Nas - Stillmatic (2001)

Label: Ill Will

1. Stillmatic (The Intro) (2:11)
  2. Ether (4:37)
  3. Got Ur Self A... (3:48)
  4. Smokin' (3:47)
  5. You're da Man (3:26)
  6. Rewind (2:13)
  7. One Mic (4:28)
  8. 2nd Childhood (3:51)
  9. Destroy & Rebuild (5:24)
  10. The Flyest (4:38)

met AZ

11. Braveheart Party (3:43)

met Mary J. Blige

12. Rule (4:32)

met Amerie

13. My Country (5:12)

met Millenium Thug

14. What Goes Around (4:59)

met Keon Bryce

15. Every Ghetto * (3:29)

met Blitz

16. No Idea's Original * (4:04)
  17. Everybody's Crazy * (3:40)
Relax
Bij Nas heb ik vaak het gevoel dat hij geen flow heeft en de teksten te kort of juist net iets te lang schrijft zodat hij de zin verkeerd eindigd op de beat wat behoorlijk iritant ligt.

avatar van Niek
Hij komt wel eens wat onrustig over bij zijn latere albums. Ik denk ook wel eens: hij is het kwijt... Toch heb ik aardig wat albums van hem op de plank staan en dat komt niet door de zo fantastische producties... Hij zal toch wel 1 of andere x-factor hebben wat ik niet kan benoemen. Toch is wel duidelijk dat hij rappend gezien ILLmatic echt nooit zal evenaren..

avatar van FunkyMonk
Behoorlijk album; met You're the man en Rewind als beste nummers.

avatar van o zo duits
[quote]rzn schreef:
Die hoes is gewoon de shit, die duif is de lauste... quote]

trapboy
jonge ik heb dit album zelf het is zker een 5 sterre waard Nas zij teks is gruwlijk...

|Joël|
Ik vind Ether het leukste nummer om naar te luisteren, al ben ik een Jay-Z fan
Jay-Z wordt in Ether echt met de grond gelijk gemaakt.
4 sterren voor dit album.

blijft één van de beste Nas albums

revolver11
My Country is een klassierker.

Ik heb laatst the diary of Nas gezien, en dat is een aanrader voor elke Nas fan.

eazyfan
Ether en One Mic zijn echt vreselijk goed, ik ga zeker eens de rest checken ,maar Stillmatic (of Still Illmatic) verdient deze denk ik niet als naam want even goed is deze denk ik echt niet.

avatar van Conway Twitty
(Samen met Illmatic) Het enige album van Nas dat ik erg kan waarderen. Tot en met 'One Mic' is het niveau zeer hoog. Daarna zakt het helaas iets af, maar een album dat er zeker mag zijn na een uiterst trieste periode van Nas.
3.5*

Dit was mijn 3e Nas cd die ik had gekocht en deze valt ook niet tegen.
Rewind vind ik leuk en Rule is ook aardig leuk gelukt.

eazyfan
Ik ga hier nog net 4* op geven, ik heb alle Nas-albums en ik wou deze eerst daarvan luisteren, Illmatic kende ik al en ik wou kijken of deze de titel verdiende Stillmatic/ Still Illmatic:

De beats zijn idd commercieel maar eigenlijk zeer goed klinkend, zo een commerciële albums als deze mogen er nog best gemaakt worden, dit is goed-commercieel, de beats zijn allemaal erg erg nice.Nas' teksten zijn er duidelijk weer op vooruit gegaan. Ik bedoel hij heeft hier een andere stijl, wat serieuser en harder. Nas hoor je hier ook wat politiek bezig en dat vind ik ook erg dope om te horen. Nas heeft hier ook 2 erg aardige disstracks, dit was wel een serieus goede come-back na een rotperiode. nouja dit album is niet Still Illmatic want die was idd beter maar deze mag er ook best zijn.

