William Basinski - The Disintegration Loops I (2002)

Electronic / Avant-Garde
Label: 2062

1. D|p 1.1 (1:03:33)
  2. D|p 2.1 (10:55)
avatar van The Scientist
Amicus schreef:
Maar de filosofische gedachte over de huidige samenleving ben ik het wel met je eens, maar om dat te veranderen moet je op de één of andere manier het cognitief proces bij de mensen zien te veranderen, wat niet zal lukken.

Daar heb je groot gelijk in, maar de ware filosoof (heb als beta-leerling/student nogal veel met filosofie) in mij heeft ook geen behoefte er iets aan te veranderen eerlijkgezegd, het genot van de analyse ervan is mij hoog genoeg.

Wellicht dat ik daarom ook deze muziek zo mooi vind, net als heel wat andere ambient waar veel muziek juist aandachtsafleidend werkt stimuleert deze muziek mij eerder te denken, het werkt meer ondersteunend.

Daar zit ook meteen een heel subjectief deel aan muziekbeleving in. Ik kan me prima voorstellen dat anderen helemaal niet ondersteund willen worden in hun denken maar gewoon vrolijk de muziek mee willen schreeuwen (een neiging die ik ook nog wel eens heb als het wat te druk wordt in mijn hoofd). Ik kan het dus ook perfect begrijpen dat mensen dit niks vinden.

Een interessante nieuwe theorie die ik eens moet gaan beproeven (nooit eerder aan gedacht, kom dankzij jou en Sancho op het idee) is om eens te kijken of het mogelijk is mijn gedachten min of meer te sturen door middel van muziek. Zo praten we nu over een vorm van sociale filosofie, maar kan ik me heel goed voorstellen dat andere muziek (ik denk in eerste instantie de meer ambient-achtige vormen) juist een meer psycho-filosofische of ethische denkrichting stimuleert.

Vergeet ik nog te noemen dat het ook gewoon heel mooie muziek is .

(mocht het restant van dit gesprek filofischer en minder muzikaal van aard worden dan kunnen we dat denk ik beter via PM doen)

avatar van Maiky
In grote lijnen ervaar ik hier hetzelfde als bij het tweede deel, alleen dan wat minder intens. D|p 1.1 bevat weer dat gevoel alsof ik me in een grote stad bevind waar ik me vreemd voel. Verschil met het tweede deel is dat ik hier ook iets bij voel wat ik niet direct onder woorden kan brengen. Iets zwaarwichtig. Iets dieptreurig, zonder enige hoop. Alsof de muziek - of de loop - zich zwaar gewond voortsleept door de grauwe straten van een metropool waar van alles aan de hand is. Van alles tegelijkertijd. Toen ik dit voor het eerst hoorde stond het me tegen; ik kreeg er geen prettig gevoel bij. Toen ik dat gevoel eenmaal kon plaatsen - mede door het luisteren van de hierop volgende Loops - werd het wat vertrouwder.

Verder prefereer ik D|p 2.2 boven de loop op deze plaat, omdat die wat grauwer en korreliger is. Niet dat er met dit fragment (als ik het zo al mag noemen) iets mis is, want dit is en blijft een zeer opvallende en uitdagende luisterervaring.