Leonard Cohen - The Future (1992)

Canada
Label: Columbia

1. The Future (6:41)
  2. Waiting for the Miracle (7:42)
  3. Be for Real (4:29)
  4. Closing Time (5:58)
  5. Anthem (6:06)
  6. Democracy (7:13)
  7. Light as the Breeze (7:14)
  8. Always (8:02)
  9. Tacoma Trailer (5:57)
avatar van musicfriek
Pffff, wat een stem heeft deze man toch. Ben gelijk helemaal verliefd op deze nummers. Wat meer up-tempo dan ik van hem gewend ben en dat bevalt me uitermate goed! Closing Time is een verdraaid mooie popsong en de lange speelduur per song doen totaal geen afbreuk aan de kwaliteit. Prachtig album! 4,5*

avatar van Maartenn
Maartenn (crew)
Wat is Anthem toch ook een fantastisch nummer Deze plaat verdiend echt de volle mep inmiddels. Een van Cohen's mooiste platen ooit!

5.0*

avatar van musician
Geweldig album van Leonard Cohen.

Ik zit alles zo'n beetje te ontdekken van al zijn werk tussen Songs of Leonard Cohen en Old Ideas. Dus daar is nog veel werk te verrichten.

Maar tot nu toe zit hij op een gemiddelde van 5***** (ik weiger nog even te stemmen op Death of a ladies man) en ook hier vind ik het cijfer terecht. Wederom zeer smaakvol, moet ik daarnaast ook erkennen dat The Future (hij lijkt met die titel haast profetische gaven te hebben), 20 jaar voor Old Ideas een heel aardige blauwdruk is gebleken voor het laatste album.

Het zal er nog even om spannen welk album ik zou kiezen tussen beide.

Op The Future zijn de nummers nog even wat langer, uitgesponnen superkwaliteit van een man die feilloos weet hoe sfeer, goede composities, een sterke productie en de juiste muzikanten tot een album van uitzonderlijke kwaliteiten kan leiden.

Ik hoorde tijdens zijn concert in 2012 bij nader inzien heel wat werk van The Future voorbij komen. Het betekent niet anders dan dat het album goed weet te overleven, ook ten opzichte van zijn oudere werk.
Nu geeft Cohen concerten van geruime tijd en beslaat zijn oeuvre over de afgelopen 45 jaar slechts 12 studio albums.

Dat neemt niet weg, dat The Future wat mij betreft één van zijn topstukken betreft.