Het begint al zo dope met Ehter, een van mijn 3 favo tracks. Jay-Z's Takeover stelt totaal niks voor tegen die track, die track heeft miss betere beat maar Ether is zoveel keer harder. Nas dist hier Jay-Z met alles, zijn label, zijn raps, hij sampelde ook dat refrein van Takeover en 1 line dat vond ik dan ook het toppunt in die track. keihard gewoon, Nas > Jay-Z.

Got Yourself A Gun koos ik als 2de favo track, die beat is zoooo vet. ik zag eerst die video en wou dan meteen dit album als eerste checken. echt geweldige track. Die tekst is erg erg nice. Nas toont echt zijn talent. Dat refrein is zo leuk om mee te rappen. Nas flowt zo nice in die track, dat maakt die track extra aangenaam om te luisteren.

One Mic is en blijft mijn favoriete Nastrack ooit, wow die video zag ik nog als klein kind en zal me altijd bijblijven. Nas bereikt daar een topflow, echt geniaal hoe hij opeens zo zijn stem verheft enzo. Toen ik de eerste keer die track hoorde kreeg ik serieus kippenvel, was superspeciaal moment. Die tekst van Nas bereikt daar een serieus toppunt, duidelijk een van de beste raptracks ooit en mijn favo van Nas, die beat hoor je ook elke keer op en neer gaan, wat natuurlijk wel normaal is want is ook zo met zijn stem maar het is zo een vette beat en als je die dan elke keer zo geweldig hoort dan ben je gewoon verkocht aan die track.

Nas' rapstijl hier bevalt me meer dan op Illmatic, dan heb ik het over de onderwerpen enzo, Nas' rhymes klinken hier echt meer Mafiose-stijl en dat vind ik zo nice, op Illmatic was het echt meer street, Nas' zijn teksten raken me hier echt heel goed, op Illmatic waren ze idd veel beter, dat album is natuurlijk wel beter maar deze mag er ook best zijn. Dat dit na Nastradamus kwam vind ik echt bewonderingswaardig, een van de beste come-backs ooit als je het mij vraagt. Veel artiesten raken in een dieptepunt en komen dan niet zo sterk terug, Nas wel en daarvoor krijg hij duidelijk mijn respect. Zoals ik al zei geef ik hier 4*, erg mooi. word miss nog een 4,5*.Op naar Nastradamus en dan The Lost Tapes en It Was Written. Ik wil zien wat Nas me nog te bieden heeft.

eazyfan schreef:
Ik wil zien wat Nas me nog te bieden heeft.

Ik ook, heb gisteren van iemand hier gehoord dat Jay-Z meezal doen op Nas' upcoming album

jay1980 schreef:

Dat is Black Republican
en is ook al te downloaden
is gelekt

avatar van J.M.
Stillmatic is egt een steen goed album
egt hele goede teksten met als uitschieters You`re the man, one mic, rule en the flyest.
En gay-z wordt ook lekker hard gedisst.
chill album

avatar van thomzi50
Zozo, wat een enthousiasme. Mijn favorieten blijven #2 en #3

One Mic!

avatar van J.M.
die nummers zijn ook super goed

|Joël|
Dit album heeft echt veel goeie nummers ik heb nu al heel vaak mijn 3 favoriete nummers veranderd.
Ether blijft steeds staan en momenteel zijn het ook You're Da Man en Got Ur Self A...
Maar One Mic, Rewind, The Flyest en My Country zijn ook goed... zelfs die Intro vind ik goed, kon ik maar meer favoriete kiezen
Die album hoes is trouwens wel best slecht vind ik.

herbertwest schreef:

Ook mijn favo. Die track heeft gewoon wat

Goede beat en Nas

|Joël| schreef:
Die album hoes is trouwens wel best slecht vind ik.

