Camel - Moonmadness (1976)

Label: Decca

1. Aristillus (1:56)
  2. Song Within a Song (7:13)
  3. Chord Change (6:43)
  4. Spirit of the Water (2:06)
  5. Another Night (6:55)
  6. Air Born (5:02)
  7. Lunar Sea (9:07)
  8. Another Night [Single Version] * (3:22)
  9. Spirit of the Water [Demo Version] * (2:13)
  10. Lunar Sea [Live 14-04-1976] * (9:51)
  11. Song Within a Song [Live 14-04-1976] * (7:11)
  12. Excerpts from the Snowgoose [Live 14-04-1976] * (10:41)
  13. Airborn [Live 14-04-1976] * (4:58)
  14. Chord Change [Live 14-04-1976] * (6:49)
  15. The White Rider [Live 14-04-1976] * (8:51)
  16. Preparation / Dunkirk [Live 14-04-1976] * (9:32)
  17. Another Night [Live 14-04-1976] * (6:27)
  18. Lady Fantasy [Live 14-04-1976] * (16:05)
avatar van ChrisX
Don Cappuccino schreef:
Ik heb het album op Grooveshark geluisterd en daar stond echt aangeven dat Airborn 11 minuten lang was.

Mysterie opgelost door net ff zelf te luisteren op Grooveshark. Het nummer dat ze daar als Air Born hebben gelabeld is totaal verkeerd want wat je hoort is het nummer A Nod And A Wink van de gelijknamige laatste studio-plaat (tot nu toe) van Camel. En dat nummer duurt 11 minuten.

Maar jeetje, waar zitten je oren Don Cappuccino? Je kunt toch aan de gehele klank en productie van dat nummer horen dat het absoluut NIET bij de andere songs van Moonmadness past?

Er staat nog een Air Born bij Grooveshark en dat is de goede versie: 5:03 minuten lang.

Nou, weet ik gelijk ook dat Grooveshark niks voor mij is want je voordat je het weet trek je de verkeerde conclusies.

avatar van Don Cappuccino
OK, dan zal ik de goede Airborn luisteren en misschien verandert mijn beoordeling dan ook. Maar ik weet waar mijn oren zitten.

avatar van ChrisX
Don Cappuccino schreef:

Heb ze net ff zitten checken maar er klopt nog wel veel meer niet van die tracks daar ....

avatar van Don Cappuccino
Ja, ik heb het al een keer eerder gehad, maar voor de rest klopte het bij mij tot nu toe allemaal.

Ozric Spacefolk
Na de (instrumentale) conceptplaat Snow Goose, wederom een conceptplaat.
Het is lastig het concept te ontdekken in deze plaat, maar elk nummer gaat over een der muzikanten, uit deze band.
Chord Change = Peter Bardens
Airborn = Andy Latimer
Lunar Sea = Andy Ward
Another Night = Doug Ferguson

Op deze plaat proberen de heren wat meer jazzy structuren aan te brengen, wat uiteindelijk de reden is voor Ferguson om te vertrekken. Sinclair van Caravan zal zijn plaats innemen.

Uiteindelijk staan er toch weer drie instrumentals op deze plaat, het intro Aristillus, de rocker Chord Change en het magistrale Lunar Sea.
Op deze plaat, komt nogmaals heel duidelijk uit de verf hoe het viertal samenspeelt. Enerzijds Ferguson/Ward en de solo's van Bardens en Latimer.

Er wordt nog al eens gezeurd over het (gebrek aan) vocale talent bij de Camels, maar ik snap dat niet.
Latimer en Bardens doen het wat mij betreft prima.

De reissue biedt zo'n enorme schatkist aan extra tracks. Eerst de remaster uit 2002 en nu ook nog de dubbele expanded edition, met een volledig live-concert uit 1976.

avatar van hmaeghs
Je zult mij niet horen zeuren over hun vocale kwaliteiten. Ok, het bereik is beperkt, maar wat betreft klank en timbre zijn de stemmen onlosmakelijk verbonden met de sound. Zo karakteristiek, melodieus en melancholiek. En Lunar Sea heeft misschien wel latimer's mooiste solo ooit. Aan het andere eind van het spectrum bevindt zich het ingetogen Spirit of the Water, met leslievocalen. Een typische Bardenssong. Tijdloos. Ik heb de remaster, maar twijfel nog over de expanded edition

Ozric Spacefolk
Even over de hoes. Ik droom altijd heerlijk weg, met de muziek en de hoes als combi. (elpee dan).
In de jaren zeventig wisten bands dat altijd zo goed te combineren.
Overigens is de amerikaanse hoes ook wel grappig, niet echt mooi, maar wel grappig.
Het betreft een camel (dromedaris) in een ruimtepak.

avatar van novalepidoptera
Een geweldig album. niet een zwak nummer erop. Favorieten er op zijn Chord Change,Spirit on the water, Airborn en Lunar Sea.

avatar van echoes
zo, mr. novalepidoptera, eerst m'n oudjaarsdag opleuken met een 5 sterren opmerking bij Camel en nu op d'n eersten dag van 2011 lees ik nog 3 x een 5 sterren reactie bij m'n favoriete bandje! Dank voor dit mooie begin van het nieuwe jaar!

avatar van echoes
En nu ik je top 10 heb herbekeken wordt ik nog vrolijker! Ga zo door!

