Nas - Stillmatic (2001)

Label: Ill Will

1. Stillmatic (The Intro) (2:11)
  2. Ether (4:37)
  3. Got Ur Self A... (3:48)
  4. Smokin' (3:47)
  5. You're da Man (3:26)
  6. Rewind (2:13)
  7. One Mic (4:28)
  8. 2nd Childhood (3:51)
  9. Destroy & Rebuild (5:24)
  10. The Flyest (4:38)

met AZ

11. Braveheart Party (3:43)

met Mary J. Blige

12. Rule (4:32)

met Amerie

13. My Country (5:12)

met Millenium Thug

14. What Goes Around (4:59)

met Keon Bryce

15. Every Ghetto * (3:29)

met Blitz

16. No Idea's Original * (4:04)
  17. Everybody's Crazy * (3:40)
avatar van MurryMusic
Stapler schreef:
Tuurlijk.. soldaten freestylen het hardst dat weet iedereen toch?

E.Norton
Stillmatic

Een plaat om van te genieten slow paced cut through lyrics en beats waar je van smult als hiphop-liefhebber,
De hoogtepunten zijn You'r Da Man, Rewind, 2nd Childhood..alleen erg jammer van Rule en My Country..Poison is ook ee briljante track, verder is Smokin en Got Urself a Gun vrijwel Oke.

Ether is een meesterwerk, ik als Jay-Z fan voelde hem erg hard aankomen, de Fuck Jay-Z op het begin dat voelde als een heel leger die aankwam..want believe it or not al vind ik Nas dat z'n muziek niet echt dope sinds Illmatic tot dit album, blijft Nas een lyricist met soms wat te rechtlijnig flow wat na enkele minuten gewoon saai is..Stillmatic krijgt van mij een 3 ondanks twee tracks die ik niet echt voel.

Ik vind het album toch iets minder geworden. Smokin' vind ik vrij saai eigenlijk. Het heeft een refrein dat me snel is gaan irriteren.

Nummers die ik nog wel eens luister van dit album zijn Rewind, 2nd Childhood, One mic, The Flyest en What goes around. Daarvoor kan ik het album geen 4 geven, dus verlaag ik mijn stem naar 3,5.

Ik heb mijn 4 juist met een half puntje verhoogt, staan echt vette nummers op deze cd: You'da man, One mic, Ether, Smokin my country...
En wat betreft brainpower op One Mic, ik vind het wel een leuke toevoeging een van de betere van brain, de opbouw word er ook echt vet door vooral als Nas's 2de refrein begint (Y) 4,5

RedLightCityBoy
De introductie beat blijft erg sterk.

avatar van 'State Of Mind'
Ether blijft hilarisch hahahah!

avatar van ThingMan
De introductiebeat is zeker goed.

De introductie beat is geproduceerd door Hangmen 3. Het productie team van Benzino.

avatar van JLjuju
Erg goed album.
Hij begint alvast lekker met een fijne intro: Relaxe beat met een scherpe Nas. En dat word vervolgd door het geweldige Ether. Jay-Z word gewoon lekker hard op z'n plaats gezet hier. En ook Got Ur Self A Gun vind ik een erg lekker nummer.
Smoking is ook wel een lekker nummertje.
Dan is de rest ongeveer van dat zelfde niveau, en dan vind ik One Mic, Rule en What Goes Around er uitspringen.

Een 4* voor een erg goed Nas album

RedLightCityBoy
Stillmatic blijft nog steeds een erg fijn album van Nas. Stillmatic bevat een bepaald sfeertje waar ik maar al te graag naar luister. Nas komt hier wederom met ijzersterke teksten en dit brengt hij maar al te eenvoudig over, wat erg fijn is. De producties staan grotendeels als een huis en Nas is op stevig niveau. De introductie beat blijft een echte knaller natuurlijk. Daarnaast is One Mic ook erg fijn, maar 2nd Childhood staat naar mijn mening aan de eenzame top, wat een perfectie! Wat een parreltje is dat toch: dat baslijntje, die cuts, die ''smooth'' rhymes, dope! Het album kent enkele uitschieters, sommige wel aardige en soms ook mindere nummers als: My Country. Trouwens, Amerie vind ik een erg fijne gastbijdragen leveren op Rule, echt zo slecht nog niet.

avatar van Kill_illuminati
Ik vind de cover erg mooi, het maakt het een beetje speciaal.

