The Notorious B.I.G. - Duets (2005)

Alternatieve titel: The Final Chapter

Label: Bad Boy

1. B.I.G. Live in Jamaica (Intro) (1:27)
  2. It Has Been Said (3:18)

met Eminem, Obie Trice en P. Diddy

3. Spit Your Game (4:10)

met Twista en Bone Thugs-N-Harmony

4. Whatchu Want (3:51)

met Jay-Z

5. Get Your Grind On (5:24)

met Big Pun, Fat Joe en Freeway

6. Living the Life (4:21)

met Snoop Dogg, Ludacris, Faith Evans, Cheri Dennis en Bobby Valentino

7. The Greatest Rapper (Interlude) (0:08)
  8. 1970 Somethin' (3:25)

met The Game en Faith Evans

9. Nasty Girl (4:56)

met P. Diddy, Nelly, Jagged Edge en Avery Storm

10. Living in Pain (5:01)

met 2Pac, Mary J. Blige en Nas

11. I'm with Whateva (2:34)

met Lil' Wayne, Juelz Santana en Jim Jones

12. Beef (5:13)

met Mobb Deep

13. My Dad (Interlude) (0:10)
  14. Hustler's Story (5:47)

met Scarface, Akon en Big Gee

15. Breakin' Old Habits (4:41)

met T.I. en Slim Thug

16. Ultimate Rush (3:47)

met Missy Elliott

17. Mi Casa (4:12)

met R. Kelly en Charlie Wilson

18. Little Homie (Interlude) (0:34)
  19. Hold Ya Head (2:45)

met Bob Marley

20. Just a Memory (4:27)

met The Clipse

21. Wake Up (3:37)

met Korn

22. Love Is Everlasting (Outro) (1:02)
avatar van wouter-d
jorisje123456 schreef:
1970 something vind ik het enige goed nummer op deze CD

Voor de rest is het allemaal erg zwak en ik kan Bob Marley écht niet waarderen op een hiphop album

daar ben ik het nou echt niet mee eens, ik durf zelfs te zeggen dat bob marley een van de grondleggers is van de hip hop

en bob marley kan ik altijd waarderen dus ook op een heel beroerd remix album van biggie

Chriss
Op het begin zeer goed maar begon snel te vervelen en dat voor ik een stem uit ging brengen dus van een 3,5 die ik eerst in gedachten had moet ik uiteindelijk een 2,5 geven.. jammer

Biggie had erg goede nummers, dat had hij sowieso bewezen, dus alle andere artiesten moesten natuurlijk erbij wezen, sommige nummers waren goed, meeste nummers waren middelmatig, weinig nummers konden mij niet bevallen.

Mijn lijstje:

- Beef.

Cijfer: 2,5*!

avatar van Verbston
0,5
Dit album is de grootste belediging voor de hiphop uit de jaren '90!

sad.. sad..

Mezelf
Prachtig om die reacties na te lezen. Al die overdreven emotie, al die mensen die het maar denken te weten. Nee Biggie zou nooit van z'n leven iets commercieels maken of met deze artiesten samenwerken. Nee jongens, Biggie zou dat nooit doen. Ik ga er maar niet eens tegenin.

Dit is gewoon een uitstekend geproduceerd en goedklinkend Biggie album, waarop ironisch genoeg maar een kleine rol is weggelegd voor Biggie zelf. Maar wat wil je dan, als alle lyrics al een keer zijn gebruikt. Biggie had geen honderden nummers zoals 2Pac opgenomen.

En het is grappig om te zien dat mensen denken te weten met wie hij samen zou werken en met wie niet. Wie had in 1992 ooit gezegd dat Ice Cube een nummer met Korn op zou nemen of dat Dr. Dre R&B zou gaan produceren? Mensen veranderen en ontmoeten andere mensen, ook artiesten/rappers dus dat gelul over wie wel en niet op dit album moet is totaal overbodig, want misschien had Biggie wel een nummer met Juelz Santana gemaakt, en misschien niet, daar kan niemand iets over zeggen.

avatar van thomzi50
1,0
Mezelf schreef:
Maar wat wil je dan, als alle lyrics al een keer zijn gebruikt.

Geen Biggie-album

avatar van MJ_DA_MAN
Mezelf, weet je wel dat Biggie dood is en het respectloos is om niet één maar twee keer een recycle-album te maken puur om te verkopen? Een album als Born Again kon ik nog wel begrijpen, maar dit is écht schandalige uitmelkerij. Zo slecht is het allemaal niet, maar respectloos is het zeker wel.

Mezelf
Degene die de rechten bezit, bepaalt of het uitgebracht wordt. Zo gaat het nou eenmaal. Dat is zo vaak gebeurt, ook met artiesten die niet dood maar weg bij het label waren en niet wilden dat hun muziek gebruikt werd.

Ik vind de discussie overdreven, dan moet je maar geen muziek maken want de kans bestaat dat het na je dood gebruikt wordt.

