The Michael Schenker Group - Assault Attack (1982)

Label: Chrysalis

1. Assault Attack (4:19)
  2. Rock You to the Ground (5:50)
  3. Dancer (4:43)
  4. Samurai (5:18)
  5. Desert Song (5:53)
  6. Broken Promises (6:24)
  7. Searching for a Reason (3:49)
  8. Ulcer (3:54)
  9. Girl from Uptown * (5:21)
avatar van Mart
Dit is mijn kennismaking met The Michael Schenker Group, en het bevalt mij wel. Het album is heel goed geproduceerd, elk instrument is duidelijk te horen en het geheel knalt lekker (mag ook wel met Martin Birch als producer). Je hebt echt totaal niet het idee dat je naar een album uit 1982 luistert. Graham Bonnet (van o.a. Rainbow) doet hier de zang, en ik vind het goed bij de muziek passen. Hij heeft een heerlijk rauw stemgeluid waar ik altijd met plezier naar luister. Michael Schenker is een goede gitarist die heerlijke riffs en solo's uit zijn gitaar kan toveren, en ook de ritmesectie klinkt erg lekker.
Mijn favoriete tracks zijn het zware titelnummer, het sfeervolle en meeslepende Desert Song (wat mij erg doet denken aan Eyes Of The World van het Down To Earth album van Rainbow) en het heerlijke catchy Searcing For A Reason. Ik ben zelf alleen niet zo kapot van Broken Promises en het instrumentale Ulcer, maar zelfs die nummers zijn nog prima aan te horen. Al met al gewoon een degelijk hardrock album, maar ik vind het niet bijzonder genoeg om er een écht hoge score aan te geven.

avatar van hnzm
Mijn favoriete Schenker album. Ik vind hier alle nummers top. Dat maakt het lastig om twee favorieten te selecteren. Zelfs na meerdere luisterbeurten de afgelopen week. Op dit moment kies ik voor Samurai en Broken Promises. Maar die zou ik zomaar weer kunnen inwisselen door een willekeurige andere track. Van Samurai bleven flarden de afgelopen dagen door mijn hoofd zingen. Broken Promises is lekker slepend en ik kan erg genieten van de inzet van de gitaarsolo over de laatste uithalen van zanger Bonnet. Zelfs de clichézin It cuts me like a knife waar ik normaal gesproken alergisch voor ben, zie ik hier door de vingers.