Saxon - Killing Ground (2001)

Rock / Metal
Label: Steamhammer

1. Intro (1:37)
  2. Killing Ground (5:47)
  3. Court of the Crimson King (6:02)
  4. Coming Home (3:40)
  5. Hell Freezes Over (4:45)
  6. Dragons Lair (3:41)
  7. You Don't Know What You've Got (5:01)
  8. Deeds of Glory (4:37)
  9. Running for the Border (4:27)
  10. Shadows on the Wall (6:17)
  11. Rock Is Our Life (3:58)
  12. Princess of the Night * (4:10)
  13. Crusader * (6:38)
  14. Wheels of Steel * (5:52)
  15. Motorcycle Man * (3:45)
  16. Strong Arm of the Law * (4:24)
  17. Denim & Leather * (5:19)
  18. Dallas 1 PM * (6:15)
  19. And the Bands Played On * (2:52)
avatar van Rockfan
Lekker cd'tje, klinkt erg fris.
Haalt niet het niveau van een Strong arm of the law en Wheels of steel, maar goed een 3.5 voor Killing ground van mij .

avatar van Kef
Kef
Erg goede cd van Biff & co. Met name het titelnummer is super. Toch wel een van de beste albums van Saxon. Eerlijke heavy metal zonder ouderwets te klinken.

avatar van MDV
MDV
Aardig Saxon plaatje. De eerste twee nummers zijn ijzersterk, Court of the Crimson King coveren is gewaagd en gevaarlijk maar ik moet zeggen dat ik deze heavy metal versie van het legendarische progrock nummer erg leuk vind. Dragon's Lair en Deeds Of Glory zijn ook erg leuk, maar hebben voor mijn smaak een iets te hoog powermetal-gehalte. De rest is niet erg interresant maar nog wel luisterbaar.

Hoogtepunten: Killing Ground, The Court Of The Crimson King, Deeds Of Glory, Dragons Lair.
Dieptepunten: Het gebrek aan consistentie, iets waar Saxon vaker last van heeft.
Is dit album het kopen waard? Dat ligt er maar aan. Killing Ground haalt zeker niet het niveau van de twee volgende albums, Lionheart en The Inner Sanctum. Als je nog niet echt bekend bent met Saxon kan je beter die albums halen, of een van de klassiekers (Wheels Of Steel, Strong Arm Of The Law, Denim & Leather). Maar als je Saxon een beetje kent en goed vind is Killing Ground best de moeite waard.

Rockfan schreef:
Lekker cd'tje, klinkt erg fris.

Ik vind deze dus veel en veel beter dan die twee oude albums.
Saxon van nu is wat mij betreft gewoon veel beter dan destijds.

Maar misschien moet ik eerst nog eens naar die ouwe krakers
gaan luisteren om duidelijk te krijgen waar dat verschil dan in zit.

avatar van AGE-411
Kronos schreef:

Ik vind deze dus veel en veel beter dan die twee oude albums.
Saxon van nu is wat mij betreft gewoon veel beter dan destijds.

Maar misschien moet ik eerst nog eens naar die ouwe krakers
gaan luisteren om duidelijk te krijgen waar dat verschil dan in zit.

Toevallig dacht ik vandaag het tegenovergestelde toen FILL YOUR HEADS WITH HEAVY METAL THUNDER!!! door de boxen denderde.

Moet je allesinds het debuutalbum, wheels of steel, Strong Arm of The law en Denim and leather proberen. Dat is het belangrijkste.

Ben ook beniewd achter het nieuwe album in January. Ongeloofelijk dat het vuur nog brand bij bands die al 30 jaar lang op zeer regelmatige basis albums uit brengen.

avatar van MDV
MDV
Ik kijk zeker uit naar het nieuwe album Het gaat weer goed worden, dat weet ik zeker Inderdaad ongeloofliijk dat het vuur na 30 jaar nog brand na zoveel tournee's en albums. Dat geeft echt aan dat een band er voor gaat en er veel plezier in heeft, en dus geen gimmick is.

avatar van Kronos
Jamaar jongens (of meisjes), het gaat hier dus vooral over Killing Ground.

avatar van AGE-411
Onlangs speelden ze op een festival op het kleinere nevenpodium. En op het hoofdpodium stond een of andere moderne zeikmetalband.

En er stonden bij de show van Saxon meer mensen aan het nevenpodium dan aan het hoofdpodium. (en zeker terecht!!!)

Alhoewel dit zeker niet een der bekenste metalbands is (zie maar aantal stemmen bij wheels of steel). Topalbums voor in een top10 hebben ze ook niet gemaakt... maar toch is dit een van de ultiemste metalbands ooit. Hun eigen ding... al 30 jaar lang.

En al hun nummers hebben zo'n hoog meezinggehalte. Heerlijk zeg.
Moet dringend dit album en andere proberen

avatar van Killeraapje
Saxon is een oerdegelijke band die eigenlijk nooit teleursteld en vooral live niet. Ook op dit album staan enkele prima songs mijn persoonlijke hoogtepunt is Shadows on the wall en de cover van King Crimson.

