Pulp - His 'n' Hers (1994)

Label: Island

1. Joyriders (3:25)
  2. Lipgloss (3:34)
  3. Acrylic Afternoons (4:09)
  4. Have You Seen Her Lately? (4:11)
  5. Babies * (4:04)
  6. She's a Lady (5:49)
  7. Happy Endings (4:57)
  8. Do You Remember the First Time? (4:22)
  9. Pink Glove (4:48)
  10. Someone Like the Moon (4:18)
  11. David's Last Summer (7:01)
  12. Razzmatazz * (3:41)
  13. Live On [BBC Mark Goodier Session] * (3:57)
  14. You're Not Blind * (3:45)
  15. Space [BBC Hit the North Session] * (3:27)
  16. The Boss * (2:37)
  17. Watching Nicky * (3:04)
  18. Frightened * (3:36)
  19. Your Sister's Clothes * (4:41)
  20. Seconds * (4:19)
  21. His 'n' Hers * (6:20)
  22. Streetlights * (5:56)
  23. You're a Nightmare * (5:20)
  24. The Babysitter * (5:00)
  25. Deep Fried in Kelvin * (9:49)
avatar van titan
titan (crew)
Met deze plaat ging het voor Pulp, onderhand zo'n 15 jaar na de oprichting, eindelijk lopen en terecht. Prachtige, vaudevilleachtige muziek met fantastische teksten van mediapersoonlijkheid Jarvis Cocker. 4,5*

avatar van Lukas
Heb hem nu een paar keer beluisterd, en het klinkt erg lekker. Er zijn nog niet echt nummers die ik eruit vind springen, maar dat kan nog komen. (Ik heb een versie zonder Razzmatazz, als die erop stond vond ik 'm er wel uitspringen onverigens). Het zal mij benieuwen of ie op de lange duur net zo geniaal blijkt te zijn als Different Class. Nu This Is Hardcore nog eens scoren, en wie weet de rest ook nog wel...

Ik vind hem iets minder dan Different Class, maar nog steeds heel erg goed. Opvallend verder dat hier nog maar 2 berichten bij staan. Misschien moet ik de Pulp-catalogus maar 's doorwerken op MuMe.

avatar van voskat
Met deze plaat heb ik indertijd dus Pulp ontdekt.. en hij is nog steeds fantastisch.
De combinatie viool en synthesizer werkt toch wel belachelijk goed.

avatar van Lukas
*Doet er nog een halfje bij*

avatar van Hermy
Lukas schreef:

Ik heb ook de versie zonder Razzmatazz. Erg jammer, want het is een geweldig nummer en zou prima passen op dit album. Gelukkig heb ik hem wel op een verzamelalbum staan.

tondeman
Nog altijd niet geluisterd... hoor nu toevallig lipgloss langsomen op last.fm radio. Beetje een vergeten juweeltje dit album? Gezien de score en het aantal stemmen verwacht ik er wel wat van

Lipgloss is wel een ontzettend fijn nummer. Zit zo goed in elkaar ook!

Ik heb het album ook weer 's opgezet. Echt genieten!

avatar van Omsk
Ik heb van de week een erg chique deluxe-editie van dit plaatje gekocht (ook weer zonder Razzmatazz, da's wel bitter), en zoals ik al vermoedde op basis van de nummers die ik al kende: dit is een geweldige CD.

Op deze plaat tekende zich de sound af waarmee Pulp zijn successen boekte: donkere Engelse bitterheid, verpakt in tamelijk poppy meezingliederen. De teksten van Cocker hebben hier een grote meerwaarde in: nergens pretentieus, nergens vergezochte metaforen, altijd over gewone mensendingen, altijd treffend. Dit zorgt ervoor dat er zich geregeld een zin van een Pulp-lied onder je hoofdhuid nestelt en op een willekeurige moment omhoog komt, waarna je niet kan stoppen dat nummer te luisteren.

De singles Lipgloss, Babies en First Time zijn lekker catchy en verslavend, terwijl het rommelige en ergens discoachtige She's A Lady een ander groot hoogtepunt van de CD vormt. Maar eigenlijk staat de hele CD vol rake nummers, alleen Happy Endings doet me voorlopig wat minder.

