Rammstein - Mutter (2001)

Duitsland
Rock / Metal
Label: Motor

1. Mein Herz Brennt (4:39)
  2. Links 2 3 4 (3:36)
  9. Rein Raus (3:09)
  10. Adios (3:48)
  11. Nebel (4:54)
  12. Halleluja * (3:45)
  13. Ich Will [Live] * (3:57)
  14. Links 2 3 4 [Live] * (4:54)
  15. Sonne [Live] * (4:57)
  16. Spieluhr [Live] * (5:28)
avatar van dumb_helicopter
Nummers 3 tot 7 zijn echt wel leuke nummers, de rest zijn wat mij betreft vullertjes.

avatar van wizard
Wat mij betreft Rammsteins beste album. Hier wordt de vierkante industrial metal van eerdere albums gemengd met de juiste hoeveelheid melodie.
Met Mein Herz Brennt begint het album meteen met een hoogtepunt, waarbij de keyboard het nummer naar een hoger plan tillen. De volgende nummers zijn veelal sterk, met Links 2 3 4, Spiehlur, Zwitter en Adios als uitschieters. Daar staan een paar mindere nummers tegenover: Ich Will, Rein Raus en ook de halve ballad Mutter vind ik niet helemaal overtuigend.
Als geheel vind ik Mutter een sterk en consistent album, dat doordat Rammstein op zoek gaat naar wat meer melodie in het geluid, nergens gaat vervelen (wat bij Herzeleid bijvoorbeeld nog wel eens het geval was).

Mutter is zo’n album dat ik typisch heel lang niet draai, er dan een tijdje verslingerd aan raak en daarna weer een tijd laat liggen. Dat laten liggen zou ik eigenlijk minder moeten doen.

4.0*

Nu ik dit album weer eens hoor, dan moet ik regelmatig aan Jeanne van Falco denken.

sinterklaas schreef:
Ook een leuk album die ik sinds april 2001 in bezit heb.
1 2 3 en 4 zijn leuke nummers.

Vanaf 6 december 2001 echter niet meer, toen heb je hem aan mij gegeven.

avatar van Johnny Marr
Dit album is nu al wat gedateerd. Dit is wel hun meest constante, en ze komen onverwacht nog met een parel aanzetten op het einde: 'Adios'. Mooi nummer. Dat had beter de afsluiter kunnen zijn, want 'Nebel' is tenenkrommend slecht en met afstand het minste nummer van het album.

Ik heb ze nog live gezien op Werchter en dat is toch wel een ervaring, het minste wat je kan zeggen

avatar van king_pin
Ineens heb ik de smaak met Rammstein weer helemaal te pakken, ik kan heerlijk genieten van hun satirische humor maar tegelijk weten ze een snaar bij mij te raken van oprechtheid in de muziek.

Dit album heeft nostalgische waarde, maar nu ontdek ik weer andere dingen dan hoe ik het album herinnerde. In vergelijking met Sehnsucht heeft Mutter een serieuzere volwassen kant, komt misschien door de strijkers in mineur stemming waarin het album begint.
Maar een lied als Rein Raus heeft dan weer dat plagerige en perverse wat Rammstein zo goed kan, ze komen er mee weg en het klinkt nog stoer ook.
Adios vind ik het sterkste nummer van het album, deze heeft iets machtigs in zich wat de rest overstijgt.
Wellicht het minst brutale album van Rammstein maar misschien daarom de meest consistente van hun euvre.

avatar van blondegod
Wat een geweldig album! waren de 2 voorgangers van een wat lager kaliber, op dit album lijkt gewoon alles te kloppen. Soms lees ik over Rammstein "veel van hetzelfde" maar daar kan ik mij niet in vinden. Spieluhr is mijn favoriet op dit album.

avatar van radio 538
blondegod schreef:
Nee zelfs ik niet, hou helemaal niet van dit muziek genre, maar Rammstein is voor mij een zware uitzondering. Mij verbaasde het ook dat je met dit genre zoveel nummers kan maken die elk verschillend zijn. Mutter is zo'n krachtig nummer, erg mooi. Ook het Duits dat geeft wat extra's.

avatar van Kondoro0614
Dit is echt wel Rammstein op zijn best en dat zie je gelijk met zes top nummers achter elkaar die kei en dan ook echt keihard zijn. Hoewel Rammstein in mijn beginnersjaren toch wel daadwerkelijk mijn favoriete band was en dit niet meer is, de muziek blijft echt keihard en super nostalgisch en en het gewoon echt kikken, van ver uit het beste album van Rammstein met zes keiharde nummers en dan ongeveer vijf zeer rustige nummers.

Kant A van deze LP (1-6) is toch wel redelijk briljant te noemen...

west schreef:
Kant A van deze LP (1-6) is toch wel redelijk briljant te noemen...

Mijn lp heeft 4 kanten.... je hebt toch geen illegaaltje in huis he?

lennon schreef:

Mijn lp heeft 4 kanten.... je hebt toch geen illegaaltje in huis he?

