Damien Rice - O (2002)

Label: Warner Bros.

1. Delicate (5:12)
  2. Volcano (4:38)

met Lisa Hannigan
  3. The Blower's Daughter (4:44)

4. Cannonball (5:10)
  5. Older Chests (4:46)
  6. Amie (4:36)
  7. Cheers Darlin' (5:50)
  8. Cold Water (4:59)
  9. I Remember (5:31)
  10. Eskimo (5:05)
  11. Prague * (5:52)
  12. Silent Night * (1:52)
506 BERICHTEN 12 MENINGEN
avatar van Niek
geplaatst: 3 juli 2013, 14:33 uur [permalink]
Optreden was akelig goed inderdaad. Het is terug te zien en luisteren op luisterpaal.

avatar van oceanvolta
geplaatst: 3 juli 2013, 20:13 uur [permalink]
Gloeilamp schreef:
Ik durf best te zeggen dat ik de show die Damien Rice gaf op Best Kept Secret één van de beste optredens vind die ik in mijn leven heb gezien.

Helemaal mee eens! Echt fenomenaal optreden al vind ik de versie van Cheers Darlin' op dit album wel beter. De manier waarop hij his name zingt, zo breekbaar. Ik heb Lisa Hannigan ook helemaal niet gemist. Iets waar ik van te voren wel een beetje bang voor was. Ze heeft best wel een belangrijke rol op dit album en op 9.

avatar van edeleteee
geplaatst: 5 maart 2014, 21:10 uur [permalink]
Huge fan ben ik van Damien Rice, in mijn muziek verzameling behoort hij zeker tot de top 10! Ik maakte voor het eerst kennis toen ik bij de aftiteling van een film "the blowers daughter" hoorde, ik zat binnen een minuut fanatiek te googlen en was helemaal verrukt toen ik zijn muziek ontdekte. Geweldig deze man, ik hou echt van deze muziek die gewoon op zielsniveau raakt en ontroert! Accidental babies is één van mijn favorieten en babysister is ook adembenemend mooi! Vooral de viool en cello die Damien Rice veel gebruikt in zijn composities vind ik geweldig. Eerder vond ik ook zo'n kick toen ik de muziek van David Bridie, my friend the choclate cake en not drowning, waving ontdekte, een Australische singer songwriter/band die ook veel akoestische muziek componeert. Van hun vind ik niet alles mooi, van Damien daarentegen wel. Heerlijke en prachtige muziek!

avatar van Shelter
geplaatst: 6 maart 2014, 03:02 uur [permalink]
Waar staat Babysister op dan? ken die track niet

avatar van Broem
geplaatst: 6 maart 2014, 09:26 uur [permalink]
Baby Sisterheeft Rice volgens mij alleen maar op zijn live album Damien Rice - Live from the Union Chapel (2007) uitgebracht. Dat is idd een van de mooiste songs ever.

avatar van Shelter
geplaatst: 6 maart 2014, 11:31 uur [permalink]
ah ok, ik kan me herinneren dat sommige uitgaves een 2e CD hadden. Heb die helaas niet meer.
Stond Blowers Daughter Live ook op geloof ik die was ook erg mooi.

avatar van Maartenn
geplaatst: 6 maart 2014, 11:51 uur [permalink]
Shelter schreef:
Stond Blowers Daughter Live ook op geloof ik die was ook erg mooi.

Klopt, die heb ik ook in de kast staan. Dan zit er nog een extra schijfje bij met de B-sides, later ook apart verschenen (B-sides).

avatar van Carolaah
geplaatst: 8 november 2014, 09:39 uur [permalink]
Ahh ik heb nog altijd spijt dat ik de reguliere 'O' zonder b-sides had aangeschaft.. Moet nog altijd die b-sides een keer kopen. Met name de eerste helft aan nummers daarvan is gewoon geweldig en behoren tot mijn Rice favorieten.

avatar van robbrouwer58
geplaatst: 15 februari 2015, 20:50 uur [permalink]
Via het album uit 2014 met terugwerkende kracht.

