MGMT - MGMT (2013)

Rock / Electronic
Label: Columbia

1. Alien Days (5:09)
  2. Cool Song No. 2 (4:01)
  3. Mystery Disease (4:08)
  4. Introspection (4:22)
  5. Your Life Is a Lie (2:06)
  6. A Good Sadness (4:48)
  7. Astro-Mancy (5:11)
  8. I Love You Too, Death (5:50)
  9. Plenty of Girls in the Sea (3:04)
  10. An Orphan of Fortune (5:31)
Goed, (Willie), maar pleeg je dan geen commerciële zelfmoord? Jammergenoeg hebben fans veel macht. Zeker bij een groep die met het debuut vrij mainstream klonk. Hoewel met een edge. De omgekeerd wereld dus. Ik heb 'Kids' ook niet meer nodig, maarja. .

De 4 songs van de 2e heflt zijn misschien wel experimenteel (hoewel ze hard aan flaming lips doen denken), echt super kan ik ze tot hiertoe zeker niet noemen. Maar ik geef niet op.

Met Congratulations ben ik wel volledig mee. Dat album is écht onderschat.

avatar van Man of Sorrows
Commerciële zelfmoord hebben ze reeds gepleegd met hun tweede album. Niet dat het slecht is, maar een groot deel van het publiek dat ze hadden bereikt met de hits van OS is afgehaakt.
Als er twee bands zijn die vorig decenium commerciële zelfmoord hebben gepleegd, dan wel MGMT en Bloc Party. De eerste met het uitbrengen van een vrij ontoegankelijk album, de laatstgenoemde met de grootste miskleun uit de recente muziekgeschiedenis (Intimacy). Beide bands hadden dezer dagen behoorlijk groot kunnen zijn, mits een andere aanpak.

Denk dat het MGMT niet interesseert dat ze groot zijn, integendeel net.

gerre schreef:
Goed, (Willie), maar pleeg je dan geen commerciële zelfmoord?

Nu ik dit album heb gehoord denk ik eerder dat ze artistieke zelfmoord hebben gepleegd t.b.v. de commercie

avatar van WesleyX16
Man of Sorrows schreef:

Ik vond hun vorige album juist een heel sterk album. Vooral de 4 singles die erop staan. Ik vind het eerste album ook geen makkelijk album hoor. Ook psychadelisch of iets dergelijks.

Op dit album vind ik Cool Song No. 2 een heel fijn nummer. Die andere 2 singles moet ik nog aan wennen. Ik ben benieuwd naar de rest van het album.

Mwah, ik vind het vooral een sneer richting het 3FM publiek dat nu aan het zeiken is dat ze een moeilijke plaat hebben gemaakt, denk juist dat die pretentieuze muziekblogs dit derde album toejuichen, wat krijgt het op Pitchfork voor cijfer?

Edit: ik heb zelf ook handen, en Pitchfork is redelijk constant bij de 3 mgmts album, had dat eigenlijk niet verwacht.

Het is heel ironisch eigenlijk. Als wij begonnen waren met dit album, daarna Congratulations uitbrachten en uiteindelijk met Oracular Spectactular gekomen waren, was de publieke opinie volkomen anders geweest. Dan waren we ineens die coole indie-act die hard gewerkt heeft voor een doorbraak. En dat is bullshit. We werken nu even hard

Nee, dan was je de coole indie-band geweest die zijn ziel heeft verkocht om een hit te maken.

Maar misschien dat ik het bericht niet snap en ik zaken anders interpreteer dan de bedoeling is. Ik vind het nogal verwarrend.

avatar van Man of Sorrows
Leuk stukje. Persoonlijk denk ik dat als ze vandaag OS hadden uitgebracht. het bijlange na niet het succes en de aandacht zou krijgen van toen. Het was de juiste muziek op het juiste tijdstip. Het was een tijd waarin zéér veel mogelijk was in de hitparade en waarin je met verschillende muziekstijlen kon doorbreken. Empire of The Sun is misschien nog het beste bewijs, hun zielsgenootjes van toen brachten dit jaar een 'makkelijke' tweede uit, zo mogelijk nog minder succesvol dan de 'moeilijke' derde van MGMT.

