Death - Scream Bloody Gore (1987)

Label: Combat

1. Infernal Death (2:54)
  2. Zombie Ritual (4:35)
  3. Denial of Life (3:37)
  4. Sacrificial (3:43)
  5. Mutilation (3:30)
  6. Regurgitated Guts (3:47)
  7. Baptized in Blood (4:31)
  8. Torn to Pieces (3:38)
  9. Evil Dead (3:01)
  10. Scream Bloody Gore (4:35)
  11. Beyond the Unholy Grave * (3:08)
  12. Land of No Return * (3:00)
  13. Open Casket [Live] * (4:50)
  14. Choke on It [Live] * (5:56)
avatar van Guinness1980
Vandag binnen gekregen. Had hem bij CDWOW besteld voor 12,99 (momenteel kost ie 36,99 : )

Inderdaad op gekleurd (oranje) vinyl met 12'' !

avatar van Kronos
Die prijzen soms bij cd-wow voor vinyl zijn absurd.

Mijn platen zijn wel niet oranje, maar transparant met rood (bloedspetters).

De volgende twee albums heb ik ook op vinyl besteld. Die heb ik ooit weggedaan. Vanaf Human heb ik alles al op cd.

avatar van Guinness1980
Ja, 12,99 vond ik een koopje voor deze klasieker. voor die abnormale prijs had ik hem ook nooit besteld!

Ook wel vet dat er verschillende versies (qua kleur) zijn uitgebracht.

avatar van Kronos
Inderdaad een koopje. Ik heb mijn exemplaar bijna 20 betaald.

avatar van exodus
Ik weet nog als de dag van gister dat dit brute werkje verscheen; ik was vroeger helemaal bezeten van nummers als: Evil Dead en Zombie Ritual. Ook dat typische bikkelharde scherpe knallende geluid van deze klassieker was destijds nog niet eerder gehoord ondanks dat een aantal bands en bandjes toentertijd ook al bezig waren met nóg extremer dan Thrash. (Possessed, Necrophagia, Deathstrike/Master etc. etc.) Waar ik anno 2010 vreselijk van baal, het is werkelijk beschamend van mijn kant, dat is dat ik tegenwoordig deze plaat eerlijk gezegd niet meer kan horen.....oorzaak: ik heb 'm werkelijk veel te veel gedraaid. Mijn plaat is zelfs versleten, grijs gedraaid heet zoiets! Maar het blijft, ondanks de niet meest gecompliceerde maar vaak wel doeltreffende ideeën, een ware klassieker! 1 van de eerste Death Metal-lp's....met drumbeest: Chris Reifert! ! ! Jawel! En natuurlijk "Evil" Chuck (r.i.p.) met zijn, hoe kan het ook anders, de DEATHGRUNT! BLLLLOOOOOAAAAAARRRRRRGGGGG! Ik heb nog een radio interview op cassettebandje met Chuck uit 1988 bij Vara's Vuurwerk destijds n.a.v. de 2e lp Leprosy trouwens en hun concerten die ze gaven in Nederland o.a. in Deventer en Katwijk. De heren van Death lazen de data van hun concerten af van de achterkant van een T-shirt van fans die in de Vara studio toen waren uitgenodigd n.a.v. een prijsvraag. Mooie tijden en errug komisch allemaal...'k zal de oude stoffige cassette tapes weer eens uit de kast trekken.

avatar van Sir Spamalot
Je kunt eigenlijjk uren, dagen, maanden en jaren discussiëren over de definitie van Death Metal maar dit is het gewoon: smerig geluid, smerige riffs maar wat een muzikale vakmanschap. Evil Dead blijft een zalige aanslag op de trommelvliezen, zowel de mijne als die van de buren.

Sir Spamalot schreef:

Zijn die daar ook gelukkig mee dan?

avatar van Sir Spamalot
Tuurlijk dat, ze kennen me ondertussen al een beetje .

avatar van Psycho Holiday
Laatst de versie die nog onder Combat Records is uitgebracht voor het luttele bedrag van 5 euro op de kop kunnen tikken. Nog niet zo interessant als het opvolgende werk, maar zeker bruut. Vooral het al genoemde Zombie Ritual en Evil Dead.

