Leonard Cohen - The Future (1992)

Canada
Label: Columbia

1. The Future (6:41)
  2. Waiting for the Miracle (7:42)
  3. Be for Real (4:29)
  4. Closing Time (5:58)
  5. Anthem (6:06)
  6. Democracy (7:13)
  7. Light as the Breeze (7:14)
  8. Always (8:02)
  9. Tacoma Trailer (5:57)
avatar van Sanvean
Met in Waiting for the Miracle een van de állermooiste songs van Cohen (en zo en zo binnen de popmuziek) ooit!

Echt zo'n plaat die je van je ouders jat (handig concept toch, eigenlijk: ouders) om hem zelf steeds meer te waarderen.

Prima plaatje.

Dustyfan
Sanvean schreef:
Echt zo'n plaat die je van je ouders jat ...
Óf van je ex
'Closing Time' vind ik geniaal !

avatar van Zavo
Vooraal de eerste twee nummers van dit album zijn erg goed.

avatar van FisherKing
Alles is briljant. Slechts 4 stemmen......

Always

avatar van FisherKing
Wat een diepte ....

nou gewoon naar 5 sterren dus. Magie en een pure stem hier versmolten. Die stem he

Dustyfan
...in combinatie met perfecte teksten. Als voorbeeld een klein stukje uit mijn favoriete nummer:

all the women tear their blouses off
and the men they dance on the polka-dots
and it's partner found, it's partner lost
and it's hell to pay when the fiddler stops:
it's CLOSING TIME

...en je voelt de felle lichten aanspringen.

Of de openings-zin uit 'Always':

(Oh friends, .. don't matter if you're a man or a woman. If you're in love
with somebody, these are the words that you got to learn to say. Now
listen carefully. Here it comes...)

Waarmee hij naar mijn gevoel op een lekker pesterige wijze alle 'liefdesliedjes' op de hak neemt.

Dit is een album dat ik zonder meer 3x achter elkaar kan draaien. Vandaar verhoogd naar 5*

beaster1256
zeer goeie cohen, vooral de teksten zijn briljant zoals altijd , beste nummers : closing time , en waiting for the miracle , ook het instrumentale tacoma trailer valt nog mee,

3.5 voorlopig, z'n eerste albums vind ik beter maar vooral Tacoma trailer is van heel hoge kwaliteit. de tristesse die er van uitgaat is prachtig. Ook democracy kan ik wel smaken maar nummers als closing time lijken me een beetje te poppy

avatar van musicfriek
Pffff, wat een stem heeft deze man toch. Ben gelijk helemaal verliefd op deze nummers. Wat meer up-tempo dan ik van hem gewend ben en dat bevalt me uitermate goed! Closing Time is een verdraaid mooie popsong en de lange speelduur per song doen totaal geen afbreuk aan de kwaliteit. Prachtig album! 4,5*

EVANSHEWSON
Vanaf hier heb ik de man niet meer gevolgd, omdat ik vond dat hij geen moeite meer deed om behoorlijke nummers te componeren.

Tja, het is maar wat ik ervan vind; Geef mij maar zijn beginperiode en ook later, pakweg tot I'm Your Man.

De nummers die ik van de recentste platen op de radio hoorde vond ik echt niet meer biezonder...

Kan dus ook geen kwotatie geven, het zij zo.

avatar van musicfriek
Zou deze toch eens een luisterbeurt gunnen, Father McKenzie Zeker de moeite waard wel, wel op een andere manier dan we van hem gewend van zijn, maar absoluut is dit nog een hoogstandje van de master himself. Closing Time draait nu en wauw, blijft een fantastische plaat! Een klasse apart.

Dan zal ik eindelijk eens achter I'm Your Man aan gaan

Closing time en The Future!! Wat een goed album!!

