Sonic Youth - Goo (1990)

Label: Geffen

1. Dirty Boots (5:29)
  2. Tunic (Song for Karen) (6:21)
  3. Mary-Christ (3:11)
  4. Kool Thing (4:06)
  5. Mote (7:37)
  6. My Friend Goo (2:20)
  7. Disappearer (5:08)
  8. Mildred Pierce (2:13)
  9. Cinderella's Big Score (5:54)
  10. Scooter and Jinx (1:05)
  11. Titanium Expose (6:26)
  12. Lee #2 * (3:31)
  13. That's All I Know (Right Now) * (2:20)
  14. The Bedroom * (3:42)
  15. Dr. Benway's House * (1:17)
  16. Tuff Boyz * (5:39)
  17. Tunic [8 Track Demos] * (6:44)
  18. Number One (Disappearer) [8 Track Demos] * (4:57)
  19. Titanium Expose [8 Track Demos] * (4:43)
  20. Dirty Boots [8 Track Demos] * (6:37)
  21. Corky (Cinderella's Big Score) [8 Track Demos] * (7:49)
  22. My Friend Goo [8 Track Demos] * (2:31)
  23. Bookstore (Mote) [8 Track Demos] * (4:14)
  24. Animals (Mary-Christ) [8 Track Demos] * (3:02)
  25. DV2 (Kool Thing) [8 Track Demos] * (4:17)
  26. Blowjob (Mildred Pierce) [8 Track Demos] * (8:52)
  27. Lee #2 [8 Track Demos] * (3:30)
  28. I Know There's an Answer * (3:10)
  29. Can Song * (3:17)
  30. Isaac * (2:36)
  31. Goo Interview * (6:03)
Schnee
Dinosaur jr is niet heilig hoor. Live ook vaak reteslecht. Sonic youth daarentegen....

Stijn_Slayer
Zeg Sietse, zo ga ik ze niet leuker vinden, hoor.

Sietse
Leuk vinden is natuurlijk heel wat anders, maar "een leuk rockbandje"...ik weet niet, ik zou voor Dinosaur JR. toch echt andere bewoordingen gebruiken.

Stijn_Slayer
Ik hoor er weinig speciaals in.

Sietse
Dat ligt dan toch echt aan jou en niet aan de band

(ik heb zelf ook niet super veel op met de band, vind een paar albums top, maar een aantal ook niet zoveel aan, maar erken wel dat het gewoon een hele belangrijke band is (geweest) voor de ontwikkeling van indie rock, noise rock en lo-fi).

Stijn_Slayer
Tja, indierock... Noiserock heb ik eigenlijk ook niet heel veel mee, Velvet Underground had het de eerste keer al goed.

avatar van dix
dix
Sietse schreef:

Lijkt me niet. Als je jezelf 'jr' noemt, dan ben je een bandje.

Stijn_Slayer schreef:

Ik heb ook niets disco en popmuziek maar zie wel in dat ABBA een belangrijke band is geweest...

avatar van heartofsoul
Een beetje off-topic,maar ik vind Abba erg overschat!

Sietse schreef:

Oké, vooruit: Kleine Dino is de ABBA van de noiserock.

Sietse
kijk, zo hoor ik het graag

Ik heb dit geweldige album dan toch de volle mep gegeven. Er staan teveel fantastische nummers en stukken muziek op.

avatar van nico1616
Dit is voor mij tot nog toe de meest toegankelijke Sonic Youth. Het chaotische is op Goo verteerbaar. Het album zit boordevol geweldige melodieën en ik vind het heerlijk als in zo'n nummer als Tunic een noisestuk ineens weer uitmondt in een nieuw ontroerend couplet. Het omgekeerde gebeurt ook, zoals wanneer het Joy Division-achtige Mote eindigt in minuten stuurloosheid.

Leuk is ook dat ik, net toen ik deze plaat begon te appreciëren, ze vermeld zag in een Mijn Strijd boek van Karl Ove Knausgård. Heel herkenbaar hoe hij beschrijft hoe Sonic Youth een lange tijd een band was die hij zo graag goed wilde vinden, en dat uiteindelijk ook werd dank zij deze plaat

avatar van adri1982
Vandaag deze opvolger van 'Daydream nation' voor de tweede keer beluisterd. Deze klinkt bijna net zo goed. Vooral 'Dirty boots' en 'Kool thing' liggen goed in mijn gehoor. Ook 'Tunic (Song for Karen' en 'Titanium exposé' mogen er zeker zijn.

Het moet 1993 zijn geweest dat ik dit album voor het eerst hoorde. Onlangs kwam ik Goo weer tegen bij het opruimen van mijn cd's. Ik kon het niet laten het weer eens op te zetten. Blijft toch zeer goed hoor, zeker binnen het genre.

Mede door jeugdsentiment zeker 4 sterren waard. Wat is Mote toch een aangrijpende rocksong.

avatar van adri1982
Ik gooi er maar eens halfje extra bovenop de 4,0*. Vandaag dit album twee keer geluisterd, en het is een pracht van een rockalbum, van het begin tot het einde.
My friend Goo en Dissapear zijn evenals Dirty boots en Kool thing steengoede rocksongs, en de laatste helft van Mote blijft lekker hangen. Echt een album waarbij ik uit mijn dak kan gaan, vooral bij Mildred pierce.

