Saxon - Wheels of Steel (1980)

Label: Carrere

1. Motorcycle Man (4:01)
  2. Stand Up and Be Counted (3:10)
  3. 747 (Strangers in the Night) (4:58)
  4. Wheels of Steel (5:59)
  5. Freeway Mad (2:41)
  6. See the Light Shining (4:56)
  7. Street Fighting Gang (3:13)
  8. Suzie Hold On (4:34)
  9. Machine Gun (5:22)
  10. Judgement Day [Live] * (5:38)
  11. Wheels of Steel [7' Version] * (4:30)
  12. See the Light Shining [Live] * (5:31)
  13. Wheels of Steel [Live] * (9:26)
  14. 747 (Strangers in the Night) [Live] * (5:05)
  15. Stallions of the Highway [Live] * (3:17)
avatar van pjh1967
Heerlijk hoe je die motoren je kamer hoort binnenrazen aan het begin van Motorcycle Man en dan knalden de gitaren er nog eens bij. Volume op 10 !!!!!! Begin van deze elpee (de cd met extra's heb ik niet) is ijzersterk met 747 (Strangers in the Night) als hoogtepunt. Kant 2 is toch iets minder. 3,5*

avatar van Sir Spamalot
Sir Spamalot (crew)
De eerste plaat die ik ooit gekocht heb ... en ik heb 'em nog altijd op vinyl (kennen die jonge gaste nog 33-toeren platen. Altijd een klassegroep geweest.

avatar van vogelaar
Een heerlijk album, lekker ouderwetse heavy metal.

avatar van Rinus
Overdonderend album. Saxon in optima forma met Motorcycle Man, 747 en het waanzinnige Machine gun. Stand up and be counted heeft trouwens dezelfde riff als No Class van Motorhead (op het album Overkill). Op vinyl.

avatar van Karma_To_Burn
Goede Saxon plaat!
Vind persoonlijk Strong Arm Of The Law iets beter.. onderandere door het indrukwekkende nummer Dallas 1PM
Maar ook dit album is goed om aan tehoren.. en vrijwel alle nummers zijn goede rock platen.. in het bijzonder: Wheels Of Steel.. Freeway Mad en.. Machine Gun zijn de 3 beste nummers op dit album..
4 sterren!.. al ben ikwel van mening dat de bas-gitarist soms wel wat beter kon spelen.. hij speeld veel hetzelfde.. maar gelukkig ziter wel een erg goede gitarist in

Guardian of Isis
Een toch wel ondergewaardeerd album van een over het algemeen zwaar ondergewaardeerde groep! Heel de plaat rockt lekker weg; alle nummers zijn opgewekt, snel en liggen goed in het oor.

Guardian of Isis

Ik vind dan weer 747 (vooral die solo's zijn daar niet bepaald complex, maar wel vol emotie gespeeld en daarom ook buitengewoon!), See the Light Shining en Motorcycle Man sterkst, hoewel bovenstaande 3 me zeker ook weten te bekoren. Wat ervoor gezorgd heeft dat ik deze plaat 4* geef, is het feit dat er gewoon geen enkel minder nummer op staat!

avatar van AGE-411
Was ik niet overtuigd door het vorige album, ben ik dat wel door dit album.

Geen slecht moment.
topnummers zijn 747, Wheels of Steel en Suzie hold on (!).

De vocalen op 'Suzie hold on' zijn wel de beste van Biff Byford die ik tot nu toe gehoord heb (eerste 5 platen)

avatar van Dexter
De B-kant zorgt er juist voor dat ik deze niet onder de Saxon-toppers schaar - waar de volgende albums Strong Arm of the Law en Denim & Leather, zeker wel onder vallen, die blijven het hele album lang boeien.

Erg knappe A-Kant, met een dé klassieker 747 Strangers in the Night, wat zeker in mijn top 5 van Saxon-songs behoort. De B-Kant is er middelmatige met een wel weer een goede eindsprint.

stuart
Foutje; ik heb per ongeluk mijn berichtje weggehaald. Dit album is wat mij betreft hun mooiste, misschien niet hun beste. Vooral Kant A vind ik goed; kant B vind ik minder, maar wel voldoende.

avatar van Kef
Kef
Goud eerlijke hard rock. Ik vindt Biff wel lagge met zijn lange grijze haren. Jammer dat de band nooit echt is doorgebroken. Of misschien is dat ook wel een voordeel. Zo spelen ze tenminste in leuke zaaltjes.

avatar van Karma_To_Burn
Guardian of Isis schreef:

See the light shining vind ik persoonlijk een minder nummer.. de rest die je opnoemd zijn zeker goede nummers.. en 747 is ook zeker een heerlijk nummer.. met een erg leuk gitaar intro maar Dallas 1 PM blijf ik iets beter vinden..