avatar van JVT
JVT
Ik weet zeker dat als nummers zoals Kids, Electric Feel en Time To Pretend nú uitgebracht werden deze ook zeer succesvol zouden zijn. Die nummer zijn gewoon heel erg catchy, bijna iedereen vindt ze goed en zijn helemaal niet tijdsgebonden.

avatar van Man of Sorrows
Bandjes te over met catchy muziek waar geen haan naar kraait. Het verhaal van MGMT is/was mooi maar om nu te schrijven dat Kids haast per ongeluk een hit werd gaat me te ver. Zonder de juiste entourage stond je ook toen nergens.

avatar van JVT
JVT
Man of Sorrows schreef:

?? Hoor je me ergens zeggen dat Kids per ongeluk een hit werd? Kids is gewoon een heel erg lekker nummer dat haast iedereen goed vind, en nog steeds goed vind, dat is de enige reden.

avatar van willemmusic
Hier wordt ik dus zwaar spychedelisch van. Van deze prettig gestoorde plaat, bedoel ik.
"Spiegedelerei" (een mooie woordspeling van Kaaasgaaf) met verworvenheden uit het psychedelisch tijdperk van de vorige eeuw. De gekte van Syd Barrett en al die anderen die niet of zwáár gestoord overleefden. Suizende synthesizers (ouwe Moogs), alsmaar doorgalopperende drums á la Nick Mason, weirde geluidseffecten op naïeve wijsjes en echo's, heel veel echo's. Echo's uit de sixties dus. De plaat die Jacco Gardner had moeten maken.
Ik zet 'm bovenaan m'n rotatielijstje en draai 'm tot ik er bij neerval.
En dan zet ik The Piper at the Gates of Dawn op. Of S.F. Sorrow. Of The Kaleidoscope!
Het duizelt me nu al, ik zie 4 ½ sterretjes!

1,5
Ik vind het juist jammer dat MGMT is gaan experimenteren. Er is al genoeg experimentele elektronische muziek, die ik overigens hoger aansla dan dit album. Wat MGMT op hun debuut juist zo knap deed was het laten samenkomen van twee werelden. Het was zowel catchy als ook licht experimenteel. Dat vond ik een razend knappe combinatie die niet onderschat moet worden.

avatar van Cor
Cor
Helemaal mee eens. De kracht van het eerste album was nu juist dat ze psychedelica konden verpakken in catchy liedjes, die zich direct in je brein nestelen. Deze plaat begint nog wel op die manier. De eerste drie liedjes zijn pakkend, origineel en beloven wat. 'Introspection' gaat nog wel, maar daarna begint me toch een bak geneuzel en spits ik alleen mijn oren nog even bij 'Plenty Of Girls In The Sea'. Jammer, het wordt er niet beter op bij de heren.

avatar van Melodic Fool
Gister Congratulations weer eens opgezet, is toch wel een kneitergoeie plaat.
Dit begon te groeien, maar in vergelijking met dat - om te zwijgen over het debuut - valt dit album gewoon in de categorie "meh". Ik moet er helaas een half af doen.

Ik hoop dat MGMT zichzelf een keer serieus gaan nemen, een keer de ballen heb om één richting te kiezen en daar meesterplaat van te maken.
Ze beschikken namelijk wel over het talent, maar die constante halve ironielaag door dat ge-antimainstream voorkomt dat dat echt kan worden ingezet

deze is ook goed hoor, maar alleen nog minder spek voor ieders bek.

mgmt, ik heb altijd al het juiste gevoel bij deze band gehad. ze zijn gewoon puur. weinig bands die zo'n succes hadden en daarna niets met die roem doen, integendeel, ze willen dat eigelijk niet.
chapeau.

ik geef toe dat ik echt wel groot fan ben. hun muziek (en zijn) voelt gewoon zo juist aan bij mij

avatar van Droombolus
Melodic Fool schreef:
Gister Congratulations weer eens opgezet, is toch wel een kneitergoeie plaat.

