Rammstein - Mutter (2001)

Duitsland
Label: Motor

1. Mein Herz Brennt (4:39)
  2. Links 2 3 4 (3:36)
  9. Rein Raus (3:09)
  10. Adios (3:48)
  11. Nebel (4:54)
  12. Halleluja * (3:45)
  13. Ich Will [Live] * (3:57)
  14. Links 2 3 4 [Live] * (4:54)
  15. Sonne [Live] * (4:57)
  16. Spieluhr [Live] * (5:28)
Mein Herz Brennt is na Lilja 4-Ever één van de indrukwekkendste nummers ooit. Altijd als ik dit nummer hoor, komt dat beeld weer in m'n hoofd...
3,5* voor de cd zelf.

Best een goed album, maar de verrassing was er na Herzeleid al wel vanaf...

moviefreak#1
Idd Gotti dat nummer vond ik nooit echt speciaal totdat ik Lilja 4-Ever zag en nu is t mn favoriete Rammstein nummer !

avatar van FisherKing
Wat film niet kan doen he

Moet je 's Lost Highway gaan kijken. Daar wordt Rammstein ook mooi gebruikt. Ik vond Lilya 4ever erg mooi, maar ik ben er Mein Herz Brennt niet beter door gaan vinden.

herman schreef:

Best een goed album, maar de verrassing was er na Herzeleid al wel vanaf...

Eens, dat is dan ook wel een echt goed album, daarna zakken ze steeds iets verder weg.

paranoidandroid
Mein Herz Brennt was altijd al mijn favoriete nr. op deze cd, maar na het zien van Lilya is die idd nog mooier.

avatar van Daan
Is Sonne niet met die videoclip met de Sneeuwitje? Dat vind ik namelijk een heel mooi nummer. Verder zijn Ich Will en Links 2 3 4 mijn favoriete nummers van deze cd.

avatar van Diesel
Ik ben geen Metal luisteraar maar dit album bevat toch echt wel een paar hele gave nummers, Links 2 3 4, Spieluhr en Fueur Frei! bijvoorbeeld rockt van hier tot China. Maar toch zijn het vooral de rustigere nummers (Mutter, Nebel) die ik erg mooi vind maar ook zijn er jammergenoeg nummers die duidelijk minder zijn, Adios en Rein Raus bijvoorbeeld doen mij niet veel, duidelijk de minste nummers op dit album.

*** met ruimte voor meer, moet het album nog een paar keer beluisteren om het echt goed te kunnen beoordelen...

(edit: *** ½)

Stem verhoogd naar 4,5*

Ik bedoel 4* natuurlijk.

Dit is toch wel het beste album dat Rammstein ooit heeft gemaakt, wat mij betreft.
Momenteel nog het meest recente album, binnenkort komt eindelijk de nieuwe single 'Mein Teil' uit die zal gaan over de Duitse kannibaal.
De nieuwe R+ single verschijnt trouwens op 26-07-2004 in Duitsland en omstreken. In Nederland verschijnt ie pas een (hele) poos later.

Om nog even terug te komen op dit album, dat alleen maar geweldige topsongs bevat!! Het meest mindere R+ nummer dat hierop staat is 'Links 2, 3, 4'

Wat is dat Links 2, 3, 4 toch een heerlijke energiek nummer. Ideale muziek voor tijdens het krantenlopen .

slaemperayreon
een paar vrienden van me deden Ich Will voor de schoolstrijd.
echt lachen was dat

ricky2612
Supergoed album..me was was helemaal weg van ze, dus ik ook luisteren en tis gewoon egt zooow goed..!!!

Mein herz brennt, spieluhr, ich will, sonne..egt 1 voor 1 toppers gewoon...

Terwijl ik duits echt een afgrijselijk lelijke taal vind, staat het me hier gee 1 moment tegen..!!

luisteraart
Terwijl ik duits echt een afgrijselijk lelijke taal vind

Duits is de muzikaalste taal die er is. (nou ja: die ik ken).

veel klankrijker dan bijv Ned. Fr. of Eng.

ricky2612
mag dan wel wezuh, alleen ik vind dat het gewoon lelijk klinkt..!!maja dat zullen engelsen ook van nederlands zegguh

avatar van HammerHead
Als jij werkelijk zo praat als je schrijft, ben ik het volmondig met die Engelsen eens.

ricky2612
hahaha nee hoor, ik kan ook gewoon netjes en normaal typen haha...maar dat is er gewoon ooits eens ingeslopen !!

komt door t msnen en smsen, dan ga je al snel die dingen overnemen..!!best slecht eigenlijk..

Hier doen we niet aan MSN- en SMS-taal, dus je mag gewoon netjes en normaal typen.

ricky2612
haha sorry ik zal het niet meer doen..!!

avatar van otherfool
M'n vroegere huisgenoot draaide dit hele dagen door, en ik moet zeggen; deze plaat heeft ook voor de niet-metal fans als ik genoeg te bieden.

Met Mein Herz Brennt en Links 234 knalt de plaat er lekker in, Feuer Frei is meegiller optima forma (Beng! Beng!) en met rustpuntje Mutter, hoogtepunt Spieluhr en afsluiter Nebel staan er toch wel een paar pareltjes op hoor.

Het trio Zwitter, Rein Raus en Adios is dan weer helemaal niks in mijn oren, maar toch 3 sterren.

PS op mijn versie staat nog als extraatje een instrumentale versie van Sonne.

Inderdaad een album dat uiteindelijk meer te bieden heeft dan je op het eerste gezicht zou denken. De tekst van Spieluhr vind ik briljant, en Sonne klinkt gewoon erg lekker, net als enkele andere Rammstein nummers, die boven de standaard rock uitstijgen.

luisteraart schreef:

Terwijl ik duits echt een afgrijselijk lelijke taal vind

Duits is de muzikaalste taal die er is. (nou ja: die ik ken).

veel klankrijker dan bijv Ned. Fr. of Eng.

Maar wel veel scherper, ruwer en minder zachte klanken dan Frans. Alleen al die ratelende 'r'. Brrr

Bangelijk goeie cd !!!
Amaai! Echt om op door te gaan !

@ Xfofaxx:

Till Lindemann, de zanger van Rammstein is één van de weinige Duitsers met een rollende (volgens jou 'ratelende' 'r'.

Eindelijk staat deze cd weer in de top 100 hier.
Dat verdiend 'ie zeker, en voor mij blijf Mutter op nummer 1 staan.

ik fin da rammstein goeie musiek maakt....links 1234 is egt supervet

avatar van Nubis
Bah.

En het is nog altijd Links 234!

Herbert LC
De eerste 2 cd's van Rammstein vond ik maar matig en de laatste is niet slecht, maar ook niet meer dan dat. Mutter daarentegen vind ik fantastisch. Een plaat die ik regelmatig opzet.

Herbert LC schreef:

Je hebt het precies verkeerd. De eerste 2 Rammstein CD's (en zeker het debuut) zijn juist beter dan deze plaat.