The Chemical Brothers - Surrender (1999)

Dance / Electronic
Label: Heavenly

1. Music: Response (5:19)
  2. Under the Influence (4:15)
  3. Out of Control (7:18)

4. Orange Wedge (3:06)
  5. Let Forever Be (3:55)

met Noel Gallagher

6. The Sunshine Underground (8:38)
  7. Asleep from Day (4:47)

met Hope Sandoval

8. Got Glint? (5:26)
  9. Hey Boy Hey Girl (4:49)
  10. Surrender (4:28)
  11. Dream on / Dream On [Reprise] (6:47)

met Jonathan Donahue

12. Hey Boy Hey Girl [Extended Version] * (6:04)
  13. Flashback * (5:18)
  14. Power Move * (4:09)
  15. Out of Control [Sasha Remix] * (7:19)

met Bernard Sumner en Bobby Gillespie

16. Hey Boy Hey Girl [Secret Psychedelic Mix] * (5:32)
  17. Let Forever Be [Secret Psychedelic Mix] * (5:20)

met Noel Gallagher

18. Out of Control [21 Minutes of Madness Mix] * (21:07)

met Bernard Sumner en Bobby Gillespie

19. Flashback [Secret Psychedelic Mix] * (5:30)
  20. Dream On [Secret Psychedelic Mix] * (4:21)

met Jonathan Donahue

21. Flashback * (5:20)
  22. Scale * (3:45)
  23. The Diamond Sky * (3:38)
  24. Studio K * (5:49)
  25. Power Move * (4:11)
  26. Enjoyed * (8:09)
  27. Electronic Battle Weapon 4 (Freak of the Week) * (6:06)
  28. Out of Control [Sasha Club Mix] * (11:03)

met Bernard Sumner en Bobby Gillespie

29. Music: Response [Gentleman Thief Mix] * (7:36)
  30. Music: Response [Futureshock Main Response] * (8:21)
  31. Hey Boy Hey Girl [Soulwax Remix] * (7:14)
  32. Hey Boy Hey Girl [KiNK Remix] * (5:55)
avatar van Jordy
Erg leuk, maar voor elk nummer staat er op het vorige album een vergelijkbaar nummer dat nét even wat genialer was.

avatar van NERD
Vind dit een superalbum, Chemical Brothers zijn een beetje de serieuze tegenhangers van Fatboy Slim in het Bigbeat genre.

Favorieten: "Music: response", "Under The Influence", "The Sunshine Underground" en "Asleep From Day".

En dan heb je natuurlijk nog de erg goede en bekende hits "Hey Boy Hey Girl", "Out Of Control" en "Let Forever Be".

4 sterren

avatar van John Doe
Ben erg te spreken over Hey Boy Hey Girl, de sfeer erin die niet wordt verpest door fout gekozen samples of composities. Voor de rest nog een aantal sterke tracks, maar niet al te goed. Zowieso vind ik The Chemical Brothers iets onderdoen voor Fatboy Slim als je de vergelijking aangaat.

avatar van gemaster
The Chemicals zijn een stuk beter dan Fatboy Slim. Waar die laatste maar 1 goed zelf geproduceerd album heeft(You've Come A Long Way Baby), hebben The Chemical Brothers er 4. Dit is hun 1 na beste(na Dig Your Own Hole). 4 sterren.

van gemaster bij Come With Us van Chemical Brothers:

In het begin viel deze plaat behoorlijk tegen. Na een jaartje ben ik hem toch een stuk meer gaan waarderen en staat hij nu gelijk met Surrender en Exit Planet Dust

Dan zou ik dit ook maar eens doen met de CD's die je van Fatboy Slim niets vind. Met name Halfway Between.... Die is mij naar verloop van tijd ook steeds meer gaan bekoren.

NERD schreef:

Misschien moet ik dat maar eens doen. 'Demons' vind ik overigens wel een wereldnummer.

avatar van nuf
nuf
wonderplaat

de beste in het electronic genre!

avatar van NERD
"Out of Control" blijft toch wel een heel erg lekkere stamper hoor. Kan ik echt helemaal in opgaan

avatar van gemaster
Heerlijke clip zit er ook bij.