Dat is hetzelfde als bijvoorbeeld voetbalbeelden van overleden spelers uit het seizoen 1950/1951 gebruiken in een compilatie van voetbalbeelden waar ook nieuwe wedstrijden bij zitten.

avatar van MJ_DA_MAN
Dat kan allemaal wel, maar dan nog kunnen mensen het respectloos en, waar het grotendeels om gaat, kwalitatief niet goed of slecht vinden.

jorisje123456
Mezelf schreef:

De carriere wendingen van Ice Cube en Dr. Dre zijn sowieso niet te vergelijken met Notorious B.I.G.. De grens tussen bv R&B en West Coast Rap is sowieso erg vaag. Ik vind dit persoonlijk ook een schandalig album, en ik denk inderdaad dat B.I.G. met 90% van deze gastartiesten nooit in zee zou zijn gegaan.
Het is misschien voorbarig om aan te nemen, maar de vergelijking met Dr. Dre en Ice Cube vind ik niet op gaan.

avatar van MJ_DA_MAN
En je moet sowieso niet zelf de toekomst gaan schrijven. Als er nou een lost tapes-achtige plaat zou verschijnen zou dat zeker acceptabel zijn. Maar zeg nou zelf; teksten van al bestaande nummers pakken, er een zo commercieel mogelijke beat onderzetten, plus een aantal gastartiesten die duidelijk alleen zijn gevraagd om te verkopen laten rappen, heeft toch gewoon niks meer met Big te maken? Wederom oneens met vrijwel elk punt van Mezelf.

avatar van musicman13
ik vind het wel vaag dat op sommige nummers biggie gewoon niet te horen is! :S

jorisje123456 schreef:
De grens tussen bv R&B en West Coast Rap is sowieso erg vaag.

Als jij dat vind.

Ik vind dat je ze wel kunt vergelijken, want het zijn alle 3 grote namen in de hiphop en hebben een grote invloed gehad. Dat valt zeker te vergelijken, want wie weet met wie Biggie nu had samengewerkt.

jorisje123456

Als jij dat vind.

Ik vind de grens tussen East Coast en R&B toch veel duidelijker als tussen W.C. en R&B...

Natuurlijk zullen we het nooit weten met wie hij al of niet zou hebben samengewerkt, maar dat verandert niets aan het feit dat dit album gewoon uitmelkerij is en een smet op het blazoen van Notorious B.I.G..

avatar van nega
het is geen sterk album ofzo, maar gewoon lekker albumpje voor in de auto. als je toegankelijk muziek wilt draaien voor diegene langs je

avatar van VforVictor
Wel lekekr album dit, gewoon relaxte raps/flows & sounds, ardige tribute aan 1 va de grootste allertijden, vind een groot aantal featurings zeer geslaagd en ook de producties klinken lekker, een 3,5

avatar van ThingMan
Wel een lekker album, maar teveel rappers die niet van zijn tijd zijn, maar wel met hem mee rappen omdat die nu bekend zijn. Vind ik een beetje jammer. Kijk maar naar T.I., Clipse, Nelly, Akon. Die zijn niet uit zijn tijd. Ik vind dat ze dan beter artiesten hadden kunnen nemen zoals Wu-Tang, Onyx, Busta Rhymes, AZ, Nas, LL of Freddie Foxxx. Had mij leuker geleken en niet zo commerciel.

Zeertjuh
1970 Somethin' vind ik nog steeds erg goed

avatar van flow natural
Ik heb dit album ook en vind een paar liedjes goed zoals 1970 something en living the life maar ik zie dat er nog verschillende dode rappers opstaan.

Ik betwijfel of ze allen moesten ze nog leven op die cd wilden staan.
Het is normaal dat de bad boy members er opstaan.

Geen slecht album maar ook niet goed en het is niet zo mijn stijl.

avatar van MAS
MAS
Ik zag deze liggen voor 3,75 en heb hem maar meegenomen. Ik had er al geen al te hoge verwachtingen van maar dit hadden ze beter niet kunnen maken.

avatar van KILLERBEE99
Mi Casa

De rest allemaal niet zo veel aan, op enkele nummers na die ook nog wel oke zijn.

avatar van Joris15
Vind hold ya head het lekkerste nummer

avatar van kobe bryant fan
MJ_DA_MAN schreef:

Zelfs Born Again vindt ik een zakken vullen zaak.

avatar van GijsV
Ik ga dit niet eens luisteren. Ik vind het belachelijk dat dit is uitgebracht. Dat diddy en Jay hier aan hebben meegewerkt.. Van je vrienden moet je het hebben.. Totaal respectloos tegenover Biggie.

PriestMaiden
Nummer met Korn is wel in orde, voor de rest ken ik deze plaat niet.

avatar van Holla
Snap de problemen van sommige mensen niet, dit is nou eenmaal hoe de business in elkaar zit. van Pac hebben ze 5 albums na zijn dood uitgebracht waar hij zelf niets van een beoordeling aan heeft kunnen geven. We weten allemaal dat Ready to Die en Life After Death de enige echte Biggie albums zijn en dat Born Again en Duets verzamelalbumpjes zijn.