PriestMaiden
Death metal-klassieker. In de nummers zit veel bruutheid maar niet zoveel variatie.
Niet slecht, maar ik hoor liever de Death vanaf de plaat Spiritual Healing.

avatar van Kef
Kef
Heb dit geweldige debut van Death nu op staan. Blijf gewoon meesterlijk!
Wat een geniale bruuthied. In de nieuwe Rock Tribune staat een groot artikel over
Chuck aangezien het dit jaar alweer 10 jaar is geleden dat hij stierf.

De moeder van alle death metal albums, Wellicht wat soft voor de normen van nu, maar een geweldige plaat! Chuck jij leeft voor altijd voort. 4,5

avatar van Lau1986
Wat een heerlijke plaat is dit toch. Nog steeds is dit een brute plaat en een klassieker in het genre. Heerlijk gitaar werk en een heerlijke grunt. Ik blijf hiervan genieten. Vooral het nummer Zombie Ritual blijft het goed doen.

avatar van Sir Spamalot
Zompig is het geluid, vettig zijn de gitaren en haast enigmatisch zijn de zangpartijen van wijlen Chuck Schuldiner. Knap en ingenieus zijn de songs met veel tempowisselingen, wervelende gitaren en prachtige solo’s. Mokerslag op de trommelvliezen tot je haast hersendood achterblijft met een wereldnummer als Evil Dead om het helemaal af te maken: wat een beestachtig onvergetelijke riff.

Iemand op Metal Archives noemde dit “boring”. Ga je oren uitspuiten en je mond spoelen. Je ben voor en je bent tegen, je aanbidt dit of je veracht dit maar om het vervelend of saai te vinden?

avatar van AOVV
Venijnig debuut van Death, dit saai noemen is inderdaad lichtjes belachelijk. Het is zoveel meer dan rechttoe-rechtaan death metal. Bovenstaande user zegt dat deze plaat redelijk dicht bij de definitie van het genre komt; daar kan ik hem enkel in bijtreden.

Een veelbelovend begin voor Death, en er zou nog heel wat volgen..

avatar van swatan
Geweldig debuut van één van de beste bands ooit..

avatar van Kronos
Eindelijk nog eens op cd uitgebracht.

DEATH "Scream Bloody Gore" - Out Now! - relapse.com

avatar van frolunda
Scream Bloody Gore was baanbrekend,ademt een geweldige sfeer uit en de nummers vormen echt een eenheid.Daarnaast wordt er op de plaat ook nog eens fantastisch gemusiceerd.
Kortom een genre klassieker.
En ja Zombie Ritual,Evil dead en het titelnummer zijn ook mijn favorieten.
Dikke vier sterren.

avatar van ZAP!
Komt nog verrassend dicht in de buurt van de twee opvolgers, had het veel rauwer, simpeler en primitiever verwacht. Heb deze wel es een paar keer gehoord, maar het was alweer lang geleden kennelijk. 'Zombie...', 'Sacrificial' 'Baptized...', 'Evil Dead', 'Beyond...' springen er voor mij op het eerste gehoor ietsje uit, maar het is lastig kiezen... einde marathon. Doet voor mij toch niet onder voor de andere 4,5* werkjes.

4,0* ---> 4,5*.

avatar van lennert
Nadat ik op Into The Grave toch echt enorm genoten heb van Death To All, was het tijd om even wat meer van Death te leren kennen. Uit mijn dak ben ik echt niet gegaan, ik was te druk bezig met proberen te begrijpen wat vooral Steve DiGorgio allemaal aan het spelen was, maar het interessante is wel dat ik daarmee bij het onlangs aanschaffen van Symbolic en The Sound Of Perseverance toch een flinke hoeveelheid nummers heb onthouden. En nu luister ik Scream Bloody Gore voor het eerst, een album wat terecht wordt gezien als een van de eerste deathmetalalbums. Celtic Frost en Possessed waren misschien nog net iets eerder, maar Schuldiner heeft overduidelijk wel echt een eigen iets toe te voegen.

