Eefje de Visser - Het Is (2013)

Label: Eefjes Platenmaatschappijtje

9. Sneller (3:07)
  10. En (4:35)
  11. Nu Af Aan (2:45)
  12. Schip (4:29)
Het klinkt allemaal weer heel herkenbaar waarmee ik wil zeggen dat Eefje gewoon uniek is in Nederland maar dat niet alleen: ze durft de diepte in te gaan door een soberder album af te leveren.
Waar Eefje op het vorige album nog verschillende kanten van zichzelf liet horen, kanten die wonderwel perfect bij elkaar pasten, daar benadrukt ze hier meer de sfeer: warm, gloedvol en tegelijkertijd wat afstandelijker, mysterieuzer wellicht.
Het is wat ongrijpbaarder geworden. Het benaderbare meisje is opgegroeid en neemt afstand.

Zoiets nodigt daarom gelijk wel meer uit: Eefje prikkelt wellicht wat meer en vraagt meer inspanning van de luisteraar door niet alles gelijk prijs te geven.
Dat zou luisteraars kunnen afstoten. Tegelijkertijd denk ik dat velen net als ik juist zullen vallen voor deze stap voorwaarts.
Het Is blijkt een avontuur geworden dat je in alle rust moet ondergaan en dat vraagt wat tijd.

Dit tweede album mag een groot succes genoemd worden voor wat betreft de kwaliteit ervan. Het talent druipt er vanaf en we mogen onszelf gelukkig prijzen dat we een artieste als Eefje in ons land kunnen koesteren.

Het Is gewoon een prachtplaat

avatar van midnight boom
Sinds haar dertiende speelt de Utrechtse singer-songwriter Eefje de Visser al gitaar en schrijft ze haar eigen liedjes. Eerst nog in het Engels. De overstap naar Nederlandse teksten op haar 23ste bleek echter een gouden greep. Eefje won de Grote Prijs van Nederland en bracht in januari 2011 haar debuutplaat De Koek uit. Twee jaar later is ze terug met een vervolg: Het Is. Een plaat met 12 ingenieuze luisterliedjes die - we hekelen de uitspraak, maar toch - een volwassener geluid laten horen. Het resulteert in misschien wel het beste werk van eigen bodem van dit jaar.

Voor de opvolger van het debuut dook Eefje samen met een kleine band het Mirliton Theater in Utrecht in. Spaarzaam ging ze te werk. De gitaar was tijdens de opnames minder prominent aanwezig en synthesizers en beats maken op bescheiden wijze hun intrede. Het laat een ander geluid horen. Wat minder toegankelijk en stemmig - maar nergens zwaarmoedig. Wel altijd melodieus, met onverwachte wendingen en invallende stiltes, een beetje zoals het nummer waarmee James Blake in 2011 zo hard doorbrak. Ook is Eefje beter gaan zingen. Ze klinkt zelfverzekerd en zingt loepzuiver. Ze heeft een aangenaam stemgeluid dat lichtelijk doet denken aan Leslie Feist.

Eefje's Nederlandstalige teksten zijn simpel verwoord, maar zitten ondertussen wel abstracter in elkaar dan voorheen. Creatief, alternatief en internationaal, en toch in het Nederlands. Eefje maakt hiermee een zelfverzekerde indruk. Opmerkelijk is dat de teksten niet als gezongen Nederlands overkomen, voor een deel door de plaats van de zang in de mix, maar ook door de unieke manier van zingen, die eigenlijk alleen met die van Spinvis enigszins te vergelijken valt. Voor de platen- en cd-kopers onder ons: de teksten zitten wel in het boekje gedrukt.

De twaalf liedjes zijn allemaal verschillend maar ademen wel eenzelfde sfeer. Hierdoor is Het Is een mooi coherent album is geworden, met twaalf kleine pareltjes die schitteren in hun eenvoud, maar ondertussen wel vele lagen bevatten. De sfeer is even belangrijk als de liedjes zelf, waardoor de plaat steeds meer onder je huid kruipt. Uiteindelijk is er geen ontkomen aan: Het Is een plaat om als een blok voor te vallen. Het Is een meesterwerkje.

Van: Daan's Muziek Blog

avatar van Nautilus
Als ik mijn luistergedrag van de laatste drie maanden onder de loep neem (Last.fm is your best friend), kom ik tot de ontdekking dat ik 'Het Is' ca. vier keer meer beluisterd heb dan welk album dan ook. Zegt genoeg, denk ik.
'En' is de laatste weken uitgegroeid tot mijn favoriete nummer, maar dat wordt op de voet gevolgd door 'De Bedoeling' en 'Er is'. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat ik de rest beduidend minder vind, in tegendeel zelfs.
Ik had niet gedacht dat 'Eefje' na het speelse 'De Koek' me zo zou verrassen, terwijl ik toch reikhalzend naar de release uitkeek. Dit is een album dat ik kan blijven draaien, grote klasse.

avatar van Emile93
Wow! Wat een heerlijke ontdekking! Leuk hoor!
Heerlijke dromerige muziek waarvan de tekst er helemaal niet toe doet. Het is vooral muziek die je naar een andere plek mee lijkt te nemen. De nummers vloeien makkelijk in elkaar over, wat de plaat tot een mooi geheel maakt. Echt fantastisch.

Bedankt voor de tip Beatcluster

avatar van VanDeGriend
Het kan verkeren hè. Ik kende tot voor kort geen enkele Nederlandstalige act die ik echt leuk vond. Ja Doe Maar. Een beetje. De taal stoort. Het feit dat je in een keer weet waar het over gaat leidt me af. Zo niet bij deze. Voor hetzelfde geld zingt Eefje IJslands. Vaag krijg je mee dat het Nederlands is. Wat veel meer blijft hangen is de sfeer die over de hele plaat stemmig, sfeervol is. Een coherent geheel, gelukkig niet opgeleukt met van die o zo vrolijkte huppelkut liedjes waar andere vrouwkes zich zo graag aan bezondigen.

Een echt bijzondere plaat. En dat had ik niet gedacht toen ik deze als bijvangst bij de , ook aardige, cd van Rita Zipora, scoorde. Toevalstreffer van het jaar. En wat voor eentje.

avatar van Svendra
Met haar tweede album toont Eefje aan verder te zijn gegroeid. Sterker, ik ken in onze taal geen album dat muzikaal zo rijk en sfeervol is tot de laatste minuut. Meer dan op De Koek is de zang ingebed in de muziek: de teksten zijn er voor wie ze wil horen, maar dringen zich totaal niet op. Ik verdenk de zangeres er bijna van dat ze met opzet matig articuleert , waardoor de taal zachter lijkt en versmelt met de dromerige melodieën. De melodielijnen zijn prachtig, gebaande paden zijn vermeden. In Lise, bij die passage met Ik draai me om, buitelen onwaarschijnlijke akkoordjes over elkaar. Wie verzint zoiets? Dan ben je dus muzikaal tot in je tenen.

Een paar dagen geleden in Arnhem heb ik Eefje voor het eerst live gezien. Haarzuiver en vol zeggingskracht bracht ze de nummers van dit album, sommige in een opvallend andere jas gestoken. Gedenkwaardig concert! Alles bij elkaar is mijn conclusie dat Eefje de Visser op dit moment de meest interessante Nederlandse artiest is.