Ja, deze CD moet in mijn top 10. Maar ik wil ook niet het al even briljante This Is Hardcore eruit kicken. Nou ja, dan mogen ze er voorlopig even allebei in .

avatar van Red Hole Sun
Eigenlijk was deze plaat een paar maanden geleden gewoon alles wat ik die tijd wou horen. Het ging ook precies over veel van de situaties die toen hadden gespeeld.

Nog steeds vind ik dit album ongeloofelijk en is de kwaliteit en mijn enthousiastme niet minder geworden. Veel lof voor Pink Glove,
Do You remeber The First Time en Lipgloss.

Het is natuurlijk dat Razzmataz niet op mijn versie van het album stond . Maar die krijgt ook veel lof, misschien nog wel meer.

Binnekort in mijn top 10 denk ik.

avatar van Omsk
Kent iedereen het briljante b-kantje 'The Boss'? Anders zeker naar op zoek gaan, één van de meest catchy nummers in de wereldgeschiedenis.

avatar van Tekh
Wat een heerlijke cd voor zon dag als deze,zonnetje onderuit op de bank deur open en genieten.En omdat ik zo in de stemming ben geraakt gelijk een half puntje omhoog 4,5*

avatar van FunkStar
Vandaag Do You Remember the First Time? gehoord, erg lekker nummer!

avatar van Harribo
heb de cd gekocht en flink beluisterd. helaas weer een versie zonder razzmataz. die kon ik alleen krijgen bij een digipack dubbelcd. uit provocatie dus express de veel goedkopere versie gekocht zonder razzmatazz.

oke, de plaat is brilliant. ik vind hem niet zo goed als different class. toch wel een fijn album die ik steeds weer opzet. this is hardcore vond ik ook goed maar daar zaten ook wat slechte nummers op vond ik (en weer supernummers).

favo tracks:
have you seen her lately (hoor ik niemand over terwijl ik dat toch echt het beste nummer vind), babies, do you remember the first time

verhoogd naar 4,5
ik vind deze toch na heel lang luisteren het niveau van different class halen...

avatar van Omsk
De singles van deze CD zijn even goed als DC's singles. Als je de rest van de nummers van de beide CD's naast elkaar legt, wint Different Class iedere denkbare tweestrijd.

avatar van Yeahz
Na eerst de gelauwerde werken 'Different Class' en 'This is Hardcore' te hebben ontdekt en te hebben genoten, kwam ik eindelijk uit bij 'His 'n Hers' en ik kan de berichten van mijn voorgangers eigenlijk alleen maar bevestigen; het is allemaal net wat minder dan het latere werk van Pulp, maar gewoonweg ontzettend catchy en mooi.

Ik zet deze plaat dan ook met veel liefde op, met name nummers als 'Lipgloss' en 'Pink Glove' doen mij verlangen naar vage feestjes waarop we het leven 'zoals het is' samen met Pulp vieren .

paranoidandroid
beetje een stomme vraag, maar is dit meer een lente of een herfst album?

avatar van Harribo
Ik moet zeggen dat ik dit album nu al vaker gedraaid heb dan Different Class (=DC) . Moet er wel bij vertellen dat ik deze plaat wel heb moeten "leren". Ik kan niet zeggen welke plaat ik van de 2 beter vind, ik vind ze gelijkwaardig hoewel ze niet echt op elkaar lijken.
Ik vind His N Hers in tegenstelling tot DC catchier, het swingt iets meer.

Ik draai de plaat vaak van nummer 3 tot en met 9 (Razmatazz heb ik er niet op staan). Ik zing telkens weer mee in de auto (tenminste ik doe een poging:).
Het nummer "Happy Endings" vind ik echt een parel na lang luisteren.

