Saxon - Wheels of Steel (1980)

Label: Carrere

1. Motorcycle Man (4:01)
  2. Stand Up and Be Counted (3:10)
  3. 747 (Strangers in the Night) (4:58)
  4. Wheels of Steel (5:59)
  5. Freeway Mad (2:41)
  6. See the Light Shining (4:56)
  7. Street Fighting Gang (3:13)
  8. Suzie Hold On (4:34)
  9. Machine Gun (5:22)
  10. Judgement Day [Live] * (5:38)
  11. Wheels of Steel [7' Version] * (4:30)
  12. See the Light Shining [Live] * (5:31)
  13. Wheels of Steel [Live] * (9:26)
  14. 747 (Strangers in the Night) [Live] * (5:05)
  15. Stallions of the Highway [Live] * (3:17)
avatar van iggy
notsub schreef:
Saxon was vroeger wel een band om te volgen., maar als ik dit nu terug luister hoor ik toch teveel stofwolken voorbij razen. Het klinkt me net te simpel.

Daar kan ik me goed in vinden. Als ik deze band bijv verglijk met een Priest of Maiden. Dan kan ik niet anders concluderen dan dat er op Saxon een behoorlijk zware houdbaarheidsdatum zit.

Toch als ik dit album draai ( vooral in de auto ) is het EEN GROOT FEEST ( en gaat het gaspedaal steeds dieper)

buizen
Toen, in de beginjaren '80, een indrukwekkende nieuwkomer binnen de NOWBHM. Een geweldig album dit, met echte Saxon-krakers als 747 (Strangers in the Night) en Motorcycle Man. In die tijd zou je denken dat Saxon 'net zo groot' zou worden als Iron Maiden of Judas Priest, maar neen.
Heb de heren overigens in 1983 nog zien optreden op het Lochem festival, met zo'n enorme adelaar boven het podium, wat een sensatie toen.
Hmmm. Een tijdje al geen Saxon afgespeeld, misschien toch deze vinylschijf opzetten.

avatar van Broem
buizen schreef:

Ik zeg doen. Blijft een verdomd lekker album met die zweem van vroeger.

buizen
Heb de schijf nu draaien. In goede conditie nog. De naald danst door de groeven en Wheels Of Steel en 747 (Strangers Of The Night) klinken ietwat gedateerd doch knallend uit de speakers. Zie er muzikaal niets uitdagends meer in, maar het rock nog lekker hoor.
Eens per jaar hoor je dit album gewoon op te zetten. En als het kan nog ergens een concertje van Saxon mee te pikken. Zoetermeer of Dusseldorf dus.
3,5 sterren (het is toch wat minder dan een Killers van Iron Maiden).

avatar van Lau1986
Ik blijf dit toch een heerlijke heavy metal plaat vinden. Niks mis met recht toe recht aan rock 'n roll. Goed uitvoeren is ook nog een kunst. Daarbij heeft Saxon gewoon heerlijke herkenbare nummers. Ik blijf gewoon genieten.

avatar van vielip
Heerlijk album van Saxon! Door velen gezien als hun beste. Zo ver ga ik niet maar tot hun toppers behoord ie zeker. Het begin is al gelijk BAM! met Motorcycle man, heerlijk!! Ik heb zelf nooit zo heel veel bijzonders gehoord in Strangers in the night. Leuk nummer maar als ze 'm live eens een keer niet spelen mis ik 'm ook niet. De persoonlijke favorieten op dit album zijn Suzie hold on, See the light shining (heerlijke tempo wisselingen!), Motorcycle man, Stand up and be counted en het titelnummer.

avatar van lennert
Een stapje naar voren vanaf het debuutalbum, al valt het wel op dat Saxon in vergelijking met tijdsgenoten Iron Maiden, Angelwitch en Judas Priest nog wat oubollig klinkt. Motorcycle Man en 747 (Strangers In The Night) zijn absolute klassiekers, terwijl ook Wheels Of Steel het altijd goed doet. Laatstgenoemde hit is echter bij vlagen net wat te repetitief, waardoor hij bij meerdere keren draaien wat saai kan worden. Suzie Hold On is daarnaast een nummer dat ik echt behoorlijk saai vind met matige zanglijnen en slechte rijmschema's (die ze later voor Crusader nog een keer zouden herhalen met hun fight the good fight, believe what is right). Machine Gun sluit gelukkig wel weer erg sterk af, dus het album is met gemak goed te noemen. Het kan echter nog beter.

Tussenstand:
1. Wheels Of Steel
2. Saxon

avatar van RuudC
Die grote stap waar ik het bij het debuut over had, wordt hier gezet. Saxon is op Wheels Of Steel een stuk feller en dynamischer. Het levert meer goede songs op en het gemiddelde stijgt aanzienlijk. Motorcycle Men, 747 en See The Light Shining zijn van ongelooflijke klasse. Vooral bij 747 kan ik lekker nostalgisch worden. Ik voel me altijd goed als ik ernaar luister. De rest van het album is niet zo goed als ik me herinner. Freeway Mad, maar vooral Street Fighting Gang en Suzie Hold On doen me echt niks. Saxon zet hier wel een geluid neer dat erg fijn is, maar toch heeft de band hier nog wel het een en ander te leren. Gelukkig is daar Machine Gun als gave afsluiter en die houdt de schade nog op een krappe 4,5*

Tussenstand:
1. Wheels Of Steel
2. Saxon

avatar van Larzz
Toen ik begin 1980 Motorcycle Man voor het eerst hoorde in het radioprogramma Stampij van Hanneke Kappen was ik volledig flabbergasted. Zelden zoiets heavy gehoord. Sindsdien Saxon fan. 40 jaar lang. Heb alle platen. Beginperiode is zoals bij alle groepen ver uit het beste.