Alela Diane - About Farewell (2013)

Folk
Label: Rusted Blue

1. Colorado Blue (3:29)
  2. About Farewell (3:21)
  3. The Way We Fall (5:04)
  4. Nothing I Can Do (2:24)
  5. Lost Land (3:26)
  6. I Thought I Knew (2:08)
  7. Before the Leaving (2:56)
  8. Hazel Street (3:10)
  9. Black Sheep (3:53)
  10. Rose & Thorn (3:10)
avatar van Sunderland
Het vierde solo-album van Alela Diane. Een album waar ik veel van verwacht omdat ik enkele nummers vorig jaar al heb gehoord bij haar optreden in People's Place. Deze klonken erg mooi maar ook stemmig.

Ik las dan ook dat haar relatie over is met haar man, bovendien bandlid van The Wild Devine. Duidelijk argument van waar de titel afkomstig is en waarom zij weer solo is gegaan. Gelukkig maar (dat zij weer solo is gegaan) want het uitstapje met TWD was een lichte tegenvaller.

Binnenkort staat ze weer in People's Place.

avatar van IntoMusic
Interessant en inderdaad is een break met de relatie altijd goed voor een mooi album (hoe cru ook geschreven). Ben zeer benieuwd!

Joepie de poepie! Een nieuwe Alela Diane

Banjo024
Ze speelde vorig jaar in een kleine kapel in Ottersum al een aantal nummers van dit album en ze waren wonderschoon. Ik had toen al wel een gevoel dat het een wat melancholischer album zou worden en een relatiebreuk werd toen niet genoemd, maar de nummers spraken voor zich. Heel benieuwd. Ze staat dit jaar trouwens ook op het valkhof in Nijmegen bij de zomerfeesten!

avatar van Oldfart
Is het een aankondiging, of is het volledige album al ergens te beluisteren?

avatar van Ducoz
't album is voor zo ver ik weet nog niet te beluisteren.
Volgende week vrijdag zal hij in de betere platenzaak liggen(Ma, di releases worden altijd op vrijdag van de week er voor geleverd), en ga ik er vanuit dat het album dit weekeinde wel ergens online te beluisteren valt...

avatar van Oldfart
Okee, het hele album dus nog niet.....About Farewell en The Way We Fall zijn al wel te beluisteren.

avatar van Ducoz
Mooie nummers zijn dat, ik kan niet wachten tot het hele album... vond de vorige maar niets...

avatar van Ducoz
Toch vind ik het raar dat ik er nergens nog iets van een pre-order van kan vinden...

avatar van Oldfart
Had daar ook al naar gezocht....
Het betreft een uitgave op een eigen label, misschien heeft ze haar logistiek niet helemaal onder controle?

avatar van Ducoz
Ai, eigen beheer dus. Dan is de kan zeer groot dat wij nog een half jaartje moeten wachten inderdaad, dan moet dat worden gedistribueerd via andere labels in Europa en Azië e.d. Maar misschien is dat ook niet het geval, ik zal vanmiddag eens in het systeem kijken of hij daar al in is verschenen!

avatar van Oldfart
Misschien dat je straks direct bij de dame zelf kunt bestellen?

avatar van Sunderland
Jammer, ik had daar ook geen rekening mee gehouden en verwacht dat ik hem binnenkort al in handen zou hebben. Geen enkele grote Europese webwinkel heeft het over deze release. Play.com rept van een download per eind juli. Ik weet niet of dat nog iets hoop geeft.

Anders hopelijk inderdaad bij haar concert, o.a. 18 juli in People's Place.

avatar van Ducoz
Hij staat niet in m'n order systeem... 24e zou erg kort dag zijn.