avatar van LucretiaBorg
geplaatst: 21 april 2015, 01:44 uur [permalink]
Ik ken deze cd al zo'n tijd en nog luister ik er af en toe naar, vooral omdat er na "9" maar niks meer uitkwam, op 2 hele goede live-cd's en The B-Sides na dan. Maar dat is lang geleden, wat ik erg jammer vond want ik ben gek op Damien Rice (vooral samen met Lisa) en zijn deprimerende en tragi-romantische teksten en de muziek, ah, opzwepende violen, Vivian op de cello, Damien op zijn gitaar en Lisa als 2de stem, prachtig. Ik ga niet zeggen dat ik 1 nr. beter vond dan de andere, tuurlijk zit er verschil tussen de nrs en dan is toch I remember mijn favoriet. Daarbij, het is mooier als één geheel, niet bedoelt om ze los van elkaar te luisteren lijkt wel, dan is het 't mooist, vind ik dan. Nog steeds zijn beste cd als 1 geheel, ook al staan zijn beste nrs. niet eens op deze cd. Blij dat hij nu ook met zijn nieuwe cd weer terug is en ook die is prachtig. Genieten man.....

avatar van LucretiaBorg
geplaatst: 21 april 2015, 02:01 uur [permalink]
Maartenn schreef:

Verder zijn er ook 2 live cd's Live At Fingerprints-Warts And All en Live from the Union Chapel; beide heel mooi om naar te luisteren, ook van 9 geeft hij een hele mooie versie van Rootless Tree (fuck you) op een wat rustigere manier dan op de cd, die best ruig was vergeleken met O. Ik hoop dat je al zijn werk kan vinden want hij maakt hele mooie nrs buiten de studioalbums om, zoals Baby Sister, Then Go, The Professor and La Fille Danse, Unplayed Piano en Woman like a Man zijn daar goede voorbeelden van

avatar van tbouwh
geplaatst: 2 mei 2015, 20:47 uur [permalink]
Mooi debuut van Damien Rice met gevoelige, pakkende songs die over het algemeen heerlijk wegluisteren. Zeker op de eerste helft van de cd (t/m Amie) is het genieten geblazen. Ik vond de wat meer bombastische stukken in het tweede gedeelte totaal niet passend (in I Remember en Prague). Daarnaast vind ik deze songs en Cheers Darlin' ook een stuk minder dan de andere nummers op het album. Als geheel vind ik O daardoor iets minder dan My Favourite Faded Fantasy, waarop ik ieder nummer sterk tot geweldig vond. Verder heb ik op O niets aan te merken; Rice weet met zijn mooie stem een aantal prachtige songs neer te zetten. Ook de samenwerkingen met Lisa Hannigan kan ik erg goed waarderen. Ruim 4*

avatar van Noere

geplaatst: 31 juli 2015, 22:50 uur [permalink]
Ik vind dit te cheesy. The Blower's Daughter, geïnspireerd door Frankie Valli. Groetjes.

avatar van Slowgaze
geplaatst: 31 juli 2015, 23:28 uur [permalink]
Noere schreef:

Dat vind ik ook een draak van een nummer, samen met 'Cannonball', maar de rest op het album is wel echt de moeite waard. De eerste twee nummers zijn erg sterk, en vanaf 'Amie' is het gewoon best een sterk album.

geplaatst: 31 juli 2015, 23:34 uur [permalink]
Slowgaze schreef:
vanaf 'Amie' is het gewoon best een sterk album.

Geef ik jou helemaal gelijk in. De tweede helft van het album is duidelijk sterker.

geplaatst: 7 november 2015, 22:26 uur [permalink]
Blijft genieten dit album. Hoe vaak je het ook luistert. Gevoelige songs, heerlijk melancholisch....ik ben fan!

avatar van Holden
geplaatst: 8 november 2015, 23:46 uur [permalink]
Terwijl ik dit schrijf, luister ik sinds tijden weer eens naar dit album. Een album dat ik werkelijk grijs heb gedraaid. Zo veel goede herinneringen aan deze plaat.

