The Soft Machine - The Soft Machine (1968)

Alternatieve titels: Volume One | We Did It Again

Label: Probe

1. Hope for Happiness (4:22)
  2. Joy of a Toy (2:50)
  3. Hope for Happiness [Reprise] (1:39)
  4. Why Am I So Short (1:38)
  5. So Boot If at All (7:24)
  6. A Certain Kind (4:14)
  7. Save Yourself (2:25)
  8. Priscilla (1:03)
  9. Lullabye Letter (4:42)
  10. We Did It Again (3:46)
  11. Plus Belle Qu'une Poubelle (1:01)
  12. Why Are We Sleeping? (5:33)
  13. Box 24/4 Lid (0:49)
avatar van jurado
RuudC en lennert ik zit de berichten hier nog eens door te lezen, volgens mij wordt het hoog tijd dat jullie Caravan gaan behandelen.
Zal jullie een stuk beter bevallen dan S.M, althans daar ga ik vanuit.

jurado schreef:
Zal jullie een stuk beter bevallen dan S.M, althans daar ga ik vanuit.

Nou doe maar niet. Ik vind Caravan veel te leuk om te zien afgebrand te worden.

Laat Caravan maar voor de fans.

Ik bedoel het niet zo lullig als dat het er staat. Maar ik zie de laatste tijd teveel users door discografieen razen, zonder echt platen op zich te laten inwerken. Om Caravan (en Gong en Soft Machine en de hele Canterbury-club) lief te hebben, moet je er tientallen jaren over doen, en niet alle platen binnen een week.

avatar van jurado
Ik begrijp wat je bedoelt maar ik weet dat lennert en RuudC echt wel serieuse muziekliefhebbers zijn en wel degelijk verstand van zaken hebben.
Ik verwacht dat juist Caravan de heren zullen aanspreken in positieve zin.

Toen ik Caravan voor het eerst hoorde zo rond mijn 18e was ik er meteen verzot op, die tientallen jaren lijken mij lichtelijk overdreven.
Maar goed ik spreek dan natuurlijk voor mijzelf.

jurado schreef:
Ik verwacht dat juist Caravan de heren zullen aanspreken in positieve zin.

Maar goed ik spreek dan natuurlijk voor mijzelf.

Ik hoop dat ze de boel niet affikken, want dat kan ik niet meer hebben, hoor.

avatar van RuudC
Ik vind Caravan leuk hoor! Althans wat ik ervan ken. Voor een band als caravan zou ik sowieso wat meer tijd uittrekken

Mssr Renard schreef:

Ik hoop dat ze de boel niet affikken, want dat kan ik niet meer hebben, hoor.
Komt goed!!

Komt goed!!

En de (zware) orgel/gitaar rock van Jane? Niemand die het kent, maar iedereen die er wat van hoort, is verkocht.

avatar van jorro
Lullabye Letter en Why Are We Sleeping? zijn wat mij betreft de twee favoriete nummers op dit album. Destijds was Soft Machine erg gewild in mijn vriendenkring terwijl ik meer ging voor de (voorlopers van) de progrock. Ik heb het daardoor vroeger regelmatig beluisterd, Een deel daarvan is ook op cassette beland.
De twee genoemde nummers zijn denk ik ook het meest toegankelijk van dit album.
Van het hierboven genoemde Caravan had/heb ik wel albums in bezit. Is inderdaad ook wat toegankelijker dan (veel van) Soft Machine
Ik heb dit album destijds 3,5* gegeven en dat blijft zo voor deze #34 in de 100 Greatest Albums of 1968 en 30 in de 1968 chart van Best Ever Albums Wat mij wel verrast is dat dit in Best Ever Albums het op één na best genoteerde album is van Soft Machine na Third.

avatar van Droombolus
I Did It Again ........... schalt heel toepasselijk door de huiskamer terwijl dit wonderschone "stuk jeugdsentiment wat maar niet wil gaan vervelen" weer teruggeplaatst wordt in mijn psoonlukke Top 10 !

Standaard werk. 5 sterren . R Wyatt hier al abnormaal goed qua drums.

avatar van Mssr Renard
Ik ga hier toch een halve punt afhalen. Ik vind de zang zo tergend slecht en vals. Hoe kan een band die mij zo dierbaar is zo een valse start maken?

Er zijn ook veel liefhebbers juist van die eerste platen van The Soft Machine, en die vinden de instrumentale versie van de band weer niet zo leuk. Voor mij begint de band pas echt leuk te worden vanaf Third.

Muzikaal is er trouwens wel veel te beleven op die eerste twee platen, maar ik kan die zang gewoon niet mooi vinden.

Ik denk dat ik We Did It Again nomineer tot het meest vervelende nummer dat ik ken.

avatar van echoes
Ik ken de muziek van The Soft Machine eigenlijk helemaal niet goed. Heb alleen Third in bezit, maar Robert Wyatt behoord tot m'n favoriete zangers. Ben nu wel heel benieuwd naar deze plaat.

avatar van Mssr Renard
Ik heb wel twee platen van Matching Mole, waar ik de zang minder storend vind, en ik ken wat solowerk van Wyatt waar ik genoemde issues niet heb.

