Moby - Innocents (2013)

Electronic
Label: Little Idiot

1. Everything That Rises (4:38)
  2. A Case for Shame (6:05)

met Cold Specks

3. Almost Home (6:00)

met Damien Jurado

4. Going Wrong (3:44)
  5. The Perfect Life (6:03)

met Wayne Coyne

8. A Long Time (4:31)
  9. Saints (4:34)
  10. Tell Me (5:33)

met Cold Specks

11. The Lonely Night (4:53)

met Mark Lanegan

12. The Dogs (9:25)
  13. I Tried * (7:19)
  14. Illot Mollo * (3:38)
  15. Miss Lantern * (4:43)
  16. Blindness * (5:39)
  17. Everyone Is Gone * (2:31)
  18. My Machines * (4:02)
totale tijdsduur: 1:04:27 (1:32:19)
Yann Samsa
Jup, benieuwd naar.

avatar van crosskip
Helahola, wat doet Lanegan daar?

avatar van Don Cappuccino
Lanegan had samen met Moby een speciale single voor Record Store Day opgenomen die dus nu ook op de nieuwe CD komt. A Case For Shame is de eerste single.

avatar van odi
odi
Erg benieuwd naar, eerste single klinkt erg fijn.

avatar van staralfur
Damien Jurado en Mark Lanegan? Het ziet er naar uit dat ik voor het eerst een Moby album ga luisteren

avatar van Shelter
deric raven schreef:

deric raven schreef:
Aan de hoes te zien, zou je eerder een Slipknot album verwachten.

Ik tel toch echt dertien leden, en Slipknot heeft er negen.

ik tel er 12

tuktak
Tel nog maar een keertje dan

De single is iig weer weinig soeps.

ik hoop dat het op hotel en 18 lijkt

avatar van Gloeilamp

hidalgo schreef:

niet iedereen heeft gelukig de zelfde smaak met muziek en vrouwen

crosskip schreef:
Helahola, wat doet Lanegan daar?

denk dat die op de koffie was

Gaan we ooit nog eens iets echt nieuws horen van Moby? Nee, denk ik.

Maakt het uit? Zolang hij geweldige gastartiesten om zich heen verzamelt niet en dat doet Moby hier ook weer. Daarnaast zijn de overige nummers wel aardig.

Het leuke is er een beetje van af (en dat is het eigenlijk al lang). Op z'n tijd nog wel vermakelijk ondanks dat het een beetje over datum lijkt allemaal.

The Perfect Life klinkt super heerlijk het oude moby geluid

avatar van Ponty Mython
Innocents heeft qua geluid nog het meeste weg van de rustigere nummers op zijn album 'Everything is Wrong' en zijn ambient uitstapjes. The Perfect Life is zo'n beetje het enige echte uptempo popnummer op het album. Zeker niet verkeerd en de vele gastartiesten geven de songs wat extra pit. Toch bekruipt het gevoel dat Moby dit soort muziek ondertussen met twee vingers in de neus kan ophoesten. Vernieuwend is het zeker niet en soms klinkt het zelfs een beetje ongeinspireerd. Het is geen slechte plaat, maar wel middelmaat. De vraag is echter of Moby het nog wel in zich heeft om een echte klassieker af te leveren...

bobbee
Terechte vraag: wat doet Lanegan daar? En was het maar bij koffie gebleven. En geen opname in de badkamer, want zo klinkt het.
Moby schijnt het voor elkaar te krijgen om van clichematige akkoordenreeksen een liedje te maken. Natuurlijk met wat hulp van vrienden en met zo'n beetje altijd dezelfde akkoordenreeksen. Het is allemaal flinterdun en smakeloos, maar maar net dat snufje zout en kruiden hier en daar, weet hij toch een eetbare pizza te bakken. Knap, maar voor mij had het bij Play mogen blijven.

tuktak
Ik proef eerder een flinke lading suiker ipv wat bijtend zout. Gelukkig moet ik volgende week naar de tandarts, want de mierzoete koek van Moby heeft flinke gaten in mijn glazuur geslagen.