Facebook:
Hi Folks! I'm pleased to finally let the cat out of the bag: My new record "About Farewell" will be released on June 24 in Europe on Believe Recordings, in NZ/Australia on Spunk Records and on June 25 in North America on my own label, Rusted Blue Records.

avatar van Ducoz
Hmmm even het weekend afwachten dan ofie verschijnt.

avatar van Ducoz
Hij staat er trouwens in, t' is een goedkope. De CD kost inkoop 9 euro, dat wil zeggen dat hij ongeveer 12 a 13,50 zal kosten in de Nederlandse platenzaken(tenzij je bij Velvet Rotterdam gaat shoppen, daarzal ie wel voor 15 of meer de bakken in gaan).. Maar hij is dus te bestellen!

avatar van L_T_B
Ik reserveer alvast minimaal 4 sterren.

avatar van Oldfart
Hij staat er trouwens in
waarin?

avatar van Paap_Floyd
In z'n ordersysteem....

oh, platenboer

edit: nu wel meer te zien op de Site

avatar van overmars89
Hij is overigens sinds vandaag gelekt

avatar van Kaaasgaaf
Hoppakee, 5 sterren. Waarom? Ten eerste hield ik al zielsveel van Alela Diane, al waren mijn verwachtingen voor deze nieuw plaat niet bijzonder hoog, want haar vorige (met Wild Divine) vond ik een behoorlijke domper. Ze ging daarop duidelijk voor een andere sound, een stuk gelikter en gemoedelijker, en ik was even bang dat ze haar magie voorgoed kwijt zou zijn geraakt. Ik hoopte stiekem dat er toch nog iets van de schoonheid van The Pirate's Gospel en To Be Stil op deze nieuwe door zou klinken. Dat-ie misschien nog wel genialer is dan die twee platen, had ik dus echt nooit durven dromen. Ten tweede spreekt de thematiek mij bijzonder aan. Het is een echte 'echtscheidingsplaat', in de traditie van bijvoorbeeld Dylan's Blood On The Tracks en Beck's Sea Change. Diane zingt, met die duizelingwekkend mooie stem van haar, een enorm groot verdriet van haar af en het razend knappe is dat zij haar woorden met precisie kiest zonder in clichés te vervallen. En ten derde zijn de melodieën wonderschoon en de arrangementen weelderig, pastoraal, mysterieus, sprookjesachtig, maar nooit overdadig. Elk nummer is een pareltje, dat zich een weg snijdt door je hart. Vergeef mij deze lelijke beeldspraak, maar woorden die zoveel schoonheid willen vangen klinken bij voorbaat stompzinnig. Het is een tijdje terug dat ik heb zitten janken door muziek, - ben sowieso niet zo'n jankerd - maar dit album weet van de eerste tot en met de laatste noot werkelijk alle sluizen bij mij open te breken. Wát een plaat!

Banjo024
Nu ben ik wel heel benieuwd... Jammer dat ik geen visa heb om hem alvast te downloaden! Nog even een maandje wachten voor de fysieke release.

avatar van Oldfart
Hier een prachtige live versies van Colorado Blue en het titelnummer en de afsluiter van het album;Rose and Thorn.

avatar van Lura
Zojuist voor de eerste keer gehoord. Compleet van mijn sokken geblazen. Wat Kaaasgaaf over haar album met Wild divine schrijft, ben ik het volkomen eens.

avatar van Oldfart
Belde gisteren een platenboer in Grun; wilde de plaat 's middags gaan halen.
Gezien de afstand toch maar even gebeld;
zeiden ze dat de release een maand is uitgesteld...klopt dat?

avatar van Sunderland
Bericht van haar facebookpagina afgelopen maandag:
Good morning France and Europe. I'm so happy to say that About Farewell is finally out in your neck of the woods.
You can get it at iTunes below, or one of your favorite retailers..
I hope you enjoy!
Het blijft onduidelijk. Ondertussen heb ik hem ook nog niet bij de platenboer zien liggen. Ik ga er zo weer heen maar verwacht niet dat ie er nu wel ligt.

avatar van Ducoz
Klopt, eind juli isie pas te leveren....