Eind augustus kocht dit album in het Noorse Bergen, in de winkel: Platekompaniet. Ik was eigenlijk op zoek naar Daydream nation, maar die hadden ze daar toen niet. Ach ja,Goo heeft dat dubbel goed gemaakt. Mooie hoes trouwens .

avatar van DjFrankie
DjFrankie (moderator)
Heb ik nog op T-Shirt die hoes

avatar van zaaf
Ik word weer enthousiast door het zien van adri1982 zijn relaas.

avatar van Timmy28
Favoriet is Tunic.

avatar van fatima
zo is dat.

avatar van wibro
Klinkt allemaal wel erg hard, soms oorverdovend die muziek van Sonic Youth.

Deze scène met de muziek van Cool Thing uit de film Simple Men vind ik trouwens erg vet.

wibro schreef:
Klinkt allemaal wel erg hard, soms oorverdovend die muziek van Sonic Youth.

Het is naast (experimentele) rock, ook noise wat Sonic Youth maakt. Het voelt mogelijk eerst soms wat ongemakkelijk aan, maar als je het vaker draait, zou je het zomaar beter kunnen gaan vinden. Dat had ik in ieder geval.

avatar van luigifort
Prachtalbum! Hij heeft wel n bizar lange bovenarm die gozer op de hoes en waar zit ie met zn hand

avatar van lowieke
Als je de hoes mooi vind: in Maastricht komt een hele uitgebreide expositie van Raymond Pettibon

avatar van Johnny Marr
lowieke schreef:

ArthurDZ misschien?

avatar van ArthurDZ
Johnny Marr schreef:

ArthurDZ misschien?

Lijkt me leuk, al is Maastricht wel erg ver voor mij. Een beetje te ver zelfs

avatar van Funky Bookie
Muzikaal vind ik dit album heel fijn. De noise is lekker en de nummers zitten goed in elkaar. Ik erger me echter kapot aan de dramatische, vrouwelijke vocalen en die zorgen dan ook voor puntenaftrek bij mij.

avatar van jurado
Funky Bookie schreef:
?..je hebt het over Kim Gordon hè...?
Wat mij betreft de stoerste rockchick ever met een heel eigen en heel fijn stemgeluid.
Op Goo komen haar vocalen het beste tot hun recht.

Sonic Youth zie ik soms vergeleken worden met Nirvana, tja iets van subtopper met absolute top, Nirvana mocht willen dat ze zoveel klasse hadden, maar goed, prachtige plaat met Song for Karen als uitschieter, ze hebben nog betere gemaakt vind ik Sister, Evol, Daydream en de 1e maar dit blijft ook een klassieker

avatar van frolunda
Van al mijn muzikale favorieten heb ik Sonic youth hoogstwaarschijnlijk toch wel het meest live gezien,moet toch wel een keer of zeven,acht geweest zijn.Bad moon rising uit 1985 was mijn eerste kennismaking met de band uit New york en na A Thousand leaves (1998) heb ik ze niet meer zo intensief gevolgd.
De laatste tijd heb ik het meeste met Goo,hun eerste album op een major label,maar zeker niet om die reden.Het is trouwens regelmatig stuivertje wisselen tussen Bad Moon Rising,Evol,Daydream nation en deze wat betreft mijn meest geliefde Sonic youth album.
Goo heeft met de prachtige hoes van Raymond Pettibon (vooral bekend van Black flag) wel al direct een voordeel.Muzikaal gezien zijn de gitaarstormen hier wat meer gecultiveerd in vergelijking met het voorgaande werk en ook wordt hier voorzichtig het pop element toegevoegd.
Het belangrijkste is echter dat net niveau van het merendeel van de songs gewoon extreem hoog ligt,vooral de eerste helft van Goo bevat louter hoogtepunten.
De plaat opent met het uitstekende Dirty boots en het goddelijke,door Kim Gordon gezongen Tunic (Song for Karen),behoort samen met Sugar kane en Starpower tot mijn absolute hoogtepunten uit het oeuvre van de band.
Een ander pluspunt van deze plaat is de variatie in de zang,iets wat onder andere resulteert in het uitstekende Mote waar de geweldig,uitwaaierende gitaargolven vocaal worden bijgestaan door lead gitarist Lee Ranaldo en J Mascis van Dinosaur jr.Iets gelijkaardigs horen we terug in Kool thing maar dan met Kim Gordon en Chuck D van Public enemy.
Stuk voor stuk ingrediënten die samen met bijkomende,ijzersterke nummers als Disappearer ,My Friend Goo en Titanium Exposé van Goo een top album maken.
En dat er op het laatste gedeelte van de plaat wat meer experimenteerdrift in de nummers zit komt het eindresultaat ook ten goede.

Arbeidsdeskundige
Ijzersterk gitaartwerk en opzwepende vocalen maken dit een heerlijk album. Disappearer is één van hun aller beste nummers.

avatar van Nevele
Goo is altijd mijn aanbeveling als vertrekpunt voor iedereen die op een Sonic Youth tour wil.

Het is ruig en met de gelaagde gitaren noisy genoeg in vergelijking met hun vorige platen. Aan de andere kant heeft het iets meer een alt-rock aantrekkingskracht gekregen omdat er wat meer gestructureerde songs te horen zijn met een begin- en eindpunt.

Voor mij heeft dit album juist de perfecte balans tussen de twee giganten aan beide zijden van dit album (Daydream Nation en Dirty). Er is werkelijk geen noot verkeerd op dit album en het nummer Disappearer is het mooiste dat ze ooit hebben uitgebracht.

En vanuit hier kun je dan langzaam terug naar de heerlijke rauwe creativiteit van Sister en EVOL.

Maar dit album staat als een huis.

avatar van Faalhaas
Na Daydream Nation nogal kapot gedraaid te hebben afgelopen tijd valt deze me nu toch wat tegen. Op het eerste gehoor vind ik alleen Tunic (Song for Karen) van hetzelfde niveau.