Death - Symbolic (1995)

Label: Roadrunner

1. Symbolic (6:33)
  2. Zero Tolerance (4:48)
  3. Empty Words (6:22)
  4. Sacred Serenity (4:27)
  5. 1,000 Eyes (4:28)
  6. Without Judgement (5:28)
  7. Crystal Mountain (5:07)
  8. Misanthrope (5:03)
  9. Perennial Quest (8:21)
  10. Symbolic Acts [Demo] * (5:55)
  11. Zero Tolerance [Demo] * (4:10)
  12. Crystal Mountain [Demo] * (4:24)
  13. Misanthrope [Demo] * (5:40)
  14. Symbolic Acts [4-Track Demo] * (5:55)
avatar van Houn
Muzikaal erg sterk, heb de cd pas aangeschaft.
de lyrics zijn ook goed, alleen ben ik geen fan van het screamen. niks ten nadele van de zang, ben sowieso geen fan van screamen bij geen enkele band.

avatar van Lau1986
Screamen? volgens mij bedoel je grunten

avatar van Stijn_Slayer
Dit is geen grunten hoor. Dan moet je de oudere Death albums beluisteren, dat zijn wel duidelijk grunts.

avatar van James Douglas
Op het laatste studiowerkje van Death beginnen de vocalen van Chuck mij echt tegen te staan en dat erkende hij zelf ook min of meer door zich toe te leggen op Control Denied. Op dit album zijn de vocalen, zoals alles op dit werkje, prima in balans.

avatar van Von Helsing
Vind Death tot de laatste snik een van de beste Metal bands ooit.

Ben dan ook blij een aantal live optredens op DVD te hebben.

avatar van Stijn_Slayer
Ja, ik heb ook een hele lading aan bootlegs. Death is nog altijd mijn favoriete band. 2009/2010 schijnt de tweede Control Denied plaat eindelijk uit te komen, maar dat heb ik al zovaak gehoord. Eerst zien, dan geloven.

avatar van Von Helsing
Er komt uberhaupt posthuum weinig uit van Chuck, zijn moeder doet alle zaken volgens mij. Misschien wilt ze iets achter de hand houden voor haar oude dag.

avatar van Stijn_Slayer
Nee, dat lijkt me niet hoor. Althans zo komt ze niet over. Chuck's familie zijn geen geldwolven. Er is veel gedonder over de rechten van Chuck's opname, en het maken van een album moet ook gefinancieerd worden. En Chuck heeft niet veel achtergelaten, dus...

Het is wel zo dat ze bepaalde opnames voor zichzelf houdt. Zoals bijvoorbeeld Jazz CD's die Chuck opnam.

avatar van Sir Spamalot
Inventief, hard, snel, melodieus, inventief, gevoelvol, prachtig, inventief, beukend, schitterend, ... heb ik al inventief gezegd? Crystal Mountain, dat kort akoestisch gitaarstukje op het einde, kippenvel. Etappe 6 in mijn Ronde van Death en een genot voor het oor. Meer zeg ik niet, anders wordt dit de moeder aller lappen tekst.

avatar van Thomzic
Wat een gruwelijk goed staaltje metal. Symbolic blijkt toch mijn favoriet te zijn van Death. Nog maar eens een puntje omhoog geschroefd.

avatar van wizard
Heb dit album zonet voor het eerst beluisterd. Ik had er redelijk wat van verwacht na het lezen van de verhalen hier, maar toch wist Symbolic me positief te verrassen. Wel hard en strak, maar gevarieerder en melodieuzer dan verwacht. Daarnaast viel de zang me alles mee. Ik had een hele lage monotone grunt voorgesteld die me snel zou gaan vervelen. Maar ook die verwachting kwam niet uit, gelukkig.

Stem volgt later nog wel eens.

avatar van wizard
De afgelopen dagen dit album bijna dagelijks beluisterd. Hij stond op mijn mp3 speler, en aangezien ik op de meeste cd's die daarop stonden wel even was uitgekeken, kwam ik vaak weer bij Death uit.

Mijn eerste, positieve, indruk blijft overeind, maar na een tijdje begonnen de vocalen me een beetje tegen te staan, erg vermoeiend om naar te luisteren. Het kwam niet over als een grunt (te hoog), ik vond het meer klinken als iemand met keelpijn die probeert te screamen. Maar dat is een detail, bij gematigde consumptie van dit album is er niks aan de hand.