Avonden lang met een goede vriend luisteren naar dit album met een lekker biertje en een blowtje. Of naar het bloedstollend mooie Live @ Union Chapel dat ie had opgenomen van TV (er was immers nog geen youtube). Je helemaal mee laten slepen door de bloedmooie samenzang en heerlijke strijkers.

Mijn toendertijd kersverse vriendin die vond dat we 'samen' een liedje nodig hadden en hier Eskimo voor nomineerde. We zijn nog steeds samen, dank u.

Met vriendin en voorgenoemde vriend in de rij staan voor een optreden van Damien Rice in 013. Kaarten van (geloof ik) 17,50 waar men grif 100 euro voor betaalde om dat concert bij te kunnen wonen.

Dit briljante debuut heeft niks aan kracht ingeboet. Dus vooruit, de volle mep: 5 sterren!

geplaatst: 7 januari 2016, 18:20 uur [permalink]
Ik kocht begin januari 2016 bij de Mediamarkt in Amsterdam (bij museum NEMO in de buurt) deze prachtige CD voor de somma van € 5,- incl. de B-sides cd. Nog aardiger is dat het nummer Eskimo geen 5.05 duurt maar een kleine 16 minuten. Na een minuut of zeven komt er weer onverwacht muziek namelijk het nummer 'all dressed up' en in de laatste minuut valt 'silent night' nog gratis uit de lucht.

geplaatst: 5 februari 2016, 11:34 uur [permalink]
Het zal allemaal vast heel briljant zijn, maar mijn god, wat is hij toch saai. Die nummers kabbelen compleet anoniem aan me voorbij, hoe vaak ik het ook probeer.

avatar van Screenager
geplaatst: 5 februari 2016, 12:07 uur [permalink]
Rudi1984 schreef:

Als de nummers je niet pakken, kan ik me voorstellen dat je dit niet meteen briljant vindt.
Ik zie dat je eerder een voorstander bent van het (imo) lichtere popgenre en dan zal Damien Rice niet meteen iets voor jou zijn. Ieder zijn meug.

geplaatst: 5 februari 2016, 14:23 uur [permalink]
Screenager schreef:

Ik zie dat je eerder een voorstander bent van het (imo) lichtere popgenre

Niet per se hoor. Ik heb een tijdje terug al m'n stemmen verwijderd en ben opnieuw begonnen, maar ik ben zeker ook wel van het zware werk, tot blackmetal aan toe.

Maar Damien doet het niet (meer) voor me. Vonk slaat niet over, en dan wordt het al snel eenheidsworst terwijl het dat vast niet is als de muziek tot je doordringt.

avatar van Screenager
geplaatst: 5 februari 2016, 16:01 uur [permalink]
Rudi1984 schreef:

1. Uitermate interessante mix. Leuk dat je zo een breed spectrum aan genres waardeert.

2. Voor mij is deze muziek allesbehalve eenheidsworst. Sterker nog, ik word zelden meer getroffen door muziek als bij het luisteren van dit album en zijn Favourite Faded Fantasy. Ik raad je ook aan om eens wat livewerk van hem op te zoeken op Youtube. In mijn ogen is hij een ontzettend getalenteerde muzikant. Een zeer gedreven gitarist en hij zet dikwijls ontzettend overtuigende liveversies neer.

geplaatst: 6 februari 2016, 00:23 uur [permalink]
Dank voor de tips!

avatar van harencoor
geplaatst: 14 mei 2016, 17:41 uur [permalink]
Brilliant

avatar van Funky Bookie
geplaatst: 14 maart, 17:46 uur [permalink]
Wat een fijne muziek maakt de man. Niet teveel van achter elkaar luisteren, want dan word ik wat kriegel, maar 1 album gaat prima.
Heerlijk rustgevend en heerlijke vocalen.

avatar van dumb_helicopter
geplaatst: 27 mei, 19:16 uur [permalink]
Ik kende natuurlijk al enkele nummers van deze man zoals The Blower's Daughter en Cannonball, maar toevallig bij Eskimo uitgekomen, hetgeen toch een ander geluid laat horen. Het meer bombastisch, opereske vind ik zelfs nog beter dan de gewone singer-songwriternummers die er al op stonden. Goed album, zeker nog eens te herbeluisteren.