Pharoah Sanders - Karma (1969)

Jazz
Label: Impulse!

1. The Creator Has a Master Plan (32:47)
  2. Colors (5:38)
Zijn toon heeft voor mij geen misplaatste woestheid. Het komt op mij juist oprecht en persoonlijk over. Ik vind hem hier zeer overtuigend. Dit album is voor mij telkens een spirituele ervaring. Een man die op zoek is naar vrijheid.

Heemskerktollie
Ik ben het daarin wel eens met IDM Ik blijf z'n spel prachtig vinden, wat z'n motieven ook waren Albums als Black Unity en Village of The Pharoah's vind ik fantastisch. Om nog maar niet te spreken over z'n spel in Japan met Trane. Het lijkt mij niet echt realistisch dat Coltrane Sanders alleen opnam in zn band om een spirituele goeroe bij zich te hebben.

avatar van master-rens
Net voor het eerst geluisterd dit album en ook mijn eerste kennismaking met deze artiest, misschien zelfs met dit genre.
Dit is echt genieten, mits je ervoor in de stemming bent.
Ik denk dat ik dit vooral 's nachts ga luisteren of als ik stoned ben

avatar van Booyo
jeewee* schreef:
Er zit zo'n hoog tingeltje in dat constant wordt herhaald en ik heb daar wel genoeg van na tien minuten maar het gaat vrolijk door.

jeko schreef:
Al was deze plaat instrumentaal dan had ik hem zeker gekocht, maar de zang verpest het helaas.

Ha, wat kunnen smaken toch verschillen. Juist die stem, en dat heerlijk doorkabbelende hoge tingeltje maakt het voor mij. The creator has a master plan is zeer goed, echter wordt het me af en toe iets te druk, en colors is een puike outro.

WS da Badass
The creotor is een van de meest intense stukken muziek die ik ooit heb beluisterd. Weergaloze virtuoze meester-shit! Soms vind ik die enorme uitbarstingen iets te lang, maar de rust daarna is weer fantastisch. De verhouding tussen spanning en rust is zeer knap.

Colors is ook heel mooi, maar na The Creator zit ik meestal helemaal vol, als het ware.

Dus voor mij is het album als geheel niet volmaakt.

avatar van tnf
tnf
Net kwam ik via een of andere internetzender bij het nummer Astral travelling uit, van een ánder album van hem (ik had nog nooit van hem gehoord). Fraai nummer.

Maar als ik dit allemaal zo lees, heb ik daarmee mogelijk nog láng niet het hoogtepunt gehad...

avatar van tnf
tnf
...inmiddels ben ik hierin gedoken. Laat op de avond; mooi tijdstip hiervoor. Dit is zo'n album waarbij ik de 4 (of misschien zelfs 4,5?-)sterren-score al na een paar minuten in de lucht voelde hangen, luisterende naar die relaxte, psychedelische hippietrip; met dat hoge geluidje dat constant door leek te gaan. Voelde gelijk goed, als een warm bad.

Totdat track 1 na zo'n tweederde van het nummer opeens uit de bocht vloog, toen kwam er een totaal ongestructureerde kakafonie van geluid uit m'n boxen. Een soort ongeremde passie die prijzenswaardig is, maar waar ik maar moeilijk aan kan wennen. Zo'n vijf minuten later werd het wel weer beter, dat wel. En uiteindelijk blijft er nog steeds zo'n 27 minuten aan prachtige muziek over (van de 32).

Track 2 vind ik verder wat minder memorabel dan track 1, hoewel mooi ingespeeld. Ik mis daar hetgene wat ze de 'x-factor' noemen een beetje, iets wat track 1 wel heeft, en wat ik het allerbelangrijkste vind in muziek.

Maar ach, 3,5 sterren is ook al een goede score. Zeker voor een kritische luisteraar als ik.

avatar van Stijn_Slayer
Nog een aantal jaar wachten en dan is de technologie zover. Niet alleen zullen wij geuren uit televisiereclames in de woonkamer kunnen ruiken, hetzelfde geldt voor de wierook die dan uit de stereo-installatie komt zodra Karma erin gestopt wordt.

Pharoah Sanders leerde ik kennen via Coltrane's Ascension en Meditations. Karma ligt niet direct in het verlengde van die albums, maar de invloed van Coltrane is zeker hoorbaar. Het gros van Karma zou ik geen free-jazz noemen. De invloeden zijn er, maar de begeleidende partijen zijn daarvoor echt te gestructureerd. Dat is ook wel een beetje mijn punt van kritiek op 'The Creator Has a Master Plan'. Sanders heeft zijn sound gevonden en de improvisaties zijn erg expressief, maar de duidelijk afgebakende passages worden wat te lang gerekt.