PriestMaiden
Na Denim and Leather mijn favoriet SAXON album! 747 Strangers in The Night, het titelnummer, Motorcycle Man en Freeway Mad zijn echt top.

avatar van Rinus
Ik heb pas de 2009 remaster gekocht, en die heeft weer een andere tracklisting dan hier vermeld. Daar staan 17 nummers op.

PriestMaiden
Het eerste album van Saxon is ook remasterd en is ook een zeer goed album.

avatar van vin13
Ok deze plaat en het wordt tijd deze band live te zien.
Ik geef de voorkeur aan latere platen zoals Killing ground en Lionheart. Dat komt denk ik omdat Killing ground mijn eerste cd was die ik van hen kocht.

avatar van Jumpjet
Bijna 30 jaar oud alweer, deze plaat. Maar als hij gisteren was uitgekomen zou die nog steeds zijn ingeslagen als een bom, wat mij betreft. O wat is dit goed en hard.

Akron777
Een van de betere platen van Saxon. Helaas kent vrijwel niemand deze band en haar nummers. 747 is een geweldig nummer, evenals Wheels of Steel zelf. Had ze een aantal jaar geleden live gezien en was direct verkocht. 4*

avatar van B.Robertson
Dit is een absolute topplaat van Saxon.Motorcycle man hakt er lekker in.Stand up and be counted lijkt niet echt op No class van motorhead.No Class lijkt wel heel sterk op Tusk van ZZ Top,en die waren eerder dan motorhead. Strangers in the night en Wheels of steel behoren tot de mooiste nummers die ik ooit gehoord heb.Freeway mad rockt lekker door,See the lights shining klinkt messcherp,Streetfighting gang & Suzie hold on ook goed en als laatste het alles verpletterende machinegun. 5 sterren.

avatar van B.Robertson
Er staat een beste blunder in mijn tekst. Bij Stand up and be counted bedoel ik Tush van ZZ Top,dus niet met een k.(Dat is van Fleetwood Mac.) Mischien stamt het Saxon nr. ook wel af van Tush.

avatar van Sir Spamalot
Sir Spamalot (crew)
Dertig jaar oud is dit album en ik ben nog altijd trotse bezitter: moddervette riffs, de uitstraling van zanger Biff - een oer-frontman - en een prettig gevoel dat dit album nog altijd blijft uitstralen. Het jong grut zal er misschien mee lachen maar de oude zakken zoals ik zullen dit blijven koesteren tot in de einde der tijden. Zalig vertier, ik verlang niet meer en ik krijg kwaliteit. Nog een gratis tip, doe ermee wat je wil maar probeer het tenminste eens!

LocoHermano
Met name de eerste 2 nummers staan live als een huis, zo heb ik vorig jaar in 013 nog mogen ervaren.

Samen met Power and the Glory één van hun beste albums.
Er zit heel veel bezieling in.

De beste plaat die Saxon gemaakt heeft, ik ben "in de hardrock beland " in 1980/1981 net toen Strong Arm uit kwam. Die vond ik al geweldig, maar deze is nog net iets beter/harder.
Motorcycle Man en 747 worden nog elk concert gespeeld. Maar eigenlijk horen alle nummers
in de setlist thuis. Suzy Hold On is een van de meest onderschatte nummers van Saxon.

Met deze plaat kwam mijn liefde voor hardrock en metal op gang
vooral de eerste vier nummers.De rest vond ik toch altijd wat minder

avatar van gigage
De riff van Wheels of steel lijkt wel erg veel op Rock N Roll damnation van AC/DC van 2 jaar daarvoor.

avatar van Rockfan
Samen met Strong arm het evenwichtigste album wat de heren van Saxon hebben uitgebracht.

Toch ben ik van Machine Gun niet zo gecharmeerd, ik kan alleen niet uitleggen waarom. Het klinkt niet lekker in mijn oortjes.

Goed album, maar de opvolger vond ik nog even wat beter. Enog steeds is Biv Bifford (wereld naam) de zanger van deze legendarische band, terwijl er al veel wisselingen plaatsvonden

avatar van AOVV
Lekkere plaat van deze band, ik kende 'm eigenlijk nog niet..
Saxon heb ik altijd wat achterwege gelaten, ik kende '747 (Strangers in the Night)' wel, maar dat was het dan ook. Nu dan toch dit album geprobeerd, en dat is me zeer goed bevallen. 'Strong Arm of the Law' komt één van de volgende dagen ook nog aan bod.

Hoe het komt, kan ik nu nog niet goed uitleggen; het klinkt gewoon zo lekker. Vinnige gitaarriffs, en dan die zanger; die scoort ook bonuspunten bij mij.

avatar van notsub
Saxon was vroeger wel een band om te volgen., maar als ik dit nu terug luister hoor ik toch teveel stofwolken voorbij razen. Het klinkt me net te simpel. Toch blijft met name 747 (Strangers in the Night) overeind, is Motorcycle Man een goed gekozen opener en nemen ze met Machine Gun eindelijk eens meer risico met dat noisy stuk. En dat pakt gewoon goed uit.