En de discussie over met wie hij samen zou werken vind ik ook onzin, de man begon met het rauwe Ready to Die en bracht toen het een stuk commerciëler Life After Death, dus misschien had hij wel met een Wayne of Juelz samen gewerkt. Misschien stond hij nu wel met Soulja Boy op een podium te rappen, who the fuck cares? De man had skills, stierf helaas te vroeg maar om nou zijn toekomst uit te stippelen vind ik een beetje ver gaan. Hell, als Prodigy van Mobb Deep na Hell on Earth dood neer zou vallen zouden mensen ook roepen dat hij nooit commercieel muziek zou maken en we zien wat daarvan is gekomen.

Al met al een redelijk goed album, meer een album waar gastartiesten de hoofdrol spelen maar ik zie het meer als een Biggie die in het publiek zit te kijken hoe ze zijn muziek omvormen tot wederom een mooi iets terwijl de gastartiesten hun best doen de beste man te overtuigen van hun vaardigheden.

Ik geef het een 3.0

avatar van Oortrommel
Toevallig vandeweek dit album weer eens tegengekomen. Blijft toch stiekem wel érg vermakelijk, zelfs na bijna 10 jaar. Je kunt het zien als geldklopperij, of je kunt het iets milder bekijken en het als een tribute zien. Iedereen die een bijdrage levert (in ieder geval degenen uit de hiphop-hoek) hebben óf te maken gehad met Biggie tijdens zijn carrière (Diddy, Jay-Z, Bone Thugs-N-Harmony, Mobb Deep, NaS) of zijn geïnspireerd door zijn muziek en hebben dus min of meer hun carrière aan hem te danken (Eminem, T.I., Obie Trice, The Game). Ik zie het dan ook meer als een ode aan Biggie, waar natuurlijk geld aan wordt verdiend, maar that's music.

Natuurlijk hoor ik tien keer liever een Ready to Die of Life After Death, maar dit album is m.i. beter dan het wanproduct Born Again uit 1999. Hoogtepunten op deze plaat zijn voor mij Watchu Want (waarom is er nooit een Commision-album gemaakt, damn it), Get Your Grind On, 1970 Somethin' en Just a Memory.

avatar van Yestsida
Dit vind ik niet zo slecht als de meeste dit wel vinden.

Uiteraard kent Duets: The Final Chapter veel problemen. Ze hebben Biggie naar 2005 proberen brengen en het geluid van de ninties is daarmee verdwenen. Diddy en zijn mensen bij Bad Boy Records hebben bekende en geliefde strofes van The Notorious B.I.G. herbruikt die vaak gewoon misplaatst voelen op andere producties. Dit vierde studioalbum bevat een heel leger van gastartiesten, en dan nog geen kleintjes, waardoor de vocalen van BIG volledig ondergesneeuwd worden. Je vergeet vaak dat je naar een project "van" deze legende aan het luisteren bent.

Dat gezegd zijnde vind ik dit wel gewoon een fijn klinkend commercieel rapalbum. Is dit Biggie waardig en mag dit in de schaduw staan van zijn twee diamanten? Nee, absoluut niet. Ik bekijk dit album gewoon als een oké remix-album. Net zoals bij Born Again moet je Duets niet perse zien als een soloalbum van de raplegende.

Living the Life, 1970 Somethin', Nasty Girl, Beef, Hustler's Story, Hold Ya Head en Just a Memory vind ik met name gewoon leuke rapnummers. De gastheer klonk beter op de originele tracks (uiteraard) maar de aankleding rondom deze "remixen" vind ik wel tof, prima beats en gastbijdrages.
Rondom dit album hangt voor mij ook wel enige nostalgie om eerlijk te zijn. Toen ik Hip Hop volop aan het ontdekken was kwam deze plaat uit en kwamen er paar tracks veel voorbij op televisie.
Verschrikkelijk onpopulaire mening maar ik vind Nasty Girl toffer dan het originele Nasty Boy. Héérlijke mainstream rapsingle gewoon, lekker feelgood. Deze situatie is wel een unicum vergeleken met zijn origineel werk.

It Has Been Said en I'm with Whateva zijn slecht. Een verschrikking zoals Wake Up dat is zijn ze echter niet. KoRn maakt totaal niet mijn type muziek.

De niet genoemde tracks zijn oké maar ik zet ze niet snel op. Gedurfd ook om legendes Big Pun, 2Pac en Bob Marley zelfs op dit postuum album te gebruiken. De strofe van Pac klinkt het slechtst, standaard knip-en-plak werk.

Gewoon een relatief tof mainstream rapalbum dat met zijn 1:15u wel te lang doorgaat. Puur als Biggie-album zwaar ondermaats, dat absoluut. Zo probeer ik Duets: The Final Chapter dan ook niet te bekijken.
Vergeleken met bijvoorbeeld Pac's Life is dit een klasse beter. Dit heeft ook mijn voorkeur op Born Again.

Stevige 3*.