William Basinski - The Disintegration Loops II (2003)

Electronic / Avant-Garde
Label: 2062

1. Dlp 2.2 (32:39)
  2. Dlp 3 (41:52)
avatar van Maiky
@devel-hunt

New age kan ik (hoewel met wat fantasie) wel snappen, maar in hoeverre neigt het dan naar trance en klassiek?

Dit is mijn eerste 5-sterren plaat sinds lange, lange tijd. Na enige tijd naar Basinski's muziek te hebben geluisterd, heb ik mij heel lang afgevraagd of dit muziek is dat ik ooit eerder heb gehoord. Dat is van toepassing op The Garden of Brokennes, maar zeker ook op The Disintegration Loops serie. Heb ik dit eerder gehoord? Ik denk het niet. Ik denk dat ik veel soundscapes heb gehoord, lang uitgesponnen geluidsgolven (Steve Roach's Darkest Before Dawn), maar The Disintegration Loops (en ik noem vanaf dit punt alleen nog maar dit album) is toch anders. Dit is Sfeer met hoofdletter S, en die evenaart om het even welke sfeer dan ook die ik in mijn leven heb mogen ervaren.

Dlp 2.2 is beangstigend. Het gevoel dat je in een buitenlandse plaats bent en ligt te luisteren in een hotelkamer of appartement naar het geluid van de stad. Het gevoel dat je vreemd bent in een vreemde wereld.

Maar Dlp 3 is nog effectiever. Voor mij bestaat de loop uit drie lagen: de lichte drone die constant op de achtergrond aanwezig is, de hogere toon, en de lagere toon die op de hogere volgt. (Ik kan het niet anders uitleggen. Misschien een idee om een topic te openen voor hulp en vragen wat betreft het omschrijven van muziekaspecten?)

Dlp 3 geeft een muzikaal gezicht aan de gevoelens die ik had toen ik naar Limburg verhuisde. De lagere toon geeft me een enorm geborgen gevoel, als twee armen die me omsluiten en een zachte muur vormt tegen de buitenwereld. Dat was de situatie voor mijn verhuizen. Als HSP-er was ik erg gehecht aan mijn natuurlijke omgeving waar ik 24 jaar vertoefd heb. De aftakeling van de loop, die ik vooral in de lage, minder gladde toon hoor, symboliseert het begin van mijn relatie met iemand uit Limburg. Langzaam komen er gaten in die veilige muur, en sta je aan het eind compleet naakt in een vreemde wereld. In letterlijke zin is dat het punt dat ik in Limburg woonde.

Een van mijn theorieën over wat muziek mooi en goed kan maken zijn de geuren en kleuren van de geluiden. Ik merkte dat toen ik onlangs na lange tijd weer een specifiek cassettebandje, dat ik zie als het symbool van mijn jaren '90 jeugd, luisterde. Alleen de nummers die mooie geluiden bevatten, hadden op mij de sterkste nostalgische gevoelens. The Disintegration Loops II grossiert in mooie geluiden, waar ik eindeloos naar zou kunnen luisteren. Na lange tijd kan er dus nog iets unieks gebeuren: de toevoeging van een nieuwe plaat in mijn top 10.

avatar van frolunda
Kwam dit album onlangs hier op de site tegen en wat ik erover las sprak me wel aan,en dat terwijl ik tot voor kort totaal onbekend was met de naam en muziek van William Basinski.Maar na een aantal draaibeurten bleek dat ik er bepaald niet langs zat met mijn gunstig voorgevoel wat betreft the Disintegration Loops II ; wat een fijn,intrigerend en rustgevend album.
De 'slechts' twee nummers,die beiden qua speeltijd ruim het half uur passeren klonken mij nogal ambient-achtig in de oren (als non kenner dan) en deden mij zo nu en dan denken aan sommige nummers van het Noorse Biosphere.Met dien verstande dat William Basinski in zijn veel langere songs veel meer uitgaat van één muzikaal thema en van daaruit langzaam varieert.
Voor mijn waardering maakt dat allemaal niet zoveel uit want ik vind het alle twee erg boeiend en The Disintegration Loops II is dan ook een album wat ik in de toekomst nog erg veel zal gaan draaien.Plus natuurlijk nog het overige werk van William Basinski gaan uitpluizen.
Deze is alvast erg goed.