de hemel wordt in geprezen. Zoals ik al schreef is dat dus omwille van meerdere redenen. Maar dan nog, ook puur het muzikale aspect van Death is dus vooral Chuck Schuldiner. En Gene Hoglan doet hier zijn werk goed. Daar verdient hij uiteraard lof voor. Maar dat dan tegenover de (relatieve) erkenning zetten die Chuck krijgt alsof die onterecht is blijf ik een beetje lachwekkend vinden.

avatar van VanDeGriend

Berichten verwijderd

avatar van wizard
Inmiddels (sinds mijn post van iets meer dan een jaar geleden) gewend geraakt aan de 'grunt' vab Chuck Schuldiner, zodat ik geen smoezen meer overhoud om dit album niet als heel goed te kunnen bestempelen.
Toch knap dat er zoveel emotie in een death metal album gepropt kan worden, en fijn dat de teksten ook de moeite waard zijn. Liever dit soort teksten dan van die epistels waarin wordt verhaald hoe je iemand zo bloederig mogelijk om het leven kan brengen.

Hoppa, punt erbij. 4,5*.

avatar van cadaver69

Poe, wat een technisch gepiel op deze cd. Doe mij maar de 1e 3 old school cd's van death. Die klinken nog lekker smerig en straight. Chuck klinkt alsof er een reiger uit zijn reet steekt. En al die line-up wisselingen vindt ik ook niet echt gezond. Maar ja, Evil Chuck was ook geen makkelijke en wilde gewoon de ultieme band en cd maken. Het kan dan allemaal wel strak en technisch zijn, ik vindt het net jazzmetal. Alsof iedereen maar een beetje door elkaar speelt. Ik geef maar geen cijfer want die zou extreem laag uitvallen. Voor mensen die van technische death metal houden is deze cd een must. Dat je niet kan blijven steken in de beginjaren snap ik nog wel maar voor mij zitten er teveel breaks en solo's in. Net zo irritant als reclame. Het is maar waar je van hou. De kings of death metal zijn mij te melodieus geworden, jammer.

Edwynn
Een dergelijke mening kan ik wel volgen. Zelf dig ik de oude én nieuwe Death. Toch vind ik Symbolic weer een stuk rechtlijniger dan Individual Thougth Patterns. De plaat is ook een stuk melodieuzer dan de andere latere Death albums. Maar ook dat vind ik goed gelukt. Die gitaarlijn onder living in the pupil of 1000 eeeeyes, 1000 eyes wekt bij mij in elk geval kippenvel op.

avatar van HammerHead
Alleen al voor de briljante riff van Zero Tolerance verdient deze plaat minstens een voldoende, al had er voor de rest alleen maar bagger op gestaan.

Persoonlijk ga ik trouwens voor het beste van beide Death werelden: Human. Technisch al praktisch net zover gevorderd als Individual Thought Patterns en deze, maar ook nog de rauwheid van pak em beet Leprosy die er doorheen sijpelt.

avatar van Kill_illuminati
De Fame verdwijnt uit het straatbeeld van de Kalverstraat, Amsterdam. Daarom alleen al maakte ik vol betreuring een van mijn laatste pelgrimstochten naar voor mij een van de belangrijkste cdwinkel in Nederland. Een respectabel aandeel platen in mijn collectie(boeken en muziek dvds incluis) komt daar dan ook vandaan.

Afgelopen zondag stond ik daar, geteisterd door een duivels dilemma. Welk album van Death neem je mee naar huis? Human, Individual Thought Patterns of Symbolic. Hoewel de Relaspe remasters er enorm aantrekkelijk uitzagen heb ik mijn keuze toch op Symbolic laten vallen. Vooral omdat ik dit album het beste ken. En wat kan ik zeggen? Top materiaal, én wat een drums! Een Death album kopen is avontuur ansich.

avatar van Metal-D78
Alle albums die je noemt zijn top! Terug en de rest meenemen....

avatar van Kill_illuminati
Ik ben maar een arme student.

avatar van kobe bryant fan
De screams op deze plaat liggen me meer dan op The Sound of Persevance, al zijn die ook erg goed. Toch vind ik deze plaat minder, al kan ik er zeker van genieten, want de solo's, riffs, drum,bas partijen zijn weer heerlijk dus ik hou het voorlopig op een 4*.

Maidenfreak
Erg sterke death metal klassieker. Veel meer progressieve invloeden dan de voorgangers. Zero Tolerance is machtig. Without Judgement en de titeltrack blazen mijn haren weg als ik deze megahard uit mijn stereo laat rammen.

avatar van Metal-D78
Maidenfreak schreef:
Veel meer progressieve invloeden dan de voorgangers.

Individual Thought Patterns en Human gemist? Verder ben ik het volledig met je eens.

avatar van Kill_illuminati
Ik vind ITP zelfs iets progressiever en technischer van karakter dan Symbolic. Dit album is toch meer gericht op de melodie. De nummers hier hebben ook duidelijkere song-structuur.

Maidenfreak
Metal-D78 schreef:

Nee hoor, ik ken deze twee geweldige albums van Death ook.

avatar van Stijn_Slayer
Kill_illuminati schreef:

Heb je absoluut gelijk in. Symbolic legt ook wat duidelijker een nadruk op de riffs.

avatar van Kill_illuminati
Het lijkt net alsof The Philosopher als laatste nummer van ITP hint naar de stijl van dit album (meer songmateriaal) en Perennial Quest (lang uitgesponnen nummers) als final weer hint naar de stijl van het volgende album TSOP. Ik geloof niet dat dat bewust is gedaan maar omvallend is dat vooral die nummers elementen bevatten van de respectievelijke volgende albums.

avatar van _Rene
Symbolic vorige week op de platenbeurs in Utrecht op LP gekocht. Ken de plaat al van voor tot achter en blijf het een zeer sterk album vinden. Valt me wel op dat de mix op vinyl erg zacht is. Volumeknop moet flink naar rechts om alles volwaardig uit de speakers te krijgen. Het is een 180 grams herpersing. Zal Roadrunner gewoon lekker een LP van de CD hebben getrokken?

avatar van muismat
Wat een band, helemaal verslaafd aan geraakt sinds jaar en dag, dit is een van de top albums die ze hebben gemaakt, maar eigenlijk zijn ze allemaal goed, deze heb ik op LP.

Titeltrack, Crystal Mountain en Zero Tolerence werden hierboven al genoemd, maar er is geen slecht nummer op te vinden.

5 sterren.