Eefje de Visser - Het Is (2013)

Label: Eefjes Platenmaatschappijtje

10. En (4:35)
  11. Nu Af Aan (2:45)
  12. Schip (4:29)
avatar van Slowgaze
Het nummer 'Nee Joh' is al te beluisteren. Het is best een exemplarisch voor de wat donkerdere richting die Eefje op dit album in slaat. Mijns inziens is die move wel te vergelijken met het verschil tussen de eerste en de tweede van Roosbeef, als u begrijpt wat ik bedoel.

avatar van Rudi S
Goed (het werd tijd) nieuws.

Mooi nummer

Ik ben hier heel blij mee. Eefje is inderdaad wel in het rijtje Spinvis en Roosbeef te plaatsen, maar is net iets toegankelijker en Eefje heeft een prettige stem waardoor de muziek makkelijker te luisteren is. Nieuwe Single 'In het Echt' is heeeel sterk. Het is Eefje gelukt Nederlandstalig te maken dat geen pop, stomme folklore of kleinkunst is. Maar echte sterke indie zonder al te experimenteel te worden.

Nieuwstad
Nee Joh en In Het Echt smaken naar meer. Haar debuut heb ik nooit geprobeerd, wat ik er van hoorde vond ik te zoetjes. Maar dit is wat broeieriger en dat bevalt me wel.

Improvision
Nee Joh is briljant.

avatar van Kill_illuminati
Yes! Een nieuwe album van Eefje. Als het maar eentiende gram net zo goed is als het eerste album, dan ben ik al content. En Nee Joh is inderdaad briljant.

avatar van De-noir
Jaaaaa Joh! Heerlijk nummer.

Haar debuut is een van de beste Nederlandstalige albums die ik ken, dus ik anticipeer dit schijfje zeer!

Kill_illuminati schreef:

Zeker wel wat meer dan eentiende gram, dat verklap ik dan maar vast.

avatar van Gretz
Nee Joh is geniaal, misschien wel het beste wat ze gemaakt heeft.

avatar van Gretz
Slowgaze schreef:
Het nummer 'Nee Joh' is al te beluisteren..

Is het album ook al volledig te beluisteren? (gezien het in je rotatielijst op #1 staat)

avatar van Maartenn
Maartenn (crew)
Gretz schreef:

Ik denk dat Slowgaze als fanboy van het eerste uur alvast een cassettebandje met de plaat heeft mogen ontvangen van Eefje.

avatar van Rudi S
Eefje brengt echt geen nieuw album uit zonder de goedkeuring van Slowgaze en zonder eerst met hem op de foto te gaan.

Gretz schreef:

Ik ben eind juni naar de voorbeluistering geweest in de hoedanigheid van journalist voor CultuurBewust.nl en heb toen ook een exemplaar gekregen. Voor diezelfde website ga ik uiteraard ook en recensie schrijven. Verder is wat Rudi zegt natuurlijk ook waar.

avatar van Rudi S
Hm, mag de hiphoprecensent van Cultuurbewust naar de voorbeluistering, of is dit opeens poëzie.

avatar van Slowgaze
Dat laatste, plus dat ik van alles bij de muziekafdeling van CultuurBewust doe, ook jazz en alles.

avatar van harm1985
Zo Maarte, jij treft het wel! Nee Joh klinkt inderdaad veelbelovend.

avatar van Maartenn
Maartenn (crew)
Eerste luisterbeurt zit erop en het valt vooral op dat alles een stuk meer down-tempo is. Er staat geen Hartslag op, om maar een voorbeeld te geven.

Nieuwstad
Het klinkt allemaal een stuk donkerder en ongrijpbaarder en dat bevalt me wel

avatar van fatima
Even mooi en sfeervol, en muzikaal / vocaal een stuk interessanter dan het debuut. In het Echt verknalt de sfeer behoorlijk, jammer is dat.

avatar van XtReM3 SkILLz
Lise en ongeveer zijn wel erg mooie nummers

avatar van RadioMad
Jeutje, wat een mooie plaat.

Nieuwstad
GVD wat is dit teringgoed zeg. Let ook eens op die geniale teksten. Alles klopt gewoon.

Maximale score dus.

Het klinkt allemaal weer heel herkenbaar waarmee ik wil zeggen dat Eefje gewoon uniek is in Nederland maar dat niet alleen: ze durft de diepte in te gaan door een soberder album af te leveren.
Waar Eefje op het vorige album nog verschillende kanten van zichzelf liet horen, kanten die wonderwel perfect bij elkaar pasten, daar benadrukt ze hier meer de sfeer: warm, gloedvol en tegelijkertijd wat afstandelijker, mysterieuzer wellicht.
Het is wat ongrijpbaarder geworden. Het benaderbare meisje is opgegroeid en neemt afstand.

Zoiets nodigt daarom gelijk wel meer uit: Eefje prikkelt wellicht wat meer en vraagt meer inspanning van de luisteraar door niet alles gelijk prijs te geven.
Dat zou luisteraars kunnen afstoten. Tegelijkertijd denk ik dat velen net als ik juist zullen vallen voor deze stap voorwaarts.
Het Is blijkt een avontuur geworden dat je in alle rust moet ondergaan en dat vraagt wat tijd.

Dit tweede album mag een groot succes genoemd worden voor wat betreft de kwaliteit ervan. Het talent druipt er vanaf en we mogen onszelf gelukkig prijzen dat we een artieste als Eefje in ons land kunnen koesteren.

Het Is gewoon een prachtplaat

avatar van Don Cappuccino
Na het eerste nummer:

"Dit is andere koek na het debuutalbum"

Het debuutalbum trok me niet zo, maar dit klinkt erg goed.

avatar van Tha)Sven
Vind het ook wat beter dan het debuut, maar dit soort kleinkunst trek ik in het algemeen moeilijk. Nee Joh en Schip zijn de echte uitschieters, redt is beduidend minder in mijn ogen.

avatar van Slowgaze
Dit is zo niet kleinkunst.

Nieuwstad
Dat is het idd totaal niet.