DJ Muggs Vs. GZA - Grandmasters (2005)

Label: Angeles

1. Opening (1:34)
  2. Those That's Bout It (3:24)
  3. Destruction of a Guard (3:59)

met Raekwon

4. Exploitation of Mistakes (3:21)
  5. General Principles (3:39)
  6. Advance Pawns (4:02)

met RZA, Raekwon en Sen Dog

7. Queen's Gambit (4:35)
  8. All in Together Now (4:24)

met RZA

9. Unstoppable Threats (3:43)

met Masta Killa en Prodigal Sunn

10. Unprotected Pieces (3:29)
  11. Illusory Protection (4:27)
  12. Smothered Mate (3:12)
avatar van JLjuju
Erg mooi album.
Met beste nummer: Unstoppable Threats. 4.5*

avatar van Rhythm & Poetry
Dit album wordt met de luisterbeurt indrukwekkender, dat had ik niet veracht. Zeker omdat de producties toegankelijk zijn; meestal heb ik dan na een tijd dat ik het wat saaier ga vinden. Bij Grandmasters is dat absoluut niet het geval; ik ben dol op het album geworden en ik luister haar erg vaak. Exploitation of Mistakes is kippenvel en General Principles kent weer een heerlijke hiphop sfeer (mede door de clip). Ik ga dit maar eens verhogen naar 4,5*.

Dj2Jelle
Deze heb ik niet, maar ik heb wel het Grandmasters remix album, en ik moet zeggen dat ik dat een heel goed albumpje vind, alleen de teksten passen vaak niet echt bij de beats (aggresieve beat, rustige GZA of andersom).

Dj2Jelle

jorisje123456
Eerste luisterbeurt en wow, WAT een fantastisch album weer. Zalige producties en een geweldige GZA.
Hopelijk blijft deze mening overeind na meer luisterbeurten.

avatar van WeztSide
Niet verwacht dat dit heel goed zou zijn (puur omdat hiphop de laatste tijd teleursteld) maar ik ben zeer aangenaam verrast.
Heb nu drie nummers geluisterd, alle drie geniaal.
Ben ik trouwens de enige die Destruction of a Guard f**kin geweldig vind?

Zeertjuh
WeztSide schreef:
Heb nu drie nummers geluisterd, alle drie geniaal.
Ben ik trouwens de enige die Destruction of a Guard f**kin geweldig vind?

Een jaar later krijg je een antwoord Je bent niet de enige, Destruction of a Guard is echt zooo tof!

avatar van Tyn
Tyn
Ik was wel erg kritisch toen deze uit kwam, zal hem verhogen naar 4 sterren.

avatar van Elohim
dat sample van destruction of a guard, k ben er eindelijk achter waar ik dat eerder gehoord heb, bij king syze - the labor union, het stukje wat je bij gza hoort bij 2:50 ongeveer, dat de drums weg zijn, dat sample hoor je ook in de song labor union van king syze, ik moest er ff achterkomen XD

maar is n lekker album dit! Gza is op dreef, muggs doet zijn werk, moet em nog wat vaker luisteren om hier een echt goed beeld op te krijgen, eerst nog een 3,5

verander die maar in een 4, is echt een heerlijk album! ooit (weet niet wanneer) gaat deze toegevoegd worden aan mijn collectie!

LIQUIDSWORDS
Wat een ongelooflijk goed album en wat ben ik blij dat ik een legend als GZA heb mogen horen. Dit album is wat mij betreft een 5 waard aangezien het lyricaal zo verschrikkelijk goed is, maar de beats van DJ Muggs catchen niet altijd goed op met de lyrics van the Genius. Daarom voor nu dus een 4,5 en verdomme Exploitation of Mistakes wat een verdomd goed verhaal, Queen's Gambit: football clubs mixen met golddigers een soort van Fame, Labels.

avatar van Nr.4
Leuk combi tussen 2 helden die al lang aan de top staan. Sfeertje past ze allebei goed, wel een aantal mindere nummers ertussen.

avatar van gweah
Ik ben een groot fan van zowel GZA als Muggs maar GZA doet het niet meer zo voor mij, zijn delivery is hier nog niet zo slaperig als op Pro Tools maar toch klinkt hij hier op de meeste tracks aardig verveeld. Tekstueel is het nog steeds top, maar de magie in zijn flow is totaal weg wat mij betreft.
Ik vind ook dat Muggs wat teveel probeert de Wu sound te vangen. Zo'n track als Destruction Of A Guard, dat is gewoon overkill.
Erg jammer want ik had veel van dit album verwacht, voor zover ik na pakweg 2000, 2001 nog veel verwachtte van hip-hop albums, want daar ben ik eigenlijk een beetje mee gestopt

avatar van Silky & Smooth
Lekkere producties met dope samples, vette raps van GZA en sterk bijdrages van de gasten.

Saragis
Stevig album. Het staat vol met goeie tracks die ook na veel afspelen niet gaan vervelen. De schaakreferenties die erin zitten verwerkt zijn ook tof,

avatar van KILLERBEE99
ook deze vindt ik vet van GZA. Denk wel mijn faverite wu rapper

avatar van AllOutWar
Gza + Muggs.. geniaal album..al jaren 1 van mijn favoriete platen..

avatar van Nr.4
Lang geleden dat ik deze heb gedraaid, maar is stukje beter dan ik in m'n herinnering had. Sterke lyrics van de GZA.

Rudi1984
Nr.4 schreef:

Had ik vorige week net zo.

Met Pro Tools overigens nog meer. Veel beter album dan ik me herinnerde.

avatar van frolunda
Vind Grandmasters met terugwerkende kracht erg sterk.Had in het verleden wel wat losse nummers van deze samenwerking tussen DJ Muggs (Cypress hill) en GZA gehoord maar ik nu heel het oeuvre van mijn favoriete rapper aan het herwaarderen/nagaan ben,kom ik nu pas aan het hele album toe.
Ik had op voorhand niet verwacht dat de stijl van Muggs goed zou passen bij de ontspannen flow van de (nagenoeg) Wu-Tang legende en ook na de eerste twee nummers was ik nog niet helemaal overtuigd.
Maar met ingang van Exploitation of Mistakes wordt de sound wat duisterder en minder druk en stijgt het niveau van de collaboratie van deze twee hiphop grootheden behoorlijk.
Vooral in het middengedeelte staan met General Principles,Advance Pawns en All in Together Now enkele geweldige nummers,waarbij overigens ook gasten als RZA,Raekwon en Sen dog zich van hun goede kant tonen.
Grandmasters is derhalve een prima,en misschien door de jaren heen een wat onderschat album dat vrij vlot naar vier sterren gaat.