Misterfool
Iets te zweverig voor mijn smaak en het enige echt rockende nummer(another night) weet me niet echt te boeien. Daar staat tegenover het nog steeds prachtige gitaarspel van latimer, de prachtige composities en het werkelijk overdonderend mooie Lunar Sea.

MindRuler
Na beluistering van een live-versie van "Lunar Sea" kan ik niets anders besluiten dan: alweer een band waarmee ik nader kennis wil maken. Prachtige symfo/prog rock zoals ik het graag hoor.

bas1966
luister dan eens naar mirage, snowgoose, nude en vergeet het nummer stationary traveller niet. dan heb je alles van deze band, samen met dit (imo beste) album.

Ozric Spacefolk
Als Lunar Sea (liveversie) je aanzet tot het luisteren van deze band, zou ik juist beginnen met A Live Record... Lunar Sea is wat jazz-rock-achtig, dat is niet de stijl van de voorgaande platen van Camel...

Wel is Raindances wat meer die richting op...

avatar van Joram
Net gekocht op vinyl! Dit wordt genieten deze avond...

avatar van echoes
Soooo, zeker weten! 18 minuten genieten, dan de plaat omdraaien en nog eens 21 minuten genot!

Enjoy!

avatar van Aproxis
Even door de vervelende intro heenbijten. Vind dat net wat te teletubbies achtig. Maar als je daar voorbij bent dan beland je bij het beste werk van Camel, op Mirage na, want die is nèt even beter.
Vind deze plaat misschien wat sfeervoller, zal misschien ook komen door de jazzy feel. Maar Lady Fantasy is voor mij niet te evenaren; niet door de heren van Camel. Maar wat zetten ze voor mij namen als Pink Floyd te kijk zeg. Een band die veel meer aandacht verdient!

Deranged
Eentje uit de tijd dat je nog mocht blowen in de shop voor mij.

Legitimatie laten zien, wanneer was je jarig, gisteren, lachen man.

Vond deze muziek altijd wel uitermate geschikt voor dergelijke sferen.

Nu pas begint mij ook het subtiele vakmanschap op de gitaar op te vallen.

Mijn kennismaking met deze topband. En er volgden nog vele mooie albums.
(al was na het vertrek van Peter Bardens het ultieme Camelgeluid weg)

avatar van berrege
Camel zoals we Camel kennen: prachtige composities met lange instrumentale stukken. Een must voor elke liefhebber van symfonische rock. Vooral Song Within a Song is een pareltje.

avatar van BoyOnHeavenHill
Misschien is het omdat deze plaat op het eerste gehoor het kleurrijke spektakel van Mirage en de enorme rijkheid aan melodieën van The snow goose mist dat het me zo lang heeft gekost om hem op waarde te schatten. Inmiddels is hij wel "doorgekomen" en staat hij naast of vlak onder eerdergenoemde titels. Voornaamste minpunt vind ik zelf het slotnummer, dat hier nochtans bij het lijstje van favoriete tracks bovenaan staat: het klinkt teveel alsof het bedacht is als een majesteuze afsluiter, maar in de praktijk krijg je na het lekker stuiterende intro eerst die enigszins melige synthesizersolo tegen een uitgesproken saaie begeleiding (badoemba-doemba), dan een wèl sterke gitaarsolo, en daarna – een fade-out?! Teleurstellend, het enige echt zwakke nummer van het album, dat verder vooral een heerlijk dromerige indruk op me maakt, mede vanwege de prachtige sfeervolle hoes.
        Overigens stoort het me altijd wanneer van albums van favoriete artiesten een single verschijnt die ofwel het enige slechte nummer van de plaat is ofwel absoluut niet representatief voor de rest van het album, maar ja, bij typische "elpee-artiesten" kan dat natuurlijk vaak niet anders. Another night als single is echter een zeer gelukkige greep: complex maar toch toegankelijk, donker en toch poppy, en ge-edit op een acceptabele manier die nog steeds recht doet aan de compositie (hoewel er nog best wat meer gitaarsolo in het middenstuk had mogen zitten).

avatar van Stijn_Slayer
Het originele album schat ik in op een ruime 4*, maar de deluxe-editie is zeker 4,5* waard. Een prachtige uitgave met uitmuntende geluidskwaliteit, waarbij ik de tweede live disc nog sterker vind dan het oorspronkelijke album. Als er één cd is die Camel het beste samenvat, dan is het wellicht die bonus disc. Zeer evenwichtige setlist vol instrumentaal vuurwerk. Ongelofelijk hoe strak Camel live kon spelen, toen al. De chemie en het muzikale talent in de oorspronkelijke bezetting is van zeldzame klasse.

avatar van Leptop
Zo hoor ik Camel het liefste: lekkere progessieve jazz rock zoals Lunar Sea.