UFO - Headstone (1983)

17. Electric Phase [Live from Hammersmith]
  18. Doing It All for You [Live from Hammersmith]
avatar van Sir Spamalot
Sir Spamalot (crew)
Voor er iemand moord en brand schreeuwt dat deze dubbel op de site staat, vermeld ik even dat je twee versies van dit album hebt, op vinyl zoals hij hier staat en zoals ik hem ook heb, op cd zoals hij daar staat. De hoes bevat dezelfde foto.

Heavy Harmonies geeft de nodige uitleg (gans onderaan): klik. Het is maar dat je het weet. Met dank aan crewlid brajoapau voor de toevoeging.

avatar van Sir Spamalot
Sir Spamalot (crew)
Vooruit, nog een beetje meer uitleg uit de eerste hand, namelijk de mijne. Het gaat hier om een verzamelaar uit 1983 met overwegend nummers van UFO, behalve waar anders aangeduid. Zoals bij quasi alle verzamelaars zijn de nummers maar al te bekend en bemind bij de fans, dus weinig nieuws onder de (eindelijk aanwezige) zon behalve op het einde.

Wat doen de andere groepen hierop? De openklapbare binnenhoes van deze dubbelaar geeft hierop een antwoord want daarop staat een soort stamboom van UFO mark I (augustus 1969 tot januari 1972) tot UFO mark XI (juni 1982 tot april 1983), met telkens de bandleden erbij vermeld. In de zijtakken staan dan de andere groepen waar naartoe ze verkast zijn. Wisten jullie dat ene Bernie Marsden nog bij UFO heeft gespeeld, vandaar de toevoeging van een nummer van Whitesnake? Lonestar en Wild Horses kende ik enkel van naam.

Van de stamboom heb ik op het www een (jammer genoeg niet al te goed) voorbeeld gevonden maar hierop zetten geeft problemen. Ik verschiet van de prijzen dat ze hiervoor vragen. Ik heb een “batje” gedaan, West-Vlaams voor koopje, want ik heb hiervoor 5 eur betaald. Ik wist zelfs niet af van het bestaan van deze plaat.

Nog zo’n speciaal iets, op het internet staat als nummer 7 Love Drive van Scorpions, wel op de achterkant van de hoes werd dit nummer “uitgedaan” op de credits en het staat dan ook niet op deze plaat. Ik geloof dat dit album een heel speciaal geval is, want bestaat hiervan nog een oudere versie of was het artwork eerder klaar dan de nummers dat de Scorpions er niet op staan? Het goddelijke Lights Out is ook live en knalt ongelooflijk! Hoewel het nergens te vinden is, moet dit met de onaards fantastische gitarist Michael Schenker zijn! Het blijft mijn favoriete gitarist na al die jaren.

Interessantst deel blijft LP-kant vier (nummers 14 tot en met 18) met opnames welke dateren van de “Making Contact” toer uit (15 april) 1983 en met gitarist Paul Chapman, verdere uitleg staat opnieuw onderaan het bericht bij de Heavy Harmonies link. De gereviseerde cd uit 2009 met ongeveer dezelfde titel en hoes vliegt alleszins op mijn lijst. Ik blijft nog altijd geen liefhebber van verzamelaars maar dit voelt toch speciaal aan, daarvoor heb ik nog te veel vragen en te weinig antwoorden. Ik ben benieuwd wat collega Lonesome Crow hiervan vindt, want misschien heeft hij nog een aantal antwoorden op een aantal vragen.

avatar van Karma_To_Burn
Sir Spamalot schreef:

Vreemd? Ik heb deze dubbelaar in Duitsland besteld op vinyl en daar staat het nummer wel op. Mooie recensie trouwens daar heb ik eigenlijk weinig meer aan toe te voegen haha! Fijne verzameling.