Sonic Youth - Goo (1990)

Label: Geffen

1. Dirty Boots (5:29)
  2. Tunic (Song for Karen) (6:21)
  3. Mary-Christ (3:11)
  4. Kool Thing (4:06)
  5. Mote (7:37)
  6. My Friend Goo (2:20)
  7. Disappearer (5:08)
  8. Mildred Pierce (2:13)
  9. Cinderella's Big Score (5:54)
  10. Scooter and Jinx (1:05)
  11. Titanium Expose (6:26)
  12. Lee #2 * (3:31)
  13. That's All I Know (Right Now) * (2:20)
  14. The Bedroom * (3:42)
  15. Dr. Benway's House * (1:17)
  16. Tuff Boyz * (5:39)
  17. Tunic [8 Track Demos] * (6:44)
  18. Number One (Disappearer) [8 Track Demos] * (4:57)
  19. Titanium Expose [8 Track Demos] * (4:43)
  20. Dirty Boots [8 Track Demos] * (6:37)
  21. Corky (Cinderella's Big Score) [8 Track Demos] * (7:49)
  22. My Friend Goo [8 Track Demos] * (2:31)
  23. Bookstore (Mote) [8 Track Demos] * (4:14)
  24. Animals (Mary-Christ) [8 Track Demos] * (3:02)
  25. DV2 (Kool Thing) [8 Track Demos] * (4:17)
  26. Blowjob (Mildred Pierce) [8 Track Demos] * (8:52)
  27. Lee #2 [8 Track Demos] * (3:30)
  28. I Know There's an Answer * (3:10)
  29. Can Song * (3:17)
  30. Isaac * (2:36)
  31. Goo Interview * (6:03)
avatar van lovegun
andré schreef:

Artistiek 'op z'n Sonic Youth's' waarschijnlijk Ik heb het ook nooit zo op gehad met hun clips/artwork e.d. (hoewel het cd-boekje van hun 'Dirty-album wél geweldig is).

Fout.
Al hun artwork is geweldig Helemaal die van Goo!
Het is de voornaamste reden dat ik hun werk met liefde verzamel, het zijn kleine kunstwerkjes

avatar van raymondkeuters
God, wat een heerlijke cd. Kool Thing wát een nummer. Dirty Boots nog zo 1, Mildred Pierce, ook een juweeltje. Kortom Sonic Youth!

raymondkeuters schreef:
God, wat een heerlijke cd.

Uitgezonderd Mary-Christ kan je de eerste 7 nummers en een deel van Mildred Pierce als een muzikale trip tot je nemen. Waanzinnig goede nummers, waanzinnig goede rifs, veel afwisseling in stijlen: echt pure klasse! Die afwisseling binnen en tussen de nummers maakt het geheel ook nog eens zo mooi dynamisch. Het is puur genieten geblazen.

Dirty Boots is een kei van een opener. Tunic (Song For Karen) is origineel en zo ontzettend gaaf gedaan! Alleen de vocals al, wereldnummer! Kool Thing is ook echt een cool nummer, van Mote ga je uit je plaat onder begeleiding van de stuwende gitaren. My Friend Goo is kort en anders maar krachtig en Disapperer is ook zo'n fantastisch gitaarnummer! Op de rest van de plaat hoor je lekkere stukken en meer experimentele stukken muziek. Soms kan ik dat zeer waarderen, dan even iets minder. Hoewel Cinderella's Big Score wel heel mooi in elkaar zit en soms ineens erg lekker klinkt.

Kortom: een echt fantastisch koole plaat van Sonic Youth. Zeker een aanrader voor mensen die gitaren regelmatig stevig te keer willen horen gaan en graag in de noise zitten.

avatar van fatima
Voor mij niet het beste SY album, maar het bevat wel een van de beste SY-nummers: Tunic. Geniaal in muzikaal opzicht, en met een huiveringwekkende tekst, waarin Karen Carpenter ons vanuit het hiernamaals toespreekt:

Dreaming, dreaming of a girl like me

You said honey - you look so under-fed

Another green salad, another ice tea
There's a tunic in the closet waiting just for me
But I look in your eyes - and I'm bigger in every way

Goodbye Richard - gotta go now
I'm finally on my own - but Dan's got a gig
Keep the love lights glowing - little girl's got the blues
I can still hear momma say: "honey don't let it go to your head"

Enkele malen live kunnen bekijken, met Karen groot op een videoscherm erachter afgebeeld. Ik hield het eerlijk gezegd met moeite droog.

En nu ik er af en toe weer naar luister vind ik het nog steeds een absoluut hoogtepunt. Wat een geweldige song.

avatar van SpaceLee
Catchy riffs ondersteund door een hoop feedback en ander gitaargeweld... De perfect uitgevoerde formule van deze onvergetelijke plaat.
Hoop dat de scheiding van Thurston en Kim niet het einde van Sonic Youth betekent, wil ze echt eens graag live zien.

magic spells
Beste van Sonic Youth

avatar van Ducoz
Bij die opmerking zou ik Dirty ook aanraden, mits je die niet kent.
Die is minstens zo goed!

avatar van Godan
Zo, mijn reis is begonnen. Sonic Youth...een band die ik al heel lang van naam ken, iets met noise, toch? Vreemd genoeg is dit zo'n band waar ik nooit energie in heb gestoken. Enerzijds omdat ik nooit iemand heb gekend die een groot SY-fan was en anderzijds omdat het me gewoon niks leek (sterk argument, hè?).