Het is dus echt deze en Volume Two waarbij ik de zang storend vind. Maar los van mijn mening dat ik de zang vals en iel vind, zo goed is Wyatt als zanger toch niet? Of herinner ik me zijn soloplaten verkeerd?

avatar van echoes
Tja, wat is een goede zanger? Wyatt heeft inderdaad een vrij iele stem, maar hij raakt me in m'n ziel. Een song als "Seasong" of "Alifib" van z'n album Rock Bottom vind ik tranentrekkend mooi.

Kalamitsi
echoes. Tip: Different Every Time, biografie door Marcus O'Dair. Geautoriseerd door Wyatt. Erg mooi en leerzaam. Foto's incluis. Hebbeding vooral door Wyatt's kijk op zijn eigen werk en de Britse rock/ 'avant garde'. Op naar de bieb. Nog beter: gewoon bestellen. Je zult er geen spijt van krijgen. Ik ben een trouwe fan van zijn solowerk. Geen slecht album gemaakt. (The) Soft Machine vind ik inhoudelijk een ander verhaal.

Kalamitsi schreef:
echoes. Tip: Different Every Time, biografie door Marcus O'Dair. Geautoriseerd door Wyatt. Prachtboek. Ik ben een trouwe fan van zijn solowerk. Geen slecht album gemaakt.

Thanks! Daar ga ik naar op zoek. En Wyatt's solo albums vind ik allemaal prachtig. Nu maar eens wat meer in Soft Machine verdiepen.

Kalamitsi
Nog even over deze plaat. Eerlijk gezegd vond ik er destijds niets aan. De reden is simpel. Het was voor mij één van de voorbeelden van experimentele hippiemuziek. Vaag gepiel waarmee je bij mij zeker niet moest aankomen. Ik hield toen juist van korte, krachtige soul en rock. Recht toe, recht aan. Ik heb me tot op heden niet van dat vooroordeel kunnen bevrijden. Mea culpa. Vreemd genoeg viel ik jaren na de release wél als een blok voor Wyatt's Rock Bottom (1974). Mogelijke verklaring: een kwestie van smaakontwikkeling?

avatar van Mssr Renard
Kalamitsi, dat zou kunnen. Nu is (sommige) hippiemuziek ook improvisatiemuziek (Allman Brothers, Grateful Dead), en bij mij gaathet juist om dat instrumentale gepiel. Hippiemuziek was wel erh geënt om psychedelica toen. Niet alle psychrock en psychpop leverden ook echt kwaliteit. Het is fie kruisbestuiving met andere genres (latin, jazz, afro) die vaak gave muziek opleverden.

Toen ik jonger was hield ik al van progrock met zijn lange songs en instrumentale stukken, maar de solo's waren gecomponeerd en niet geïmproviseerd. Gecomponeerde muziek was voor mij toch makkelijker te verteren en voorspeldaarder dan improvisatiemuziek.

Korte pop- en rocksongs vind ik parallel asn mijn liefde voor jazz, jazzrock en progrock ook wel okay, maar dat neemt steeds meer af. Het is zo voorspelbaar en zelfs saai geworden (vind ik). Nummers zijn heel snel klaar, en dan denk ik: 'was dit het nou? waar zijn de solo's?'

De laatste jaren luister ik eigenlijk bijna alleen nog maar naar improvisatiemuziek. Maar dat heeft wel grenzen. Zo houd ik niet duistere en lelijke experimentele muziek. Ik heb een voorkeur ook voor groove of swing. Experimenten met electronica, rock raken mij niet zo. Twee voorbeelden: Residents en Primus. Niet voor mij, helaas.

Soft Machine was in de begindagen al improvisatiemuzirk, maar meer van de knullige soort. Teveel psychedelisch en te weinig kundig. Dat zou veranderen met Hopper en Dean in de band. Hier kun je het ook gewoon nog psychpop noemen, maar dan heb ik veel liever vroege Caravan of Moody Blues. Die waren kundiger en vooral Moody Blues erg goede zang.

Ik denk niet dat ik ooit echt liefhebber ga worden van zang als belangrijkse factor van muziek. Er zijn uitzonderingen, maar mij krijg je enthousiaster met instrumentale (al dan niet geïmproviseerde) muziek. Beetje zang moet kunnen, maar een song bedoeld als vehikel voor een zanger? Nee, daarvoor houd ik teveel van muziek.

Ik zal de bejubelde Wyatt-soloplaten (weer) eens luisteren. Ook omdat ik mij ten doel had gesteld alle Canterbury-platen te hebben gehoord. Wyatt en Ayers heb ik altijd wat links laten liggen. Al vind ik Matching Mole wel weer gaaf.