PriestMaiden
Goed album maar Metalhead vond ik beter. Count of the Crimson King is goed en Coming Home is ook een leuk nummer.

avatar van vin13
Ik ben een King Crimson liefhebber en de versie van Saxon is prachtig zoals deze hele plaat is.

Dweezle13
Eindelijk weer eens een knaller van een album en het meest van de aanstekelijke nummers staat in dienst van super,gitaristen,doug scarratt/paul quinn,vooral eerst genoemde doet een snareplukker als,graham'oliver dawson vergeten,scarratt speelt de energie van je sokken en met de wezenlijke melancholie van het predikaat van biff byford is en blijft aanstekelijk(metal gaat nooit verloren), maar de charismatische hertog-bierbuik-kastelein lepelt naadloos de ene na de andere rym uit zijn strottehoofd.Met killing ground hoor je duidelijk na een wanhopig album als,metal head waar scarratt openlijk in een revieuw toegegeven had dat de noten en het improviserende gitaarwerk groten deels van televisie opnames en van gecopieerde band waren (wat de pret niet mag drukken),maar eindelijk met dit parade paardje(horst'd'ouvre,klinkt alles compleet en waardig als een banquette),het klokken-spel de gitaar-riedels alsof je vergaat in een moerras.
Het nummer,deeds or glory is prachtig en,' running for the border en shadows on the wall, maken nog vaak een draai in mijn c.d.speler.
Natuulijk mag een nummer wat resulteerde als extra gelantine vocht uit je ogen niet ontbreken en afgepakt van king crimson":court of the crimson king",maar ach'wat geeft het,( als alles wel erg goed is uitgevoerd).
(ik heb ze jaren geleden mogen aanschouwen in tilburg,maar deze flegmatieke band blijft een band met klasse|||)...Saxon rules|||

avatar van B.Robertson
Saxon rules, helemaal mee eens. Killing ground is één van de beste Saxon platen sinds Innocence is no excuse. De langste 3 nrs. zijn de favorieten. Killing ground krijgt vier sterren.

avatar van Metalhead99
Klinkt weer wat vernieuwender, wat ik erg leuk vind. Dat laat zien dat Saxon toch nog steeds erg graag mee wilt draaien en met deze plaat lieten ze dat toch weer goed zien.

avatar van vielip
Het laatste echt goede Saxon album wat mij betreft! Hierna gingen ze meer en meer richting powermetal en dat wil ik helemaal niet horen van een band als Saxon.
Dit album is heerlijk divers en dat komt de overall score ten goede. Sterke nummers vind ik Killing ground, In the court of..., Dragon's lair, Hell freezes over en Running for the border. De andere nummers vind ik ietsje minder. Al met al kan dit album niet tippen aan het oude spul (en eigenlijk ook niet aan albums als Solid ball of rock en Dogs of was vind ik) maar staat het wel boven mager werk als Metalhead, Lionheart, Into the labyrinth en Inner sanctum voor mij.

avatar van Kronos
Is er iemand hier die deze cd heeft en die voor het nummer Court of the Crimson King het auteurschap van Peter Sinfield en Ian McDonald vermeld ziet staan? In mijn cd-boekje staat letterlijk,

All songs written by SAXON.

Vreemd.

avatar van Sinner
Bij mij staat verder ook niets vermeld. Ach - klein foutje natuurlijk - gebeurt wel eens. Makkelijk te vergeven bij een sterk album als dit.

avatar van Rockfan
[quote]AGE-411 schreef:
. En op het hoofdpodium stond een of andere moderne zeikmetalband.

[quote]

Ben ik nu toch wel benieuwd welke band dat was

vielip schreef:

Call to Arms al gehoord? Dat album sluit het beste aan op eerder werk als Dogs of War. Heeft minder met powermetal te maken dan Into the Labyrinth, Lionheart en The Inner Sanctum, Sinds het vertrek van Graham Oliver en de komst van Doug Scarratt ging de stijl meer richting powermetal.

avatar van vielip
Nee eerlijk gezegd heb ik de moeite niet meer genomen om dat album the 'checken'. Na eerdere teleurstellingen met de albums die jij opsomt had ik er weinig vertrouwen meer in. En ook de spuuglelijke hoes nodigde niet direkt uit. Maar nu ik jou zo hoor moet ik Call to arms misschien toch maar eens een kans geven.

avatar van viking1
Wat 'n heerlijk album.
Vanmorgen tijdens het grasmaaien op de telefoon(met kop telefoon op)en kei hard gedraait.
Het gras vloog er af ha.
Heerlijke black sabbath,deep purple achtige riffs.
Zware loge gitaar riffs.maar toch een herkenbare saxon sound.
Sterke productie.al met al sterk album,goede teksten.
Luister uiterst aangenaam weg dit plaatje!dikke voldoende!