RedLightCityBoy
Ik vind hem niet zo. Eerst wist ik niet wat ik er van moet vinden, maar het is toch een beetje studio-ghetto (queensbridge) achtig. Beter was er een mooie foto gemaakt in zijn echte buurt buiten, dit is mij te geanimeerd.

avatar van Niek
Vreselijke cover.

avatar van Kill_illuminati
Ik vind die duif ook erg droog.

avatar van nopro
Volgens vele de comeback van Nas, het is hier al weer een stuk beter. Toch vind ik Nas pas weer echt terug op God's Son.
3.5*

avatar van Rudie
Inderdaad een verschrikkelijke cover, maar het schijfje zelf mag er best zijn, niet zijn beste album maar een mooie aftrap voor de stijgende lijn die hij met dit album heeft ingezet. Bovendien alleen al de moeite waard voor het hilarische 'Ether' (hoewel ik takeover, persoonlijk, beter vind)

avatar van WeztSide
Jammer, maar ik ben de enige die Ether niks vind.
Wat een kut beat zeg..

Maar dit album vind ik toch wel beter dan ik had verwacht!
Net gehaald, dus kan nog niet zo oordelen, maar voor nu een 3,5

avatar van Shinobi
Toch maar een ster eraf, vind hem niet zo sterk meer.

avatar van Shelter
Ether is een diss en disses moeten het meestal niet zo van de beat hebben aangezien de focus op de tekst ligt. En die tekst vind ik wel sterk. Overigens vond ik het sowieso echt fout van Jay Z om beef te lopen zoeken met Nas...waar haalt die kerel het lef vandaan.

avatar van Kill_illuminati
Vind ik niet. Als de beat slecht is komt het niet over. Ik bedoel neem nou The ripper strikes Back van LL Cool J, de overtuiging van de diss komt mede door de triomfantelijke battle sound.

avatar van Shelter
ja ok dat ben ik wel met je eens het kan de diss sterker maken, maar over het algemeen let ik amper op de beat. Het moet niet een kut beat zijn dat sowieso, maar als die gemiddeld is dan gaat de focus naar de lyrics en die moeten aankomen.

avatar van WILDE_FRANS
Ether is briljant, na twee minuten lijkt Nas gewoon niet meer op te houden. En de beat is niet voor niets zacht ingemixt.

avatar van Kill_illuminati
Ik vind de beat zwaar matig, het past gewoon niet bij zo'n battle track. Veels te slap, niet interesant. Het zorgt er voor dat ik dat nummer nooit opzet alleen ter beoordeling wie heeft gewonnen

Het past trouwens niet bij het gehele plaatje.

avatar van Rudie
De kracht zit hem ongetwijfeld in de lyrische slachtpartij die ten toon wordt gespreid. Maar het kale verkapte geluid van de beat geeft het nummer zoveel meer kracht. Mooier wordt het er niet echt van, luisteren doe ik het ook niet, in tegenstelling tot takeover die ik, vooral door de geweldige beat van kanye, nog weleens luister.

Rudie schreef:

Kijk daar kan ik me in vinden.

avatar van hiphopisntdead
Ik vind de beat er ook wel bij passen, nummer is ook een van m'n favoriete tracks van Nas.
Ik vind het eigenlijk ook wel bij het totaalplaatje passen, Nou ja de teksten niet echt natuurlijk, maar de beat en de flow gewoon wel.

4.5*

avatar van WeztSide
Middelmatige nummertjes, Nas kan nog steeds goed rijmen maar ik vind de beats en refreintjes vaak echt middelmatig.
*3, voor de rap kwaliteiten

Frostyx
Heeeeeeerlijk album dat Nummer Rule isook zo relaxed

avatar van Golden_Bird
Iedereen heeft het over God's Son, een goed album daar niet van, maar in mijn ogen is dit toch echt de absolute comeback van Nas.

De intro is al geweldig, Ether is een lekkere track - niet veel meer dan dat, vind ik. Qua lyrics en flow vind ik Nas onnatuurlijk spitten - alles wat daarna komt tot nummer 10 is ongelofelijk vet. Dit is gewoon zo'n album waar je amper een favoriet uit kunt kiezen. Rule en My Country zijn de wat slappere tracks, maar What Goes Around is toch een geweldige troef op het eind.

4.5 *

avatar van ThingMan
Het nummer My Country heeft een gastoptreden met Nashawn als het goed is. Dit wordt alleen nergens vermeld.

Frostyx
Dan kan je dat verbeteren bij "corrigeren", vlug voordat ik er met de eer vandoor ga