De grap is dat Scream Bloody Gore in heel veel opzichten gewoon een extreem thrashmetalplaat is die bij vlagen voor mij vooral wat Dark Angel invloeden heeft. De putgorgel van Schuldiner en enkele riffs leggen die basis voor death metal absoluut wel, en ook de thematiek zit helemaal goed. Bij vlagen nog wat onstuimig, vooral het drumwerk blijft nog een beetje achter bij het veel virtuozere gitaar- en baswerk, maar het album is wel erg intens en op nummers als Evil Dead en Scream Bloody Gore zelfs erg goed. Een ruwe diamant van een erg intrigerende band en daarmee ook een erg fijn debuut.

avatar van RuudC
Het is voor mij wat lastig om in te leven in een album als Scream Bloody Gore. Het wordt dan wel gezien als death metal, maar dit schurkt nog heel dicht tegen thrash metal aan. Sterker nog, afgezien van de vocalen wellicht, zou dit tegenwoordig zelfs als (blackened/death)thrash omschreven worden. Het genre is hier dan ook nog wel vrij jong. Als je "jong" zegt, komt "onbezonnen" er gauw achteraan. Dat is Scream Bloody Gore zeker wel. Dit album is dan ook vooral lekker smerige metal van twee(!) knullen van rond de twintig. Ik zal toegeven dat ik van het drumwerk van Chris Reifert hier niet echt onder de indruk ben. Hij maakt wel veel foutjes. Chuck Schuldiner daarentegen heeft de zaken voor voor elkaar op gitaar, bas en achter de microfoon. Ondanks het rauwe geluid en die vernietigende grunt schuilt wel veel virtuositeit. Een gouden combinatie is het. Toch straalt het jonge Death het hardst tijdens het fenomenale Evil Dead. Meer bands zouden hun gitaren zo mogen laten gillen zoals Chuck dat hier doet. Erg vet gedaan. En erg origineel is het natuurlijk niet. Possessed deed dit een paar jaar eerder al. Qua productie en virtuositeit doet Death het wel beter, maar niet wat de impact betreft.

avatar van B.Robertson
Productioneel gezien had men de zaken goed voor elkaar en dit was Randy Burns wel toevertrouwd. Eerder tekende hij voor Seven Churches van Possessed en na Death voor Survive! van Nuclear Assault. Ben altijd wel fan van zijn producties geweest al is hij lang niet zo bekend als Scott Burns, wiens producties m.i. al gauw hetzelfde klinken. Wat dit debuutalbum betreft komt het mij voor dat Chris Reifert vooral zijn snelheidslimieten opzoekt en het album rechttoe rechtaan volbeukt, daar waar hij bij Autopsy minder snel zou gaan drummen, met meer grillige en eigenzinnige drumpatronen. Bonustrack Beyond the Unholy Grave had wel op het reguliere album mogen staan in ruil voor het relatief zwakke Torn to Pieces, al is dat ook wel weer een rustpuntje alvorens de twee prijsnummers van het album te ondergaan (Zombie Ritual is natuurlijk ook een klassieker).

avatar van Edwynn
Randy was niet echt een typische deathmetalproducer. En je kunt wel horen dat de visie van de band doorslaggevend is. Darkness Descends is weer heel iets anders dan Peace Sells. En ben ik gek op het geluid van beide platen. Scream Bloody Gore vind ik ook fantastisch klinken. Een tikje chaotisch en daar houd ik van.
Ik ben het dan ook niet zo eens met de stelling dat Scotts platen allemaal hetzelfde klinken. Het is minder divers en niet welke band had een eigen visie.

avatar van B.Robertson
Dat is misschien meer een aanname van mij dat Scott Burns' producties uit duizenden te herkennen zijn, net zoiets als dat Harris Johns' producties van o.m. Tankard, Sodom en Pestilence duidelijk herkenbaar zijn.

Peace Sells vermeldt Dave Mustaine als eerste producer en Randy Burns als tweede op de originele CD. Chuck Schuldiner als co-producer van Scream Bloody Gore is misschien internetwijsheid van Wikipedia, daar de LP alsmede de Century Media uitgave van eind jaren 90 op zijn best Steve Sinclair als executive producer noemt.

avatar van Wolfmother
Eindelijk dit debuut eens in z'n geheel geluisterd en de strokes of genius zijn in de favoriete nummers al zeer duidelijk te horen. Kan niet wachten op de rest, want volgens mij wordt het alleen maar beter vanaf hier.