Rammstein - Mutter (2001)

Duitsland
Rock / Metal
Label: Motor

1. Mein Herz Brennt (4:39)
  2. Links 2 3 4 (3:36)
  9. Rein Raus (3:09)
  10. Adios (3:48)
  11. Nebel (4:54)
  12. Halleluja * (3:45)
  13. Ich Will [Live] * (3:57)
  14. Links 2 3 4 [Live] * (4:54)
  15. Sonne [Live] * (4:57)
  16. Spieluhr [Live] * (5:28)
De eerste 2 albums werkten toe tot dit hoogtepunt van Rammstein.
Ondanks dat de shockerende video van Pussy anders doet vermoeden.
Maar die is dan ook fake.
Veel poespas met weinig uitspattingen.
Net als de albums na Mutter.
Het euro-disco achtige geluid is grotendeels verdwenen.
De link met Laibach ligt ook veel minder op de voorgrond.
Al is Links 2 3 4 een geslaagde parodie op Tanz Mit Laibach te noemen.
De kwaadheid is nog gemeend, de teksten zijn doordacht.
Zelfspot staat nog in dienst van de muziek.
Vervolgens werd het allemaal te gezocht.

Vanaf het begin van Mein Herz Brent is het beest in Till Lindemann ontwaakt.
Hij spuwt de ellende over ons heen.
De drager van het Rammstein bouwwerk.
Ze weten als geen ander het theatrale van hun live shows uit te werken.
Ook op het effect van videoclips wordt ingespeeld.
Coke snuivende kabouters, een gemaskerde bankoverval of marcherende mieren.
Ze blijven in je geheugen geprint.
Je kunt het bijna zien als een vorm van propaganda.

Hamer en sikkel als houwelen bouwen stukken Berlijnse Muur om tot 50 sterren.
Het album is gericht op de Amerikaanse markt en bij het gamers publiek.
Nine Inch Nails en Ministry als raakvlakken.
Rammstein ondermijnd alle beveiligingen, en weet met gitaargeweld de U.S.A. te veroveren.
Iets wat Duitsers voorheen niet lukte.
Gelukkig zien ze er zelf de humor van in.
Later ironisch verwoord in Amerika.
Want wonen we daar ondertussen niet allemaal min of meer?
Sterkste songs als single gekozen.

Op latere albums is de parodie verworden tot tweederangs toneelstuk.
Confronterend bedoelde verhaaltjes die op de lachspieren werken.
Tragedie van een slapstick.
Hier maken ze alleen met Spieluhr zo´n zielige misstap.
De sampler van de kinderstem heeft een te groot Dennie Christian gehalte.
Ik krijg een te grote neiging om hoeba hoeba hoeba hop hop hop te gaan zingen.
Verder voldoet het ruimschoots aan het verwachtingspatroon.

avatar van wizard
Wat mij betreft Rammsteins beste album. Hier wordt de vierkante industrial metal van eerdere albums gemengd met de juiste hoeveelheid melodie.
Met Mein Herz Brennt begint het album meteen met een hoogtepunt, waarbij de keyboard het nummer naar een hoger plan tillen. De volgende nummers zijn veelal sterk, met Links 2 3 4, Spiehlur, Zwitter en Adios als uitschieters. Daar staan een paar mindere nummers tegenover: Ich Will, Rein Raus en ook de halve ballad Mutter vind ik niet helemaal overtuigend.
Als geheel vind ik Mutter een sterk en consistent album, dat doordat Rammstein op zoek gaat naar wat meer melodie in het geluid, nergens gaat vervelen (wat bij Herzeleid bijvoorbeeld nog wel eens het geval was).

Mutter is zo’n album dat ik typisch heel lang niet draai, er dan een tijdje verslingerd aan raak en daarna weer een tijd laat liggen. Dat laten liggen zou ik eigenlijk minder moeten doen.

4.0*

avatar van Kondoro0614
Dit is echt wel Rammstein op zijn best en dat zie je gelijk met zes top nummers achter elkaar die kei en dan ook echt keihard zijn. Hoewel Rammstein in mijn beginnersjaren toch wel daadwerkelijk mijn favoriete band was en dit niet meer is, de muziek blijft echt keihard en super nostalgisch en en het gewoon echt kikken, van ver uit het beste album van Rammstein met zes keiharde nummers en dan ongeveer vijf zeer rustige nummers.

avatar van Sir Spamalot
Het zijn maar getallen, echter als je bij het vastnemen van deze cd je nog kunt herinneren waar je hem hebt gekocht en dan naar het jaartal kijkt, dan is het toch eens de wenkbrauwen optrekken, niet zoals Roger Moore, maar toch. Leeftijd krijgt echter geen vat op dit album.

Dit album wordt weldra achttien jaar oud en was volgens mij de eerste die ik ooit kocht van Rammstein naar aanleiding van de ongelooflijke videoclip voor Sonne, dat tevens één van mijn favoriete nummers hierop is. Het grootste pluspunt van dit album vind ik nog altijd het geluid dat loodzwaar is, maar nu meer melodie bevat en ook menselijker klinkt, meer van vlees en bloed. Dat zorgt bij mij voor een beter verteerbaar album van Rammstein, in een gierende rit van afwisselende nummers in snelheid en hardheid. Twee rustpunten in de vorm van twee semi-ballads krijg je te horen: het titelnummer en het slotnummer. Welgekomen zijn ze, even het tempo omlaag brengen halverwege en op het eind de aandachtige luisteraar weer op adem laten komen.

Veel albums heeft Rammstein niet uitgebracht in die dik 25 jaren sinds hun oprichting: zes stuks en ik heb ze allemaal. Mutter wordt het vaakst afgespeeld: het blijft mijn favoriet van Rammstein en een geweldige test voor mijn hifi-installatie, die trouwens 2001 als aankoopjaar heeft, het is maar een getal.