Maar daar gaat verandering in komen! Op YouTube aan het rondwalen en opeens was daar Kool Thing (niet de videoclip maar alleen albumhoes). Lekker gruizig, coole riff. Goed nummer. Daarna Mote...wow, interessant. Toen Tunic...blown away.

Omdat ik met nummers van Goo ben begonnen en deze hier een flinke score heeft, ben ik met dit album begonnen. En dan heb ik dus Daydream Nation nog te gaan...en Dirty...en Sister.
Wordt wel een hele investering gezien hun lange lijst van albums maar denk dat ik met bovengenoemde albums alvast een goede greep heb gedaan.

Zal een lange reis gaan worden, misschien haak ik wel halverwege ergens af maar het voelt goed. Heb er zin in.

avatar van de_nis_
Godan schreef:
Heb er zin in.

Ga er van genieten, het is de moeite waard.

avatar van samhain
Evergreen van erg hoog niveau. SY op hun top!

avatar van Johnny Marr
De eerste 7 nummers zijn prachtig! De rest is wat vulling...

avatar van Johnny Marr
Ik moet duidelijk mijn mening herzien, na hem eens aandachtig te hebben beluisterd op mijn ipod. Wat een knaller van een album! Zou zelfs in m'n top 10 kunnen.

avatar van raymondkeuters
Ha, grappig, ik wilde je nog vragen nog eens goed naar de nummers 8 t/m 11 te luisteren...;-)

avatar van DjFrankie
DjFrankie (moderator)
Echt een 3,5 sterren plaat, briljantjes afgewisseld met mindere nummers, waardoor je nummers gaat doorspoelen om de briljantjes te beluisteren

avatar van raymondkeuters
Typisch een 5 sterren plaat. Briljantjes afgewisseld met nog meer briljantjes, waardoor ik geen enkel nummer doorspoel om zo de hele cd te genieten.

avatar van Manuel

You said honey - you look so under-fed

Another green salad, another ice tea
There's a tunic in the closet waiting just for me
But I look in your eyes - and I'm bigger in every way

Goodbye Richard - gotta go now
I'm finally on my own - but Dan's got a gig
Keep the love lights glowing - little girl's got the blues
I can still hear momma say: "honey don't let it go to your head"

Ik wist tot zojuist niet wie Karen Carpenter was, even opgezocht. En toen ik vervolgens deze tekst opnieuw begon te lezen, was mijn cd bij nummer 2. Toch wel erg indrukwekkend.

Album met een halfje verhoogt naar 4*, en niet alleen vanwege #2. Ook #5 en #6 zijn geweldig, en de rest..

avatar van XtReM3 SkILLz
Waarom heeft Cinderellas Big Score zo weinig stemmen?

avatar van Rudi S
Omdat, Dirty Boots Kool Thing ,Tunic (Song for Karen) Mote , Disappearer , My Friend Goo,Titanium Exposé ,Mildred Pierce en Mary-Christ ook nog op het album staan?

avatar van davevr
Ik heb ooit half de wereld afgezocht (pre-internet dagen) om te weten welke affecten en welke bas Kim Gordon gebruikte op deze plaat. Zo gruizig als die bas hier op klinkt, klinkt ze nooit meer.

Stijn_Slayer
Een wat strakker gespeelde plaat dan de albums hiervoor. Je hoort ook aan de productie dat ze bij een groot label terecht zijn gekomen. De ergste feedbackexperimenten zijn inmiddels wel verdwenen en ook het songmateriaal is vrij conventioneel. Het echt unieke en artistieke heb ik overigens nooit gehoord in hun vroege albums.

Aardig album, maar ook niet echt interessant. Zo werden er in die tijd wel meer albums gemaakt. Vond muziek uit die hoek sowieso nooit echt enorm boeiend, laat staan inventief.

Stijn_Slayer schreef:

Zo werden er in die tijd wel meer albums gemaakt.

Echt

Stijn_Slayer schreef:
Zo werden er in die tijd wel meer albums gemaakt.

Nou kom maar op met de tips

Stijn_Slayer
Dan heb ik het over de hele scene rondom Seattle, Dinosaur Jr. en de Pixies. Vind het onderlinge verschil tussen die bands niet gigantisch groot. Allemaal niet echt mijn ding. Te veel gitaar, denk ik. Nirvana vroeger wel, maar draai dat nu eigenlijk nooit meer.

Pixies komt uit Boston.

Dinosaur Jr komt uit Amherst, Massachusetts

Volgens mij bedoelt hij niet dat die bands uit Seattle komen. Vind toch wel een groot verschil tussen die bands zitten. Sonic Youth is alvast een stuk experimenteler. Wel opvallend dat een fan van Dinosaur Sr blijkbaar ook niet veel heeft met Dinosaur Jr, of lees ik dat dan weer verkeerd?

Stijn_Slayer schreef:
Te veel gitaar, denk ik.

Ja dat is niks voor jou

avatar van jasper1991
Eerste vier nummers en My Friend Goo vind ik leuk, de rest wat saaier. Op zijn best een leuk soort rommelige rock; de afwisseling van zang vind ik ook prettig.

raymondkeuters schreef:
Dinosaur Jr komt uit Amherst, Massachusetts

Een komma betekent iets anders dan een dubbele punt.

@ Herman:

Kleine Dino vind ik wel aardig, maar niet veel meer dan een leuk rockbandje.

Sietse
[quote]Stijn_Slayer schreef:

:O

..."een leuk rockbandje"...

Ga je mond eens wassen... (en dat van iemand die niet eens fan is en maar een album van ze in huis heeft staan).