Samen met het debuut behorend tot mijn favoriete Chemical Brothers album. Misschien een opvallende keuze, omdat vaak hun 2e album genoemd is als hun beste.

avatar van andré
aERodynamIC schreef:

Voor mij idem dito, vooral de opener Music Response is geniaal. Dit album is iets gevarieerder dan de voorganger, wat maakt dat ik dit album een tikkie beter vind. Maar slecht is Dig Your Own Hole ook zeker niet. Come With Us is dan weer een heel ander verhaal.

Heerlijke plaat met als favoriet The Sunshine Underground..!

avatar van Milktoast
Geweldige plaat, wat is Dream On toch een heerlijk nummer 4*

avatar van sinterklaas
Jeugdsentiment.

Baltasound
4,5 , want Let Forever Be is gewoon kutherrie

avatar van Lexicon Devil
Let forever be is natuurlijk HET nummer wat je draait voor je richting een goed dans-feest gaat....en die clip, die clip, ja die clip.....gadverdamme wat prachtig

avatar van FunkStarr
Sterk album maar vind Dig Your Own Hole net ff iets beter.
Toch krijgt die van mij 4 sterren omdat er echt maar een paar mindere nummers op staan, hoogtepunt voor mij is Out Of Control.

tuktak
out of control is een superplaat idd. sowieso een leuk cdtje dit. niet helemaal geniaal maar de helft is zeker flink boven gemiddeld.

gemaster schreef:

Nou Better Living Through Chemistry is anders ook niet misselijk hoor, die vind ik misschien wel even goed als You've Come A Long Way Baby.
Halfway Between... vind ik veruit het minste album van Fatboy.

avatar van Mod77
ik had hem in de kast staan, wist het niet eens. Leuke plaat, hoewel het niet echt mijn genre is. Misschien daarom maar 3 en halve ster. Maar zal hem nu wel wat vaker luisteren. in potentie zou hij dan 4 sterren kunnen krijgen.

Topnummer is let forever be

avatar van Nubis
Ik heb al jaren lang de eerste albums van The Chemical Brothers op m'n computer staan, maar heb er nooit echt naar geluisterd. Nu snap ik wel een beetje waarom, want ik vind met name de nummers op Exit Planet Dust teveel als een ruis lawaai klinken. Dig Your Own Hole vind ik al veel beter, daar staan echt hele goeie en lekkere nummers op. Maar dit album vind ik soms misschien over het algemeen toch wel weer iets makkelijker in het gehoor liggen. Maar denk niet dat ik 'm echt beter vind dan de vorige.

avatar van FunkStarr
Dat middenstuk in Out of Control met die gitaar, pff ik weet niet of the chemicals dat echt zelf hebben gemaakt maar wat godsgruwelijk goed blijft dat, trouwens sowieso 1 van m'n favoriete CB nummers.
De eerste drie albums van de broertjes zijn alledrie gewoon heel sterk.
Zelfe verhaal als met de Prodigy, alles wat daarna kwam werd steeds slechter, maar gelukkig blijven deze albums staan als een huis

avatar van trebremmit
Jammer van die paar mindere nummers zoals Asleep From Day en Got Clint anders had deze wel 4,5 ster van mij gekregen.
Voor de rest een erg lekker album van de broeders.

avatar van pureshores
samen met Exit Planet Dust blijft dit het favoriete album na weer eens geluisterd te hebben.
De opvolger Come with us kon me ook bekoren maar dit album staat net wat hoger bij mij.
En dat laatste album komt hier niet eens bij in de buurt, daar staan maar 2 blijvertjes op.

