Eefje de Visser - Het Is (2013)

Label: Eefjes Platenmaatschappijtje

10. En (4:35)
  11. Nu Af Aan (2:45)
  12. Schip (4:29)
avatar van Svendra
Met haar tweede album toont Eefje aan verder te zijn gegroeid. Sterker, ik ken in onze taal geen album dat muzikaal zo rijk en sfeervol is tot de laatste minuut. Meer dan op De Koek is de zang ingebed in de muziek: de teksten zijn er voor wie ze wil horen, maar dringen zich totaal niet op. Ik verdenk de zangeres er bijna van dat ze met opzet matig articuleert , waardoor de taal zachter lijkt en versmelt met de dromerige melodieën. De melodielijnen zijn prachtig, gebaande paden zijn vermeden. In Lise, bij die passage met Ik draai me om, buitelen onwaarschijnlijke akkoordjes over elkaar. Wie verzint zoiets? Dan ben je dus muzikaal tot in je tenen.

Een paar dagen geleden in Arnhem heb ik Eefje voor het eerst live gezien. Haarzuiver en vol zeggingskracht bracht ze de nummers van dit album, sommige in een opvallend andere jas gestoken. Gedenkwaardig concert! Alles bij elkaar is mijn conclusie dat Eefje de Visser op dit moment de meest interessante Nederlandse artiest is.

avatar van sinusfiction
Vorige week in Deventer mogen bewonderen en ik moet zeggen: Eefje de Visser live was verrassend goed. Nu wist ik wel dat zij ook live haar vrouwtje staat. De verrassing zat hem onder andere in de band (niet alleen qua instrumenten top, maar ook allemaal perfecte zangers wat resulteerde in prachtige harmonieën), nummers die live net even anders waren (en soms ook in elkaar over gingen) en dat het van klein (b.v. Schip, Eefje alleen op gitaar) ook regelmatig naar groot ging (b.v. Sneller). Dat resulteerde in een prachtige wall-of-sound waarbij je volledig weggeblazen werd, top! Een aangename eerste live kennismaking.

avatar van wandelindenatuur
Eens met sinusfiction en svendra. Vanavond in Haarlem Eefje en haar band live mogen meemaken. Ik vind Eefje en haar band live beter dan op het album. Soms liepen de rillingen over mijn lijf van emotie. Dat heb ik bij het album niet. Dit is voor herhaling vatbaar. Nu is het wachten op het live-album.

avatar van brooklyn
Muziek mooi vinden wat eigenlijk niet je muziek zou moeten zijn is dubbel feest altijd. Verhoogd naar 4,5*.

avatar van -SprayIt-
We kunnen inmiddels wel zo'n beetje stellen dat Eefje 1 van de beste albums van de afgelopen jaren van Nederlandse bodem afgeleverd heeft. Het blijven ijzersterke liedjes, heel knap gedaan.

avatar van Slowgaze
Mooi gemiddelde trouwens.

avatar van Mjuman
Slowgaze schreef:
Mooi gemiddelde trouwens.

De koek is ook op, uitgedeeld aan alle stemmers

avatar van Gretz
Intussen ook al een dozijn top 10-noteringen. Als dit tempo zich voortzet stormt ze over 1,5 jaar de top 250 binnen.

avatar van jasper1991
Het klinkt wel lekker, maar ik vind het niet bijzonder. De zang klinkt af en toe wat bedeesd; ik durf niet te zeggen of dat bewust is. De teksten vind ik ook niet zo aangrijpend. Het is de muziek en af en toe rake melodieën die het album betekenis geven.

avatar van Appels123
Kan iemand mij uitleggen waarom het tegenwoordig als kunst beschouwd wordt als iemand een paar willekeurige Nederlandse woorden achter elkaar plaatst?

Omdat Eefje het is.

avatar van jasper1991
Appels123 schreef:
Leuk toch? Poep, ondertussen, kwantumverstrengeling, integendeel, warmdraaien, elfendertigste.

Appels123 schreef:

Luister nog eens goed, het is niet willekeurig. En dan nog, bijvoorbeeld Kendrick Lamar, in jouw top 10, doet het dan toch ook enigszins?
Pour up (drank), head shot (drank)
Sit down (drank), stand up (drank)
Pass out (drank), wake up (drank)
Faded (drank), faded (drank)

avatar van Deranged
Wel een beetje nosey om in iemands top tien te duiken en dat vervolgens als argument aan te dragen.

avatar van -SprayIt-
Hij vraagt iets, ik probeer een antwoord te formuleren. Wel fijn dat jij je dan weer geroepen voelt om op mij te reageren. Iets met de pot verwijt..

avatar van Deranged
Ik heb je top tien niet gezien.

