Spinvis - Dagen van Gras, Dagen van Stro (2005)

Label: Excelsior

1. Ik Wil Alleen Maar Zwemmen (4:01)
  2. Kom in de Cockpit (3:08)
  3. Aan de Oevers van de Tijd (5:19)
  4. Het Voordeel van Video (3:44)
  5. Dagen van Gras, Dagen van Stro (2:58)
  6. Op een Ochtend in het Heelal * (4:20)
  7. Flamingo (4:33)
  8. De Zevende Nacht (3:45)
  9. Lotus Europa (11:03)
  10. Bijt Mijn Tong Af (3:56)
  11. Explicateur (2:31)
  12. De Tuinen van Mexico (2:13)
avatar van Ceasar
Door Lotus Europa ga ik er een halve punt van aftrekken. Echt een PIEP-nummer!

Geweldig nummer juist!
Ik vind dit album zelfs beter dan zijn debuut! En die was al erg sterk, maar ik vind deze wat consistenter, terwijl die andere wat meer uitschieters had. Hier staan geen nummer op van het kaliber Bagagedrager en Ronnie Gaat Naar Huis, maar op dit album is wel elk nummer erg sterk.

avatar van jasper1991
gave muziek. originele teksten en een nummer als "bijt mijn tong af" vindt ik ook muzikaal wel leuk.
het absolute hoogtepunt is echter lotus europa, alhoewel hij misschien 3 minuten te lang is

avatar van Cor
Cor
Aardige plaat, maar kan niet meer tippen aan het niveau van het debuut. 'Aan de oevers van de tijd' is natuurlijk een schitterend nummer en ook 'Ik wil alleen maar zwemmen' en 'Het voordeel van video' zijn op het peil van het debuutalbum. Maar niet alles is even urgent en sommige nummers vliegen anoniem aan me voorbij. Goed, kwaliteit bevestigd, maar de 1e was scherper.

avatar van bertus99
Cor schreef:
Goed, kwaliteit bevestigd, maar de 1e was scherper.

Dat is zo. Maar dat geldt niet alleen voor deze cd maar is de trend in zijn hele verdere werk. Na het debuut werd elke volgende muzikale uiting van De Jong weer wat minder dan de voorafgaande. Met als laatste resultaat het erg matige Goochelaars en Geesten, waarna alweer een hele tijd geen nieuwe cd het licht heeft gezien, hoewel hij zich wel met allerlei andere dingen in de kunst schijnt bezig te houden.

avatar van Cor
Cor
bertus99 schreef:

Yes, helemaal eens. Zie mijn quote daar.

avatar van woutorrmusic
De eerste was inderdaad scherper, maar de kwaliteit blijft nog steeds hoog. Lotus Europa is een enorm meer, waar ik per seconde dieper in zak. Positief.

avatar van bauer
Wat is dit voor muziek? Hier kan ik echt helemaal niks mee. De cd weet geen moment te boeien. Ik heb hier Lou Reed's Metal machine music liggen, daar zal ik me beter mee vermaken dan met deze. 1 ster omdat het Nederlandstalig is, maar daar is dan ook alles mee gezegd.

avatar van Arrie

Misschien iets meer onderbouwing?

avatar van B.Robertson
Niet echt muziek om uit volle borst mee te zingen. Zijn muziek is wel goed, maar heer Spinvis z'n manier van zingen werkt me soms op de zenuwen.(Lotus Europa)
Het instrumentale Explicateur is dan ook meer dan welkom. De mooiste liedjes zijn Aan de oevers van de tijd en Kom in de cockpit. 'k zal niet snel nog een Spinvis aanschaffen, maar dit album ligt me zeker niet in de weg.

avatar van Ceasar
Maar je moet juist deze Spinvis - Spinvis (2002) hebben! Vele malen beter!

bertus99 schreef:

Goochelaars en Geesten mag je niet als een regulier album beschouwen. Dat is een compilatie van b-kantjes en projecten voor tv, film en theater e.d.

avatar van B.Robertson
Ceasar schreef:
Maar je moet juist deze Spinvis - Spinvis (2002) hebben! Vele malen beter!

Valt te proberen. Heb een aannemelijk bod geplaatst op Marktplaats.
Mocht dat te weinig zijn dan bestel ik hem gewoon bij een on line store.

bertus99 schreef:

Zijn nieuwste project: Dorléac - Dorléac (2010)

avatar van jasper1991
ben ik nou de enige die dit stukken beter vindt dan zijn titelloze album?
verhalende nummers als lotus europa en nummers als aan de oever van de tijd mis ik op "spinvis".

avatar van Arrie
"Stukken" beter is overdreven, maar ik vind deze ook beter, ja.

