Saxon - Saxon (1979)

1. Rainbow Theme (3:08)
  2. Frozen Rainbow (2:29)
  3. Big Teaser (3:56)
  4. Judgement Day (5:31)
  5. Stallions of the Highway (2:52)
  6. Backs to the Wall (3:10)
  7. Still Fit to Boogie (2:54)
  8. Militia Guard (4:49)
  20. Still Fit to Boogie [Live Donnington, 1980] *
  21. Backs to the Wall [Live Donnington, 1980] *
  22. Stallions of the Highway [Live Donnington, 1980] *
avatar van frolunda
Redelijk debuut album van Saxon dat dankzij enkele missers (Big teaser lijkt wel the Sweet) en de matige produktie niet helemaal overtuigd.Gelukkig maken sterke nummers als Judgement day en Backs to the wall veel goed.Vingeroefening voor de veel betere opvolgers zullen we maar zeggen.

avatar van Lonesome Crow
Een historische plaat in de geschiedenis van de hardrock, want deze word algemeen erkend als de allereerste NWOBHM release.
De heren van Saxon waren toen al relatief oud (zo achter in de 20), en hadden de grootste moeite om een platencontract te krijgen.
Ze tekenden voor het eerste de beste label die belangstelling voor ze hadden en dat was het franse Carrere records.

Uitgekomen in 1979 en vooral in de voor mij 4 sterkste songs is dat typische jaren '70 sfeertje nog hoorbaar.
Zo klinkt de drums lekker losjes in de opener en zal een Saxon gitaarsolo zelden langer zijn geweest als in "Frozen Rainbow".
Mooi en melodieus opbouwend, licht progressief te noemen ik hoor het liever als de wat simpelere beuknummers waar Saxon bekend mee geworden is.
En hebben ze ooit een mooier gevoelig middenstuk op plaat gezet als in het superafwisselende "Judgement Day" ?
En wat te denken over de imponerende afsluiter "Militia Guard", tromgeroffel en akoustische gitaarinbreng brengen het op smaak voordat de beheerste gitaarsolo verdwijnt in een fade out. Jammer dat deze song niet langer duurt het had een epos van formaat kunnen zijn.

De reden dat dit debuut maar 3,5 ster van mij krijgt is omdat ik weinig met de rest kan.
Zo lijkt het directe "Stallions of the Highway" nog het meest op de latere Saxon maar ontbeert het ook die latere kwaliteit.
"Big Teaser" is inderdaad Saxon meets glamrock en "Backs to the Wall" wordt. zo snel afgeraffeld alsof ze de laatste trein moesten halen.
Het reffrein van "Still Fit to Boogie" word teveel herhaald en Biff schreeuwt hierop meer als dat hij zingt.

Ik bezit de CD-versie met de 14 bonustracks, maar 2 songs van de Son of a Bitch demo (voorloper van Saxon, opgenomen in 1978) verschillen nogal van de debuutplaat opnames.
Zo zit er in "Rainbow Theme" zowaar af en toe een keyboard en "Frozen Rainbow" is qua gitaarsolo toch wel afwijkend.
Die BBC-sessie is lekker energiek en fel, ik hou wel van die live opnames zonder publiek.
Echter na de uitstekende live versie van "Judgement Day" geloof ik het wel, bija alle songs dan al dubbel gehoord maar eigenlijk moet je de hele CD (met de bonus tracks dan) niet achter elkaar draaien.

avatar van lennert
Saxon. Zanger Biff is inmiddels 67 jaar oud en klinkt nog steeds verbazingwekkend goed live. Sowieso is Saxon altijd een van de betere live bands geweest als het op heavy metal aankomt. Misschien niet zo over the top qua show als een Iron Maiden of met de zorgvuldig gekozen kledij van een Judas Priest, maar vaak energiek en qua sound gaan ze nog lekker met de tijd mee. Ik heb de band nog slechts twee keer live gezien, maar in beide gevallen was het absoluut genieten!

Tijd weer voor wat oldschool heavy metal. Of nou ja, echte, stevige heavy metal is het hier toch nog net niet. Saxon's debuut heeft met Rainbow Theme/Frozen Rainbow een dromerige set openers, maar op Big Teaser en Still Fit To Boogie is het vooral rock 'n rollerige hardrock die de boventoon voert. Het mist een paar echte krakers om helemaal goed te zijn, maar luistert zeker lekker weg zonder teveel problemen. De potentie is echter wel duidelijk hoorbaar.

avatar van RuudC
Slayer gooit de handdoek in de ring, dus hebben we een Slayer marathon gehouden. Saxon zal het ook niet lang meer volhouden, dus leek die band me wel een goede keuze. Dit eerste album heb ik altijd wel een beetje als een buitenbeentje beschouwd. Ze zijn duidelijk nog zoekende en hangen nog in de jaren zeventig, maar de stap naar een harder geluid is er bijna. Toch is dit een ongelooflijk gedateerde plaat, maar het straalt een bepaalde romantiek uit. Het is nog allemaal vrij naief. Het prachtige gitaargeluid (vooral in Frozen Rainbow) is echt van vervlogen tijden. Het songmateriaal is best genietbaar. Je zult hier geen groots werk vinden. Frozen Rainbow vind ik wel erg leuk, net als Still Fit To Boogie. De rest is gewoon leuk. Alleen Big Teaser is me te simpel. Charmant debuut van Saxon!