Dat geldt vooral voor de passage waar de titel vandaan komt: 'The Creator has a master plan: peace and happiness for every man.' Dat is toch wel een vreselijk kazige, stereotype zin. Moet ik toevallig ook op een kleedje gaan zitten met mijn schoenen uit en heel hard 'huummmmmm' roepen? En alsof de boodschap nog niet duidelijk was, wordt dit op het einde nog eens herhaald. Beste Sanders, als je goed met vinyl omgaat, blijft de plaat niet hangen.

avatar van Soledad
Ik denk dat dat nou juist de essentie van zijn muziek is. Sanders verdiepte zich in het spirituele, oosterse religie en filosofie. Hij was een zoekende en wilde dat uiten in zijn muziek. Ik begrijp dat dat de westerse nuchtere boer niet per definitie aanspreekt maar dit was wat hij wilde maken.

Zijn muziek heeft juist dat meditatieve karakter dat je ook in Indiase raga's veel tegenkomt en laat dat nu juist een grote invloed op Sanders' muziek zijn.

avatar van Booyo
Stijn_Slayer schreef:

avatar van Stijn_Slayer
@ Soledad: Ik heb wel enige interesse in verschillende culturen. Ik ben inderdaad te nuchter voor religie (geen boer! ), maar 'de geest' an sich boeit me wel heel erg. Ik heb ook wel een redelijke filosofische basis.

Wat voor mij echter een beetje afbreuk doet aan dit album is de stereotype weergave. Edward Said wees met zijn oriëntalisme al op de onjuistheid van de manier waarop het Westen naar het Oosten kijkt. En ik geloof de goede bedoelingen van Sanders wel, maar hier wordt desondanks een beetje een clichébeeld van de Oriënt geschetst.

Een paar maanden geleden werd dat bij mij op de opleiding ook gedaan door een groepje. Het toegankelijk maken van bepaalde filosofische teksten over lichaam en/vs. geest mondde toen uit in een soort braderie over India met gekleurde gewaden, buikdansen en geurstokjes.

Nonsens, dit is idiosyncratie geen stereotype!

Je lijkt vooral te luisteren naar de 'boodschap' maar vergeet daarbij de 'vorm' een beetje, luisterend vanuit je filosofische basis.

Op zich kan dat en kun je dan kritiek hebben op wat er gerepresenteerd wordt, maar ik vind dat niet eerlijk om het album daar als geheel op te beoordelen. Dat is een bezwaar dat ik ook in het algemeen vaak heb tegen feministische, postkoloniale, poststructuralistische zgn. 'kritische theorie'. Voor mij is dat zowel een over- als onderschatting van wat kunst kan doen: een onderschatting van het interpretatievermogen van de luisteraar en van de formele waarde van kunst; een overschatting van de epistemologische functie van kunst (dwz. hoe het bijdraagt aan kennisvorming/cognitie van de mens).

Misschien mis ik dat je Karma ook nog om andere redenen vindt tegenvallen, maar je lijkt nu alles te gooien op de 'stereotype representatie van oosterse spiritualiteit.' Ik denk dan: zie het als expressie van persoonlijke beleving ipv. representatie van abstracte concepten/ideeen.

Hopelijk kan je iets met mijn suggesties, want ik denk dat Karma echt heel waardevol kan zijn (hoewel je het album natuurlijk al op 3,5 hebt staan).

avatar van Paalhaas
Een beetje moeilijk (al viel dat te verwachten) maar erg goed verwoord!

Ik Doe Moeilijk schreef:

L'art pour l'art dus. Autonoom beschouwen lukt pas echt als je alle eerdere vergaarde (repertoire)kennis (vergelijkingsmateriaal) kan uitschakelen en dat gaat mij in dit geval niet lukken. Als associaties en herinneringen van eerdere indrukken naar boven komen, doe je daar verder niets aan. In mijn geval zijn die te sterk om te negeren. Ghosting wordt dat in het theater genoemd.

Overigens is de weergave van Sanders niet per se onlogisch. De geest gaat op een bepaalde manier met data om. Complexe data kan veel beter verwerkt worden als het gesimplificeerd wordt of in stereotypes wordt gevangen. Bij stereotypes ligt alleen het gevaar van een onwenselijke hiërarchie/machtsverhouding en negatieve ideologische bijbedoelingen op de loer. De algehele cultuur is daar ook dwingend in, omdat men leert van de cultuur om zich heen en bepaalde denkwijzen als natuurlijk ziet. Hier komt dan natuurlijk het onderschattingsvermogen waar jij het over hebt om de hoek kijken.

avatar van Supernormal
Ik ben het enigszins eens met de user hierboven dat als Sanders het zinnetje "The Creator has a..." eruit had gelaten, de boodschap abstracter was overgekomen en minder letterlijk uitgesproken/voorgekauwd. Misschien werd hij beïnvloed door "A Love Supreme" waar Coltrane deze formule ook toepast. Vroeger had ik er zelf ook wat last mee maar nu ben ik het als een onderdeel van de muziek gaan zien en kan ik echt genieten van de wereld die Sanders in 'Karma' schetst.

Stijn_Slayer en co: als je iets zoekt in de spirituele & wereldse trant kan ik het volgende album aanraden: Don Cherry - Organic Music Society (1972) Een pièce unique van de hand van Don Cherry. Super Oosters, los van clichés en erg bevrijdend werk.

avatar van Supersid
Meesterwerk...