Moderat - II (2013)

Duitsland
Dance / Electronic
Label: Monkeytown

1. The Mark (Interlude) (1:36)
  2. Bad Kingdom (4:22)
  3. Versions (5:10)
  4. Let in the Light (4:15)
  5. Milk (10:04)
  6. Therapy (5:45)
  7. Gita (4:22)
  8. Clouded (Interlude) (1:33)
  9. Ilona (5:03)
  10. Damage Done (5:26)
  11. This Time (5:45)
  12. Last Time * (5:15)

Mjuman schreef:
Vind je het geen leuke muziek voor een pyjamafeestje?

Op een pyamafeestje is alles geoorloofd, matige muziek dus ook

avatar van Mjuman
Misschien wordt het spannender als je als eerste je pyjama uitdoet en kijkt wat er dan gebeurt

Eerlijk gezegd - alle gekheid op een stokje - vind ik de combi Moderat een stuk prettiger muziek maken dan Modeselektor - dat mij te veel knip-mix-hap-slik-weg werk is. Dat zware, golvende (zeer herkenbare) synth-geluid ligt me wel. Vergeleken met UK electronic van dit jaar (oa James Holden, Four Tet) en een tegenvallende ATM vind ik dit juist erg prettig (en gedurfd met het accent op vocals). Daarentegen vind ik Jon Hopkins - Immunity beter en ook het 'lastig' te duiden Oneohtrix Point Never - R Plus Seven kan me meer bekoren.

Voor wat "Rooms-katholieke blote dans" (dixit Sjef van Oekel) - dance dus - kan je wel wenden tot de non-UK artiesten op Fabric dit jaar - zoals Apollonia en Ben Klock.

avatar van Mimo
Mijn album van het jaar in 2013

avatar van Svendra
En bij mij op plek twee of drie .

avatar van -SprayIt-
Ik ben er nog niet helemaal uit, stond eerst op 1, nu op 3. Nog maar een keer draaien dan.

avatar van kobe bryant fan
Bij mij op 9.
Al is 2013 wel het jaar met 3 platen in mijn echte top 10 en vier 5* platen. Dus in dat opzicht is dat zeker niet slecht!

avatar van kobe bryant fan
Alternate Version van Last Time. Erg vet!

Klik!

avatar van McSavah
Helaas, dit had gewoon in mijn top-10 van 2013 moeten staan. Veel verschillende invloeden (hoor ik daar Burial in Ilona?) worden inderdaad tot een prachtig geheel gesmeden. Let ook op enkele outro's waar het net lijkt of er in de ruimte naast je een borrel wordt gehouden.

avatar van Streup
Milk is zo lekker!
De rest is ook best goed maar een beetje te veel gebroken beats.

avatar van iJorno
Ik word op het moment niet warm of koud van dit album, maar aan de andere reacties te zien verdiend dit album dan toch nog wel een tweede luistersessie...

iJorno schreef:

Als je een stem wilt onderbouwen is dat sowieso niet verkeerd .

avatar van iJorno
0,5 omhoog, meer kan ik d'r niet van maken. Ik mis denk ik het hele toppunt in dit album, ik ken deze mannen door hun single "Bad Kingdom", deze single sprak me heel erg aan, maar ik hoor niks van deze single in het album terug. Het album luistert wel lekker weg, maar toch mis ik het sausje van een track als "Bad Kingdom" over het hele album heen.

Een klein beetje een teleurstelling, maar het is zeker niet slecht.
Mijn verwachting lag gewoon wat hoger denk ik...

avatar van Manuel
Hoe vaak heb je het album inmiddels beluisterd? Bij mij had het ook wel een aantal keren nodig. Een keer of 5 integraal luisteren verandert misschien je mening.

Manuel schreef:

2x, is dat te weinig voor een goed oordeel?
Ik zal hem nog een aantal maal beluisteren dan!

avatar van rarekwabbus
Na de geniale show van Moderat afgelopen dinsdag ben ik volledig van overtuigd dat die 5 sterren die ik eerder gaf volledig terecht zijn.

avatar van Mimo
Ik ben op de maandag geweest, was inderdaad een geweldig optreden, en wat een prachtige visuals ook!

avatar van rarekwabbus
De visuals maakten het af inderdaad! En wat kwam dit album goed tot zijn recht!

avatar van SOAD
Deze vorm van elektronische muziek is echt helemaal mijn ding. Net ook John Talabot geprobeerd en dat vind ik ook super. Kan iemand mij nog meer soort gelijke acts aanbevelen?

SOAD schreef:

Apparat - Walls (2007)
Trentemøller - Into the Great Wide Yonder (2010)
Siriusmo - Mosaik (2011)
Pantha du Prince - Black Noise (2010)
Boeoes Kaelstigen - Tanum Teleport (2010)

tuktak
Deze tips staan allemaal ook op de vorige bladzijde overigens

avatar van Svendra
Een consistent verhaal dus.

tuktak
haha jah dat is waar

avatar van DirkM
Goede tips inderdaad. Verder wilde ik nog toevoegen Caribou - Swim (2010) (ook reeds genoemd op de vorige pagina) en Bonobo - The North Borders (2013)

DirkM schreef:
Is dit het hoekje voor lieden met goede smaek? Beide fraai inderdaad. Bonobo staat qua genre wat verder af misschien, maar toch ...

Vandaag touwens Moderat I een paar keer opgezet en mijn conclusie is dat deze Moderat II nog beter is.

avatar van Mjuman
Booka Shade (Movements en More) zou ik dan eerder noemen ipv die Bonobo - vandaag nog eens gedraaid - die me aanvankelijk te 'mellow' was.

Dit blijft fijn draaien

avatar van Ynoskire

Eens, Moderat I vind ik bij vlagen stuurloos. Deze is één geheel.

Dit is een betere plaat, waar de voorganger betere nummers had. New Error, Rusty Nails en Seamonkey zijn buitencategorie kippevelnummers. Er zit een soort combinatie van euforie en melancholie en diepgang in die nummers die amper te bevatten is.