Draai dit album nu al een half jaar....wel erg eigenlijk:S

paranoidandroid schreef:
beetje een stomme vraag, maar is dit meer een lente of een herfst album?

echt deprimerend vind ik hem niet, en het is vrij swingend, dus ik zou zeggen een lente-album

Pulp: zo'n naam is natuurlijk vragen om moeilijkheden

Gelukkig hebben velen inmiddels wel in de gaten dat zo'n naam niet echt ongerust hoeft te maken als een band kwaliteitsmuziek maakt zoals ze doen.
Different Class pikte ik op in de hoogtijdagen toen Pulp het zeer goed deed ten tijde van de britpop-opleving halverwege de jaren '90.
Hoe opmerkelijk dat juist Pulp altijd een beetje achteraan bleef bengelen bij mij. Ik vond Different Class echt geweldig maar ik kreeg er nooit warme gevoelens voor: niet dramatisch genoeg als Suede? niet het ongedwongene dat Blur uitstraalde? of de brutaliteit van Oasis? is Pulp te berekenend?
Pulp zou met hun ietwat cabaretesque gebaren juist zeer goed moeten hebben aanslaan in die tijd bij mij. Maar het bleef lang bij dat ene album, later gevolgd door This Is Hardcore.
Nu ik de laatste tijd juist erg van het zwieresque ben vond ik dat Pulp in de herkansing moest gaan en dat His 'n' Hers maar weer eens opnieuw, en vooral beter beluisterd moest worden.
Ik merkte dat ik er inderdaad nu wat gevoeliger voor ben: de warme stem van Jarvis in combinatie met de pakkende melodieën blijft bijzonder en toch bleef ik er weer een beetje omheen draaien; afstandelijk er naar luisterend. Pulp berekenend? Nee, ik zelf berekenend. Moeilijk mezelf over kunnen gevend aan de muziek. Het zorgt dus nog steeds niet voor een innige verstrengeling.
Toch is dat niet erg omdat ik het album wel degelijk weet te waarderen en dat gaat ook voor de band zelf op. Misschien is het helemaal niet zo erg als je voor de één wat meer liefde voelt dan voor de ander. Dat mezelf toegevend zorgt voor een soort opgelucht gevoel en doet beseffen dat ik naar Pulp gewoon op geheel andere wijze luister en dat dat wel degelijk kan aanslaan alleen anders.
His 'n' Hers is simpelweg een fijn plaatje dat gevolgd zou worden door een nog net iets fijnere

avatar van dj maus
Ik luisterde van de week weer eens naar Do You Remember the First Time?
en opeens dacht ik in dit nummer allemaal verwijzingen te horen naar Sloop John B.

Hoor ik spoken? Of is het zelfs een bekend fenomeen?

Doel je op de muziek of de tekst?

Het is mij nooit opgevallen, maar het klinkt niet heel onwaarschijnlijk. Zal ze eens back-to-back draaien.

avatar van dj maus
Voor een objectieve beoordeling geef ik nog even geen nadere aanwijzingen...

avatar van DjFrankie
Beste album van Pulp?
Denk het wel vind het alleen verrassend dat Babies als favoriete track staat, vind ik zeer zeker niet. She's A Lady bijvoorbeeld is een ontzettend goeie en veel spannendere track. Staat op 4 met doorgroei capaciteiten naar een 4.5.

Eigenlijk heel vreemd, want different class vond ik destijds super, en heb ik helemaal grijs gedraaid (nog steeds goed trouwens) maar dit album heb ik nooit beluisterd.

Zwaar onterecht dat ik deze ontweken heb blijkt nu ik m wel beluisterd heb, want wat een leuk album is dit zeg!

Waardering volgt later!

avatar van sjoerd148
Sterk album van Pulp wederom, al blijft Different Class het absolute topalbum van de band.
De synths zijn prominent aanwezig en werken prima in combinatie met andere instrumenten.
De pratende zang van Jarvis is briljant en vind ik erg kenmerkend voor Pulp.
Babies en Pink Glove zijn erg lekkere tracks.

avatar van Ward
Vanochtend de documentaire Pulp: A Film about Life, Death & Supermarkets gekeken (aanrader voor Pulp-fans, niet heel diepgaand, maar wel leuke schets van de band en de mensen in Sheffield). Maar hierdoor toch weer in een Pulp-bui, dus net dit album weer eens beluisterd. Al ben ik meer van Different Class en This is Hardcore staan is deze toch niet te onderschatten! Zou hier op de site wel iets meer interesse verdienen, gezien de status die Different Class hier geniet. Dikke 4* blijven nog wel even staan.

avatar van suffeteun
Voor mij de beste Pulp.Van begin tot eind goed.Happy Endings is fantastisch.

avatar van EttaJamesBrown
Echt iets voor thetinderstick. Prachtplaat.