Eigenlijk zijn de 4 singles allemaal zeer geslaagd maar Hey boy hey girl blijft dan toch de topper, zeker na vorige week nog door het Natural History Museum gehold te hebben en een paar iconic beelden uit de clip daar weer eens gezien te hebben kreeg ik gelijk weer zin om het nummer keihard aan te zetten. Op de single van HBHG stond ook nog een puike track Flashback die ook op dit album gegooid had kunnen worden.
Ik wil Sunshine Underground ook noemen als uitschieter.
Mooi artwork ook rond deze fase van de broers

avatar van UK-Choonz
Hier werden ze voor mij al minder boeiend. Van het breakbeatgeweld van Dig your own hole naar meer house en techno en dat beviel me niet zo.

Toch nog best wat leuke tracks hier maar het hoogtepunt was wel geweest.

avatar van IllumSphere
Ik ken The Chemical Brothers eigenlijk van drie bekende hits (Hey Boy, Hey Girl, Galvanize en Do It Again). Die drie nummers vind ik echt geweldig. Nu ik tegenwoordig mijn smaak aan het verbreden ben en ik onlangs Hey Boy, Hey Girl hoorde, heb ik maar besloten om eens dit album op te zetten. En is dit zo typisch aan elektronische platen dat de singles altijd anders klinken dan het album zelf ? Gisteren ook met Daft Punk. Het is allesbehalve een slecht album, maar niet echt bepaald een album die ik vaak zal opzetten. Weer zo een typische plaat die me wel zal doen dansen als ik uitga, maar thuis opzetten zit er niet in. Klonk het maar als Massive Attack, want dat kan ik wel gewoon op zetten als ik thuis ben. Trouwens, ik hoor hier en daar wat dubstep kenmerken, haalt (de ondergrondse) dubstep hier zijn invloeden van ?

Nu is dit geen slecht album, maar geen album die ik zal opzetten wanneer ik thuis ben. Buiten het nummer Hey Boy, Hey Girl dan. Ik begrijp wel dat mensen dit kunnen smaken, maar ik kan het wel smaken, maar ik vind het toch maar een bittere nasmaak hebben. Daarom dan ook een drie.

IllumSphere schreef:

Bij dance wordt er van tracks naast de gewone versie (extended version) ook vaak een radio-edit gemaakt. De albumversies hier klinken toch niet anders dan de singleversies? Alleen langer, volgens mij.

Wees eens wat specifieker als je wilt? De roots van dubstep gaan overigens wel verder terug dan dit album, als het gaat om de dubstep van 6, 7 jaar geleden tenminste (voordat het hakken en zagen-muziek werd).

avatar van Ponty Mython
Toen dit album gemaakt werd had nog niemand ooit van dubstep gehoord. Overigens zouden The Brothers wellicht wel geinspireerd kunnen zijn door 2-Step Garage en Speed Garage. Het nummer Orange Wedge zou deze invloeden zomaar bij zich kunnen dragen, aan de sound te horen.

avatar van pureshores
@Herman, Ponty Mython
helemaal mee eens. Het top 40 publiek wil gewoon hap slik weg nummers en dit soort acts bedienen deze verwende markt meestal met laconieke radio edits (minder erg als het gewoon een edit van de album versie is) maar soms worden de radio edits gemaakt door acts die op dat moment hip zijn en dan kom je inderdaad verrast uit als je de albums luistert

Waarom is iedereen zo hokjes met dubstep bezig? Tegenwoordig wordt elke tempowisseling waar even de beat eruit knalt meteen als dubstep betiteld. Al die vrolijke plaatjes van Britney, katy, Rihanna en recentelijk Madonna happen leuk mee maar 30 sec dreunen en dan weer de eurohouse erin maakt een plaat geen dubstep. En inderdaad: ten tijde van Surrender had niemand deze term ooit gehoord en bestond er vast al iets wat erop leek

Mijn favoriete Chemical brothers album. Dig vond ik destijds wat te herrie achtig. Hey boy hey girl werkt geweldig op de dansvloer, wat mij betreft hun beste nummer. Maar ook Out of control (met die wat mij betreft immense break op 2/3 van het nummer) en Sunshine underground zijn te gek. Mooi album.