3.5*

avatar van B.Robertson
B.Robertson (crew)
Symbolic zelf is een subliem haknummer op topsnelheid.
Empty words, Sacred serenity en Crystal mountain zijn subtiel gespeelde meesterwerkjes die tot m'n Death favorieten behoren.

avatar van tribaltyn
trots breng ik de 100ste stem uit op dit album
gehoord van een vriend dat ik dit album nodig had voor mijn metal-opvoeding.
het was flink wennen, maar hij had uiteindelijk toch gelijk. die nummertjes zitten superstrak in elkaar.

PriestMaiden
Death metal is echt mijn ding niet.
Maar deze band is een uitzondering voor mij.
Crystal Mountain, het titelnummer en Zero Tollerance zijn meesterwerken.

avatar van andnino
Die Chuck wordt wel overal de hemel in geprezen, maar als één persoon hier de eer zou moeten krijgen dan was dat wat mij betreft Gene Hoglan. Drumpartijen zoals deze kom je in de metal maar weinig tegen.

avatar van bennerd
Het verschil is dat Hoglan nog leeft.

avatar van andnino
Ik weet het. Theoretisch gezien maakt dat geen fluit uit, maar ja, menselijkheid...

avatar van Stijn_Slayer
Hoglan is een fantastische drummer natuurlijk. Chuck was echter naast een geweldige gitarist ook een uitmuntende componist.

avatar van Metal-D78
Juistem! De combi Hoglan/Schuldiner is amper te evenaren. Dit vind ik het beste album van Death al koester ik ze allemaal vanaf Spiritual Healing. Deze schijf is het meest uitgebalanceerd. Prima nummers, goede productie. Voorganger ITP is qua teksten net iets venijniger.

avatar van Metal-D78
andnino schreef:

Datklopt. Maar Hoglan was op dit album niets geweest zonder Chuck. Dat die bewierookt wordt is niet meer dan erg terecht.

avatar van bennerd
Ik vind Chuck wel erg overschat, maar goed, dat is smaakgebonden.

Metal-D78 schreef:

Dat geloof ik graag. Het ging mij dan ook vooral om zijn rol als gitarist.

avatar van Stijn_Slayer
Het is juist één van de meest onderschatte gitaristen ooit. In de wat serieuzere metalkringen wordt hij op handen gedragen, maar daarbuiten wordt z'n naam nooit ergens vermeld.

avatar van Don Cappuccino
Stijn_Slayer schreef:

Dus nog een keer: Chuck

avatar van Kronos
Het lof dat Chuck Schuldiner krijgt is niet alleen om zijn rol als gitarist.

En 't is dus niet omdat Gene Hoglan een uitstekend drummer is die ook lof verdient dat dit iets afdoet van de kwaliteiten en prestaties van Chuck als gitarist, zanger en songwriter. Hij is als een van de belangrijkste pioniers van het ontstaan van de death metal te beschouwen en gaf deze stroming begin jaren negentig ook nog eens serieus inhoud.

Een reactie die zo'n beetje suggereert dat het lof eigenlijk de drummer toekomt is wat lachwekkend.

Kronos schreef:
Het lof dat Chuck Schuldiner krijgt is niet alleen om zijn rol als gitarist.

Mooi dat je het leuk vind, maar het ging dus puur over het muzikale aspect. Dat hij de scene heeft vormgegeven is een ander verhaal. Hoewel Hoglan qua aantal grote namen waarin hij heeft meegespeeld aardig meekomt wat dat betreft.

avatar van Edwynn
Hoglan was ooit de drijvende kracht achter Dark Angel. Nu is het een bandhoer. Je kunt hem huren en hij speelt wat je van hem vraagt. Je kunt wel alles van hem vragen, want zo goed is hij wel.

Ik heb eens een clinic van hem gezien. Er ging een kilo shoarma naar binnen. Vervolgens deed hij loden gewichtsbandjes om zijn enkels en vervolgens liet hij even zien hoe je The Burning Of Sodom of Time Does Not Heal moet drummen.

En Chuck Shuldiner is de drijvende kracht achter Death. Ook achter de Death met Gene Hoglan op de drums.

avatar van Stijn_Slayer
Wat ontbreekt er muzikaal aan dan?

Death was de meest vooruitstrevende band in deze scene (Cynic beende ze een tijdje bij, maar flutproductie, vocoder en weinig albums...). Recentelijk zijn ze muzikaal eigenlijk pas ingehaald door bands als Obscura en Necrophagist.

Eens met Edwynn dat het uiteindelijk Chuck was die Death is. Chuck heeft op elk album, met elke line-up, bewezen dat hij degene was die voor de kwaliteit zorgde.

Stijn_Slayer schreef:
Wat ontbreekt er muzikaal aan dan?

Spanning. Je mag de sterren van de hemel spelen, als er geen spanning in zit vind ik het weinig waard.

Allemaal wel erg persoonlijk natuurlijk.