Wisdom of Crowds - Wisdom of Crowds (2013)

Label: Kscope

1. Pleasure (6:10)
  2. Wisdom of Crowds (5:02)
  3. Radio Star (4:34)
  4. Frozen North (6:30)
  5. The Light (7:12)
  6. Stacked Naked (4:53)
  7. Pretend (5:23)
  8. The Centre of Gravity (5:35)
  9. Flows Through You (11:37)
avatar van Thin Air!
Op de site van K- scope (http://www.kscopemusic.com/wisdomofcrowds/) al een voorproefje op het nieuwe solo project van Bruce Soord (The Pineapple Thief) & Jonas Renske (Katatonia) dat op 3 juni uitkomt
Het nummer Frozen North klinkt al erg goed en veelbelovend voor de rest van de CD (voor mij in ieder geval )
Speciale uitvoering als je pre ordered.

avatar van annasimoniaine
Ik heb zo'n idee dat dit, door de samenwerking van deze twee mannen, wel eens een geweldige plaat zou kunnen zijn. Ik kijk er alvast naar uit; zeker omdat Frozen North zo goed klinkt.

avatar van Thin Air!
De CD is vandaag opgestuurd via burning shed. Can't wait!!!

avatar van Mindscapes
Frozen North klinkt alvast ongelofelijk goed. Ik ben er volledig weg van. Je herkent die elektronische bliepjes (maar echt niet overdreven) en distortiegitaren die ook in de laatste Pineapple Thief-platen aanwezig zijn, maar de stem van Jonas Renkse brengt alles echt nog een niveau hoger. Zeer straf lied dit en enorm benieuwd naar de rest. Ik heb de cd ook besteld via Burning Shed, dus hij zou de komende week op de deurmat moeten vallen

Jav-
Ik vind het ook mooi klinken. Vooral instrumentaal vind ik het interessant, Renskes stem doet me nog steeds niet zoveel. Altijd wat vlak en saai gevonden bij Katatonia, en dat is in Frozen North niet heel anders. Maar de instrumentatie is mooi en de productie is ook prima!

avatar van annasimoniaine
Na de eerste keer luisteren viel het me tegen, maar nu ik hem de tweede keer op heb staan, klinkt het al stukken beter. Misschien dat ik die eerste keer in een slechte bui was, ofzo. Nog maar een paar keer luisteren en dan wordt het, mijzelf kennende, hoogstwaarschijnlijk minstens wel 4*

Moet na een aantal keer luisteren zeggen dat ik dit wel heel erg goed vindt. De zang van Renkse doet mij zelfs een aantal keer denken aan Elbow.
Jammer vindt ik het gebruik van de drumcomputer in plaats van een drummer maar na de, in mijn ogen, teleurstellende plaat van Pineapple Thief weet ik dat dhr. Soord nog steeds goede liedjes kan maken.

avatar van Thin Air!
De heren komen 7 december naar 013. Op een zaterdag. Heerlijk!!!

avatar van dynamo d
Meestal pakken die albums van 2 prima musici van verschillende bands niet zo goed uit maar dit is een uitzondering. Bruce Soord en Jonas Renkse hebben met Wisdom of Crowds een mooi album afgeleverd met als hoogtepunten Frozen North, The Light, Pleasure en Flows Through You. Er staat geen enkel slecht nummer op. Heerlijk op een druilerige zondag in de winter.

avatar van legian
Ik merk dat ik dit album vrijwel nooit meer draai, en nu ik hem zo op heb staan merk ik ook weer waarom. Over de hele linie wordt het toch wat eentonig, hoe leuk al de elektronische details dan ook zijn.
De zang is dan ook iets wat me tegen begint te staan, niet dat zijn zang zo slecht is maar hij weet nergens de aandacht vast te houden. Dat moet allemaal komen van de muziek zelf, en die weet dat ook niet altijd even goed te doen.

Toch is het jammer, ik heb beide heren vrij hoog zitten maar helaas weten ze het hier niet echt waar te maken.
3.5*

legian schreef:

3.5*

Same here.
Het concert was leuk maar de CD ligt al weer een tijdje stof te happen. De zang heeft wat mij betreft te weinig afwisseling.

Bruce blijft echter mijn held. Ik zou moedeloos worden naar weer een optreden in de KLEINE zaal van de 013 die dan ook nog half gevuld was.

avatar van BoyOnHeavenHill
Persoonlijk heb ik hier meer mee dan met de "echte" bands van deze twee mannen : de composities van Soord zijn opener en sfeervoller, en de stem van Renkse kan ik bij deze nummers aanzienlijk beter waarderen dan bij Katatonia. Vooral de rustiger nummers zoals Pretend en The centre of gravity vind ik sterk, maar de elektronische insteek van de percussie en de soms wat voorspelbare gitaarmuren gaan me na verloop van tijd wel wat tegenstaan. Daardoor zal dit album bij mij vermoedelijk toch geen blijvertje blijken te zijn.

avatar van Alicia
Wow! Twee nieuwbakken favorieten voor de prijs van een! Wat wil je nog meer? Ik ga er even voor zitten. Maar als ik slaap val, hoor je hier niets meer van mij en blijft het sterretje leeg.

avatar van james_cameron
Fijne samenwerking tussen Bruce Soord (The Pineapple Thief) en Jonas Renske (Katatonia). Het album biedt sfeervolle rock met veel electronische en hier en daar wat akoestische elementen. Bepaalde tracks vallen iets teveel in herhaling, maar het grootste gedeelte van het songmateriaal is bijzonder fraai. En Renske blijft natuurlijk een geweldige zanger. Dit project mag van mij wel een vervolg krijgen.

Top album, jammer dat hij niet 5.1 is gemixt!!