Steely Dan - The Royal Scam (1976)

Jazz / Rock
Label: ABC

1. Kid Charlemagne (4:38)
  2. The Caves of Altamira (3:33)
  3. Don't Take Me Alive (4:16)
  4. Sign in Stranger (4:23)
  5. The Fez (4:01)
  6. Green Earrings (4:05)
  7. Haitian Divorce (5:51)
  8. Everything You Did (3:55)
  9. The Royal Scam (6:30)
Als tiener was dit de eerste kennismaking met een volledig SD album (de hitjes die er aan vooraf gingen kende ik natuurlijk ook al). Samen met Aja hun beste werk. Op deze had het rock element nog de overhand en met name Larry Carlton speelt hier fantastisch. Sinds die tijd altijd fan gebleven, ook van hun solowerk. Gelukkig heb ik ze ook nog eens live kunnen aanschouwen een aantal jaren geleden. Kippenvelmoment: het begin van Don't take me alive.

avatar van Ronald5150
"The Royal Scam" is mijn favoriete Steely Dan album. Waarom? Waarschijnlijk omdat op "The Royal Scam" de gitaar iets meer de overhand heeft dan op andere Steely Dan albums. De gitaristen Larry Carlton, Denny Dias, Elliott Randall, Dean Parks en Walter Becker overtreffen zichzelf. Ik ben een fan van Larry Carlton, dus met name de liedjes waarop hij soleert ("Kid Charlemagne", "Don't Take Me Alive", "Everything You Did" en "The Royal Scam") vind ik prachtig. Maar eigenlijk zijn alle liedjes even goed, bijvoorbeeld "Haitian Divorce", toch al een van mijn favoriete Steely Dan liedjes, ook al hanteren Dean Parks en Walter Becker hier de gitaar. Instrumentaal valt er uiteraard veel te genieten, vlak bijvoorbeeld het pianospel van Paul Griffin niet uit op "Sign in Stranger". Ook dit Steely Dan album is weer een uitgebalanceerde mix tussen pop, rock, funk en jazz. In vergelijking met hun andere studio albums klinkt "The Royal Scam" ook wat donkerder. Ook de hoes is nu niet bepaald een vrolijk tafereeltje. Die gehele sfeer bevalt me wel en zorgt voor een intense luisterervaring. Ook het ontbreken van een echt grote hit trekt me aan aan dit album. Het klinkt als een consistent geheel. Ik vind alle Steely Dan albums, vanaf hun debuut tot aan "Gaucho" in 1980 goed, maar "The Royal Scam" is wat mij betreft net even iets sterker.

avatar van andnino
Onlangs verscheen The Royal Scam in de Musicmeter album top 1000. Toen kwam deze band weer bij mij in zicht. Later die week vond ik Pretzel Logic op vinyl, direct maar aangeschaft. Dat is nog steeds mijn favoriet, maar The Royal Scam is mijn voorlopige tweede. Ook hier is elke song raak, met die typische combinatie van een zwoele sound, een ongelofelijk oog voor detail, en fascinerende teksten (met waarschijnlijk vele diepe lagen die ik nog niet aangeboord heb). Wat een melancholie schuilt er ook onder, ik besef steeds meer wat een unieke band dit was.

avatar van Tonio
Ben weer eens begonnen aan het herbeluisteren van de eerste zeven albums van de Steely Dan catalogus (de twee 'nakomertjes' zijn zeker niet slecht maar omdat ze toch een heel stuk minder zijn laat ik ze hier buiten beschouwing). Eens kijken of mijn beeld hetzelfde is als in mijn herinnering. In die herinnering ontlopen de eerste zeven albums elkaar niet veel in kwaliteit, hoewel ik toch zo mijn voorkeuren had.

En over The Royal Scam ben ik in de loop van de tijd wat minder enthousiast geworden. Dit album is wat gladder, ook wat minder gelaagd. Bij de vorige drie albums hoorde ik bij het opnieuw beluisteren telkens weer iets meer. Bij dit album heb ik dat niet. Het is wat gemakkelijker in het gehoor liggend. Niet gek dat The Fez vaak op de radio te horen was en dat Haitian Divorce zelfs een bescheiden hit werd.

Blijft natuurlijk toch een goed album, maar ik geef de voorkeur aan het afwisselde Pretzel Logic en de wat ' moeilijker' Countdown to Ecstasy en Katy Lied. Halfje eraf, dus.