Rule heeft ook wel iets moois, dit album begin ik echt steeds beter te vinden
Ik moet ook maar eens gaan beginnen aan Illmatic

avatar van J.M.
heb je gods son al een x geluisterd dan, vind je denk k ook wel goed

avatar van FunkyMonk
|Joël| schreef:

Rule heeft ook wel iets moois, dit album begin ik echt steeds beter te vinden
Ik moet ook maar eens gaan beginnen aan Illmatic

Ik heb dit album ook meer en meer beginnen waarderen.(even verhoogd van 3,5 naar 4*) One Mic (allicht 1 van de sterkste nummers van Nas) en Got yourself a gun, 2 goed gekozen singles, hoewel het hele ''got urself a gunnn''-rfreintje me nooit écht gelegen heeft vandie laatste. Hij had wat meer uit deze (dope) beat kunnen halen denkik. Ether, sterk nummer om je album mee te beginnen, hij laat meteen zien dat hij nog steeds 1 van de sterkste mc's is. Destijds vond ik dit nummer geweldig, omdat ik altijd een beetje Pro-NAS en anti-Jigga ben geweest. (wel even zeggen dat ik toen Reasonable Doubt nog niet gechecked én Blueprint weigerde op te zetten uit respect voor mn favoriete rapper ) Het blijft een sterke diss, maar lang niet mn favoriete nummer meer. Het album creeert daarna een soort lay-back sfeertje vanaf Smokin'. Smokin' het eerste nummer dat ik best lekker vond. Rustige beat, goeie lyrics erdoor, en een zeer aanstekelijk refreintje erbij. Degelijk nummer dit, cliche onderwerp wel... You're Da man, denkik toch wel mijn favoriete nummer van de plaat is. Geproduced door Large Professor, en dat is er duidelijk aan te horen (Fuck, die beat is niice) Nas klinkt volwassen, zn flow mag er zeker wezen hier. Rewind, 1 van de leukste verhalen ooit gehoord van Nasir, maar in reverse weliswaar. Leuk tussendoortje, maar een beetje een ondermaatse beat. ''The clock went back from three to two to one, and that’s about the time that the story begun''. Na one mic, krijgen we 2nd Childhood te horen: Premo!! Ja, dit is absoluut mijn stillmatic-plaat. Heerlijke beat, gescratchede Hooks, past perfect bij Nas. Destroy & Rebuilt is best te pruimen, hoewel het niet bij de sterkste punten van het album hoort. Hier haalt hij uit naar Cormega, Nature en Prodigy (zn vroegere QB-buddys). Vervolgens The Flyest: Mmmm, dit nummer is de shitt! Az en (vooral) Nas komt lyrical sterk; 1 van de highlights dit. Rule, ja leuk nummertje, het heeft IDD wel iets moois, maar het is geen toptrack ofzo. My country is knap geproduced (veel strings, dope drums erdoor) en ook Poison is best ok. De laatste track heb ik altijd een beetje wack gevonden. Die kan ik echt niet diggen.
Al bij al dus toch een sterke LP van Nas, zeker geen klassieker zoals hij ons wil laten geloven, maar een stap in de goede richting na I Am en Nastradamus. De beats kunnen nog altijd wel veel beter.
Beste tracks imo: Smokin', You're da man, 2nd Childhood, The flyest en One Mic (of course).

avatar van MJ_DA_MAN
Mijn versie bevat ook nog het nummer ''Braveheart Party'', tussen de nummers The Flyest en Rule. Iemand nog meer?

Maar buiten dat, ik heb de CD nu. Een hoog gemiddelde heeft ie, dus ik verwacht er zeker wel wat van.

MJ_DA_MAN schreef:

Nee, ik niet. Laat je even weten hoe die track is?

eazyfan
Ja bij mij ook met Mary J. Blige is die.

Is ie goed?

Niek schreef:
Is ie goed?
Ik heb die maar 1 keer geluistert maar vond hem wel redelijk.

avatar van MJ_DA_MAN
Dat nummer net ff geluistert, klink niet echt best. Kan veranderen natuurlijk.