Ik zie groen van ellende.... oh nee: dat is die ene LP.

avatar van Johnny Marr
Adios is gewoon met afstand het beste Rammstein-nummer ooit. Wat een knaller. En hij staat wel degelijk op kant B, west

Johnny Marr schreef:

Is de heruitgave een enkele lp?

Die uit de box is namelijk een dubbele, en Adios staat dus op kant D.

lennon schreef:

Is de heruitgave een enkele lp?

Die uit de box is namelijk een dubbele, en Adios staat dus op kant D.

Vreemd dat een album van drie kwartier al wordt uitgegeven als dubbelaar, but you get my point

Iets met ruime groeven en gekuidskwaliteit

Iets met ruime groeven en gekuidskwaliteit

En er meer geld voor kunnen vragen....

avatar van Funky Bookie
Ik ben liefhebber van het stevigere werk, maar Rammstein gek genoeg nooit veel aandacht gegeven. Dit is mijn eerste kennismaking en die bevalt uitstekend. Stevig, melodieus en afwisselend. Duits leent zich uiteraard ook goed voor dit genre. Heerlijk.

avatar van Sir Spamalot
Het zijn maar getallen, echter als je bij het vastnemen van deze cd je nog kunt herinneren waar je hem hebt gekocht en dan naar het jaartal kijkt, dan is het toch eens de wenkbrauwen optrekken, niet zoals Roger Moore, maar toch. Leeftijd krijgt echter geen vat op dit album.

Dit album wordt weldra achttien jaar oud en was volgens mij de eerste die ik ooit kocht van Rammstein naar aanleiding van de ongelooflijke videoclip voor Sonne, dat tevens één van mijn favoriete nummers hierop is. Het grootste pluspunt van dit album vind ik nog altijd het geluid dat loodzwaar is, maar nu meer melodie bevat en ook menselijker klinkt, meer van vlees en bloed. Dat zorgt bij mij voor een beter verteerbaar album van Rammstein, in een gierende rit van afwisselende nummers in snelheid en hardheid. Twee rustpunten in de vorm van twee semi-ballads krijg je te horen: het titelnummer en het slotnummer. Welgekomen zijn ze, even het tempo omlaag brengen halverwege en op het eind de aandachtige luisteraar weer op adem laten komen.

Veel albums heeft Rammstein niet uitgebracht in die dik 25 jaren sinds hun oprichting: zes stuks en ik heb ze allemaal. Mutter wordt het vaakst afgespeeld: het blijft mijn favoriet van Rammstein en een geweldige test voor mijn hifi-installatie, die trouwens 2001 als aankoopjaar heeft, het is maar een getal.

GGfan
Het beste album van de tanzmetal band uit oost -duitsland.Geweldig en van de zomer weer naar de prachtige kuip met de hele family : ICH WILL !.

GGfan schreef:

Ik hoop dat dan ook de SONNE schijnt!
Liever geen NEBEL...

avatar van WoNa
Door een zoon van 8 die door een autoreclame "Ich Will" liep te zingen in het huis rond het jaar 2002 mij eens verdiept in het album dat daar aan vast zat. Jezus, wat een herrie, maar ook wat ontzettend goed. De diepte in de muziek was fabelhaft, maar wat mij vooral frappeerde was de muzikaliteit die onder dat diepe duister lag. Vaak via de keyboards komt een geheel ander soort muziek met de metal mee. Ik ben alles behalve een kenner van klassieke muziek, maar mijn indruk is toch wel dat keyboardspeler Christian Lorenz wat klassieke invloeden heeft meekregen van huis uit of van zijn pianoleraar. Die combinatie maakt Mutter en de albums die daarna kwamen, redelijk onverslaanbaar en in mijn ogen de reden dat de band over de hele wereld tot de top kon doordringen.

avatar van Paranoid_Fish
Beste Rammstein album no doubt.

WoNa schreef:

Je slaat wat mij betreft de spijker op z'n kop. Komende dinsdag zie ik ze voor het eerst live, ben benieuwd...

Waverick schreef:

Jij gaat een top avond hebben.

lennon schreef:

Jij gaat een top avond hebben.

Gaat hij ook naar La Dispute misschien dinsdagavond? ArthurDZ

Gaat hij ook naar La Dispute misschien dinsdagavond? ArthurDZ

Ik in ieder geval niet

avatar van ricardo
Prachtige plaat deze, en voor mij het beste studio album van Rammstein. Alle nummers zijn raak, en als je niet beter zou weten zou je denken dat het een verzamelaar is in plaats van een regulier album. Mein Herz Brennt, Sonne en Feuer Frei! zijn mijn favorieten, maar de andere nummers doen er niet veel voor onder.

avatar van HansVon
Heyyyy.... ik blijk de 1000ste stemmer te zijn
Mooi album. Geloof niet dat ik een ander van ze moet aanschaffen. Of ?
Live ooit een keer gezien. Wat een show!