Great Minds - Great Minds (2013)

Label: Top Notch

1. Hooggeleid (4:30)
  2. De Flexte (4:02)
  3. Rat Pack Snipers (4:38)
  4. Nog 1 Keer (5:15)
  5. Dak van de Wereld (6:37)
  6. Acties (4:17)

met Typhoon

7. Bommen in Boston (4:10)
  8. Dat Dan Weer Wel (3:27)
  9. Run It Back (3:57)
  10. Het Licht (4:32)

met SirOJ

11. Doag (4:12)

met Kleine Viezerik en Yung Felix

12. Kan Er Maar 1 Zijn (5:58)

met Rico

13. Great Minds (4:19)
avatar van overmars89
Morgen op appelsap

Dennisami
Sorry hoor maar dit album slaat echt nergens op.

Het heeft geen inhoud slechte rijms waarbij ik me aan erger vooral de rijms van Sticks die toch wel mijn favoriete Nederlandse rapper is.

Bijvoorbeeld.

Dus ik zeg pa er zijn altijd twee kanten aan het verhaal en ik snap het allemaal ?? okee... of

"En als het dan regent dan word je nat" de laatste rijm die ik laat zien lijkt net een slecht vertaalde rijm Engels-Nederlands via google vertaler "Terwijl andere rappers move als krabben in een emmer"

Het nummer dat ik dan wel heerlijk vind is Dat Dan Weer Wel. Dit nummer is gewoon geweldig door de lijn van Jiggy dje

"Draait allemaal om de ballen dat is wat ik jong leer Started from the bottem grappig dat ik toch hier"

avatar van Shelter
2 kanten aan het verhaal geeft meestal aan dat je slechts half de waarheid kan weten. Ik snap het allemaal...dus hij kent beide kanten...wat is er precies mis mee?

Ik vind de teksten niet super super, maar ook niet slecht of zo

Dennisami

Ik vind de teksten niet super super, maar ook niet slecht of zo

In mijn oren klopt die rijm gewoon niet ten eerste rijmt hij niet lekker

verhaal/allemaal

En hij heeft het over 2 kanten en vervolgens refereert hij ernaar als allemaal dit komt gewoon een beetje krom over omdat je bij 2 aan beide denkt en niet aan allemaal.

avatar van Shelter
ow ok jij luistert wat kritischer denk ik
Dat het grammaticaal iets minder loopt stoort mij vaak niet zolang het niet de word play maakt zeg maar. Dus bewust het zo moeten zeggen omdat anders je word play niet klopt.

avatar van Xinray
Dit album had veel beter gekund. Het is allemaal wel aardig maar door de weinig verrassende flows van de heren (in het bijzonder Sticks) is het allemaal wat eentonig en kun je er behoorlijk simpel van worden. Dan helpen refreintjes als die van Het Licht en Rat Pack Snipers ook niet echt mee. Het is niet slecht, maar ook zeker niet geweldig. Een aantal fijne nummers (Doag, Nog 1 keer, Kan Er Maar 1 Zijn, Great Minds) worden afgewisseld met wat aardig saaie nummers. Af en toe een punchline van Jiggy en daarmee houdt het wel op qua interessantheid op die nummers, meestal inhoudelijker wijs behoorlijk saai.

avatar van Shelter
ja die refreintjes vind ik maar irritant, ik snap ook niet wat het nut is.
Waarom niet gewoon vet scratchwerk ertussendoor als bridge tussen de rhymes.
Beetje in de stijl van Gangstarr, dat zou dit album echt een boost geven.

avatar van Xinray
Ja precies of zoiets als bij Doag. Een refrein is helemaal niks mis mee, mits pakkend of verassend of iets dergelijks. Maar als dit niet het geval is, zoals hier vaak, doe dan wat scratches tussen door of haal er iemand bij die een bietje kan zingen.

avatar van Marciano Coffie
Rat Pack Snipers.... Geniale track

avatar van Shelter
Ik begin het na meer luisterbeurten toffer te vinden. Er zitten wat geweldige lyrics op, nice word play. Die line van Sticks met DNA is wel meesterlijk. Ik zag op hun website ook wat dingetjes die ik eerst niet hoorde maar toen dacht daaaamn.
Run it Back heeft echt wel een dope harde beat. Ik vind het refrein van "Het Licht" verschrikkelijk irritant, rest van de track is wel ok.
Ik neig naar 4*, nog even afwachten

avatar van Slowgaze
Verdorie, Rico op 'Kan Er Maar 1 Zijn'.
Ik wil een opvolger van DMT. Echt wel.

