The Chemical Brothers - Surrender (1999)

Dance / Electronic
Label: Heavenly

1. Music: Response (5:19)
  2. Under the Influence (4:15)
  3. Out of Control (7:18)

4. Orange Wedge (3:06)
  5. Let Forever Be (3:55)

met Noel Gallagher

6. The Sunshine Underground (8:38)
  7. Asleep from Day (4:47)

met Hope Sandoval

8. Got Glint? (5:26)
  9. Hey Boy Hey Girl (4:49)
  10. Surrender (4:28)
  11. Dream on / Dream On [Reprise] (6:47)

met Jonathan Donahue

12. Hey Boy Hey Girl [Extended Version] * (6:04)
  13. Flashback * (5:18)
  14. Power Move * (4:09)
  15. Out of Control [Sasha Remix] * (7:19)

met Bernard Sumner en Bobby Gillespie

16. Hey Boy Hey Girl [Secret Psychedelic Mix] * (5:32)
  17. Let Forever Be [Secret Psychedelic Mix] * (5:20)

met Noel Gallagher

18. Out of Control [21 Minutes of Madness Mix] * (21:07)

met Bernard Sumner en Bobby Gillespie

19. Flashback [Secret Psychedelic Mix] * (5:30)
  20. Dream On [Secret Psychedelic Mix] * (4:21)

met Jonathan Donahue

21. Flashback * (5:20)
  22. Scale * (3:45)
  23. The Diamond Sky * (3:38)
  24. Studio K * (5:49)
  25. Power Move * (4:11)
  26. Enjoyed * (8:09)
  27. Electronic Battle Weapon 4 (Freak of the Week) * (6:06)
  28. Out of Control [Sasha Club Mix] * (11:03)

met Bernard Sumner en Bobby Gillespie

29. Music: Response [Gentleman Thief Mix] * (7:36)
  30. Music: Response [Futureshock Main Response] * (8:21)
  31. Hey Boy Hey Girl [Soulwax Remix] * (7:14)
  32. Hey Boy Hey Girl [KiNK Remix] * (5:55)
avatar van BoyOnHeavenHill
Ik herinner me nog hoeveel moeite ik na het fenomenale Dig your own hole heb gedaan om Surrender eveneens goed te vinden, maar dat is nooit helemaal gelukt. Het opzwepende Hey boy hey girl is een briljante single, Got glint zit vol verwachtingsvolle spanning (inclusief die mooie synthesizergolven) en The sunshine underground is voor mij het hart en de ziel van het album, maar verder staat hier gewoon teveel nietszeggends op: Orange wedge gaat nergens heen, Let forever be is echt een stap terug ten opzichte van Setting sun, Bernard Sumner vind ik een extreem saaie stem hebben, Asleep from day wil maar niet aangrijpend worden (ondanks die twee nootjes op die mooie elektrische piano) en doet me bovendien teveel denken aan Air, in het titelnummer gebeurt niets, en het slotnummer is meer arrangement dan compositie. Op de produktie valt niets aan te merken en de plaat klinkt weer als een klok, maar er staat voor mij te weinig opmerkelijks op.
        Wel bewaar ik goede herinneringen aan het concert in 013 op 18 oktober 1999. Al bij de opener Hey boy hey girl stond de hele zaal letterlijk te trillen van de dansende mensen, The sunshine underground kwam gelukkig ook voorbij, en The private psychedelic reel was een geweldige afsluiter.
        Wie wat bewaart die heeft wat: in de Muzik van juni 1999 (met Surrender als Plaat van de Maand) staat een leuk interview met het duo waarin ze ook bij elk nummer kort commentaar leveren. Voor wie zich afvraagt waar Got glint op slaat (zoals ik indertijd) legt Ed Simons uit: "If we're out and it's like 'Yeah it's going to happen' we say we've got the glint in the eye. It means, 'Were you out until 11 o'clock in the morning?' "