Moby is zoals hier al gezegd middenmaat, maar met dit album niet gewoon goede middenmaat, maar de middenmaat van de middenmaat. Glansloos glijden de tracks aan je voorbij, opgedikt met vocalen omdat het productioneel echt amper te harden is. Werkelijk alles in de productie is volledig gladgestreken en van enig karakter ontdaan.
Heel even lijkt Moby, in het midden (6,7,8) van het album, met een retro aanpak iets van body in zijn muziek te krijgen. De triphop doet Moby duidelijk iets van goed. Hierna is het alleen nog maar afzien, met (idd) Mark Lanegan als featuring dieptepunt en het 9,5e minuut lange 'epos' The Dogs featuring Moby hemzelf als ontzettend melige afsluiter.
Een meligheid versterkt door de gedachte hoe bloedserieus Moby hiermee in de studio heeft gezeten, een of andere vegaburger weghappen en denkend aan hoe geniaal hijzelf wel niet is.
Het klopt, ik heb iets tegen de dedaine houding van Moby, prima als je het dan waarmaakt, maar nu blijft er wederom een weemoedig statement over van een man die terugkijkt naar de afgelopen 10 jaar en van binnen weet dat hij het nooit meer heeft kunnen brengen.

avatar van hidalgo
ik vind hem wel lekker klinken tuktak en dan ben ik niet eens een fan van hem

avatar van Mctijn
Ik vind A Case for Shame, Don't Love Me en Tell Me best nog wel te doen, maar ik sluit me aan bij de meeste andere reacties; het is weinig origineel of spannend. Een nummer als Saints heeft hij al 12x eerder gemaakt volgens mij En ik hoor ook weinig Moby in The Lonely Night. Beetje synths erover en klaar...? Tja....

avatar van drbassdrum
Ik heb altijd een soort haat/liefde verhouding gehad met de muziek van Moby! Het album Play zal hij nooit meer overtreffen. De opvolgers 18 en Hotel vond ik al een stuk minder... Totdat hij me verraste met het album Last Night. Toen was mijn liefde voor voor de muziek van Moby wedergekeerd. Van korte duur, Wait For Me heb ik eenmaal beluisterd en staat sinds die ene keer stof te happen in de kast. Destroyed was ook een tegenvaller... Nu de grote vraag: Lijkt dit album op de vorige 2 of weet hij me weer te verrassen? Wat denken jullie?

avatar van Ponty Mython
drbassdrum schreef:

Ponty Mython schreef:

avatar van venderkets
toch weer maar eens terug naar de school gaan

Ben je nou echt zo seniel als dat je bij praktisch elke reactie bij elke plaat over doet komen, of loop je gewoon gigantisch de internettrol uit te hangen.

avatar van hidalgo
Trollen ken ik trouwens alleen maar uit de boeken van Tolkien. Maar het is me duidelijk wat je ermee bedoelt. venderkets

avatar van Korreltje Zout
1,5
Meh, wat een saaie plaat. Ik zette hem op, en binnen 30 seconden was alles alweer bekend en vertrouwd. Mijn vrouw (die ik niet had verteld dat het Moby was) zei ook direct: "O, da's Moby". En dat is geen goed teken, beste meneer Moby. Langzaam golvende klanktapijtjes, daar heb je er al genoeg van gemaakt. Te makkelijk. Veel groenten, geen vlees ((pun intended)). Het grootste mysterie aan deze plaat zijn die Slipknots op de (wederom) lichtblauwe hoes.

avatar van mauricez
1,5
Wat een vreselijk saaie plaat. kan er echt niks mee. Alleen "A Case for Shame" kan ik wat mee..

Yann Samsa
Korreltje Zout schreef:
Veel groenten, geen vlees (pun intended).

avatar van Don Cappuccino
Saaie plaat van Moby. Jammer, aangezien Wait For Me en Destroyed wat mij betreft goede platen waren. De aanwezigheid van zoveel vocalisten voegt eigenlijk vrij weinig toe aan het plaat, soms maakt het de muziek zelfs minder. Zo is Wayne Coyne bij The Flaming Lips geweldig maar laat hem alstublieft geen mislukte pseudogospelsong zingen als The Perfect Life, werkelijk waar tergend! In het midden van de plaat zitten inderdaad een aantal sterkere tracks, maar voor de rest is het teleurstellend. Zelfs Mark Lanegan kan met zijn indrukwekkende stem het niet meer goed maken. 2 sterren.

Veel groenten, geen vlees ((pun intended)).

Nice.

Vind het ook een tegenvaller. 10 jaar geleden was ik groot Moby fan, heb hem nog mogen ontmoeten en gesproken destijds. Was al een paar jaar afgehaakt en nu helemaal. The Perfect Life, are you fucking kidding me?