4,5 *

Maartenn (crew)
Dit is echt een fenomenale grootmeester die in het genre singer songwriter tot misschien wel de grootste behoort. Dit album bewijst dat hij het na al die jaren nog steeds kan! Eigenlijk alleen maar hoogtepunten op dit album die FANTASTISCH klonken tijdens het concert gisteren in de Ahoy!!

avatar van musicfreak1960
Een onverwacht goed album, van een man die je eigenlijk al helemaal afgeschreven hebt

avatar van Madjack71
Een sterke cd, sterk genoeg voor de volle mep. Dat ligt hem m.n in de twee covers die rust brengen naast die andere zwaar gewichten. Als je verwent word met zeven landschappen van songs met teksten die uitwaaieren in je gedachten, dan zijn Be for Real en Always prettige vluchtheuvels. Ze passen wel bij Cohen en hij brengt ze op een geheel eigen wijze, gezien de sfeer van dit album, zijn ze m.i niet overbodig.

Dit is tot op heden mijn favoriet van de Cohen die ik ken. De opener The Future is meteen into your face....Give me crack and anal sex/Take the only tree that's left/and stuff it up in the hole in your culture...my name is Cohen...Leonard Cohen. Wat mij betreft net zo'n sterke opener als First we take Manhattan.
Waiting for the Miracle, doet mij eerst overkomen, na zoveel venijn van de openingsong, als een liefdesbetuiging, helaas pindakaas met een tekst als; The sands of time were falling/From your fingers and your thumb/and you were waiting/for the miracle to come. Ergens doet het mij ook denken aan Reason to Believe van Bruce Springsteen. Die schetst ook een aantal situaties, waarin telkens de conclusie word getrokken dat eenieder toch een reden zoekt om verder te kunnen.

Be for real, is een aardige cover en na al dat tekst geweld, is het een adempauze, om daarna weer verder te gaan.

Closing time, is een heerlijk nummer, dat als er ooit een album komt met covers van Cohen, ik het geweldig zou vinden als Bruce Springsteen deze zou doen, op de e.o.a wijze, vind ik dat wel bij hem passen. De sfeer van het nummer, de melodie en de tekst die handelt o.a over de vergankelijkheid van de tijd; and i miss you since the place got wrecked/by the winds of change and the weeds of sex/looks like freedom but it feels like death/it's something in between, i guess/it's CLOSING TIME.

Anthem, neigt naar het pathetische, zoals wel vaker daar op het randje gebalanceerd word door Cohen, maar heeft die twist en kracht waardoor het de sfeer heeft van een ander groot nummer van hem Hallelujah. Ik vind het een intiem en reflectief nummer, dat kracht in zich heeft en balsem voor de ziel kan zijn. Het refrein met het koortje is op het randje, maar Leonard komt er mee weg; Ring the bells, that still can ring/Forget your perfect offering/There's a crack in everything/That's how the light get's in.....prachtig.

Democracy; Is zowaar haast een protestsong avant a lettre van hem. Ten tijde van deze cd werd Clinton president van America en ten tijde dat ik het nu hoor is het Obama. Een nummer dat 16 jaar na dato weer actueel is geworden...From the brave, the bold, the battered heart of Chevrolet/Democracy is coming to the U.S.A..

Light as the breeze; liefdesbetuigingen zijn niet liefdessongs in de puurste zin van het woord bij Cohen, het is als een biecht, het wassen van de handen in de rivier om de zonden te zuiveren. Wederom denk ik hierbij aan Springsteen, die daar ook een handje van heeft. Liefde die niet zonder slag of stoot aan komt waaien of blijft hangen....And i'm sick of pretending/I'm broken from bending/I've lived too long on my knees. Wederom een prachtig nummer.

Always is leuk gekozen van de man die het volkslied voor America heeft geschreven; Irving Berlin. Wederom is het weer een adempauze na een paar heavy dudes van liederen. Dus misschien toch niet zo onaardig en goed geplaatst. Na een aantal zware declamaties van Cohen is een statement als; Days may not be fair, always/That's when i'll be there, always/Not for just an hour/Not for just a day/Not for just a year/But always...toch wel mooi eigenlijk, zelfs ruim 80 jaar na dato.

Tacoma Trailer, is een mooi en warme afsluiter van een album, dat leest als een boek die je niet neer kunt leggen, smaakt als eten waarvoor ze je s'nachts wakker kunnen maken en voelt als een knuffel die je al hebt sinds je jeugd.