Deze mist juist alles wat "Spinvis" wel heeft: warmte. Lotus Europa is maar een kille bedoening, als je het mij vraagt. De manier waarop de tekst voorgedragen wordt is totaal oninteressant. De achtergrondgeluidjes zijn wel best mooi, af en toe, maar dat maakt het nog geen goed nummer. Aan de Oevers van de Tijd lijkt een beetje te leunen op een sentimentaliteit die hij op zijn eerste album nog helemaal niet nodig had om te ontroeren. Het enige écht goeie nummer op deze plaat is Ik Wil Alleen Maar Zwemmen.

avatar van Gyzzz
Deze vind ik ook wat beter, vooral omdat hij iets persoonlijker is en daarmee ook nog iets gedurfder. Ik vind overigens juist deze warmer dan het debuut. Met name het middenstuk van Lotus Europa is zo extreem beeldend, heel knap gedaan vind ik dat.

avatar van wisselstroom
Lotus Europa is (logischerwijs) een veelbesproken nummer hierzo. Het is zeker erg beeldend en voor mij een wat beklemmend nummer.
Leuk om hier te lezen dat mensen dit geweldig vinden, want ik vind het zelf bepaald niet mooi en ik vind het totaal geen nummer om vaak te horen. Ik vind het dan ook misstaan tussen de rest van de fijne liedjes waardoor het bij mij het plezier om dit album in het geheel te luisteren toch wel omlaag haalt.
Wat mij betreft was dit nummer beter als laatste nummer of hidden track op deze cd gezet, of anders op Goochelaars en Geesten bij de andere b-kantjes.
Desondanks een voldoende voor dit werk: 3*

avatar van Ceasar
Ik beleef hetzelfde als jij: door Lotus Europa draai ik dit album eigenlijk zelden. En dat terwijl er toch ook mooie liedjes op staan. Lotus Europa krijgt van mij een dikke vette 0!

avatar van jasper1991
je kan toch skippen als je dat nummer dan echt zo waardeloos vindt?

avatar van Chameleon Day
Verslag van de bevindingen van mijn dochter (7) m.b.t. dit album:

"Pap vind jij dit mooie muziek?"

"Ja hoor"

"Ik vind dit de slechtste muziek die ik gehoord heb. Die meneer kan helemaal niet zingen."

"Ja, maar het past bij de muziek hoor."

"De muziek is ook niet mooi. Mag Katy Perry op?"

"Nee, niet als papa in de kamer is."

avatar van jasper1991
Die meneer kan inderdaad niet (heel goed) zingen. Ik weet niet welk nummer opstond toen deze discussie plaatsvond?

avatar van Chameleon Day
Bij het eerste nummer al. En bij 'Lotus Europa' werd de vraag gesteld of ik dat "liedje" nu echt mooi vond. Kon ze zich niet voorstellen. "Die meneer praat gewoon".

Yann Samsa
Chameleon Day schreef:
"Mag Katy Perry op?"

"Nee, niet als papa in de kamer is."

avatar van wisselstroom
Chameleon Day schreef:

In ieder geval heeft ze al een kritisch oor, komt vast nog wel goed

avatar van oceanvolta
Spinvis weet mij met dit album niet zo te pakken als met het briljante debuut. Desalniettemin staat er genoeg moois op dit Dagen van Gras, Dagen van Stro. De kracht van Spinvis is het oproepen van een bepaald melancholisch gevoel. Op dit album zijn Aan de Oevers van de Tijd en het titelnummer daar de beste voorbeelden van. Mijn favorieten dus.
De interessante teksten vallen extra op omdat het in het Nederlands wordt gezongen. De stem van De Jong is niet geweldig maar past goed bij de muziek en de sfeer die eraan wordt meegegeven.
Lotus Europa (daar heb je hem weer) vind ik toch een van de minste nummers. Er zitten zeker interessante stukken in de meer dan 11 minuten durende song maar dat is eigenlijk alleen het muzikale gedeelte.
Als laatste wil ik nog een hoogtepunt noemen en dat is Flamingo. Die onheilspellende sfeer met surrealistische tekst, echt fantastisch.

avatar van leaatjee
Ik was denk ik elf, of net twaalf toen ik dit album voor het eerst hoorde. Mijn ouders hadden het gekocht en ik moet zeggen dat ik onder andere lotus europa ook nogal 'raar' vond. Maar sommige, makkelijker luisterbare nummers (ik wil alleen maar zwemmen, kom in de cockpit) waren wel blijven hangen. En naarmate ik ouder werd begon ik het meer te waarderen, uiteindelijk zette ik de cd ook uit mezelf wel eens op, en nu is het een van mijn favoriete albums, mede dankzij de jeugdherinneringen die ik ermee associeer.
Ik vind nu ook lotus europa een prachtig nummer, hoewel ik het vaak oversla omdat je het niet al te vaak moet horen (ik kan de hele tekst inmiddels opzeggen volgens mij).

Ik vind dit album trouwens beter dan het eerste, van deze vind ik elk afzonderlijk nummer meesterlijk en het album vormt één geheel. Het andere album heeft een paar prachtige nummers, maar het is een album waar ik toch vaak lastig doorheen kom, juist deze pakt mij daarom minder.
Misschien is t ook wel om dat ik in de loop der jaren een steeds grotere band met dagen van gras, gagen van stro heb gekregen.

Rain dog
Arrie schreef:
"Stukken" beter is overdreven, maar ik vind deze ook beter, ja.

Sinds de nieuwe Spinvis uit is,deze ook nog eens opgezet en ik moet zeggen dat het toch wel een zeer sterk tweede album is hoor. Nu kan ik het beter appreciëren dan toen het net wat uitgekomen en ja ik vind hem ook "beter/consistenter" klinken dan zijn debuut.