Sonic Youth - Goo (1990)

Label: Geffen

1. Dirty Boots (5:24)
  2. Tunic (Song for Karen) (6:17)
  3. Mary-Christ (3:08)
  4. Kool Thing (4:04)
  5. Mote (7:36)
  6. My Friend Goo (2:18)
  7. Disappearer (5:08)
  8. Mildred Pierce (2:12)
  9. Cinderella's Big Score (5:50)
  10. Scooter + Jinx (1:00)
  11. Titanium Exposé (6:26)
Schnee
Dinosaur jr is niet heilig hoor. Live ook vaak reteslecht. Sonic youth daarentegen....

avatar van Stijn_Slayer
Zeg Sietse, zo ga ik ze niet leuker vinden, hoor.

Sietse
Leuk vinden is natuurlijk heel wat anders, maar "een leuk rockbandje"...ik weet niet, ik zou voor Dinosaur JR. toch echt andere bewoordingen gebruiken.

avatar van Stijn_Slayer
Ik hoor er weinig speciaals in.

Sietse
Dat ligt dan toch echt aan jou en niet aan de band

(ik heb zelf ook niet super veel op met de band, vind een paar albums top, maar een aantal ook niet zoveel aan, maar erken wel dat het gewoon een hele belangrijke band is (geweest) voor de ontwikkeling van indie rock, noise rock en lo-fi).

avatar van Stijn_Slayer
Tja, indierock... Noiserock heb ik eigenlijk ook niet heel veel mee, Velvet Underground had het de eerste keer al goed.

avatar van dix
dix
Sietse schreef:

Lijkt me niet. Als je jezelf 'jr' noemt, dan ben je een bandje.

Stijn_Slayer schreef:

Ik heb ook niets disco en popmuziek maar zie wel in dat ABBA een belangrijke band is geweest...

avatar van heartofsoul
Een beetje off-topic,maar ik vind Abba erg overschat!

Sietse schreef:

Oké, vooruit: Kleine Dino is de ABBA van de noiserock.

Sietse
kijk, zo hoor ik het graag

Ik heb dit geweldige album dan toch de volle mep gegeven. Er staan teveel fantastische nummers en stukken muziek op.

avatar van nico1616
Dit is voor mij tot nog toe de meest toegankelijke Sonic Youth. Het chaotische is op Goo verteerbaar. Het album zit boordevol geweldige melodieën en ik vind het heerlijk als in zo'n nummer als Tunic een noisestuk ineens weer uitmondt in een nieuw ontroerend couplet. Het omgekeerde gebeurt ook, zoals wanneer het Joy Division-achtige Mote eindigt in minuten stuurloosheid.

Leuk is ook dat ik, net toen ik deze plaat begon te appreciëren, ze vermeld zag in een Mijn Strijd boek van Karl Ove Knausgård. Heel herkenbaar hoe hij beschrijft hoe Sonic Youth een lange tijd een band was die hij zo graag goed wilde vinden, en dat uiteindelijk ook werd dank zij deze plaat

avatar van adri1982
Vandaag deze opvolger van 'Daydream nation' voor de tweede keer beluisterd. Deze klinkt bijna net zo goed. Vooral 'Dirty boots' en 'Kool thing' liggen goed in mijn gehoor. Ook 'Tunic (Song for Karen' en 'Titanium exposé' mogen er zeker zijn.

Het moet 1993 zijn geweest dat ik dit album voor het eerst hoorde. Onlangs kwam ik Goo weer tegen bij het opruimen van mijn cd's. Ik kon het niet laten het weer eens op te zetten. Blijft toch zeer goed hoor, zeker binnen het genre.

Mede door jeugdsentiment zeker 4 sterren waard. Wat is Mote toch een aangrijpende rocksong.

avatar van adri1982
Ik gooi er maar eens halfje extra bovenop de 4,0*. Vandaag dit album twee keer geluisterd, en het is een pracht van een rockalbum, van het begin tot het einde.
My friend Goo en Dissapear zijn evenals Dirty boots en Kool thing steengoede rocksongs, en de laatste helft van Mote blijft lekker hangen. Echt een album waarbij ik uit mijn dak kan gaan, vooral bij Mildred pierce.

Eind augustus kocht dit album in het Noorse Bergen, in de winkel: Platekompaniet. Ik was eigenlijk op zoek naar Daydream nation, maar die hadden ze daar toen niet. Ach ja,Goo heeft dat dubbel goed gemaakt. Mooie hoes trouwens .

avatar van DjFrankie
Heb ik nog op T-Shirt die hoes

avatar van zaaf
Ik word weer enthousiast door het zien van adri1982 zijn relaas.

avatar van Timmy28
Favoriet is Tunic.

avatar van fatima
zo is dat.

avatar van wibro
Klinkt allemaal wel erg hard, soms oorverdovend die muziek van Sonic Youth.

Deze scène met de muziek van Cool Thing uit de film Simple Men vind ik trouwens erg vet.

wibro schreef:
Klinkt allemaal wel erg hard, soms oorverdovend die muziek van Sonic Youth.

Het is naast (experimentele) rock, ook noise wat Sonic Youth maakt. Het voelt mogelijk eerst soms wat ongemakkelijk aan, maar als je het vaker draait, zou je het zomaar beter kunnen gaan vinden. Dat had ik in ieder geval.

avatar van luigifort
Prachtalbum! Hij heeft wel n bizar lange bovenarm die gozer op de hoes en waar zit ie met zn hand

avatar van lowieke
Als je de hoes mooi vind: in Maastricht komt een hele uitgebreide expositie van Raymond Pettibon

avatar van Johnny Marr
lowieke schreef:

ArthurDZ misschien?

avatar van ArthurDZ
ArthurDZ (moderator)
Johnny Marr schreef:

ArthurDZ misschien?

Lijkt me leuk, al is Maastricht wel erg ver voor mij. Een beetje te ver zelfs

avatar van Funky Bookie
Muzikaal vind ik dit album heel fijn. De noise is lekker en de nummers zitten goed in elkaar. Ik erger me echter kapot aan de dramatische, vrouwelijke vocalen en die zorgen dan ook voor puntenaftrek bij mij.

avatar van jurado
Funky Bookie schreef:
..je hebt het over Kim Gordon hè...
Wat mij betreft de stoerste rockchick ever met een heel eigen en heel fijn stemgeluid.
Op Goo komen haar vocalen het beste tot hun recht.

Sonic Youth zie ik soms vergeleken worden met Nirvana, tja iets van subtopper met absolute top, Nirvana mocht willen dat ze zoveel klasse hadden, maar goed, prachtige plaat met Song for Karen als uitschieter, ze hebben nog betere gemaakt vind ik Sister, Evol, Daydream en de 1e maar dit blijft ook een klassieker