De enige pluspunten op dit album zijn Winne's verse op Bommen in Boston, Jiggy op Run it back en de featurings. Zodra Sticks begint met rappen word ik er meteen aan herinnerd hoe ver Nederlandstalige hiphop achterloopt op US hiphop. Ondanks dat blijven ze nog steeds in mijn lijst van top 5 mc's zitten. 2*

avatar van Shelter
Sticks heeft anders behoorlijk wat vette lines op dit album, US hiphop vind ik nu juist niet meer wat het is geweest. Het ene na het andere simpele album komt daar voorbij, natuurlijk wordt er nog veel vets gedropt in de underground maar relatief gezien is het naar mijn mening juist daar wat minder geworden.

avatar van Oortrommel
Shelter schreef:

Eens wat betreft de US. Het is steeds moeilijker om écht goed materiaal te vinden. Ook in de underground. (Een voorbeeld: het laatste Atmosphere album vind ik echt dramatisch slecht).

Wat betreft Nederland is dit toch wel de top. En dat is niet veelbelovend. Een rapper op zijn retour (Sticks heeft na Fakkelteit eigenlijk nergens meer écht die inspiratie getoond), een rapper die punchlines verheven heeft tot hoofddoel in plaats van een goede track in elkaar te zetten (Jiggy Djé) en een rapper die nooit boven het gemiddelde uitstak (Winne). En ik weet dat het een gewaagde vergelijking is, maar productioneel kan dit niet tippen aan het era waar Delic nog de scepter zwaaide.

Ik vind dit het beste Nederlandstalige rap-album van 2013, maar dat zegt eigenlijk meer over de hele Nederlandse hiphopscene. In de hoogtijdagen van Top Notch (2004-2010) kwam er ieder jaar wel een handjevol goede albums uit, met daarbuiten ook nog een aantal verrassingen. De laatste paar jaar is het huilen geblazen. Van de helden van weleer (o.a. Extince, Sticks, Rico, Duve, Brainpower) is niks echt goeds meer verschenen en van de nieuwe garde (o.a Winne, Typhoon, Jiggy Djé, The Opposites, Raymzter, Jawat!, De Jeugd van Tegenwoordig) staat alleen Tussen Licht en Lucht nog als een huis. De scene wordt overspoeld door iPhone rappers die wat tekstjes in hun telefoon zetten en een op de computer gecreëerd productietje inrappen.

Ik mis die echte hiphop, ik mis die echte liefde voor de muziek; en dat is in ieder geval iets wat de heren van Great Minds wél bieden.

avatar van Bedorvenkebab
Dennisami schreef:
(....) Started from the bottem

Oortrommel schreef:
Ik mis die echte hiphop,

avatar van MJ_DA_MAN
Atmosphere underground .

avatar van niels94
Zo worden ze wel vaak genoemd. Het is maar waar je de scheiding legt.

avatar van MJ_DA_MAN
Atmosphere is sinds WLGYL al geen underground meer.

GCITY050
Heb dit een 4,5 gegeven, maar dat is eigenlijk wat te hoog gegrepen.
Vind Moon een beatmaker van niks, sampletje hier en daar, basslijntje en wat drums en klaar is kees. Yung Felix doet misschien niks anders, maar weet wel met bangers te komen. De hele sound over dit album is veel te saai, neigt een beetje naar de mainstream. Vooral Het Licht, Great Minds en Kan er Maar 1 zijn zijn productioneel heel erg triest.

Oortrommel schreef:

Sticks is wat achteruit gegaan, ben ik met je eens maar is nog steeds een vette rapper.
Jiggy Dje heeft een behoorlijke leun-achterover-en-doe-wat-rappen stijl maar ik vind hem ook nog steeds vet. Punchlines is ook gewoon deel van hiphop en hoeveel rappers komen nu echt over boord met sterke harde punchlines. De meeste rappers van nu, hebben alles behalve originele punchlines. Over Winne ben ik het zwaar oneens, voor mij staat hij zeker weten aan de top in Nederland. Zijn teksten zijn echt goed doordacht en vaak hoor je na verloop van tijd dingetjes die je eerder niet hoorde. Hij is de meester in creatieve teksten, heeft leuke multi's etc.
Op dit album is het minder maar over de gehele linie vind ik nu juist Winne een rapper die echt leuk met word play bezig is. Kwa producties vind ik het wel vet maar bekruipt me het gevoel constant dat het nog veel beter had kunnen zijn. Een soort van irritatie gaandeweg, ondanks dat ik het album gewoon tof vind.

