Manuel Göttsching - E2-E4 (1984)

West-Duitsland
Electronic
Label: Inteam

1. E2 -E4 (59:35)
avatar van ChrisX
Wat is dit een hypnotiserend album.... Ik heb geen idee hoe goed dit album toendertijd verkocht heeft maar ik kan me haast niet voorstellen dat dit album geen invloed is geweest op de moderne dance muziek

Sietse
is het wel geweest...

klassiekertje dit.

avatar van T.O.
Ook nog gebruikt voor de houseplaat "Sueño Latino"

bijna net zo baanbrekend als kraftwerk. trancy/ambient zonder dat het vervelend wordt

avatar van Paap_Floyd
Dit is toch wel een waanzinnig vette plaat.

avatar van Toon1
Ongeloofelijk mooi inderdaad. Eén nummer van over een uur maar het duurt geen seconde te lang.

avatar van Paap_Floyd
Hup, weer terug in mijn top 10 en wel op nummer zes.

avatar van Toon1
Paap_Floyd schreef:
Hup, weer terug in mijn top 10 en wel op nummer zes.

Wow . Bij mij zit hij ook op de deur van m'n top tien te beuken...

Leuk voor een tijdje, maar ik word er toch een beetje zot van na een tijd. Voor mij is het liedje dus wel een paar seconden/minuten te lang.

lambf
Zolang hij die gitaar maar had opgeborgen was dit zeker leuk geweest. Het eerste half uur is dan ook een 3,5* waard.

avatar van Don Cappuccino
E2-E4 is een soloalbum van Manuel Gottsching, bekend als gitarist van Ash Ra Tempel. Dit album heeft 1 stuk van 1 uur, wordt dit langdradig of kan het niet lang genoeg?

Het nummer begint lekker, klinkt goed, maar na 58 minuten weet ik dat dit het enige deuntje zal zijn dat in het nummer zit. Maar er zitten gelukkig wat andere dingen verborgen en er zijn genoeg variaties op dit deuntje. Op het moment waar het begint te vervelen pakt Gottsching gelukkig de gitaar en laat wat bluesy gitaarwerk horen, goede combinatie! Zo vliegen er nog 30 minuten voorbij en verveelt het toch geen moment!

Lang, maar erg goed. Bedankt Ataloona voor deze mij te geven in het Review-topic. Deze zal ik wel vaker opzetten. 4 sterren. Interessant werkje, dit.

avatar van Ataloona
Graag gedaan Don, Mooie review.

En gelukkig heb je het nummer niet compleet, volledige beschreven. Dan was je wel even bezig geweest!

avatar van mjvanderels
lekkere plaat, had zo mijn bedenkingen vantevoren maar werd eigenlijk nooit saai. Wisselde tussen momenten dat het gewoon op de achtergrond bezig was, terwijl het een minuut later opeens weer mijn volle aandacht had. Denk dat dit ook erg fijne treinmuziek is op de één of andere manier

paranoidandroid
ja dit moet je natuurlijk goed vinden hè, want oh zo revolutionair en invloedrijk, maar mijn god, laten we wel wezen, dit is nog erger dan pink floyd op zijn allerergst. wat een gefreubel zeg, en het gaat maar door, en door en door en door. nee het is werkelijk niet slecht, maar wie de energie heeft hier vaker dan eens per tien jaar naar te luisteren, petje af.

tuktak
je moet dit helemaal niet goed te vinden hoor, daar ga je al de mist in met je betoog. met zon top 10 zou ik toch wat meer diepgang in een reactie verwachten ipv aankomen zetten met pink floyd vergelijkingen. maak eens een vergelijk met platen uit dezelfde tijd die beter zijn (zo te zien ben je de kenner), dan hebben we er nog wat aan

avatar van BeatHoven
De perfecte achtergrondmuziek! Voor een plaat ga ik meestal niet gewoon zitten, nee, ik moet altijd nog iets anders doen ook. Zoals studeren. Daar is deze plaat uitermate geschikt voor: je aandacht komt en gaat, maar het blijft steeds boeien. Göttsching varieert op de subtielste manieren.

avatar van niels94
Mijn bespreking uit het Niels Tip-Topic. Deze werd me getipt door Teunnis:

Electronic en dance: ik weet het jongens, ik moet er nog veel van leren kennen. Teunnis hielp me alvast een stap in de goede richting door met een invloedrijk pioniersalbum op te proppen te komen in mijn topic. Manuel Göttsching ken ik als de gitarist van de krautrockband Ash Ra Tempel, van wie ik dan weer het debuutalbum ken. Dat album vond ik altijd moeilijk te verteren, lange nummers waarin veel gebeurt maar waarop moeilijk grip te krijgen is (zal het binnenkort weer eens proberen, het is lang geleden dat ik dat album voor het laatst hoorde). Wat dat betreft is dit soloalbum een stuk overzichtelijker.

