Wale - The Gifted (2013)

Label: Maybach

1. The Curse of the Gifted (4:31)
  2. LoveHate Thing (4:27)

met Sam Dew

3. Sunshine (3:44)
  4. Heaven's Afternoon (4:41)

met Meek Mill

5. Golden Salvation (Jesus Piece) (3:40)
  6. Vanity (4:38)

9. Clappers (5:16)

met Nicki Minaj en Juicy J

10. Bad [Remix] (3:58)

met Rihanna

11. Tired of Dreaming (3:54)

met Ne-Yo en Rick Ross

12. Rotation (5:00)

met Wiz Khalifa en 2 Chainz

13. Simple Man (3:12)
  14. 88 (4:42)
  15. Black Heroes / Outro About Nothing (4:40)

met Jerry Seinfeld

met Dom Kennedy en YG

20. One Eye Kitten [Remix] *

met Webbie, Problem en Black Cobain

Vanity is dope!

luister nu het album voor de 2de x best oke.

avatar van Silky & Smooth
The Gifted is een lekker, makkelijk luisterbaar album geworden. Dit valt mij reuze mee! Ik heb Wale altijd wel een leuke rapper gevonden en Attention: Deficit was ook een aardig album. Zijn keuze om naar Maybach vond ik enigszins jammer, want Ambition was geen sterk album en ik vond het ook niet passen bij Wale. Gelukkig heeft hij op The Gifted deels een switch gemaakt naar zijn oude (conscious) stijl, wat ik zeker wel kan waarderen. Het is geen topalbum, maar zeker wel één die vaker gedraaid gaat worden. Al is het vanwege het catchy nummer Bad.

avatar van Holla
Bad vind ik een afschuwelijk rotnummer, dus ik heb eigenlijk geen hoge verwachtingen hierbij. Ambition had wel wat leuke nummers, maar was niet geheel bijzonder en zo vond ik Attention: Deficit ook niet geweldig sterk. Wale is een oke rapper maar ik weet niet of hij een geweldig album zou kunnen maken

avatar van overmars89
Ik ben toch wel benieuwd naar dit album van Wale; al ben ik wel een beetje bang dat het album gaat floppen met name ook door de releases van Kanye West, Mac Miller en J.Cole.

Op de mixtape Folarin stonden wel een paar aardige nummers op, alleen was hij nog een beetje zoekende naar een passende stijl. Het album Ambition vond ik eigenlijk een stuk minder dan Attention Deficit; dat ik toentertijd eigenlijk een prima album vond.

Dus toch benieuwd wat het gaat worden, alleen aan de featurings te zien ben ik bang dat Wale nog steeds niet echt een eigen stijl heeft weten te ontwikkelen.

avatar van Silky & Smooth
Dat klopt inderdaad. Met AD leek hij wel een stijl te hebben gevonden die nog ontwikkeld moest worden, maar Ambition bevestigde helaas dat dit nog niet het geval was. Jammer, want Wale heeft zeker wel potentie om een vet album uit te brengen.

avatar van Holla
Van de eerste 6 tracks kan ik zeggen dat ik na de eerste 4 een beetje verveeld raakte omdat ik het maar matige tracks vond, maar track 5 en 6 zijn dan best lekker opzich!

Edit:
Matig album, wel wat aardige tracks maar overall ben ik ietwat teleurgesteld

avatar van Jordyp
Nee, ook dit gaat hem niet worden inderdaad. Zeker niet tussen het geweld van Kanye en J. Cole. Opnieuw een matig album, met hier en daar een redelijke track maar daar houdt het ook wel mee op. Jammer, want z'n eerste album kon ik namelijk zeer waarderen.

avatar van overmars89
Ok, laat ik maar eerst positief beginnen. Ik ben blij dat het niet een standaard MMG album is geworden en dat Wale toch op zoek is geweest naar zijn eigen stijl en zijn eigen geluid. Ik moet zeggen dat dat redelijk gelukt is en dat de eerste 8 nummers allemaal van redelijk niveau zijn(Met name Golden Salvation en Vanity kan ik waarderen).

Met redelijk zeg ik het eigenlijk al, dat Wale eigenlijk nergens een heel uitzonderlijke prestatie weet te leveren. Paar nummers zijn aardig, maar bij geen één nummer zit je van WoW, wat een vette track is dit. Over het album Ambition zijn de meeste hier het wel over eens, dat dat niet echt een geslaagd album was, maar de titeltrack was tenminste wél supergruwelijk. Misschien wel de vetste track die Wale ooit heeft gemaakt. Op dit album komt geen track in de buurt van Ambition.

Op The Gifted weet Wale nergens uitzonderlijk te overtuigen en is het album net iets te lang om volledig de aandacht bij te kunnen houden. Een paar tracks vind ik net te glad en te zoetsappig voor mijn smaak, met name Bad Remix & Tired Of Dreaming vind ik dramatisch. Zonder die 2 tracks had ik misschien een halfje meer gegeven.

avatar van KILLERBEE99
Vanity vind ik echt netjes, + een aantal andere nummers, maar het meeste vind ik niet zo.

Gucci-Mane
Waar is Back 2 Ballin ? Die vind ik echt een banger.

avatar van T.O.
LOL, Jerry Seinfeld?

avatar van Yestsida
Jep, hij is ongeveer 15 seconden te horen op het einde van dat nummer. Daarin wordt ook gehint dat hij meer te horen gaat zijn op Wale's volgende album, The Album About Nothing.

EDIT: Hier kan je de studiosessie van Wale en Jerry Seinfeld bekijken.

avatar van Oortrommel
Wat een onverwachts vermakelijk album. Wale's Attention Deficit vond ik destijds een prima album, met Ambition ging het de verkeerde kant op; teveel MMG-invloeden, hij was alle authenticiteit kwijt.

Gelukkig bewijst Wale met The Gifted toch zijn eigen stempel op een major label release te kunnen zetten, want er staan hier toch wel erg sterke tracks op. Natuurlijk, de features van Nicki Minaj, 2 Chainz, Meek Mill en Juicy J hadden voor mij achterwege mogen blijven, maar daar tegenover staan geweldige tracks als Vanity, LoveHate Thing en Tired of Dreaming.

Helaas tikt het album nergens het niveau aan van zijn debuut, maar dit is in ieder geval al stukken beter dan Ambition, en biedt hoop voor zijn volgende plaat.