Eens met helden van weleer, maar daarom zijn ze wellicht ook van weleer
Nieuwe garde; Winne dope, Typhoon alleen dat album tussen licht en lucht, jiggy dje dope, Opposites nee sorry dat vind ik echt beneden peil (ze hebben overigens wel een ok flow maar voor de rest ondermaats), Raymzter zou ik eerder onder de weleer rappers zetten...zie hem niet als nieuw eigenlijk. Is ook gestopt volgens mij, op zich goed idee van hem...hele goede rapper met alleen maar kut albums. Jawat was dope, maar 1 album is wel heel karig. JvT, vind ik zwaar overgewaardeerd. Dat mensen er geweldige teksten inzien is me echt een raadsel. Het is een beetje de stand up comedians onder de hiphop, beetje lollig doen on stage en achteraf erom lachen dat er fans zijn die hun serieus nemen, volgens mij hebben die gasten er echt lol om.

Betere acts in NL naar mijn mening, Zo Moeilijk, Excellent (zelfde probleem met Raymzter, dropt alleen shit albums), Eddy Ra (wat die gast doet aan wordplay is nice!)...

avatar van Oortrommel

Eens met helden van weleer, maar daarom zijn ze wellicht ook van weleer

Zo Moeilijk is inderdaad een frisse verschijning, net als Boef & De Gelogeerde Aap. Stom dat ik beide acts ben vergeten...

En wat betreft 'de nieuwe garde': ik gaf alleen aan dat dit de acts zijn die de laatste jaren de Nederlandse hiphop scene domineren en dat eigenlijk alleen Typhoon een topplaat heeft weten af te leveren. Verder gaf ik geen oordeel (ik vind bijvoorbeeld The Opposites zelf ook matige artiesten). Het was puur ter illustratie dat er voorheen veel tofs uitkwam en de laatste jaren, ondanks de diversificatie binnen de hiphop, het erg magertjes is allemaal.

avatar van Shelter
ok het was geen aanval of zo
Probeerde in de discussie mee te gaan hahahaha

avatar van Timo710
1,5
Hier was veel meer uit te halen.
De rol van moon valt gewoon erg tegen binnen dit album.

Zijn strepen heeft hij bij de wu-tang verdient. Maar om nou te zeggen dat een album, op beats van Dries Bijlsma, Terilekst, Soulsearchin', Concrete, Presto, Henning, Yung Felix, FS Green, kubus, ART en al het HB academie talent wat er rondloopt een minder goed resultaat zou opleveren geloof ik eigenlijk niet.

Het FTG gevoel mist.
Het Eckte Eckte gevoel mist.
Het Noahs Ark gevoel mist.

En juist hierdoor mist dan ook nog een "great minds gevoel".

GCITY050
200% procent mee eens, Moon is een zwaar overschatte producer. De volgende plaat graag met Yung Felix en/of Project Money.

avatar van BabaGanoesj
Dennisami schreef:
Sorry hoor maar dit album slaat echt nergens op.

Bijvoorbeeld.

Op spraakwater.com kun je de lyrics en de betekenis ervan lezen. Gaf mij veel inzicht. Ik snapte de lines eerst soms niet, na dat te hebben gelezen wel. Over de line; 'En als het dan regent, dan wordt je nat, rennen is zinloos' wordt dit gezegd:
In de film Ghost Dog, leest het hoofdpersonage tussen verschillende scenes door, quotes voor uit het boek "Hagakure, The Book of The Samurai. E'en bepaalde quote gaat over de wijsheid die men leren kan uit een regenbui : "There is something to be learned from a rainstorm. When meeting with a sudden shower, you try not to get wet and run quickly along the road. But doing such things as passing under the eaves of houses, you still get wet. When you are resolved from the beginning, you will not be perplexed, though you still get the same soaking."

Slaat ook terug op de eerste lines in die verse van Sticks over de film 'Ghost Dog'. Ik vind het album wel degelijk ergens op slaan.

avatar van ThingMan
Shit. Zie dat ik nooit op dit album heb gereageerd. Wat een heerlijke plaat is dit. 13 heerlijke songs van deze gasten. Ik vind Fakkelteit en Alledaagse Waanzin ook dik maar kan hier enorm van genieten. Heb het het gevoel dat Sticks ook wel de hoofdman is. Nee prima plaat met lekkere nummers zoals De Flexte, Acties, Run It Back, Doag en Kan Er Maar 1 Zijn. Zou best een tweede plaat van uit mogen komen.

avatar van Johnny Marr
Die sample van Sidney Schmeltz is echt geniaal gevonden, kapotlachen

avatar van Johnny Marr
Erg goed album hoor, het beste waar Sticks aan meegewerkt heeft post-Fakkelteit. Wel jammer van die minuut stilte op het eind om daarna nog een paar woordjes te brabbelen

avatar van Nr.4
Dat vind ik wel een mooie actie haha. Verder een goed album met voor mij juist een erg sterke Winne, al waren de meesten daar hier juist kritischer op. Had op een of andere manier wel wat meer gretigheid of pit in het geheel gemogen, de artiesten lijken me iets te tevreden met zichzelf.