Maar laten we de pagina omtrent dit schattige album niet verder vervuilen.

avatar van Deranged
Bovendien ben ik langer geregistreerd dan jij.

avatar van Appels123
-SprayIt- schreef:

Pour up (drank), head shot (drank)
Sit down (drank), stand up (drank)
Pass out (drank), wake up (drank)
Faded (drank), faded (drank)

Wat is dit nou weer voor een argument dan? Je pakt een willekeurig refreintje van een artiest van mijn top 10 en probeert daarmee mijn standpunt te ontkrachtigen? Kendrick Lamar is een verhalenverteller en een van de sterkste lyricisten die op deze aardkloot rondloopt. Bijna alles op dat album maakt deel uit van een lang verhaal, terwijl het bij Eefje de Visser, naar mijn mening, 12 nummers lang nergens over gaat. Eefje als zangeres vind ik niet erg bijzonder. Daarmee wil ik niet beweren dat ze geen goede zangeres is, maar ik vind haar er niet bepaald bovenuit steken qua stemgeluid. De reden waarom de meeste mensen deze plaat, volgens mij, zo geweldig vinden zijn de teksten van Eefje. Ik persoonlijk vraag me af wat mensen hier bijzonder aan vinden. Is het dan nodig om direct mijn top 10 aan te vallen?

Laag.

avatar van Slowgaze
Eefje en Kendrick zijn allebei vet tof. Ik nodig ze beiden uit voor mijn verjaardagsfeest en dan gaan we cola drinken en zo. En hou nu eens op met jullie quasi-beef. Groetjes van Sean Paul van Ostaijen.

avatar van Svendra
Appels123 schreef:
Nou, ik geniet sowieso al van de muziek. De teksten voegen zeker iets toe maar als Eefje in een fantasietaal had gezongen, had ik nog steeds 4 sterren gegeven.

Laag.

Eefje de Visser is een verhalenvertelster en een van de sterkste lyricisten die in dit land rondloopt.

Ik geef Kendrick Lamar's laatste album 4*, ik val je dus ook totaal niet aan. Ik geef alleen aan dat ik het vreemd vind, dat je de teksten van Eefje als storend ervaart en typeert als het achteloos achter elkaar plakken van woorden. Terwijl deze 'techniek' of wijze van brengen van een verhaal, ook door andere grote artiesten wordt gedaan.

Daarnaast, VRAAG ik: "doet het dan toch ook enigszins?" Jammer dat je dit bestempelt als Laag.

Niets geen stellingname of aanval, ik probeer te begrijpen wat je nu precies zo slecht vindt.

Misschien kan ik het beter illustreren met een prachtig stukje taalkunst van Eefje:
ik heb je niet goed begrepen
je spreekt jezelf niet tegen
je begrijpt mij
ik begrijp jou niet meer
jij begrijpt mij
je maakt de juiste keuze
of nee niet, nee

Deranged schreef:
Bovendien ben ik langer geregistreerd dan jij.

Wat heeft dat ermee te maken?

Niets.

Was gewoon een observatie.

Niets.

Was gewoon een observatie.

Volgens mij ook nog eens slechts 6 dagen? Hilarisch.

avatar van Madjack71
Met de Koek kwam Eefje de Visser met een opmerkelijk album naar voren, die opviel door zijn eigenzinnigheid. Was dan ook wel nieuwsgierig naar Het Is dat Eefje zelf heeft uitgebracht, ook op vinyl, voor een schappelijke prijs. Echter vind ik de muziek al bij album 2 allemaal wat mak overkomen. Het kost mij wat moeite om door de nummers heen te worstelen. Ik mis wat variatie en vind het geheel te monotoon en mis de dynamiek die ik bij De Koek toch meer meende te beproeven.

avatar van Woutout
Het blijft een betoverende plaat wat mij betreft. Ook veel beter dan haar debuutplaat, waar ze nog iets teveel haar best deed om gecompliceerde melodielijnen en ritmes met elkaar te combineren. Deze tracks (lijken) veel simpeler, maar hebben veel meer diepgang. Dat geldt zowel muzikaal als tekstueel. Wat mij betreft een van de beste Nederlandstalige albums van de laatste 10 jaar. En Eefje is live inderdaad ook een hele ervaring. Haar laatste show in het oude Tivoli afgelopen mei, was 1 van de beste concerten die ik de laatste jaren bezocht heb. En dan tel ik 2x Radiohead nog mee ook.

avatar van Deranged
Krijg nog steeds kriebels aan mijn kruis hiervan.

Deranged schreef:
Krijg nog steeds kriebels aan mijn kruis hiervan.

Bezoekje aan de dokter kan geen kwaad, lijkt me.

avatar van JoaMuse
Mooi album. Heel rustgevend, maar zonder saai te worden. De sfeervolle arrangementen en originele teksten zorgen voor een zekere eigenzinnigheid.

avatar van siedss
Ik snap niet zo goed waarom deze hoger gewaardeerd wordt dan De Koek. Ik heb deze plaat nu een keer of 10 geluisterd en vind hem mooi, maar ben er ook alweer een beetje klaar mee, hij is veel eentoniger dan Eefje's eerste album. De Koek veranderd vaker van sfeer en blijft daardoor spannender en leuker voor mijn gevoel. Desalniettemin is Eef gewoon een topper! De bedoeling is trouwens fantastisch, daar ben ik nog lang niet op uitgekeken.