Dat zeg ik omdat het concept en de structuur heel duidelijk is. Het belangrijkste onderdelen van dit album zijn het electronicriffje, de percussie en de bas, die zich allen 60 minuten lang op exact dezelfde manier herhalen. Het is de basis waar Manuel van alles omheen gebouwd heeft. Dat betekent niet dat je het album in no time kent, want er gebeurt heel erg veel. Op de eerst helft van het album is dit allemaal puur elektronisch, op de tweede helft pakt Manuel Göttsching zijn gitaar erbij om met speels en relaxt overkomend bluesspel voor wat nodige variatie te zorgen.

Maar toch, hoeveel er ook moge gebeuren: er is toch zestig minuten lang herhaling. En dan is de grote vraag: blijf je zo lang geboeid, of slaat de verveling op den duur toch toe? Dat verschilt een beetje hoe ik dit beluister. Als ik mijn koptelefoon opdoe en zestig minuten lang alleen op dit album geconcentreerd wil blijven, wordt dat lastig. Dan komt de verveling inderdaad op gegeven moment een om de hoek kijken, hoe hoog het niveau van de muziek an sich ook is. Doe ik er wel iets naast, zoals nu het typen van dit stuk, dan is het heerlijke muziek die ook geen moment verveelt, zelfs al besteedt je er flink veel aandacht aan. En dus is het antwoord op de ‘grote vraag’ geen eenduidige.

Vaststaat dat dit geweldig interessante muziek is waar ik erg kan van genieten, maar 60 minuten lang mijn aandacht erbij houden is veel te veel gevraagd. Aan de andere kant: dat is bij veel muziek zo. Het cijfer zal dan ook niet tegenvallen. Daarnaast ben ik blij wat meer kennis op te hebben gedaan over het genre door een echte pionier aan het werk te horen. Want allemachtig: dit komt uit de jaren 80?! Als je me vertelt had dat het uit 2010 kwam had ik je zonder enige twijfel geloofd.

Misterfool
Toch wel een van de betere elektronica-albums uit de Berlijnse school. (te)veel herhaling wordt hier een aantal maal geschreven. Ja, dit album is vrij minimalistisch, maar dat is dan ook gelijk de kracht. Elke verandering valt des te meer op. Ten slotte is de melodie die herhaald wordt erg spannend, mijn aandacht verslapt hierdoor niet. Een vol uur zalige muziek

5/5 (more like 7/5)

Heb 'm zeker 10x beluisterd de afgelopen dagen en dit is écht briljant.

Een parel en lucky shot.... het is allemaal niet echt mijn genre maar dit is echt Knopfler meets house of zo ik vind dit gewoon hemels en top!

avatar van Paap_Floyd
Knopfler? Dat hoor ik er niet in en wil ik er ook niet in horen

avatar van trebremmit
Zonde van die gitaar, dat past er helemaal niet bij. Eerste half uur is erg goed maar daarna valt de sfeer weg

avatar van schizodeclown
Vrolijke optimistische album, de eerste half uur een feest voor de oren, en de gitaar voegt daar vreugde aan toe ? eerst vond ik die gitaar ook niet passen, maar nou ben ik eraan gewend geraakt. Verder lijkt dit misschien repetitief, maar de verschillen zijn subtiel.
Het lijkt voor mijn gevoel ook alsof dit dansmuziek is voor cyborg-monsters in een oude computer.
Het is een lange nummer, maar ik vind het niet episch, maar meer alsof er in 1 bepaalde plek allemaal lichten en lasers door elkaar gaan.
Een en al vreugde hier, geen ruimte voor somberheid, ook een geweldig album om je dag te beginnen of te eindigen. Manuel Gottsching is weer betrokken geweest bij een meesterwerk. 5*