Zoals hij zelf zij in een nummer van Be For Real...Thanks for the Songs Leonard Cohen.

avatar van Pink Queen
Mooi geschreven zeg .

avatar van Germ
Ben erg benieuwd naar dit album. Waiting For The Miracle en de titeltrack ken ik van de Natural Born Killers soundtrack en bevallen mij prima!

Helaas heeft net iemand mij overboden op Ebay, dus de ceedee komt er voorlopig nog niet

avatar van Madjack71
Nou Germ, bij Van Leest zit dit album samen met Ten New Songs in een doosje voor 9 euri. 2 vliegen in 1 klap zou ik zo zeggen.

Down_By_Law
Germ schreef:

Die prachtige, herkenbare, loodzware stem van Cohen gaat bij mij nog altijd door merg en been (om maar even een afgezaagde uitdrukking te gebruiken).

avatar van Slowgaze
Madjack71 schreef:

"But the Boss don't like these dizzy heights"

Maartenn (crew)
Wat is Anthem toch ook een fantastisch nummer Deze plaat verdiend echt de volle mep inmiddels. Een van Cohen's mooiste platen ooit!

5.0*

AddictedToElvis
Mijn eerste kennismaking met Leonard Cohen. De combinatie van zijn diepe stem en de muziek is prachtig! Democracy is voor mij het hoogtepunt en is meteen één van mijn favoriete nummers geworden.

Iemand tips voor een volgende Cohen plaat?

Handsome Bill
Gewoon alles is briljant van deze man ATElvis.
Zijn vroegere werk is wel van een andere orde dan dit album.

Eenzaam niveau dit.

avatar van Lamontagne
Handsome Bill schreef:
Gewoon alles is briljant van deze man ATElvis.
Zijn vroegere werk is wel van een andere orde dan dit album.

Eenzaam niveau dit.

Helemaal mee eens

AddictedToElvis schreef:

Iemand tips voor een volgende Cohen plaat?

Lastig om zomaar één te noemen AddictedToElvis. Als ik je een tip mag geven zal ik hierna gaan voor Live In London. Hierop staan zowel oude als nieuwe nummers in magnifieke uitvoeringen. Overigens ook een grote dosis nummers afkomstig van dit prachtig album. Ik weet zeker dat je je aan Live In London geen bult zult gaan vallen!

avatar van Madjack71
Maartenn schreef: ...Ik weet zeker dat je je aan Live In London geen bult zult gaan vallen!

Dat wil ik ook zo van je aannemen...die staat ook nog op mijn lijst. Maar mocht het budget niet altijd even toereikend zijn, met de albums Cohen Live in Concert en Field Commander Cohen Live 1979, komen er ook geen bulten tevoorschijn en houd Elvis zelfs nog geld over.
Verders is dit gewoon een magistraal album.

AddictedToElvis
Ghehe, bedankt allemaal voor de tips. Misschien had ik een betere plaat kunnen kopen, maar een tijdje geleden heb ik The Essential gekocht. Ja het is een verzamelaar, maar ik vond het een mooi overzicht en erg mooi! Op youtube heb ik wel hele mooie livedingen van hem gezien, misschien schaf ik idd nog een live album aan...

avatar van Lamontagne
AddictedToElvis schreef:

The essential is een fantastische verzameling, maar de nummers die hier nog meer op staan is echt de moeite waard.

Ik heb dit album gekocht samen met death of a ladiesmen en recent songs voor 10 euro.

avatar van BB King
Down_By_Law schreef:
[Die twee nummers passen geweldig in die film. Het is alleen zo jammer dat ze op de soundtrack zo ingekort zijn.
Heb dit album ontdekt door de film, fantastisch dat Oliver Stone de wat nieuwere nummers van Cohen koos. Er zijn trouwens 3 nummers van dit album in de film te horen, Anthem zit ook in de film.

avatar van akira124
Dit album blijft staan als een huis en hoort daarom ook in mijn top 10 thuis!