avatar van jailhouserocker1
Helemaal mee eens, viking1. Voor mij is dit het sterkste Saxon album van de laatste 30 jaar. Het was voor mij dan ook hét comebackalbum. Het klinkt een stuk volwassener dan alle andere albums en Biff zingt geweldig. Met Lionheart schakelde men al langzaam naar de powermetal. Gelukkig is de met de laatste twee albums (zeker de laatste) weer minder, maar ook dit kan zich niet meten met deze. Het is dat bij de eerste albums heel veel jeugdsentiment zit, anders zou ik deze nog wel de beste van de band willen noemen.

avatar van viking1
Je hebt helemaal gelijk jaihouserocker1.
Ben ook met de eerst albums van saxon erin gerold ha.
Maar deze is erg sterk,waar de eerst albums wat rauwer klinken,klinkt deze lekker heavy en log zonder zijn sharme te verliezen.
Mooie top 10 heb je overigens,op 10 jaja voor mij ook het sterkste saxon album!deze misschien wel net zo sterk ware het niet dat op strong arm of the law nog wat jeugtsentiment mee speelt ha.
Heb de laaste 2 albums van hun nog niet beluisterd,maar als ik jou mag geloven zijn die dus ook erg goed!?
Zal ze eens opzoeken!
Maar deze is top!!!met 'n halve punt verhoogt ha.

avatar van jailhouserocker1
He vriend Viking1. Zoals wij in Brabant zeggen: vat ´n pilske vanme!! Goed bezig gezien de verhoging en het nu luisteren van `Strangers` Maareh...... vooral de laatste raad ik je aan enne..........10 mei sta ik weer vooraan bij de Saxonmannen in de Pul in Uden!!! Dan mar kapot (zoals we in Brabant zeggen)

avatar van Brutus
Matig album van Saxon, wel een stuk beter dan Metalhead uit 1999.

avatar van jailhouserocker1
@Brutus: Ik weet niet of je een Saxonkenner bent, maar ik vrees van niet. Dit is namelijk het beste album wat Saxon ooit gemaakt heeft, het heeft alles wat een goed Saxon album nodig heeft.

avatar van lennert
Anno 2001 is het gelukkig voor de fans onomstotelijk bewezen dat Saxon weer gewoon echt een metalband is. Killing Ground is voor het gros gewoon een swingend en stoer album dat het hart op de juiste plaats heeft. In vergelijking met Metalhead vind ik echter de hoeveelheid matig tot redelijke songs ook weer te groot. Zowel Coming Home, Hell Freezes Over, Deeds Of Glory en Running For The Border hebben leuke stukjes, maar voelen tegelijkertijd in zijn geheel niet heel sterk aan. Nee, dan liever Killing Ground, de King Crimson-cover of Dragons Lair. De rare groove op Shadows On The Wall voelt vooral misplaatst met de vervormde vocalen, terwijl de mid-tempo melodieuze stukken juist weer erg mooi zijn. Afsluiter Rock Is Our Live is ondanks de matige tekst dan weer best lekker.

Op zich niets verkeerds met het album, oppervlakkig zelfs best goed. Mag alleen echt toch net een tandje beter nog wil het helemaal goed genoemd kunnen worden.

Tussenstand:
13. Crusader
14. Destiny
15. Dogs Of War

avatar van RuudC
Het komt als geheel nog steeds niet in de buurt van het beste wat de band ooit gemaakt heeft, maar voor het eerst sinds Solid Ball Of Rock klinkt het bij vlagen weer echt goed. Killing Ground is een tof nummer. Dragon's Lair klinkt ook best goed en de cover van King Crimson mag er wezen. Al koop ik voor dat laatste altijd vrij weinig als het origineel al geweldig is.

Waar ik inmiddels echt voor vrees bij de meeste albums die bij deze marathon nog zullen komen, is dat Saxon er niet meer in slaagt om een flink stel puike songs te schrijven. Het grootste deel van Killing Ground is wederom niet echt boeiend. Coming Home en Hell Freezes Over zijn makke vullertjes. Deeds Of Glory klinkt wel stoer, maar het gitaarwerk is erg simpel en de zanglijnen van Biff zijn heel standaard. Al met al hoor ik nauwelijks meerwaarde. De teksten beginnen echt tegen te staan. Wat een bak clichés is het toch zeg. Van die tegelspreuken als 'you don't know what you got (untill it's gone)' hangen me echt de keel uit.

Tussenstand:
13. Innocence Is No Excuse
14. Dogs Of War
15. Destiny

avatar van B.Robertson
Toch één van de betere post-Oliver albums. Eigenlijk ben of zou ik niet speciaal fan worden voor wat er sinds de komst van Nibbs Carter en vooral Doug Scarratt geproduceerd is. Hun laatste drie worpen heb ik niet eens maar deze Killing Ground klinkt hedenmiddag nog opvallend fris en slaat best wel aan. Die cover van King Crimson is goed uitgevoerd, ongeveer 1/3 korter en kon ik eerder dan het origineel. Titelnummer is ook een prijsstuk met een dosis power om u tegen te zeggen. Dit is met drummer Fritz Randow die ik later van Eloy zou kennen. Bijgeleverd bij de luxe editie is een bonusdisc met een voorproefje van de heropnamen van oude songs voor Heavy Metal Thunder; speciaal voor mensen als mij die vastgeroest op die oude albums zitten.