Ik vind Congratulations eigenlijk even goed als de 1e maar ben nog steeds niet aan deze toegekomen. In de UK muziekpers ( Uncut en Mojo om psies te zijn ) lees ik kreten als "Flaming Lips-light", moest 'm toch maar eens bestellen..........

avatar van Melodic Fool
Dat ben ik wel met je eens hoor gerre, ben ook een fan en niet puur van de hits. Dat ze doen wat ze willen is respectvol, vooral omdat in onze tijd dat niet zoveel meer wordt gedaan.
Maar het antigedrag komt gewoon een beetje geforceerd over, bijvoorbeeld zoals dat ze jaren Kids en dergelijke nergens live wilden spelen, dan vraag je er gewoon om. Als ze alles werkelijk menen, dan schrap je dat platencontract toch gewoon. Kun je beter verhuizen in een grot vol apparatuur.
Nou maakt hun muziek (waar het om gaat) het uiteindelijk vaak goed, op dit album hoor ik het geforceerde terug. Ze schieten uit de bocht met dat alternatieve gedreuzel en de muziek vliegt rond tussen niemandsland en een goed idee.
Ik vind het niet slecht maar het is gwn jammer, een gemiste kans. Het kan namelijk wel goed zijn, kijk maar naar de Flaming Lips.
MGMT hebben een beetje hun 'edge' verloren, but that's just my opinion..

Zou ik maar doen Droombolus! misschien vind jij hem retegoed

avatar van ChrisX
Melodic Fool schreef:

Volgens mij moet je niet alles gelijk geloven wat gezegd word want als je zoekt op Youtube naar MGMT Kids Live dan zie een hele stroom aan opnames door de jaren heen dat ze het live spelen. En dat zijn vast niet de uitzonderingen.

Overigens, ik denk dat er meer artiesten / bands rondlopen die precies doen wat ze zelf willen dan acts die onder contract staan en zich verplicht voelen om naar de pijpen van hun baas te dansen. Er worden wereldwijd meer cd's in eigen beheer / op kleine labels uitgebracht dan bij grote labels.

avatar van Melodic Fool
Dat doe ik ook niet hoor
Maar ik sprak in verleden tijd, en het was een voorbeeld. Ik weet dat ze dat een hele tijd namelijk wel gedaan hebben, juist in het begin. Ook al hadden ze het megasucces niet gewild en verwacht, dat vind ik overdreven.

Dat laatste wat je zegt klopt misschien wel, al is dat natuurlijk ook logisch en niet wat ik bedoelde.. want dan kun je overal bij wel gaan zeggen dat er indie of underground artiesten zijn die "meer" doen wat ze zelf willen dan anderen. Omdat daar inderdaad ontelbaar van zijn.
Mijn punt was dat als artiest met júist veel succes en een major label (columbia), er toch bewust voor kiezen om anders (tegendraads) voor de massa te verschijnen, dát is respectvol. Zoals MGMT nu en eerder met Congratulations deed.
Maar dat kan ook hipstergedrag worden en daar heb ik een schijthekel aan.

avatar van Don Cappuccino
Ik ben iets te hard geweest voor deze plaat aan het begin van het jaar. Het is nog steeds een teleurstelling vergeleken met Congratulations, maar een onvoldoende verdient het zeker niet. Vooral een nummer als Introspection is echt fantastisch en het hele album is erg sfeervol en op sommige momenten gaat het mis. Plenty of Girls in the Sea is echt een draak van een nummer, niet om aan te horen!

avatar van Lars Muziek.
Via Spotify werd dit mij aanbevolen en heb ik het een tijd onbedachtzaam zitten luisteren.
Opgeven moment heb ik ook maar mijn stem veranderd, omdat ik het niet zo goed meer vond.
Inmiddels heeft MGMT lang stil gelegen in mijn gedachten en kwam het alleen in mijn gedachte bij het zien van socialnetwerk foto's (van hun concerten bvb)

Maar daar kwam verandering in!
Op school had ik zin om iets nieuws te gaan luisteren en kwam ik op youtube één van de albums tegen genaamd 'Congratulations' en dat kwam als een aangename verrassing.
Een paar maanden later, vrij recent nog, heb ik een MGMT box gekocht met daar in de eerste twee albums.
Inmiddels worden deze helemaal grijs gedraaid en zou ik dit album graag een herkansing willen geven, binnenkort maar weer eens draaien dus!

UnknownPleasure
komop, een 3,04 is wel heel laag zeg. vind het altijd maar beter worden, ben ook zeer benieuwd naar hun nieuwe album